Velgen lopen tegen remklauw aan
Velgen lopen tegen remklauw aan
Dag allemaal,
Wegens enorme drukt in mijn privé leven ben ik wat minder actief op het forum, maar ik hoop toch dat jullie me kunnen helpen! Het volgende is er aan de hand:
E46 318 pre fl
Vorig jaar had ik 15 inch lm van Stinnes met winterbanden van Vredestein. Ik vond de lm velgen niet zo mooi dus heb ik via dit forum goedkoop 15 inch zwarte stalen velgen overgenomen van een forumlid. Vervolgens heb ik mijn winterbanden overgezet naar de 15 inch stalen velgen, het pas allemaal dus ik dacht ok gefixed!
Echter moest ik vanochtend naar Apeldoorn en ik merkte op de snelweg als wanneer ik van baan wisselde bij een snelheid van 120 mijn stuur begon te trillen..bij heel voorzichtig insturen heb ik daar geen last van. Dus ik ben tot de conclusie gekomen dat de velgen aanlopen.
Het hele rare aan dit verhaal is, als ik in de stad rij en ik stuur vol in bij een snelheid van 50 dan lopen ze dus niet aan.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn dank is groot!
Gr Tan
Wegens enorme drukt in mijn privé leven ben ik wat minder actief op het forum, maar ik hoop toch dat jullie me kunnen helpen! Het volgende is er aan de hand:
E46 318 pre fl
Vorig jaar had ik 15 inch lm van Stinnes met winterbanden van Vredestein. Ik vond de lm velgen niet zo mooi dus heb ik via dit forum goedkoop 15 inch zwarte stalen velgen overgenomen van een forumlid. Vervolgens heb ik mijn winterbanden overgezet naar de 15 inch stalen velgen, het pas allemaal dus ik dacht ok gefixed!
Echter moest ik vanochtend naar Apeldoorn en ik merkte op de snelweg als wanneer ik van baan wisselde bij een snelheid van 120 mijn stuur begon te trillen..bij heel voorzichtig insturen heb ik daar geen last van. Dus ik ben tot de conclusie gekomen dat de velgen aanlopen.
Het hele rare aan dit verhaal is, als ik in de stad rij en ik stuur vol in bij een snelheid van 50 dan lopen ze dus niet aan.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn dank is groot!
Gr Tan
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Misschien een overbodige vraag: zitten alle wielbouten goed vast? Nagetrokken met een momentsleutel op 120NM?
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat als alles goed vast zit een velg bij 50km/h de remklauw niet raakt maar bij een hogere snelheid wel. Is de velg wel 100% goed?
Hij raakt hem of raakt hem niet...
Met mijn vorige auto heb ik het ook gehad dat er een bout niet goed vast zat en boven de 80km/h begon de auto te trillen.
En een 318i mag gewoon op 15", mijn 320d PFL mocht ook nog op 15" velgen. Nooit problemen mee gehad, hoogstens dat een FL model wat krachtiger remde.
Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat als alles goed vast zit een velg bij 50km/h de remklauw niet raakt maar bij een hogere snelheid wel. Is de velg wel 100% goed?
Hij raakt hem of raakt hem niet...
Met mijn vorige auto heb ik het ook gehad dat er een bout niet goed vast zat en boven de 80km/h begon de auto te trillen.
En een 318i mag gewoon op 15", mijn 320d PFL mocht ook nog op 15" velgen. Nooit problemen mee gehad, hoogstens dat een FL model wat krachtiger remde.
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Dan heb je toch geen voor de e46 bedoelde velg onder je auto geschroefd.
Door een verkeerde ET waarde kan het zijn dat je dit scenario hebt. Het zou ook zo maar kunnen dat deze tegen de veerpoot aanloopt vanwege dit.
Steek 5*120 alleen wil niet zeggen dat het dan ook bruikbaar is.
Door een verkeerde ET waarde kan het zijn dat je dit scenario hebt. Het zou ook zo maar kunnen dat deze tegen de veerpoot aanloopt vanwege dit.
Steek 5*120 alleen wil niet zeggen dat het dan ook bruikbaar is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
De conclusie dat je velgen aanlopen lijkt mij niet te kloppen. Je velgen draaien namelijk niet onafhankelijk van je remschijven... Is namelijk één geheel dat draait met insturen (remschijf, klauw en je velg). Dus je velgen lopen aan of niet. Mate van insturen heeft daar niets mee te maken.
Dat trillen op hogere snelheid kan duiden op schuin afgesleten banden. Heb je de velgen gebalanceerd en uitgelijnd?? Dat lijkt me eerder een probleem.
Dat trillen op hogere snelheid kan duiden op schuin afgesleten banden. Heb je de velgen gebalanceerd en uitgelijnd?? Dat lijkt me eerder een probleem.
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Dag allen,
Bedankt voor de antwoorden, deze velgen komen van een btw z3 origineel. De ET waarden zouden dus moeten kloppen (of ik heb niet goed gekeken).
- Ja alle bouten zitten goed vast, maar dat ga ik nogmaals checken om dit uit te uit te sluiten.
- De velgen zijn gebalanceerd maar nog niet uitgelijnd. Moet uitlijnen elke keer dan als je een velg wissel doet? Hij is dit jaar namelijk al eerder uitgelijnd.
Heb zojuist even een afspraak gemaakt met een banden specialist hier in de buurt
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor de antwoorden, deze velgen komen van een btw z3 origineel. De ET waarden zouden dus moeten kloppen (of ik heb niet goed gekeken).
- Ja alle bouten zitten goed vast, maar dat ga ik nogmaals checken om dit uit te uit te sluiten.
- De velgen zijn gebalanceerd maar nog niet uitgelijnd. Moet uitlijnen elke keer dan als je een velg wissel doet? Hij is dit jaar namelijk al eerder uitgelijnd.
Heb zojuist even een afspraak gemaakt met een banden specialist hier in de buurt

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Je hoeft niet elke keer uit te lijnen bij een velg wissel, dat zou een beetje in de papieren gaan lopen
. Als de velg aan zou lopen, zou je ook een bijgeluid moeten horen, heb je dit? Wellicht gare draagarmrubbers? Laat in elk geval je wielophanging eens controleren.

Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Ook al is heel je wielophanging gaar, dan nog kan je klauw nooit tegen je velg gaan lopen.
Schijf, klauw en velg zijn als één geheel gemonteerd dmv de wielbouten.
Dus lijkt het erop dat er daar iets fout zit.
Misschien conisch of bolconisch?
Als ik het zo lees lijkt het alsof de velg buigt bij hogere snelheden
Dit lijkt mij toch wel heel sterk.
Schijf, klauw en velg zijn als één geheel gemonteerd dmv de wielbouten.
Dus lijkt het erop dat er daar iets fout zit.
Misschien conisch of bolconisch?
Als ik het zo lees lijkt het alsof de velg buigt bij hogere snelheden

Dit lijkt mij toch wel heel sterk.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Thnx weer allemaal voor de inzichten, vind het raar dat het alleen bij snelheden van rond de 120 is en bij het sturen (van baan naar baan)..Je hoort dan echt pok pok pok en gaat me stuur trillen. Niet echt een veilig gevoel.
Hoop dat ze het volgende week vinden en dan zal ik jullie allen uitsluitsel geven!
Hoop dat ze het volgende week vinden en dan zal ik jullie allen uitsluitsel geven!
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Ik had een keer bij mijn e36 met 15 inch LM dat op de achteras dikkere balanceergewichtjes waren geplakt dan aan de vooras, toen ik de wielen van achter naar voor verwisselde tikte het gewichtje tegen de remklauw aan.
Stalen velgen hebben normaal geen plakgewichtjes, dus ook geen gewichtjes aan de binnenkant, bij de rem, dus dat kan bij jou het probleem niet zijn.
Heb je misschien te lange wielbouten voor de stalen velg gebruikt, waardoor de velg misschien niet goed vast zit?
Heb je ook de ET waarde van de stalen velgen gecontroleerd?
Stalen velgen hebben normaal geen plakgewichtjes, dus ook geen gewichtjes aan de binnenkant, bij de rem, dus dat kan bij jou het probleem niet zijn.
Heb je misschien te lange wielbouten voor de stalen velg gebruikt, waardoor de velg misschien niet goed vast zit?
Heb je ook de ET waarde van de stalen velgen gecontroleerd?
6 cylinders horen in lijn te staan!
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
MIjn ervaring.
Ik heb 3 maanden lang met een 15 inch winterset (stalen velgen) gereden zonder problemen. Toen de volgende winter weer de 15 inch erop en de boel begon bij een bepaalde snelheid in bepaalde bochten aan te lopen. Klop Klop KLop.....
Wat bleek, onder mijn 320d passen eigenlijk geen 15 inch onder, maar dit ging wel gewoon goed. TOTDAT ik mijn draagarmribbers had vernieuwd. Om een of reden liepen die 15 inch sindsdien aan, Dus heb ik maar gelijk een 16 inch set gescoord.
Ik zou trouwens miet lang doorijden, je remklauw gaat naar de klote....
Ik heb 3 maanden lang met een 15 inch winterset (stalen velgen) gereden zonder problemen. Toen de volgende winter weer de 15 inch erop en de boel begon bij een bepaalde snelheid in bepaalde bochten aan te lopen. Klop Klop KLop.....
Wat bleek, onder mijn 320d passen eigenlijk geen 15 inch onder, maar dit ging wel gewoon goed. TOTDAT ik mijn draagarmribbers had vernieuwd. Om een of reden liepen die 15 inch sindsdien aan, Dus heb ik maar gelijk een 16 inch set gescoord.
Ik zou trouwens miet lang doorijden, je remklauw gaat naar de klote....
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
in het boekje van je auto staat exact voor zomer en wintergebruik:
-welke velgdiameter
-de bandenmaten
-de juiste bandendruk
-de juiste ET waarde.
-welke velgdiameter
-de bandenmaten
-de juiste bandendruk
-de juiste ET waarde.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Tot aan de 323i mag er 15" als kleinste maat gemonteerd worden.
Alleen onder de 320d facelift moet 16".
Boutlengte is achter eerder een probleem dan voor.
Achter draai je een te lange in je handrem tommel, maar dat merk je de eerste meter al verwacht ik
Alleen onder de 320d facelift moet 16".
Boutlengte is achter eerder een probleem dan voor.
Achter draai je een te lange in je handrem tommel, maar dat merk je de eerste meter al verwacht ik

٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Velgen lopen tegen remklauw aan
Terug balanceren volgens mij is er hier dan toch iets fout gegaan.
Ff controleren of er geen slag in het wiel is misschien.
Anders wiellagers nazien.
Iets anders kan het volgens mij niet zijn.
Als uw velg werkelijk tegen uw remmen zou schuren zou dat bij elke snelheid zijn.
Ff controleren of er geen slag in het wiel is misschien.
Anders wiellagers nazien.
Iets anders kan het volgens mij niet zijn.
Als uw velg werkelijk tegen uw remmen zou schuren zou dat bij elke snelheid zijn.