Spanningslek? BMW 530D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Exqua

Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Exqua » 19 dec 2011, 13:02

Hallo allemaal,

Ik zit met een raar probleem.
Sinds 3 dagen is mijn accu bijna elke dag (ochtend) leeg.
De accu zelf is bijna een jaar oud dus dit lijkt mij niet het probleem.

Kan het zijn dat er ergens spanning lekt?

Ik heb een BMW 530D (E39) Executive
De auto is standaard, hiermee wil ik zeggen dat er geen dingen onder spanning staan die niet standaard in de BMW zitten.
Als de auto is gestart meet ik 22 volt. klopt dit? of is mijn multimeter niet goed?

Hoe kan ik een eventuele spanningslek vinden? zijn er zaken in de BMW die spanningslekken kunnen veroorzaken?
Ik zat ook met het bekende kabelboom probleem in de kofferbak.. kan dit een oorzaak zijn?

Ik ben het spoor even bijster.

Mvg,
Wesley

dw70

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door dw70 » 19 dec 2011, 14:06

als spanning kan lekken dan ga ik nu als de sodemieter emmertjes onder mijn niet gebruikte wandcontactdozen in mijn huis zetten....voor het geval dat... :P

Je ruststroom is niet in orde, laten we het daar op houden. :)

Leegtrekkende accu's bij bmw's....daar kan zo langzamerhand wel een boek over geschreven worden.

22Volt meten bij stationair draaien.....Je hebt de meter toch wel op DC of gelijkspanning gezet (dat rechte streepje met stippellijn eronder).

22V is veel te hoog. Is je meter niet defect en je meet 22V is je spanningsstabilisator op je dynamo hartstikke kaputt.

Een kabelbreuk in je kofferbak kan de oorzaak zijn van je leegtrekkende accu. Kan, want bij bmw is er geen peil op te trekken. De een heeft dit, de ander dat. Jij zegt dat je weldegelijk een probleem hebt met je kofferbak bedrading. Maak dit eerst in orde dan en wacht dan nog eens af.

Maar sluit als eerste uit of je meter defect is of je dynamo. Een laadspanning van 22V overleeft zelfs een accu niet die amper een jaar is. Zou zonde zijn dat de accu sterft aan een overlaadcapaciteit.

Je hebt dus 3 dingen direkt aan te pakken! Meter checken, dynamolaadstroom checken, kabelbreuk opsporen en eventueel herstellen.

Oja, normale laadstroom is correct tussen 13,6 (minimaal) en 14,8V (maximaal).

Gr,
Dw
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 dec 2011, 18:53

Hallo beste Wesley,

Ik ben het helemaal eens met Dw.

Die 22 Volt is niet goed, of een verkeerde range op de multimeter, of deze is defect.
Mocht het zo zijn dat de laadspanning inderdaad zo hoog is, monteer dan zo snel mogelijk een andere spanningsregelaar op de dynamo.
Dan is dit het grote probleem, de spanningsregelaar blijft dus hangen, en als je de motor stil zet, dan staat de spanningsregelaar nog steeds op laden, en met een stilstaande motor, dan zal de spanningsregelaar de accu weer ontladen, hij trekt dus weer leeg.

Vroeger kon je dit ruiken, bij de ouderwetse accu's.
Deze accu's hadden dopjes die je er af kon draaien, om de accu te vullen, als het vloeistofpeil te laag stond.

Bleef de spanningsregelaar hangen, dan rook je dus echt een flinke hondenpoep lucht in je auto.
Dit stonk enorm, je ging direct onder je schoenen kijken, of je toevallig niet in zo'n bolus getrapt had, jakkie.

Maar nu met die moderne accus, ruik je dit niet zo snel.

Dus een aanrader om het allemaal eens na te laten meten bij de accuboer, dat zal erg verstandig zijn.

Nu zijn er 2 systemen van de dynamo voor de 530 D.

Een compact dynamo, deze dient in zijn geheel vervangen te worden en is verdeeld in weer 3 types.

