Motor loopt niet goed warm

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jomeo

Re: temperatuur meter blijft laag

Bericht door jomeo » 19 nov 2011, 12:37

Nou gisteren naar de dealer geweest om het officieel te horen wat er aan de hand kan zijn. Hun zeggen dat het aan de thermostaat ligt en dat het niet verstandig is hiermee langer te rijden. Dus heb ik gelijk een nieuwe thermostaat gekocht € 42 euro. En deze thermostaat is kompleet in een huis, erg gemakkelijk. Dus aanstaande zaterdag ga ik het zelf vervangen, wel veel dingen om te demonteren en gelijk nieuwe koelvloeistof vervangen en de boel een tijdje ontluchten.Zal niet gemakkelijk zijn maar ga toch proberen.
ALLEEN EEN DING WAT IS EGR THERMOSTAAT EN WAAR IS DIT EN WAAR DIENT DIT VOOR. KAN DIT OOK HET PROBLEEM ZIJN ?????????
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Joeri_v

Re: Motor loopt niet goed warm

Bericht door Joeri_v » 19 nov 2011, 14:57

Ben hem eergisteren terug gaan ophalen en ik vroeg of ze nu ook naar die thermostaat hadden gekeken. De man aan de balie zei dat die inderdaad kapot was en dat ze hem meteen hebben kunnen vervangen. Maar of het nu die voor de EGR was weet ik niet zeker. Heb daar niet specifiek achter gevraagd (dom van me in feite). Maar ik krijg volgende week mijn rekening en daar staat dat op beschreven. Dan post ik het hier meteen :).

Het probleem is in ieder geval opgelost. Motor komt weer mooi op temperatuur.

jomeo

Bericht door jomeo » 21 nov 2011, 16:31

bij mijn auto heb weer gemerkt als ik veel stadsverkeer of in de file rijdt, gaat de temperatuur weer naar normale(dus in het midden), ga ik weer naar hogere snelheid, daalt de meter weer. Ik heb hier het een en ander gelezen en vooral het verhaal over de lamellen, denk ik zelf dus niet dat het aan de thermostaat ligt. Ik vermoed dat de lamellen gewoon open blijven staan en dus veel rijwind koeling.
Ik dit straks controleren en denk dat ik als ik de motor start bij koud, dan moeten ze in ieder geval dicht zijn. Ik bedoelde lamellen.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 21 nov 2011, 16:44

Wat je zojuist beschrijft, wijst nog steeds op een kapotte thermostaat. Die blijft open staan waardoor je gehele kvs-systeem gebruikt wordt, i.p.v. alleen het kleine circuit. Door de rijwind op de snelweg daalt je motortemperatuur.
Wat je zelf zegt over de lamellen lijkt me niet erg waarschijnlijk. De thermostaat van je auto zou de temperatuur zelf constant moeten kunnen houden, zonder dat de lamellen hierbij open of dicht gezet worden. Als de lamellen dicht zijn, warmt je auto wel sneller op.

jomeo

Bericht door jomeo » 21 nov 2011, 19:24

Ik denk Niels dat je toch gelijk hebt, want inderdaad een thermostaat moet de temperatuur zelfstandig kunnen regelen. Zou de lamellen als soort choke bij oude autos werken, dat ze alleen als het koud is de lamellen dichtblijven om inderdaad de motor snel op te warmen.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 21 nov 2011, 20:19

De lamellen worden tegenwoordig vooral gebruikt om de luchtweerstand te verminderen. Als de lamellen sluiten wordt de lucht gewoon over / langs de auto geleid. Resulteert in een iets gunstiger brandstofverbruik. Dan hoeft de lucht niet langs de radiator geleid te worden wanneer de motor dat niet nodig heeft.
Bijkomend voordeel is dat de motor sneller warm is als de lamellen gesloten zijn.

jomeo

Bericht door jomeo » 22 nov 2011, 09:25

Dan heb ik gisteren het een en ander gekeken, wat er los moet om bij de thermostaat te komen, maar dat is al nog wat. Weet iemand of ik ergens in een schema kan zien. Bij DIY heb gekeken, maar schijnt dat niemand het gedaan heeft.
Ik had het wel op een duitse site gezien maar ben hem weer kwijt.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 22 nov 2011, 10:18

Hmmm, even in de gaten houden dit. Heb 't idee dat mijn motor ook niet goed warm loopt... zelfs niet na 20km of 30min rijden. Maar de BMW Scanner geeft geen foutmelding volgens mij...

