Motor loopt niet goed warm
Re: Motor loopt niet goed warm
Even voor het idee, de EGR thermostaat zit er op om de uitlaatgassen te kunnen koelen. De thermostaat reageert op de temperatuur die ontstaat in de warmtewisselaar van de EGR. Zodra de koelvloeistof op die plek te warm wordt doordat het veel warmte heeft opgenomen van de uitlaatgassen, gaat de EGR thermostaat open zodat er verse en koelere koelvloeistof aangeleverd wordt. Als deze thermostaat open blijft staan dan krijgt de motor teveel koude koelvloeistof uit de radiateur aangeleverd, buiten de motorthermostaat om.
Ik heb bij mij beide thermostaten vervangen, pas toen bleef mijn auto goed op temperatuur.
Ik heb bij mij beide thermostaten vervangen, pas toen bleef mijn auto goed op temperatuur.
Re: Motor loopt niet goed warm
Dus wat ik eerder heb gelezen, kan het dus wel zo zijn dat het probeem ook alleen aan de EGR thermostaat kan liggen.
en dit is gemakkelijker te vervangen begrijp ik
en dit is gemakkelijker te vervangen begrijp ik
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Motor loopt niet goed warm
j kunt eerst de ene proberen en dan de ander, ik ga denk ik ook beide vervangen....de 2 thermostaten kosten bij de dealer 75 euro bijelkaar incl BTW.
Ik weet namelijk niet zeker welke termostaat het is.
Ik weet namelijk niet zeker welke termostaat het is.
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Motor loopt niet goed warm
Vandaag bij de dealer toch de EGR thermostaat gehaald voor 36 euro. Morgen ga deze eerst monteren en kijken of het probleem opgelost is.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Motor loopt niet goed warm
Klopt het dat het verbruik aardig toeneemt met een slechte thermostaat? Mijn verbruik ligt al meerdere tanks te hoog... gemiddeld was de laatste tank met bijna 200km 160 op de CC nog hoger dan met 500km Duitsland, stukken 200+ en een rondje Nordschleife... dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Het zijn tienden van een liter, maar toch.
Edit: net toch maar even de scanner eraan gehangen. Hij geeft een fout in het gloeipluggensysteem. Dat betekent dus vier nieuwe gloeipluggen. Eens kijken of ik die zelf relatief eenvoudig kan vervangen.
Edit: net toch maar even de scanner eraan gehangen. Hij geeft een fout in het gloeipluggensysteem. Dat betekent dus vier nieuwe gloeipluggen. Eens kijken of ik die zelf relatief eenvoudig kan vervangen.
Re: Motor loopt niet goed warm
Nou dat merk ik ook, dat het verbruik best aardig aan de hoge kant zit en dat is eigenlijk nog meer de rede dat ik de thermostaat wil verwisselen, terwijl de kachel best warm wordt. Maar op de een of op andere manier vind ik zelf dat de motor best koud blijft.Ik heb de auto al 6 jaar maar temperatuur meter was nooit zo.En bij het rijden zelf voel je dat de motor niet op temperatuur is.
Bij mijn vorige auto, bijvoorbeeld ford en alfa romeo merkte ik al gauw, temperatuur meter laag, kachel wordt niet warm en was altijd ook gegarandeerd ook zo. Vervang je thermostaat en alles was weer goed.
Bij mijn vorige auto, bijvoorbeeld ford en alfa romeo merkte ik al gauw, temperatuur meter laag, kachel wordt niet warm en was altijd ook gegarandeerd ook zo. Vervang je thermostaat en alles was weer goed.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Motor loopt niet goed warm
Zou zomaar kunnen, ik weet niet of jij dieselt? Maar als de gloeistiften sowieso al een foutmelding geven, dan ga ik daar beginnen. De thermostaat kan altijd nog!
Re: Motor loopt niet goed warm
Gisteren aan het klussen geweest, heeft best een paar uren geduurd, maar jongens......het probleem is opgelost. Ik heb alle beide thermostaten verwisseld, omdat ik toch best veel open moest maken. Maar ik denk toch dat het aan de EGR thermostaat heeft gelegen.
Dus zoals ik zei, ik heb beide verwisseld, nieuwe koelstof bijgevuld, ontlucht, ga rijden probleem opgelost Motor wordt lekker warm en het rijdt weer als vanouds. Ik ben er heel happy mee,.de grote thermostaat heb ik in heet water gelegd en hij gaat wel open, laat je afkoelen, gaat hij weer dicht. Dus voor forumleden die dit probleem hebben ligt het gewoon aan de thermostaat(EGR)
Ik heb het voor de zekerheid allebei verwisseld.Mijn auto is een 320d automaat, 2001 en 196.000 km op de teller.
Mijn volgende probleem is gloeibougies.Warm motor, start hij gelijk, maar een nachtje in de kou duurt het wel even,maar start wel.
Dus zoals ik zei, ik heb beide verwisseld, nieuwe koelstof bijgevuld, ontlucht, ga rijden probleem opgelost Motor wordt lekker warm en het rijdt weer als vanouds. Ik ben er heel happy mee,.de grote thermostaat heb ik in heet water gelegd en hij gaat wel open, laat je afkoelen, gaat hij weer dicht. Dus voor forumleden die dit probleem hebben ligt het gewoon aan de thermostaat(EGR)
Ik heb het voor de zekerheid allebei verwisseld.Mijn auto is een 320d automaat, 2001 en 196.000 km op de teller.
