Maat velgen
Maat velgen
Hallo!
Ik ben op zoek naar velgen voor een setje winterbanden 225/50/16.
Welke velgmaat moet ik dan nemen? Ik vermoed dat je met 16 duim niet voldoende informatie hebt om de correcte velg aan te schaffen?
Voorts wist een bandenhandelaar me te vertellen dat je voor winterbanden niet per sé dezelfde bandenmaat moet nemen.
Aangezien mijn zomerbanden bovenstaande maat hebben, zoek ik naar dezelfde maat winterbanden, maar hij wist me te vertellen dat een brede band in de winter geen voordeel heeft. Volgens hem is het beter dat ik velgen en banden zoek van het formaat 205/50/16. Hebben jullie ervaring?
Ik ben op zoek naar velgen voor een setje winterbanden 225/50/16.
Welke velgmaat moet ik dan nemen? Ik vermoed dat je met 16 duim niet voldoende informatie hebt om de correcte velg aan te schaffen?
Voorts wist een bandenhandelaar me te vertellen dat je voor winterbanden niet per sé dezelfde bandenmaat moet nemen.
Aangezien mijn zomerbanden bovenstaande maat hebben, zoek ik naar dezelfde maat winterbanden, maar hij wist me te vertellen dat een brede band in de winter geen voordeel heeft. Volgens hem is het beter dat ik velgen en banden zoek van het formaat 205/50/16. Hebben jullie ervaring?
Re: Maat velgen
Je kunt niet zomaar van 225/50/16 naar 205/50/16. Hou er rekening mee dat het middelste getal een percentage is van het eerste getal, en dat het gaat om de hoogte van de band in dat geval.
Kijk hier eens om te rekenen naar een nieuwe bandenmaat:
http://www.tiresizecalculator.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is het inderdaad verstandig om in de winter een smallere band te rijden. Meer druk per cm² resulteert in meer grip.
Kijk hier eens om te rekenen naar een nieuwe bandenmaat:
http://www.tiresizecalculator.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is het inderdaad verstandig om in de winter een smallere band te rijden. Meer druk per cm² resulteert in meer grip.
Ik denk dat ik dan gewoon dezelfde grootte van banden neem als mijn zomerbanden.
Hoe bepaal ik dan de velg (band = 225/50/R16)? Ik kan me inbeelden dat het niet alleen de 16 duim is die van belang is, maar ook de breedte?
Hoe bepaal ik dan de velg (band = 225/50/R16)? Ik kan me inbeelden dat het niet alleen de 16 duim is die van belang is, maar ook de breedte?
dat staat in de velg 
205/55 r16 is de juiste maat voor onder een E46. een 50 band is niet hoog genoeg (als hij 205 breed is dan)
Dat kan ik me inbeelden, maar hoe weet ik hoe breed die moet zijn? Is dit in centimeter of hoe gaat dat?
dat ligt aan de velg breedte,
als je nu bijvoorbeeld 225 op je velg hebt zitten, dan past 205 ook wel,
heb je nu 255 past 265 ook wel en 245 misschien ook maar dat ligt dan heel strak erop,
dus afhankelijk van je velg breedte kun je dat bepalen
volgens mij is een E46 velg lichtmetaal J7,5 ? en ligt daar normaal 205 op , maar 225 past ook
als je nu bijvoorbeeld 225 op je velg hebt zitten, dan past 205 ook wel,
heb je nu 255 past 265 ook wel en 245 misschien ook maar dat ligt dan heel strak erop,
dus afhankelijk van je velg breedte kun je dat bepalen
volgens mij is een E46 velg lichtmetaal J7,5 ? en ligt daar normaal 205 op , maar 225 past ook
Je neemt gewoon een bmw velg, 16 inch, steek 5x120 en een ET (IS) van ongeveer 47, dan past die op een e46 en is hij ongeveer 7 of 7,5 inch breed en dan past 205 55 16 er perfect op.
6 cylinders horen in lijn te staan!