Sinds gisteravond heb ik een raar probleem met mijn E46 320D uit 2001. De auto heb ik vanochtend bij de garage neer gezet, maar wil het probleem hier toch nog even voorleggen. Het zit als volgt:
Ik reed gister terug van mijn werk, helemaal niets aan de hand, reed als een zonnetje. Plotseling halverwege mijn rit, merk ik dan mijn knipperlicht lampjes (in het dashboard) niet meer werken bij het richting aangeven. Heb ook de alarmlichten aan gedrukt maar er gebeurd van binnen helemaal niets. Ik dacht in eerste instantie aan iets van een relais o.i.d.
Toen kwam ik erachter (doordat ik mijn weerspiegeling zag in een andere auto) dat van buiten, mijn richting aanwijzers wel gewoon werken. Dat geldt ook voor al het andere (mistlampen, dimlicht, grootlicht, alarm etc..)
Eenmaal thuis aangekomen, de auto direct uit gezet. Vervolgens met de deur open het contact erop gezet. Nog steeds hetzelfde probleem, alleen ik deed de deur ondertussen dicht, maar in mijn dashboard bleef ie aangeven dat mijn deur open stond. Net alsof hij het alleen in het begin, bij het contact erop, checkt en daarna niet meer.
Vervolgens liet ik hem even stationair draaien en merkte dan het geluid van mijn "turbo fluitje", wat lager werd. Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Elke keer als ik gas gaf, leek het meer op een vrachtwagen. En hij liep iets rommeliger. Vervolgens kwam er witte rook onder de motorkap vandaan. Gelijk de kap open gegooid, en zag dat het vanuit rechtsachter kwam (als je ervoor staat). Dus het gedeelte bij mijn boardcomputer denk ik?
Zie afbeelding (eerste de beste van internet geplukt):

Later op de avond nog een keer geprobeerd. Deed precies hetzelfde, alleen toen ik merkte dat het zo raar begon te fluiten ben ik even de straat uit gereden om te testen. Toen deed hij het ineens weer normaal.
Vanochtend dus bij de garage gezet. Onderweg kwam ik erachter dat mijn radio/navigatie scherm inmiddels ook was uitgevallen. Hij heeft wel contact, want hij licht oranje op, maar er staat niets in. De radio werkt verder wel gewoon. Ook via stuurbediening.
Ik begrijp er helemaal niets van. Zomaar opeens.

Kan het zo zijn dat het mijn instrumentenpaneel is of boardcomputer o.i.d. en dat de boel niet lekker geregeld word en dat er ook voor kan zorgen dat er witte rook ontstaat? Of zijn het met, pure domme toeval, 2 verschillende dingen.
Ik begrijp dat het lastig is vanaf afstand hier wat over te zeggen. Maar zit flink te balen en hoop dat dit probleem zich iemand bekend in de oren klinkt. Wil ook niet zomaar alles geloven wat de garage zegt, ondanks dat ik super contact met hun heb. Vandaar dat ik op deze manier en google uiteraard, wat info probeer te verzamelen.
Hoop wat van jullie te horen, heel erg bedankt alvast!
Stephan