remvloeistof vervangen
remvloeistof vervangen
Vervangen remvloeistof;
Zoals de service interval aangeeft heb ik na twee jaar de remvloeistof vervangen. Klus valt reuze mee, is misschien wel wat tijdrovend (+/- 2 uur) en het is het handigst als je iemand erbij hebt die er een beetje ervaring mee heeft. Qua gereedschap is het niet zo bijzonder.
Voorbereiding;
Om bij het reservoir te komen moet je wel een beetje schroeven. Verwijder de kappen+microfilter aan de achterzijde onder de motorkap (tegen het raam aan). De bak die overblijft is in 2 delen te splitsen, maar heb ik niet gedaan en over de gehele breedte eruit gehaald. De bak is eenvoudig los te schroeven. Voorzijde 2 torx-schroeven en in de bak 2 plastic ‘bouten’, welke eenvoudig met een schroevendraaier los zijn te draaien. Hierna in het midden de bak oplichten en aan de zijkanten controleren of inlaatbussen ook loskomen. Nu de complete bak is verwijderd zie je aan de bestuurderszijde een klein wit reservoir met een zwart dekseltje, dit is je remvloeistofreservoir.
Systeem leeghalen;
Je kunt remvloeistof op 2 manieren wisselen. Systeem leeghalen en daarna opnieuw vullen of met een vacuümpomp de remvloeistof er doorheen trekken. Voordeel van het laatste is, dat er geen lucht in het systeem komt alleen verbruik je wel meer vloeistof (je mengt oud met nieuw). Ik heb gekozen voor de eerste methode.
Het systeem leeghalen;
Kruip onder het rechter achterwiel en draai de nippel los. Deze nippel zit naast je remklauw en ziet er uit als een vetnippel met een klein moertje erop. Zet een opvangbak neer onder de nippel, draai de nippel los en met het indrukken van het rempedaal pomp je de vloeistof eruit. Door pompen tot je een slurpend geluid uit het reservoir hoort. Stop dan ook gelijk met pompen, hoe langer je doorgaat, hoe meer lucht je in het systeem pompt en hoe langer je bezig bent voor dit er weer uit is.
Draai de nippel dicht.
Systeem vullen;
Vul je reservoir met nieuwe vloeistof. Draai de nippel weer open en pomp met je rempedaal de vloeistof door. Let op dat je reservoir continu voldoende niveau heeft en er geen lucht in het systeem kan komen. Zodra er nieuwe schone vloeistof uit komt, de nippel dichtdraaien. Doe dit in volgorde voor de andere wielen (linksachter, rechtsvoor, linksvoor). Wanneer bij alle wielen nieuwe vloeistof komt weet je zeker dat er geen oude meer in het systeem zit. Ben je er niet zeker van kun je de cyclus weer opnieuw doen en alle wielen even nalopen en de nippel even los draaien, vloeistof controleren en weer dichtdraaien.
Geen lucht meer in het systeem;
Om zeker te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit, herhaal je de cyclus nog 1 keer, maar nu met hulp van iemand. Zet die persoon in de auto. Laat hem of haar langzaam het pedaal indrukken. Terwijl er druk word opgebouwd in het systeem draai je de nippel even los en daarna weer vast. Pas als de nippel weer vast zit mag die andere persoon stoppen met druk opbouwen. Dit is een secuur werkje en mocht je er niet zeker van zijn, herhaal je dit een aantal keer. Mocht de vloeistof er wat sputterend uitkomen, dan betekent dit dat er lucht in het systeem zit. Herhaal dan de laatste handeling tot er alleen nog vloeistof uitkomt. Dit doe je weer in volgorde van wielen zoals hierboven beschreven. Hoe meer wielen er gedaan zijn, hoe meer druk er moet staan op het rempedaal. Het kan prima zijn dat bij het eerste wiel er totaal geen druk op staat en je makkelijk tot de bodem drukt, terwijl het systeem toch gevuld lijkt. Mocht er na het laatste wiel nog steeds te weinig druk op het pedaal staat, herhaal dan nogmaals de cyclus tot je rondom geen lucht meer in het systeem hebt.
