Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
OGG530
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2010, 07:22

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door OGG530 » 01 nov 2011, 12:56

Yeay, hoe meer zielen hoe meer vreugd :gekdoen:

Zou het dan toch de bluetooth zijn, die geeft bij mij ook wel eens problemen zoals niet kunnen connecten. En pas bij auto aan/uit wel weer. Maar vooralsnog gebruik ik hem dagelijks en nu heb ik alweer een week geen melding niks gehad.

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 01 nov 2011, 20:00

En Mooggie? Heb jij de BT nog losgekoppeld en merk je verschil?

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Mooggie » 01 nov 2011, 20:57

Nope, na het zijpaneel van de kofferruimte te hebben weggehaald bleek ik nog een tweede paneel moest weghalen (wat ik met geen mogelijkheid voor elkaar kreeg) en toen was het van ... pfff, laat ook maar eigenlijk.

Heb van huis uit vrij weinig klusgeduld meegekregen dus. ;)

Maar no worries ... ik ga er volgende week mee naar de BMW specialist en daarna zal ik hier uiteraard even verslag uitbrengen. :)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

bartus
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2011, 19:37

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door bartus » 02 nov 2011, 19:44

hey mooggie
hoe kan ik zien of ik bluetooth heb en aan welke kan is bij jou links is dat de steurkant
de koffer bekleding is een deel eruit klikken en beginnen langs de achterlamp 2de deel zit een paar schroefjes in en je moet de bank iets openklapen en koffiebak vloerbedekking eerst eruit halen
succes 8)

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Mooggie » 02 nov 2011, 20:10

De BT module ziet er zo uit:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... &df=1&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

En hij zit bij mij aan de bestuurderskant achter dat tweede paneel van de kofferruimte verstopt/vastgeschroefd. In mijn Idrive zie ik bij instellingen "Bluetooth" staan, maar wie weet hebben auto's zonder de BT module dat ook wel.

Was er trouwens via een online TIS (altijd handig) zelf ook al achter gekomen hoe de panelen los gingen, maar aangezien ik momenteel in het donker weg ga en weer thuis is het er verder niet echt meer van gekomen. Bedankt voor de instructie toch. :)


http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 96&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 17&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 03 nov 2011, 10:26

Dit is niet te geloven. Anderhalve week geleden BT-module losgekoppeld en daarna geen enkele melding meer van verhoogde accu-ontlading.

Vanochtend een afspraak om 8.00u, dus om 7.00u maar even de auto gestart om te kijken of ie het goed deed zodat ik rond 7.30u weg zou kunnen rijden zonder problemen. Auto start alsof ie net uit de fabriek is gerold en ook de boordspanning staat netjes op +14V.

Half uur later, ik start de auto, boordspanning rond de 10,5V....ga ik rijden....na ongeveer 1KM wederom rijregelsysteemellende, noodloopprogramma enz. enz.

Auto stilgezet, gestart met behulp van startbooster en snel in noodloop terug naar huis. Maar terwijl ik in noodloop naar huis terug rijd, merk ik al dat de ruitenwissers op normale snelheid wissen (als deze langzaam wissen op een natte ruit is dat een indicatie van een lage boordspanning), dus thuis auto herstart en wat denk je? Mooi weer +14V en niks meer aan de hand, behalve een melding accuklemmen controleren.

Uiteindelijk 10 minuten te laat op de afspraak (ik haat te laat komen), en terugweg natuurlijk niks meer aan de hand. Ik ben zo langzamerhand behoorlijk klaar met deze auto. :bang:

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door suyker » 03 nov 2011, 15:28

Dat kan ik me voorstellen zeg. Wat een gezeik met dat ding
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 08 nov 2011, 14:34

Op verzoek van medeforummer dw70 ben ik eens bij een Bosch-garage langsgegaan met de vraag of ze mijn probleem misschien op zouden kunnen lossen. Heel prettig gesprek gehad, waarbij de medewerker aandachtig mijn bevindingen en pogingen tot probleemoplossing heeft aangehoord.

Hoewel hij aangaf niet te verwachten dat zij wel het probleem op zouden kunnen lossen terwijl het de dealer niet is gelukt, dacht hij goed mee wat het probleem zou kunnen zijn. Zijn vermoeden ging sterk uit naar de dynamo, en stelde voor om eventueel een ruildynamo te monteren (voor een schappelijker tarief dan de dealer) die ik bij D-parts zou bestellen.

Een dag later was ik met mijn schoonvader over het probleem aan het praten en zijn opmerking dat hij zich niet voor kon stellen dat er een mechanisch onderdeel als de dynamo faalde (die doet het of wel of niet, maar niet soms wel soms niet) bracht mijn gedachte ineens weer maanden terug naar verschillende topics op het internet waarin de regulator van de dynamo ter sprake werd gebracht.

Hierop ben ik nu wat gaan Googlen en kom tot de conclusie dat dit onderdeel meer dan zou mogen defect gaat. En niet alleen bij BMW, ook de merken Mercedes, Audi, Renault enz. zag ik voorbij komen. Het lijkt er dus op dat Valeo (de fabrikant van de dynamo) een inferieur stukje elektronica heeft gemaakt/ingekocht.

Mijn plan is nu dus om op zoek te gaan naar zo'n regulator. Ik zag op een Duits forum dat ie nieuw bij de dealer 102 euro kost, maar ik zag op internet dat een Valeo regulator voor een Chevrolet (zo'n echte Amerikaanse, niet zo'n Aziatisch gebakje) slechts 45 dollar kost. Ligt wel weer in dezelfde lijn als de kosten voor een compressor voor de luchtvering bij de dealer versus de fabrikant.