Joeri_v

Bericht door Joeri_v » 23 nov 2011, 16:53

Joeri_v schreef:Ben hem eergisteren terug gaan ophalen en ik vroeg of ze nu ook naar die thermostaat hadden gekeken. De man aan de balie zei dat die inderdaad kapot was en dat ze hem meteen hebben kunnen vervangen. Maar of het nu die voor de EGR was weet ik niet zeker. Heb daar niet specifiek achter gevraagd (dom van me in feite). Maar ik krijg volgende week mijn rekening en daar staat dat op beschreven. Dan post ik het hier meteen :).

Het probleem is in ieder geval opgelost. Motor komt weer mooi op temperatuur.
Rekening gehad. Het was dus de EGR thermostaat.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 23 nov 2011, 17:13

Hmmm, zaterdag weer een lange rit gepland staan, zal eens kijken hoe 't dan met de temperatuur gaat. Als ie niet voldoende oploopt vervang ik misschien voor die paar tientjes de EGR-thermostaat ook wel.

izzy

Bericht door izzy » 23 nov 2011, 17:17

hmmmm dat is wel raar, mijn garage zegt dat het aan de thermostaat ligt en dat is onderdeelnummer 11517805811
en toch lees ik hier vaker dat het de EGR thermostaat is en niet de thermostaat vooraan je blok....
BMW e91 LCI 320da Individual

jomeo

Bericht door jomeo » 23 nov 2011, 17:54

Nou iZZY je maakt het nog ingewikkelder. Nu ben van plan zaterdag thermostaat te vernieuwen, maar dan ga ik ook twijfelen. Over de EGR weet ik echt niet wat zijn functie eigenlijk is.

Vroeger had ik een 320 i en uit ervaring wee ikt wat een werk is om de bmw te ontluchten. bij andere autos heb je dat probleem niet, Alleen daar zit ik tegenop. en vooral ik nu hoor dat whatever die EGR te vernieuwen ook het probleem geholpen kan worden, scheel het gewoon ellende.

Ik was speciaal naar de bmw dealer geweest, het probleem uitgelegd en wordt volmondig zonder enig twijfel gezegd, dat het aan de thermostaat ligt,....dus gelijk nieuwe thermostaat meegenomen. Over EGR. hebben ze het gehad.

JdM

Bericht door JdM » 23 nov 2011, 22:05

Even voor het idee, de EGR thermostaat zit er op om de uitlaatgassen te kunnen koelen. De thermostaat reageert op de temperatuur die ontstaat in de warmtewisselaar van de EGR. Zodra de koelvloeistof op die plek te warm wordt doordat het veel warmte heeft opgenomen van de uitlaatgassen, gaat de EGR thermostaat open zodat er verse en koelere koelvloeistof aangeleverd wordt. Als deze thermostaat open blijft staan dan krijgt de motor teveel koude koelvloeistof uit de radiateur aangeleverd, buiten de motorthermostaat om.
Ik heb bij mij beide thermostaten vervangen, pas toen bleef mijn auto goed op temperatuur.

jomeo

Bericht door jomeo » 24 nov 2011, 12:37

Dus wat ik eerder heb gelezen, kan het dus wel zo zijn dat het probeem ook alleen aan de EGR thermostaat kan liggen.

en dit is gemakkelijker te vervangen begrijp ik

izzy

Bericht door izzy » 24 nov 2011, 16:24

j kunt eerst de ene proberen en dan de ander, ik ga denk ik ook beide vervangen....de 2 thermostaten kosten bij de dealer 75 euro bijelkaar incl BTW.
Ik weet namelijk niet zeker welke termostaat het is.
BMW e91 LCI 320da Individual

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”