Een van 120 Amp, prijs ergens rond de 449,00 euro
Een van 150 Amp, prijs ergens rond de 600,00 euro
Een van 150 Amp, prijs ergens rond de 428,00 euro
Het verschil zal ongetwijfeld in de aansluitingen van de dynamo kunnen zitten, dus even goed kijken welke dynamo er is gemonteerd.

De volgende serie.

Dat is een Valeo, deze is er in een paar soorten.
De verschillen zitten in het Ampérage 120 Amp of 150 Amp.
Bij de Valeo is er wel een losse spanningsregelaar te verkrijgen, deze heeft een prijs van ergens rond de 77,00 euro, voor de spanningsregelaar.

Ik hoop dus voor Wesley dat er een Valeo dynamo gemonteerd is, want het scheelt enorm in de prijs.

Dus even laten door meten, en je weet het precies.

Als je moet gaan vernieuwen, pak altijd even de telefoon, en bel een paar bedrijven af, die onderdelen of een dynamo kan leveren.
Je kan er een aardig prijsverschil mee maken, en dit allemaal voor een paar kwartjes!

Het zou dan nog leuker zijn, als je dit ook zelf kan vervangen.

De kabelbreuk in de achterklep, dan heb je erg vaak meerdere storingen, zoals de ruitenwisser achter, verlichting achterzijde, zoals de mistlamp enz.
Dashboard storingen, en allerlei rare defecten of meldingen, zwakke binnen lichtjes of slecht werkende electrische ramen, die als een slak werken.

Heeft u deze storingen niet, dan is de spanningsregelaar of de dynamo het defect.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Exqua

Bericht door Exqua » 19 dec 2011, 19:18

Allemaal bedankt voor de reacties.

Als ik dit zo hoor dan wordt je er niet vrolijk van.
Ik heb de auto net 1.5 week in mijn bezit.

Ik heb vandaag ongeveer 65 km gereden, weet iemand hoe groot de kans is dat de accu morgen ochtend weer leeg is mocht mijn spanningsregelaar inderdaad defect zijn?

Ik ga vanavond eens kijken waar er hier een accuboer zit zodat ik morgen vanuit de zaak gelijk door kan.

Mvg,
Wesley

Exqua

Bericht door Exqua » 19 dec 2011, 19:45

Ad, Kan ik zelf toevallig zien wat voor dynamo ik heb? en hoe lang zou een garage ongeveer bezig zijn met vervangen?
k ben een leek op het gebied van auto's (helaas haha).

Mvg,
Wesley

Exqua

Bericht door Exqua » 19 dec 2011, 19:57

Ik merk nu ook dat mijn boordcomputer (Display naast me radio) soms aanblijft als ik de motor uitzet en de centrale vergrendeling erop zet.
Klopt dit? lijkt mij ook weer een storing.

Exqua

Bericht door Exqua » 19 dec 2011, 22:01

Ondertussen spanning opnieuw gemeten met een nieuwe batterij in de multimeter.
Motor uit: 12.6V
Motor aan 13.9 en soms 14. nog wat.

Nu begin ik te denken dat mijn accu wordt leeg getrokken door mijn boordcomputer die aanblijft en dat dit het hele probleem is.
Die boordcomputer zal aanblijven vanwege een storing? waarschijnlijk die van de kofferklep lijkt mij.

De dynamo is dus goed lijkt mij.
Accu is ook nog goed (geeft groen aan).

Wellicht is het dan alleen de kofferbak storing die alle ellende veroorzaakt.
Weet iemand toevallig een knop of iets dergelijks om die uit te zetten? of blijft het op de achtergrond dan nog draaien?

Mvg,
Wesley

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 dec 2011, 13:33

Hallo Wesley,

Ja, dat is een heel mooie waarde die je nu gemeten hebt, perfect zelfs.
De dynamo kan je wel wegstrepen van het verdachten lijstje.

De test die je uitgevoerd hebt, die is goed, stilstaande motor, en met draaiende motor.

Nu kan je weer een test doen om aan de weet te komen, wat er de oorzaak van is, van het leegtrekken van de accu.
Mar dan moet dit echt met de uiterste voorzichtigheid gebeuren!!