Mijn volgende probleem is gloeibougies.Warm motor, start hij gelijk, maar een nachtje in de kou duurt het wel even,maar start wel.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Motor loopt niet goed warm
Bij het vervangen van die EGR thermostaat, moet je daarbij ook ontluchten enzo, of is dat simpel schroefwerk? Ik merk namelijk dat het ding amper op temperatuur komt, zelfs op ritten van meer dan een uur komt de meter amper tot helft, hij blijft ongeveer op 1/3 hangen. Dus het zou ook een combinatie van EGR thermostaat en gloeistiften kunnen zijn...
Re: Motor loopt niet goed warm
Ik moet zeggen dat het ontluchten wel is meegevallen, had meer werk verwacht, maar de EGR demonteren is alleen sleutel werk en je ziet het vanzelf. Wat ik nou niet begrijp,wat heeft dit met gloeibougies te maken, Welk verband houd dit met de themperatuur van de motor. Ik dacht dat gloeibougies alleen veel hun werk moeten doen bij de koude start van een diesel,voorgloeien en starten. Maar ik zou graag willen weten wat dit te maken heeft met de op temperatuur komen van de motorblok. Wat ik hier eerder vermeld hebt, dat het sinds vorig jaar mijn auto wat moeite heeft bij starten bij koud weer, maar dit is dan alleen smorgens of na een hele dag staan savond. voor de rest geen probleem.
En daarom is mijn volgende stap gloeibougies vervangen, maar omdat ik verhalen lees over de over de besturingskast van de voorgloeibougies, wil ik eerst zeker weten wat je moe vervangen.
Ik denk ook te laten uitlezen door de bmw dealer, maar daar ben je ook ongeveer 100euros kwijt, dus waarom niet gelijk vervangen.
En daarom is mijn volgende stap gloeibougies vervangen, maar omdat ik verhalen lees over de over de besturingskast van de voorgloeibougies, wil ik eerst zeker weten wat je moe vervangen.
Ik denk ook te laten uitlezen door de bmw dealer, maar daar ben je ook ongeveer 100euros kwijt, dus waarom niet gelijk vervangen.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Re: Motor loopt niet goed warm
Hier kun je e.e.a. nalezen. Waar het op neerkomt is dat de gloeibougies ook na het starten nog de inkomende lucht verwarmen, waardoor de verbranding beter gaat en het brandstofverbruik lager is.
Van een besturingskast weet ik niks, volgens mij gaat het alleen om de bougies. Ik denk dat ik morgen maar eens langs m'n garage rij en ga vragen wat het geheel moet kosten. Want de EGR heb ik al eens los gehad, maar van ontluchten weet ik niets. Als de prijs mee lijkt te vallen, laat ik het misschien maar gewoon doen.
Van een besturingskast weet ik niks, volgens mij gaat het alleen om de bougies. Ik denk dat ik morgen maar eens langs m'n garage rij en ga vragen wat het geheel moet kosten. Want de EGR heb ik al eens los gehad, maar van ontluchten weet ik niets. Als de prijs mee lijkt te vallen, laat ik het misschien maar gewoon doen.
Re: Motor loopt niet goed warm
heb vandaag me thermo laten vervangen voorin het blok, (wat een werk auto kotste KVS uit, alles zit onder ) maaar heeft niets veranderd, dus toch de egr therm. hoop dat die makkelijjker te vervangen is zonder dat er weer al teveel KVS verloren gaat.
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Motor loopt niet goed warm
Hmmm, dan misschien ga ik toch maar de EGR-thermostaat doen. Vandaag toevallig nog eens de scanner aangesloten gehad en er kwam een nieuwe fout op de gloeibougies uit rollen. De komende tijd nog weinig tijd om deze te vervangen, maar het is wel duidelijk dat het nodig is
Re: Motor loopt niet goed warm
Kleine aanvulling:
Binnenkort dus toch maar de EGR-thermostaat en de gloeibougies vervangen, dan kan ie de winter weer door. Wel vraag ik me af in hoeverre het na 't vervangen van de EGR-thermostaat nodig is om te ontluchten of zelfs je hele koelsysteem door te spoelen, dus alle vloeistof te vervangen. En hoeveel heb ik dan nodig?
Alle tips zijn welkom .
Binnenkort dus toch maar de EGR-thermostaat en de gloeibougies vervangen, dan kan ie de winter weer door. Wel vraag ik me af in hoeverre het na 't vervangen van de EGR-thermostaat nodig is om te ontluchten of zelfs je hele koelsysteem door te spoelen, dus alle vloeistof te vervangen. En hoeveel heb ik dan nodig?
Alle tips zijn welkom .
Re: Motor loopt niet goed warm
hele koelsysteem doorspoelen is nie nodig, alleen even ontluchten, die dopjes zitten naast het vulgedeelte en op je egr thermostaat.
Bij het vervangen van mijn tehrmostaat is er 4 liter in gegaan, en ik denk dat hij na een week rijden nog wel een halve liter lust. Bij je EGR thermostaat gaat er minder verloren, ik denk hooguit 1.5 tot 2 liter.
Bij het vervangen van mijn tehrmostaat is er 4 liter in gegaan, en ik denk dat hij na een week rijden nog wel een halve liter lust. Bij je EGR thermostaat gaat er minder verloren, ik denk hooguit 1.5 tot 2 liter.
BMW e91 LCI 320da Individual