Beste mensen,
Bij veel technische problemen is de oorzaak vaak voor de hand liggend..........
Ik ben nu tegen iets aangelopen waarvan ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.
Mijn 6 cilinder maakt een "snipperend" geluid dat sprekend op pingelen lijkt. Het geluid is niet erg hard en komt voor rond de 2000 toeren op het moment dat de motor warm is en behoorlijk belast wordt, naar mijn idee alle symptomen van een pingelende motor.
Ik heb inmiddels de volgende dingen gedaan (zonder merkbaar resultaat)
- Computer uitgelezen --> klopsensoren lijken heel te zijn
- Tank afgetopt met injectorreiniger --> reed super maar maakt niks uit
- Afgelopen 3 tankbeurten hoog octaan getankt en goed op toeren gereden --> motor loopt super maar blijft geluid maken.
De vraag is: Wat nu....
Sensoren vervangen, ander computer erin hangen, zeg het maar....
Pingelen motor 320i
Re: Pingelen motor 320i
misschien de ketting spanner?
Stress
Stress
Re: Pingelen motor 320i
Ik heb zelf geen voorstelling van het geluid van een pingelende motor, maar mijn 320i maakte tussen de 2200-2300 rpm ook rare geluidjes: afhankelijk van acceleratie zat het tussen een zacht zoemende pieptoon (als een cv ketel) tot een keiharde snerp. Bij mij lag het probleem bij de uitlaatsteun die verrot was en de steeds verder afstervende katalysator waardoor er vanalles begon te resoneren. Je omschrijving deed me aan mijn probleem denken. Hopelijk ligt het probleem ergens anders dan in je motor, succes verder!
Re: Pingelen motor 320i
Thanks voor de eerste reacties!
Voor wat betreft de distributieketting heb ik nog even een tekening van de spanner erbij gepakt.
Als ik mij niet vergis is deze van kunststof en omdat het geluid metalig klinkt en niet te horen is bij een laag toerental (stationair) denk ik dat dit niet de oorzaak zal zijn. Natuurlijk altijd een goed punt om uit te sluiten tijdens de eerste kijkoperatie.
Het is moeilijk om een geluid exact te beschrijven maar ik heb nog geen week geleden mijn uitlaatsteun vervangen. Deze was er ook niet al te best aan toe, BMW levert deze steunen standaard zonder verf dus niet echt vreemd dat ze snel kapot gaan. Helaas zit het probleem toch echt in het motorblok vrees ik.
Voor wat betreft de distributieketting heb ik nog even een tekening van de spanner erbij gepakt.
Als ik mij niet vergis is deze van kunststof en omdat het geluid metalig klinkt en niet te horen is bij een laag toerental (stationair) denk ik dat dit niet de oorzaak zal zijn. Natuurlijk altijd een goed punt om uit te sluiten tijdens de eerste kijkoperatie.
Het is moeilijk om een geluid exact te beschrijven maar ik heb nog geen week geleden mijn uitlaatsteun vervangen. Deze was er ook niet al te best aan toe, BMW levert deze steunen standaard zonder verf dus niet echt vreemd dat ze snel kapot gaan. Helaas zit het probleem toch echt in het motorblok vrees ik.
Re: Pingelen motor 320i
bij mij juist andersom. Met een koude motor een pingel rond de 2500-2800 toeren. Eenmaal goed opgewarmd, helemaal weg.
Ik weet zeker dat dit bij mij een "Vanos schoonheidsfoutje in de maak" is. Heb dit nu een jaar en wordt niet erger.
Storingen kunnen ook andersom voorkomen. Bij mijn motor in koude toestand, bij jou in een warme toestand.
Heb je zelf een vanos motor of niet?
Ik weet zeker dat dit bij mij een "Vanos schoonheidsfoutje in de maak" is. Heb dit nu een jaar en wordt niet erger.
Storingen kunnen ook andersom voorkomen. Bij mijn motor in koude toestand, bij jou in een warme toestand.
Heb je zelf een vanos motor of niet?
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Pingelen motor 320i
ik heb 4 maanden geleden de ketting spanner en dat is nummer 5 op de foto vervangen en dat was geen prettige klus.
bij mijn e36 325i automaat uit 1993 was die helemaal afgebroken en had bijna geen koppel meer.
ik heb toen op advies van een maat de volgende onderdelen besteld bij bmw dealer in denhaag.
nummer 5, 6 en 7.
toen heb ik samen met andere maat van een garage in rotterdam begonnen met demonteren van hele voorkant.
en uiteindelijk had ik nummer 7 niet nodig die was nog helemaal goed. maar nummer 5 was helemaal weg.
na het monteren van de nieuwe ketting geleider en terug zetten van alle onderdelen heb ik een rondje gemaakt en dat was prachtig om te zien hoe lekker de wagen weer rijd.
ik hoop wel voor je dat je niet de zelfde hebt als ik anders wordt het een dure grapje.
heel veel succes
gr
kotje
bij mijn e36 325i automaat uit 1993 was die helemaal afgebroken en had bijna geen koppel meer.
ik heb toen op advies van een maat de volgende onderdelen besteld bij bmw dealer in denhaag.
nummer 5, 6 en 7.
toen heb ik samen met andere maat van een garage in rotterdam begonnen met demonteren van hele voorkant.
en uiteindelijk had ik nummer 7 niet nodig die was nog helemaal goed. maar nummer 5 was helemaal weg.
na het monteren van de nieuwe ketting geleider en terug zetten van alle onderdelen heb ik een rondje gemaakt en dat was prachtig om te zien hoe lekker de wagen weer rijd.
ik hoop wel voor je dat je niet de zelfde hebt als ik anders wordt het een dure grapje.
heel veel succes
gr
kotje