Ik heb bijna 1 liter remvloeistof DOT 4 gebruikt en ben er zo’n 2 uur mee bezig geweest. In de garage met een krik en wat simpel gereedschap.
Het klinkt simpel en achteraf valt het ook mee, maar blijf goed nadenken wat je doet. Als er echt veel lucht in het systeem zit, werken je remmen niet en kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als je bijna nooit sleutelt en ook niemand met wat kennis om je heen hebt, raad ik het niet aan. Anders kan het prima zelf.
Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag.
SUCCES
Zoals de service interval aangeeft heb ik na twee jaar de remvloeistof vervangen. Klus valt reuze mee, is misschien wel wat tijdrovend (+/- 2 uur) en het is het handigst als je iemand erbij hebt die er een beetje ervaring mee heeft. Qua gereedschap is het niet zo bijzonder.
Voorbereiding;
Om bij het reservoir te komen moet je wel een beetje schroeven. Verwijder de kappen+microfilter aan de achterzijde onder de motorkap (tegen het raam aan). De bak die overblijft is in 2 delen te splitsen, maar heb ik niet gedaan en over de gehele breedte eruit gehaald. De bak is eenvoudig los te schroeven. Voorzijde 2 torx-schroeven en in de bak 2 plastic ‘bouten’, welke eenvoudig met een schroevendraaier los zijn te draaien. Hierna in het midden de bak oplichten en aan de zijkanten controleren of inlaatbussen ook loskomen. Nu de complete bak is verwijderd zie je aan de bestuurderszijde een klein wit reservoir met een zwart dekseltje, dit is je remvloeistofreservoir.
Systeem leeghalen;
Je kunt remvloeistof op 2 manieren wisselen. Systeem leeghalen en daarna opnieuw vullen of met een vacuümpomp de remvloeistof er doorheen trekken. Voordeel van het laatste is, dat er geen lucht in het systeem komt alleen verbruik je wel meer vloeistof (je mengt oud met nieuw). Ik heb gekozen voor de eerste methode.
Het systeem leeghalen;
Kruip onder het rechter achterwiel en draai de nippel los. Deze nippel zit naast je remklauw en ziet er uit als een vetnippel met een klein moertje erop. Zet een opvangbak neer onder de nippel, draai de nippel los en met het indrukken van het rempedaal pomp je de vloeistof eruit. Door pompen tot je een slurpend geluid uit het reservoir hoort. Stop dan ook gelijk met pompen, hoe langer je doorgaat, hoe meer lucht je in het systeem pompt en hoe langer je bezig bent voor dit er weer uit is.
Draai de nippel dicht.
Systeem vullen;
Vul je reservoir met nieuwe vloeistof. Draai de nippel weer open en pomp met je rempedaal de vloeistof door. Let op dat je reservoir continu voldoende niveau heeft en er geen lucht in het systeem kan komen. Zodra er nieuwe schone vloeistof uit komt, de nippel dichtdraaien. Doe dit in volgorde voor de andere wielen (linksachter, rechtsvoor, linksvoor). Wanneer bij alle wielen nieuwe vloeistof komt weet je zeker dat er geen oude meer in het systeem zit. Ben je er niet zeker van kun je de cyclus weer opnieuw doen en alle wielen even nalopen en de nippel even los draaien, vloeistof controleren en weer dichtdraaien.
Geen lucht meer in het systeem;
Om zeker te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit, herhaal je de cyclus nog 1 keer, maar nu met hulp van iemand. Zet die persoon in de auto. Laat hem of haar langzaam het pedaal indrukken. Terwijl er druk word opgebouwd in het systeem draai je de nippel even los en daarna weer vast. Pas als de nippel weer vast zit mag die andere persoon stoppen met druk opbouwen. Dit is een secuur werkje en mocht je er niet zeker van zijn, herhaal je dit een aantal keer. Mocht de vloeistof er wat sputterend uitkomen, dan betekent dit dat er lucht in het systeem zit. Herhaal dan de laatste handeling tot er alleen nog vloeistof uitkomt. Dit doe je weer in volgorde van wielen zoals hierboven beschreven. Hoe meer wielen er gedaan zijn, hoe meer druk er moet staan op het rempedaal. Het kan prima zijn dat bij het eerste wiel er totaal geen druk op staat en je makkelijk tot de bodem drukt, terwijl het systeem toch gevuld lijkt. Mocht er na het laatste wiel nog steeds te weinig druk op het pedaal staat, herhaal dan nogmaals de cyclus tot je rondom geen lucht meer in het systeem hebt.
