stuurt heel zwaar...
stuurt heel zwaar...
zaterdag wou ik even naar de supermarkt, en nu ging ik van huis, alle maal prima, maar naar 300M wou ik naar links.. en toen ging me stuur opeens heel zwaar.... je kan er nog wel mee rijden, maar het stuurt super zwaar.
het is een e46 328I met 214xxx op de teller.
de vloeistof is nog op peil
toen die het nog deed, had ik geen last van kraken/piepen
hij lekt niet en er is ook niks te zien
ik had al even beetje opgesnort hier op het forum,
kan ik eerst de zekering nakijken?
is het michien de servo pomp? en hoe kan ik dat testen zonder de v snaar eraf hoeven te halen
kan het schade maken als ik er nog mee ga rijden?
kan ik erbij zonder dat de radiator enz eraf hoeft..?
voor de rest heeft de auto geen mankementen of bij geluiden.
bedankt!!
het is een e46 328I met 214xxx op de teller.
de vloeistof is nog op peil
toen die het nog deed, had ik geen last van kraken/piepen
hij lekt niet en er is ook niks te zien
ik had al even beetje opgesnort hier op het forum,
kan ik eerst de zekering nakijken?
is het michien de servo pomp? en hoe kan ik dat testen zonder de v snaar eraf hoeven te halen
kan het schade maken als ik er nog mee ga rijden?
kan ik erbij zonder dat de radiator enz eraf hoeft..?
voor de rest heeft de auto geen mankementen of bij geluiden.
bedankt!!
Re: stuurt heel zwaar...
Is natuurlijk iets met je stuurbekrachtiging. alleen de vraag wat de uitval veroorzaakt heeft. Kan een zekering zijn, dit kan je zelf nakijken. Als dat het niet is, beter naar de garage gaan.
Er mee rijden is zeer onverstandig/onveilig. De bekrachtiging werkt tegen je en je kunt dus niet snel reageren op onverwachte zaken.
Er mee rijden is zeer onverstandig/onveilig. De bekrachtiging werkt tegen je en je kunt dus niet snel reageren op onverwachte zaken.
Re: stuurt heel zwaar...
ik ben zelf wel vrij handig ermee dus kan hem wel repareren, ik weet alleen niet hoe je kan testen of er iets stuk is met een onderdeel. of de zwakkere punten van de onderdelen. de auto komt uit 2000.
Re: stuurt heel zwaar...
Heeft een e46 elektrische stuurbekrachtiging? Of waar zou die zekering dan voor zijn?
Volgens mij kan 't niet veel anders zijn dan de pomp, een stuurbekrachtiging is eigenlijk een redelijk simpel systeem met weinig componenten.
Volgens mij kan 't niet veel anders zijn dan de pomp, een stuurbekrachtiging is eigenlijk een redelijk simpel systeem met weinig componenten.
Re: stuurt heel zwaar...
ik weet niet of die elektrische is. Zou een zeer goedkope oplossing voor mij zijn. Pomp komt op 350.- dus dat is redelijk aan de prijs...
je zit natuurlijk ook aan het stuurhuis... Maar omdat het zo spots is, zonder dat ze mankenmenten heeft gegeven... geen kraak nie en geen gepiep nie
als ik de pomp vervang van 350.- en daarna is het het stuurhuis a 900.- dan ben ik in de aap gelogeerd,
je zit natuurlijk ook aan het stuurhuis... Maar omdat het zo spots is, zonder dat ze mankenmenten heeft gegeven... geen kraak nie en geen gepiep nie
als ik de pomp vervang van 350.- en daarna is het het stuurhuis a 900.- dan ben ik in de aap gelogeerd,
Re: stuurt heel zwaar...
Pomp kapot, is bijna altijd het geval bij dit soort klachten. Waarschijnlijk een type Luk LF-30, gaan met regelmaat kapot. Je moet óf de nieuwe versie daarvan hebben of de gemodificeerde. Even navragen bij de dealer, die kan het je wel vertellen.
Zelf vervangen is goed te doen, heb het zelf ook gedaan. Even je riem loshalen en stuurolie aftappen. Daarna loshalen, vervangen, systeem spoelen, bijvullen met nieuwe stuurolie en ontluchten. 1,5 uur werk met een beetje handigheid.
Zelf vervangen is goed te doen, heb het zelf ook gedaan. Even je riem loshalen en stuurolie aftappen. Daarna loshalen, vervangen, systeem spoelen, bijvullen met nieuwe stuurolie en ontluchten. 1,5 uur werk met een beetje handigheid.
Re: stuurt heel zwaar...
ik heb net de pomp eraf gehaald, wat is zie is dat de as die aan de poelie vast zit, gebroken is van binnen.
dat is dus de oorzaak, ik begrijp dat ik het systeem nu niet hoef te spoelen, aangezien er geen metaal deeltjes in de olie terecht kunnen zijn gekomen.
dat is dus de oorzaak, ik begrijp dat ik het systeem nu niet hoef te spoelen, aangezien er geen metaal deeltjes in de olie terecht kunnen zijn gekomen.
Re: stuurt heel zwaar...
Kan de as nog wel ronddraaien dan? Het lijkt mij dat de pomp vast is gelopen en dat daarom de as afgebroken is.
-- Houdoe wanne --
Re: stuurt heel zwaar...
de as zit niet meer in z'n behuizing, want die is binnenin gebroken... dus de poelie draait als de v snaar eromheen zit, en de as ook, maar de as zit niet meer verbonden met de pomp dus die draait niet... hoe kan z'n pomp nou vastlopen.... maja morgen weer een andere monteren dan zie ik wel wat die doet
Re: stuurt heel zwaar...
vraagje jongen (en evt dames
),
mijn stuurbekrachtiging werkt vaak niet of minimaal als ik stil sta en zodra ik wat toeren maak werkt die beter (soms ook gewoon goed).
ik moet bij inparkeren echt bijna aan het stuur trekken om deze om te krijgen wat zou dit kunnen zijn dan?

mijn stuurbekrachtiging werkt vaak niet of minimaal als ik stil sta en zodra ik wat toeren maak werkt die beter (soms ook gewoon goed).
ik moet bij inparkeren echt bijna aan het stuur trekken om deze om te krijgen wat zou dit kunnen zijn dan?
Re: stuurt heel zwaar...
ik heb een paar weken geleden hetzelfde probleem gehad en bij mij was ook de as van de stuur bekrachtiging gebroken (bekend probleempje bij de LF20 pomp).
nu komt het leuke, ik naar de daeler voor een nieuwe pomp moest ik een gemodificeerde hebben (LF30). echter moet hier ook een nieuwe slang bij die naar het stuurhuis gaat omdat de aansluiting op de nieuwe pomp anders zijn. prijskaartje van deze slang 180 euro maar liefst.
in totaal kwam ik op 580 euro uit voor een nieuwe pomp, slang en nieuwe riem.
dit heb ik zelf gemonteerd, was zo gebeurd klein uurtje werk met 2 man.
rijd wel weer super nu
succes ermee
nu komt het leuke, ik naar de daeler voor een nieuwe pomp moest ik een gemodificeerde hebben (LF30). echter moet hier ook een nieuwe slang bij die naar het stuurhuis gaat omdat de aansluiting op de nieuwe pomp anders zijn. prijskaartje van deze slang 180 euro maar liefst.
in totaal kwam ik op 580 euro uit voor een nieuwe pomp, slang en nieuwe riem.
dit heb ik zelf gemonteerd, was zo gebeurd klein uurtje werk met 2 man.
rijd wel weer super nu
succes ermee