Mr._T-Rex schreef:...@Mparallel: zitten er opties op jouw auto (later ingebouwd) die in het bouwjaar van jouw wagen niet te krijgen waren? Of heb je er hier ook bewust op gelet?
Ja die zijn er wel. Dat zijn weer opties die BMW helemaal nooit geleverd heeft op de E36. Bijvoorbeeld het multifunctionele stuurwiel.
Natuurlijk kun je je afvragen waarom dat anders zou zijn. Ik heb niet ergens een regel in steen gebeiteld staan wat wel/niet toegestaan is. Het is voor mezelf ook een stukje gevoel. Een nieuwe gril op een verder pre-facelift model vind ik persoonlijk niet zo mooi. De niet-kenner zal het nooit zien, maar het zijn dingen waar ik zelf direct op let. Die grill grijpt redelijk in op het uiterlijk. Als je het dan doet, dan vind ik, zoals aangegeven, dat je ook de zijknippers moet doen. Maar dat kost meer moeite dus doen de meeste het niet. Al moet de nieuwe grilhouder ook net zo goe gespoten worden, en ook deze sluit aan op de motorkap, bumper en zijschermen. Dus uitwasemen moet je toch wil je geen kleurverschil hebben. Dan kan dat ook met een zijscherm.
Zowel facelift en pre-facelift zijn natuurlijk OEM E36, dus in die zin doet het geen afbreuk aan de auto.
Dat MF stuurwiel valt dan weer in een andere categorie. Maar omdat het stuurwiel hetzelfde is gebleven, en er ipv een vlak afdekkapje nu een kapje met knoppen op zit, doet in mijn ogen op geen enkele manier afbreuk aan het OEM thema. Het is nagenoeg niet anders.
Hetzelfde geldt voor me achteruitkijk spiegel. Die is voor 99% gelijk aan de af-fabriek spiegel. Alleen nu zit er een alarm led onderaan, bij de originele niet. En een digitaal kompas. Maar die kun je ook uitzetten en dan zie je er niks van. Maar alle genoemde zaken voegen iets toe ipv dat ze simpelweg een oudere versie voor een nieuwe versie onderdeel vervangen.
In het geval van de spiegel wilde ik dit, zodat ik ook van afstand kan zien dat het alarm actief is. Af-fabriek zit het led voor de versnellingspook. Dat vind ik niet zo'n handige plaats.
Er staan nog wel wat zaken op de planning die niet op de E36 geleverd zijn, maar die er nog wel gaan komen. Die vallen in de categorie hier boven.
Iedereen is natuurlijk vrij om te laten en te doen wat ie wil.
Uiteraard kun je hetzelfde zeggen over zaken als velgen en onderstel/remmen. Die zijn bij mij al lang niet meer origineel. Maar dit is heel bewust gedaan. Er is voor die elementen veel beter spul beschikbaar, wat niet af-fabriek besteld kan worden.