Neem de +pool los als de motor stilstaat, raak echt geen massa aan met de sleutel, als je deze +pool losdraait!!

laat het contact af staan.
Neem de multimeter erbij, en houd een pool van de multimeter tegen de accupool aan die je losgenomen hebt, de andere pool van de multimeter houd je tegen de accuklem aan die je losgenomen hebt.

Met je nu een behoorlijke spanning, dan heb je ergens een spannings gbruiker die dit eigenlijk niet mag doen.
Je dient dit eigenlijk beter met 2 personen te doen.
De een meet constant op die accupool en de afgenomen accuklem.
de tweede persoon gaat nu een voor een de zekeringen uit de zekeringkast nemen, zodat degene die aan het meten is, kan zien wanneer de spanning ineens weg valt, gebeurt dit, dan heb je de dader te pakken.
Maak een aantekening van de zekering of zekeringen die het leegtrekken van de accu veroorzaken.

Nu is het erg jammer, dat je niet technisch bent aangelegd, ook niet een van de vrienden of kennissen of een familielid?
Dat zou jou aardig wat geld kunnen schelen!

Een tijdelijke oplossing is er wel, maar dan dien je wel telkens de accupool los te nemen, de MIN pool dus.
Nu kan de accu niet meer leeg lopen.
Het alarm doet het nu ook niet meer, de deuren dienen dus een voor een afgesloten te worden, vergeet ook de kofferklep niet.

Wat er aan de hand kan zijn, ja, eigenlijk van alles, als je de zekeringen weet van de groepen, dan is dit al iets gemakkelijker zoeken.

Het kan zelfs het auto alarm zijn die dit probleem veroorzaakt, heb ik al vaker gezien.

Ik weet nie of je een sedan of een touring hebt, want als de kabelboom in de kofferklep beschadigd is, dan maakt het erg veel uit welk type bMW je hebt.
Bij een sedan is het niet zo erg bewerkelijk, maar bij een touring dient de hele hemel uit de auto gehaald te worden, veel werk dus.

Het is echt beter om een goed onderzoek in te stellen wat er aan de hand is, speculeren heeft weinig zin.
Het vaststellen van het probleem is veel beter, dan kan er gericht een oplossing gemaakt worden, om dit probleem op te lossen.

Ik zou eens gaan vragen bij de vorige eigenaar of hij van dit probleem afwist, als hij eerlijk is en hij wist dit, dan zou hij ja kunnen zeggen.
Andersom kan natuurlijk ook, hij wist het maar zegt nee.
Maar er is ook een derde manier aanwezig, het kan ook net ontstaan zijn.

Ik ga er voorals nog niet vanuit dat het een storing betreft aan de kabelboom in de kofferbak. Het kan zo zijn.

Ik hoop dat ik jou een beetje op weg gehoplen heb.

met vriendelijke groet,

Ad

dw70

Bericht door dw70 » 20 dec 2011, 16:23

massa kabel zwart ---------klem - BATTERY + klem -------------Ampere meter----------voertuig plus kabel rood

Stroom meet men in serie, spanning meet men parallel.

Als dit is wat je bedoeld Ad kun je alleen stroom meten. Spanning kan niet op deze manier worden gemeten. De rest van het verhaal over de zekeringen trekken klopt. Vergeet niet welke zekering waar gezeten heeft, want uiteindelijk heb je zometeen bijna niks meer in de zekering kast zitten als je het op deze manier doet. Je universeel meter op DC A zetten en het bereik op 200m. Alle verbruikers uit. Geen deuren open laten staan, en heb je motorruimteverlichting haal je hier even het lampje uit. Zorgen dat niks aanstaat. Je kunt de meter meetpennen even vastzetten met tape op de aansluitingen, mocht je alleen zijn en het willen doen. Als je de meter dan aanzet, gun je de meter 5 minuten rust terwijl hij aanstaat en kijk je of de waarde stabiel blijft of langzaam gaat zakken. Gebeurd er niks, richt je de meter richting zekeringkast en kun je met zekering trekken beginnen. Zo zie je direkt een verandering zonder dat je de hele tijd rond de auto hoeft te lopen om op het display te kijken.

Nooit de auto starten als je deze meetschakeling gebruikt of zware verbruikers aanzetten. Dan bestaat een grote kans op een binnenbrandje.

Als ik jou was zou ik opsporen welke zekering het display naast je radio heeft wat aanblijft (dat is niet correct hoor, dat deze aanblijft). Deze zekering trekken. Blijft de accu vol, zul je de zekering moeten blijven trekken totdat je display gerepareerd is.

Suc7!
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Exqua

Bericht door Exqua » 20 dec 2011, 18:19

Hoi Ad en dw70,

Bedankt voor de reacties.
Ik ga hier in deze dagen mee aan de gang. vanavond wordt lastig omdat ik niets zie haha.
Gister heb ik een tijdje gereden met de auto en bij het uitzetten van de motor ging het display ook uit.
Vervolgens kwam ik vanochtend bij de auto en was het starten en lopen.
ongeveer uurtje in de auto gezeten naar mijn werk. motor uit en display ook. kom na 8 uur weer bij mijn auto. je raad het al, starten en lopen.
Rijd weer een uurtje terug naar huis. motor uit, display uit.

Dus heb redelijk goede hoop dat ik morgen ochtend normaal kan wegrijden.

@ ad, ik heb een vriend die redelijk technisch is aangelegd en hij helpt mij ook met de auto (beginnend automonteur).

@ ad en dw70, ik begrijp dus dat het meten uiterst voorzichtig moet gebeuren. ik ken mezelf haha, zoiets kan ik beter overdag doen.

Allebij alvast erg bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte.

Mvg,
Wesley

Exqua

Bericht door Exqua » 29 dec 2011, 00:47

Wegens privé omstandigheden en de kerst nog geen tijd gehad om de zekeringen te controleren. :(
Ik heb gelukkig geen last meer van een lege accu gehad.
Ik let erop of het display in de auto uit is en deze gaat keurig uit als ik de auto uit zet.

Wordt vervolgd. en mocht ik jullie niet meer spreken voor 2012.. alvast een fijne jaarwisseling en vooral een gelukkig en gezond 2012.

Gr,
Wesley

Exqua

Bericht door Exqua » 01 jan 2012, 11:03

Accu is inmiddels weer 2 keer achter elkaar leeg gegaan. en er zit nog geen 7 uur tussen het uitzetten van de auto en het leeglopen.
Als de auto met startkabels straks weer gestart is maar even een kilometer op 30 rijden en de - pool er vanavond maar af trekken.
Alle 2 de keren bleef het display in de auto aan.

Deze week ga ik de auto doormeten want dit begint nu echt vervelend te worden.

Gr,
Wesley

DSport

Bericht door DSport » 01 jan 2012, 14:00

dw70 schreef:Als dit is wat je bedoeld Ad kun je alleen stroom meten. Spanning kan niet op deze manier worden gemeten. De rest van het verhaal over de zekeringen trekken klopt. Vergeet niet welke zekering waar gezeten heeft, want uiteindelijk heb je zometeen bijna niks meer in de zekering kast zitten als je het op deze manier doet. Je universeel meter op DC A zetten en het bereik op 200m. Alle verbruikers uit.
Dit verhaal klopt helemaal, alleen zou ik beginnen met een hogere Amp waarde, 10 A bijvoorbeeld; heb al enkele keren de zekering in de meter opgeblazen op 200 mA bereik.

(Andere reactie over spanning meten in serie keek ik ook met verbazing naar :gek: )

dw70

Bericht door dw70 » 01 jan 2012, 14:44

ja sorry van de 200mA. Ik heb zelf een meter met een overload beveiliging. Dan vliegen geen zekeringen maar draai ik naar een hoger meetbereik.
Even geen rekening mee gehouden dat niet iedereen dat heeft.. :popcorn:

Als het kan het meetbereik 1A kiezen. 10A kan wat erg grof zijn om lekstromen in het mA bereik op te sporen. Er staan toch geen grootverbruikers aan.

Gr en beste wensen nog voor 2012!

Hendrix

Bericht door Hendrix » 04 jan 2012, 22:09

Is het niet veiliger om de minklem los te halen? Geen risico op sluiting en meting blijft gelijk. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”