Ik heb bijna 1 liter remvloeistof DOT 4 gebruikt en ben er zo’n 2 uur mee bezig geweest. In de garage met een krik en wat simpel gereedschap.
Het klinkt simpel en achteraf valt het ook mee, maar blijf goed nadenken wat je doet. Als er echt veel lucht in het systeem zit, werken je remmen niet en kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als je bijna nooit sleutelt en ook niemand met wat kennis om je heen hebt, raad ik het niet aan. Anders kan het prima zelf.
Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag.
SUCCES
Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen!!
Re: remvloeistof vervangen
Erg mooie en duidelijke DIY en tof dat je de moeite hebt genomen.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het te laten doen omdat het maar 35 euro kost inclusief de vloeistof.
Voor die 35 euro wil ik geen 2 uren sleutelen en op de buik onder de auto .
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het te laten doen omdat het maar 35 euro kost inclusief de vloeistof.
Voor die 35 euro wil ik geen 2 uren sleutelen en op de buik onder de auto .
Re: remvloeistof vervangen
35 euro? is dat de prijs die de dealer vraagt?
Re: remvloeistof vervangen
Dealer zal je er waarschijnlijk een 1 voor moeten zetten, 35 is de prijs van Profile.
Re: remvloeistof vervangen
35 euris, das goedkoop! Wordt dan ook de boordcomputer gereset? of hoeft dat niet na het verversen van olie?
Re: remvloeistof vervangen
Remolie resetten word ook gedaan. zelf doen kost ook maar 10 seconden trouwens.
http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... 19362.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... 19362.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: remvloeistof vervangen
heb helaas een E60 uit 2004....werkt dit dan ook?
Re: remvloeistof vervangen
Goeie DIY
Re: remvloeistof vervangen
Bijna het zelfde alleen kan je dan gewoon met de sleutel op contact zetten in plaats van een paar keer op de startknop te drukken.
Principe is volgens mij gelijk.
Principe is volgens mij gelijk.
Re: remvloeistof vervangen
Het principe van resetten is idd gelijk. Let alleen even op wat je reset.
Alles wat op datum gereset moet worden is handmatig te doen in de idrive.
Niks resetten dus, gewoon nieuwe datum invoeren....
Alles wat op datum gereset moet worden is handmatig te doen in de idrive.
Niks resetten dus, gewoon nieuwe datum invoeren....
Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen!!
Re: remvloeistof vervangen
Ik ga van de week ook even de remvloeistof doen.
Ik heb een vacuum ontluchter en doe het dus op die methode. Anders kun je voor een paar tientjes een 'pressure bleeder' kopen: die duwt op luchtdruk (van b.v. je reservewiel) de oude vloeistof eruit. Daarmee kun je alleen ontluchten zonder helper die steeds op het pedaal drukt. Ook voorkom je daarmee dat je remcilinder op een positie komt waar hij al jaaaaren niet is geweest en daar de afdichting kapot kan maken.
Ik zou overigens zeker willen aanbevelen om het systeem niet helemaal leeg te laten lopen! Als je ABS pomp namelijk vol lucht zit krijg je deze vrijwel niet meet goed gevuld zonder dat je met software de ABS pompen moet bedienen om vastplakkende luchtbelletjes te verwijderen. Ik zou het risico niet nemen iig. sowieso is het heel lastig om bij een leeg remsysteem van alle kleine belletje af te komen.
Ik haal met een spuit eerst het hele remvloeistofreservoir leeg. Dan vul ik tot de rand bij met nieuwe vloeistof. Dan de ontluchter bij de verste klauw van de MBC open (in mijn geval rechts achter) en met de vacuüm ontluchter doorpompen totdat je weer heldere vloeistof ziet. ventieltje dicht en naar de volgende klauw (linksachter, dan rechtsvoor, dan linksvoor) Daarna weer de vloeistof aftoppen.