Ben benieuwd of er hier nog mensen zijn die hetzelfde probleem hebben als ik en of ze zelf al verder zijn met het onderzoek.

Overigens lijkt dit probleem weer los te staan van de defecte BT-module. Sinds ik die heb afgesloten heb ik geen verhoogde accuontlading meer bij stilstand.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door dw70 » 08 nov 2011, 21:05

ik heb nieuws voor je schoonvader: het is niet alleen een mechanisch apparaat zoals bijvoorbeeld een pomp. Daar gaat hij de mist in.

In de dynamo spelen zich 2 zaken af: er wordt een wisselspanning opgewekt die gelijkgericht moet worden. Het onderdeel wat dit doet zit in de dynamo en heet "brug van wheatstone" (Wheatstone bridge). Die omgevormde gelijkspanning is zo onstabiel als maar wat en moet gestabiliseerd worden door een spanningsstabilisator. En die zit 10 tegen 1 demontabel half aan de buitenkant van de dynamo.

De kans dat een brug van wheatstone defect gaat is erg klein, maar bij mijn ex e30 ging die wel mooi kapot. Met redelijk wat gevolgschade door een alleen maar aanwezige wisselspanning op het boordnet. DME defect en diverse lampen. Gelukkig zat er niet al die energievretende techniek zoals bij jullie E60/E61 in.

Het stroomverbruik van een E60/E61 is zo groot dat de Valeo best het loodje kan hebben gelegd.

De dynamo blijft een apparaat dat volzit met koper. En koper reageert enorm op temperatuursverschillen. Dat houdt in dat deze het de ene keer wel en de andere keer niet doet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Björn » 09 nov 2011, 00:27

@Kingfisher: ik heb je een pm'tje gestuurd

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Mooggie » 09 nov 2011, 19:15

Zo, vandaag even naar mijn BT module laten kijken en die blijkt inderdaad kapot en de veroorzaker van de "verhoogde accuontlading" melding.

Opties:

1) BT module loskoppelen (is nu voorlopig bij mij gedaan) -> € 0,-
2) BT module doorlussen met een 'gelust' stekkertje -> € 10,-
3) BT module vervangen + opnieuw programmeren -> ca. € 600,- (leverantie module: € 380,- excl. BTW)

Optie 1 kan op de langere termijn ook problemen gaan geven aan andere elektracomponenten als de navigatie ('galsvezelcircuit' is onderbroken), dus geen echte aanrader

Optie 2 kan je in principe jaren mee vooruit, alleen kan je dan dus niet meer handsfree bellen

Optie 3 is uiteraard de beste, maar daar hangt ook een best prijskaartje aan. :roll:

Maar goed, aangezien ik vind dat bij een auto met alles erop en eraan alles ook gewoon op en top moet werken ga ik voor optie 3 en dus toch maar weer even de knip trekken. :|

Overigens lag er in de garage toevallig nog een andere defecte BT module van een E60 van een paar weken terug, dus zoals hier op het forum al bekend komt dit probleem zeker vaker voor.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 09 nov 2011, 19:37

En dan vraag ik me toch af wat er nou aan zo'n module kapot gaat. Ik ga die van mij vandaag of morgen (nogmaals) open maken en dan op zoek naar de boosdoener.

Wie weet kan ik 'm fixen en kan ik hier nog een handeltje uit slaan. 8)

Ben in ieder geval blij dat een specialist mijn vermoeden heeft bevestigd.

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Mooggie » 09 nov 2011, 21:17

Ben benieuwd ...veel succes en geduld. ;)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

e61 535d

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door e61 535d » 15 nov 2011, 11:19

e61 535d schreef:Ook ik heb nu hetzelfde probleem. Al enige tijd overigens. Ondertussen is er al een nieuwe accu in de auto geplaatst. orig. BMW 110A) Echter blijven dezelfde storingen achter elkaar terug komen. Echter na het opnieuw starten van de auto verdwijnen de meeste meldingen weer. Dynamo wordt vandaag nagekeken.

Heb na wat google-werk het volgende gevonden:

http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... 2056241119" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieruit bleek dat de regulator van de dynamo kapot was. Na het vervangen hiervan was de auto weer 100%. Dynamo compleet vervangen is dan dus niet nodig. (http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/94/97" onclick="window.open(this.href);return false;)

Is het bij jou al opgelost?

gr. Cuma

Beste Kingfisher,

Zie hierboven mijn bericht van enige tijd terug...

Regulator is gewoon bij de regionale dealer te bestellen. Als zij deze niet in huis hebben is deze de volgende dag, na bestellen, gewoon in huis. Mijn regulator is nu 2 weken geleden vervangen. Guess what...Problem solved!!

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 15 nov 2011, 11:35

Hi Cuma,

Bedankt voor je bericht. Stom dat ik hier toen niet direct wat mee heb gedaan, want volgens mij is dit inderdaad het probleem bij mij. Mijn auto staat momenteel bij een monteur (met dank aan Björn :duim: ) die meerdere problemen heeft ontdekt in mijn auto, waaronder een te hoge weerstand in de plus-kabel, en een dynamo die soms wel 21V en soms maar 2V afgeeft en twee modules die (waarschijnlijk door dit geintje) het hebben begeven.

Daar wordt vandaag naar gekeken, en hopelijk wordt het probleem ook direct opgelost. Nogmaals dank voor je melding.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”