DIY Spaghetti Spruitstuk plaatsen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
abakker1988

DIY Spaghetti Spruitstuk plaatsen

Bericht door abakker1988 » 03 dec 2011, 19:22

Hallo,

Hierbij een DIY hoe je een spaghetti spruitstuk monteert op je BMW E46, de voor en de nadelen en overige informatie.
Deze mod aan je auto is enkel aan te raden bij het gaan plaatsen van een turbo of als je al een turbo hebt, ook bij een supercharger systeem is deze mod aan te raden icm een volledige geoptimaliseerde uitlaatlijn. Zonder deze opties is de mod zonde van je tijd en geld. je auto pakt minder snel op in de lage toeren en dit zul je jammer vinden.
(IK RAAD AAN OM EEN SPORTCAT ERBIJ TE KOPEN EN DE NAMETING LAMDASONDES HIER ACHTER TE PLAATSEN!)
ALLES OP EIGEN RISICO!

Wat heb je nodig:
Een brug of een put zodat je alle ruimte onder de auto hebt en in alle posities kunt werken van onder de auto.

Een assistent die je helpt met het aangeven van sleuteltjes of ratels en het vast houden van dingen tijdens het werken.

Als alles gesmeerd loopt heb je minimaal 4 volle werk uren tijd nodig maar het beste is een volle werk of zaterdag ( s'ochtends vroeg beginnen zodat je tijd overhoud als het tegenzit en tussendoor een pauze kunt nemen evt)

Lasapparaat en veel sleutelgerei waaronder rateltjes enz

Een goed verstand en gevoel in sleutelen ( afdraaien van bouten kan heel veel extra werk met zich meebrengen!), sterker nog je hebt weinig ruimte om schades te herstellen dus dit moet ten alle tijde voorkomen worden!

Een aftermarket rvs spaghetti uitlaat spruitstuk of de professionele van bijv Supersprint® voor degenen met een dikke buidel.
2 Nieuwe pakkingen/aluminium hitteschildjes die tussen de kop van de motor en het uitlaatspruitstuk komen.
2 Nieuwe pakkingen die aan de onderzijde van het spaghetti spruitstuk en de downpipe komen
Evt 4 roestvrijstalen boutjes met ringen en moertjes (even passen na het kopen van de pakking spruitstuk->downpipe bij de dealer)

Voordat je de auto op de brug zet is het slim om vooraf uitgebreid de staat van je uitlaat te inspecteren. bijv de verbinding van het originele spruitstuk naar de downpipe. Zit er veel roest op of niet? Je bereid je zo voor op de klus en komt niet voor grote verrassingen te staan.Je kan het eventueel een dag voordat je aan de klus gaat beginnen flink in spuiten met WD40 of soortgelijks.
Houd er wel rekening mee dat als je direct gaat rijden dit enige rook en stank te weeg brengt.

Als je de auto op de brug hebt staan houd er dan rekening mee dat de uitlaat nog erg heet is. je kan eerst even een bakkie gaan drinken voordat je aan de klus begint zodat het iets af kan koelen.
Verwijder de plastic kap aan de onderkant van de motor en houd deze op een veilige plaat.

Begin met het inspuiten van wd40 op de boutjes van de spruitstuk naar downpipe.
Als deze nog warm is kun je proberen deze los te draaien. de kans is groter om los te draaien dan bij koud.
Grote kans dat je de bout verrot draait, dit maakt niet uit als het maar los komt. (je hebt nieuwe boutjes)
De rechter draagarm kan behoorlijk in de weg zitten voor het sleutelen het is handig om deze te demonteren
(Wielen moeten wel vrij staan)
Als je auto een M onderstel heeft demonteer dan ook de driehoeks versteviging.
Als je dit gedaan hebt kun je omhoog kijken. je ziet dan 16 boutjes zitten (sleutel 11)
Deze moet je allemaal los zien te krijgen zonder dat er eentje afbreekt, bij mij ging dit relatief makkelijk zonder geweld te gebruiken en met een klein rateltje. soms draai je de complete bout eruit met de moer maar dit maakt niet uit.
Het is een gigantisch lastig karwei doordat je heel weinig ruimte hebt om te sleutelen!
Probeer er zoveel mogelijk los te draaien en laat evt je assisent aan de bovenzijde assisteren.
als je de ruitensproeier vloeistof reservoir verwijderd kun je er makkelijker bij,
Je kan zo afwisselend vanaf de bovenzijde los draaien en vanaf onder de auto.