Over aftoppen gesproken: Als je uitgaat van nieuwe blokken rondom en de vloeistof was tot de bovenste markering afgevuld; dan kun je er donder op zeggen dat bij een brandend lampje van de niveau waarschuwing ook een set blokken moet worden vervangen.
Sowieso is het altijd het belangrijkste om juist (of minimaal) de klauwen te voorzien van verse vloeistof, de rest is minder kritisch. De remvloeistof is nl. hygroscopisch (trekt water aan) en het systeem is weliswaar vloeistofdicht, maar niet per definitie ook gasdicht. Waterdampmoleculen (een gas) diffunderen dus langzaam in de remvloeistof. Het water is zwaarder dan de remolie en zakt naar beneden en verzamelt zich in de klauwen. Als die heet worden door meerdere remacties achter elkaar (sportief rijden maar ook gewoon een bergenrit op vakantie) gaat het water al koken bij 100 graden celsius. De remolie kookt dan nog lang niet. Als het water kookt heb je dus accuut gas (waterdamp) in het remsysteem en val de remdruk weg. Dat is ook de reden dat je elke 2 jaar de vloeistof moet vervangen.
En kijk uit met de remolie, die is namelijk corrosief voor je lak en schadelijk voor je vingertjes.
Ik ben al bijna Ad II hier! (en dat is een compliment aan Ad natuurlijk)
Genoeg gewauweld weer!
Ik heb een vacuum ontluchter en doe het dus op die methode. Anders kun je voor een paar tientjes een 'pressure bleeder' kopen: die duwt op luchtdruk (van b.v. je reservewiel) de oude vloeistof eruit. Daarmee kun je alleen ontluchten zonder helper die steeds op het pedaal drukt. Ook voorkom je daarmee dat je remcilinder op een positie komt waar hij al jaaaaren niet is geweest en daar de afdichting kapot kan maken.
Ik zou overigens zeker willen aanbevelen om het systeem niet helemaal leeg te laten lopen! Als je ABS pomp namelijk vol lucht zit krijg je deze vrijwel niet meet goed gevuld zonder dat je met software de ABS pompen moet bedienen om vastplakkende luchtbelletjes te verwijderen. Ik zou het risico niet nemen iig. sowieso is het heel lastig om bij een leeg remsysteem van alle kleine belletje af te komen.
Ik haal met een spuit eerst het hele remvloeistofreservoir leeg. Dan vul ik tot de rand bij met nieuwe vloeistof. Dan de ontluchter bij de verste klauw van de MBC open (in mijn geval rechts achter) en met de vacuüm ontluchter doorpompen totdat je weer heldere vloeistof ziet. ventieltje dicht en naar de volgende klauw (linksachter, dan rechtsvoor, dan linksvoor) Daarna weer de vloeistof aftoppen.
Over aftoppen gesproken: Als je uitgaat van nieuwe blokken rondom en de vloeistof was tot de bovenste markering afgevuld; dan kun je er donder op zeggen dat bij een brandend lampje van de niveau waarschuwing ook een set blokken moet worden vervangen.
Sowieso is het altijd het belangrijkste om juist (of minimaal) de klauwen te voorzien van verse vloeistof, de rest is minder kritisch. De remvloeistof is nl. hygroscopisch (trekt water aan) en het systeem is weliswaar vloeistofdicht, maar niet per definitie ook gasdicht. Waterdampmoleculen (een gas) diffunderen dus langzaam in de remvloeistof. Het water is zwaarder dan de remolie en zakt naar beneden en verzamelt zich in de klauwen. Als die heet worden door meerdere remacties achter elkaar (sportief rijden maar ook gewoon een bergenrit op vakantie) gaat het water al koken bij 100 graden celsius. De remolie kookt dan nog lang niet. Als het water kookt heb je dus accuut gas (waterdamp) in het remsysteem en val de remdruk weg. Dat is ook de reden dat je elke 2 jaar de vloeistof moet vervangen.
En kijk uit met de remolie, die is namelijk corrosief voor je lak en schadelijk voor je vingertjes.
Ik ben al bijna Ad II hier! (en dat is een compliment aan Ad natuurlijk)
Genoeg gewauweld weer!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8