als alles gebeurd is ga je de lambdasensor een sticker geven met daarop de plek waar de lamda gemonteerd zat
Bijv rechtsboven of linksonder.
Haal de stekker van elke lamdasonde los.
Je kan nu vanaf onder de auto de spruitstukken wegtrekken naar beneden.
Je kan nu beginnen met het installeren van de rvs spruitstukken, dit gaat gemakkelijker doordat er meer ruimte komt omdat de originele de lompe kats verwerkt hebben.
Probeer de voormeting lamdasondes direct te plaatsen! (evt zonder de stekkers aan te sluiten) tijdens het monteren anders heb je kans dat je ze er niet meer op kunt doen.
De nameting busjes op het spruitstuk moet je afdichten met een plug en niet gebruiken.
Als de flens van de uitlaat spruitstuk net verkeerd om zit dien je de originele ronde uitlaat door te zagen en de flensen aan elkaar vast bouten hierna las je pas de uitlaatpijpen aan elkaar vast. Evt dien je wat bij te slijpen.
Ik ben gaan rijden met de nameting lamdasondes aan een kabelbinder bij het spruitstuk zonder ze op de uitlaat aan te sluiten.
Ik raad het sterk aan om een race/sport katalysator na het spruitstuk te laten maken en daar de nameting lamdasondes op te zetten.
Houd goed rekening met het plaatsen van de kabels van de lamdasondes dat deze niet het spruistuk raken omdat ze anders verbranden.

Bij mij gaf de auto na een poosje stationair draaien een foutmelding en redelijk veel damp uit de uitlaat maar na een 5 km gereden te hebben ging de foutmelding weg en deze is ook nooit meer terug gekomen! ook de dampen verdwenen.Het geluid is fantastisch, het oppakken vanuit de lage toeren is gewoon ronduit teleurstellend in vergelijking met het origineel,(minder tegendruk, geen gevulde cilinders) behalve in de hoge toeren trekt de auto ietsje harder door dan voorheen en mijn topsnelheid is ook iets hoger. (hoge toeren, cilinders kunnen de druk makkelijker kwijt en auto trekt iets harder door) het verbruik van de auto was eerst heel erg hoog doordat de computer het juiste brandstof/lucht mengsel moest bepalen. Ik heb deze mod gedaan omdat ik een supercharger ga plaatsen en vervolgens mijn gehele auto op de dyno getuned word.

Succes en groeten,

Albert.

E36 racer

Re: DIY Spaghetti Spruitstuk plaatsen

Bericht door E36 racer » 11 dec 2011, 13:46

handig! ik ga binnenkort als ik weer in nl zit is een spaghetti aanschaffen voor onder de tracktool.. zal wel een ebay ding worden heb niet de duiten voor supersprint (tenzij iemand er 1 2ehands weet?)
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

johnsdale

Bericht door johnsdale » 11 dec 2011, 18:55

Heb wel eens gelezen dat je na montage er remreiniger over heen moet sprayen zodat alle vette vingers er af zijn, anders branden die er in..

E36 racer

Bericht door E36 racer » 11 dec 2011, 19:54

wil ik best geloven, het sspiegelt als de tievus natuurlijk dat RVS. als dat dan zo bloed heet word brand dat vet natuurlijk erin...
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself”