Koersstabiliteit 520 e39 2002
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 21:10
Koersstabiliteit 520 e39 2002
Het stuurgedrag in de rechtuit pos.is niet stabiel waarbij voortdurend correcties nodig zijn bij rechtdoor rijden,korte bochtige wegen is geen probleem maar bij lange rechte stukken is het hinderlijk en niet BMW waardig.Auto blijkt techn.in orde na inspektie bij BMW garage(draagarmen,stuurstangen,rubbers,speling e.d.)Het zou geen specifieke e39 klacht zijn.De auto is wat betreft onderstel,velgen en banden origineel.Het gedrag is er met zomer-en winterbanden Michelin energy/alpin.
Suggesties zijn welkom.
Gr.Marcel
Suggesties zijn welkom.
Gr.Marcel
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Trekt hij altijd naar een kant, of zwabbert hij naar beide kanten?
Je zult hem waarschijnlijk wel al hebben laten uitlijnen?
Zijn de wiellagers ook gecontroleerd?
Je zult hem waarschijnlijk wel al hebben laten uitlijnen?
Zijn de wiellagers ook gecontroleerd?
6 cylinders horen in lijn te staan!
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Waarschijnlijk je RTAB's.(Rear trailing arm bushes. Dit is bijna niet te zien, maar die zijn vaak versleten en de oorzaak van een zoekerig weggedrag op de snelweg. Je kan ze het beste vervangen voor powerflex varianten. Gaan langer mee en zijn veel makkelijker te monteren.
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Hallo beste Marcel,
Dit probleem had ik ook bij mijn E39 touring.
Ik heb de bandenspanning verhoogd, en het probleem was over.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dit probleem had ik ook bij mijn E39 touring.
Ik heb de bandenspanning verhoogd, en het probleem was over.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 21:10
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Destijds is bij de BMW garage het TIS.geraadpleegd welke bij deze klacht aangaf de voorwielen iets uitspoor te geven,heb met deze waardes de auto opnieuw laten uitlijnen en met de bandenspannig tot 2 bar leverde het wel verbetering op maar eigenlijk ben ik nooit echt tevreden geweest(het bestelbusje van m'n werk gaat nog beter rechtuit en daarvan durf ik het merk hier niet eens te noemen...)De nu gemonteerde winterbanden vertonen hetzelfde effekt en zijn zelfs smaller,195/65/15,ik weet iets te smal maar gezien wat en hoe ik rij durf ik dat wel aan.De normale banden zijn Michelin energy savers 205/65/15 destijds 4 nieuwe.
@maarten22;kan je hier een afbeelding of art.nr. plaatsen van het onderdeel wat je bedoeld.
@adE39 ;tot hoeveel heb je de bandenspanning verhoogd.
B.v.d.
M.vr.groet,Marcel
@maarten22;kan je hier een afbeelding of art.nr. plaatsen van het onderdeel wat je bedoeld.
@adE39 ;tot hoeveel heb je de bandenspanning verhoogd.
B.v.d.
M.vr.groet,Marcel
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Ik had hetzelfde probleem, op de snelweg constant corrigeren en het gevoel dat de auto dweilde. Ik heb een E39 touring met originele 16" velgen eronder. Ik heb de bandenspanning voor op 2,6 gezet en achter op 2,8 en het probleem was over, Lijkt misschien veel, maar de standaardwaardes welke in het boekje staan zijn aan de lage kant voor de ballonbanden.
Gr Jan-Johann
Gr Jan-Johann
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Hallo beste Jan-Johann,
Ik heb dus precies hetzelfde gedaan met mijn E39 touring, rijdt ook sindsdien op 2,6 Bar rond op alle banden.
ik heb dus orginele16 Inch velgen van BMW met Michelins er onder.
Op 2,1 Bar was het gewoon dweilen van de ene zijde van de ene lijn naar de andere lijn, niet erg koersvast dus.
Het leek wel of je steeds met een zware zijwind reed.
Ik denk dat men gewoon een verkeerde waarde heeft berekend voor deze grote BMW, wat de wanghoogte betreft.
Ik had dus eerst 15 Inch velgen, die had ik ook op 2,8 Bar staan, maar die reden niet echt lekker.
Dus 16-ers er onder, en een lagere wang van de band, dan word het ook weer ietsje stugger.
ik heb dus wel luchtvering onder mijn E39 touring.
Als deze luchtvering te lage druk heeft, dan kan de auto ook wel eens zoekerig worden, let daar ook vooral op!
De druk in het luchtveersysteem kan aangepast worden met het uitleessyteem.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb dus precies hetzelfde gedaan met mijn E39 touring, rijdt ook sindsdien op 2,6 Bar rond op alle banden.
ik heb dus orginele16 Inch velgen van BMW met Michelins er onder.
Op 2,1 Bar was het gewoon dweilen van de ene zijde van de ene lijn naar de andere lijn, niet erg koersvast dus.
Het leek wel of je steeds met een zware zijwind reed.
Ik denk dat men gewoon een verkeerde waarde heeft berekend voor deze grote BMW, wat de wanghoogte betreft.
Ik had dus eerst 15 Inch velgen, die had ik ook op 2,8 Bar staan, maar die reden niet echt lekker.
Dus 16-ers er onder, en een lagere wang van de band, dan word het ook weer ietsje stugger.
ik heb dus wel luchtvering onder mijn E39 touring.
Als deze luchtvering te lage druk heeft, dan kan de auto ook wel eens zoekerig worden, let daar ook vooral op!
De druk in het luchtveersysteem kan aangepast worden met het uitleessyteem.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 21:10
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Nou gaat m'n aandacht even naar de bandenspanning en die 'rear trailing arm bushes' al zou ik graag weten welke dit zijn aan de hand van een afbeelding of een verwijzing naar b.v. bmwfans.info.
Even een andere inslag,heeft het stuurhuis v.e. 2002 520i e39 een stelbout/moer waarmee je het wat 'strakker' kan zetten(de termen zijn misschien niet helemaal juist) er zijn (BMW) stuurhuizen die dit hebben ,vandaar.
Gr.Marcel
Even een andere inslag,heeft het stuurhuis v.e. 2002 520i e39 een stelbout/moer waarmee je het wat 'strakker' kan zetten(de termen zijn misschien niet helemaal juist) er zijn (BMW) stuurhuizen die dit hebben ,vandaar.
Gr.Marcel
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Hallo beste Marcel,
Er waren inderdaad stuurhuizen die een verstelbare druktaats hadden, je kon een bout of moer aandraaien om de speling op te heffen.
Dat was volgens mij bij de al iets oudere types, maar elk merk en type auto had dit destijds.
Nu tegenwoordig is het allemaal weer anders, zit er speling op het stuurhuis, of lekt het stuurhuis, dan kan het enkel nog zijn, dat er naar een specialist gegaan moet worden, of vervangen van het stuurhuis.
Ik heb dit euvel ook al een aantal keren voorbij zien komen op andere BMW fora.
Eventuele specialisten:
aenr.nl
autotechno.nl
binckhorst.nl
brusmotors.nl
newparts.nl
powersteering.nl
urw.nl
Of even een navraag bij de dealer, al denk ik dat deze vaak een nieuw of heel misschien een revisie aanbieden, dat laatste weet ik dus niet heel zeker.
Verder over de wielophanging, kijk eens op de brug of er teveel speling aanwezig is op alle bussen/rubbers in de hele asophanging, ook die van het subframe.
Dit kan immers nooit geen kwaad om dit allemaal eens te controleren.
Controleer ook de boven bevestiging van alle schokdempers, en hun rubbers ( achterzijde )en lagers ( voorzijde boven ).
Speling op de fusee's en spoorstang kogels.
Dan heb je ver alles gehad die dit probleem zouden kunnen veroorzaken, als je de voorgaande onderdelen ook direct mee neemt.
Met vriendelijke groet,
Ad
Er waren inderdaad stuurhuizen die een verstelbare druktaats hadden, je kon een bout of moer aandraaien om de speling op te heffen.
Dat was volgens mij bij de al iets oudere types, maar elk merk en type auto had dit destijds.
Nu tegenwoordig is het allemaal weer anders, zit er speling op het stuurhuis, of lekt het stuurhuis, dan kan het enkel nog zijn, dat er naar een specialist gegaan moet worden, of vervangen van het stuurhuis.
Ik heb dit euvel ook al een aantal keren voorbij zien komen op andere BMW fora.
Eventuele specialisten:
aenr.nl
autotechno.nl
binckhorst.nl
brusmotors.nl
newparts.nl
powersteering.nl
urw.nl
Of even een navraag bij de dealer, al denk ik dat deze vaak een nieuw of heel misschien een revisie aanbieden, dat laatste weet ik dus niet heel zeker.
Verder over de wielophanging, kijk eens op de brug of er teveel speling aanwezig is op alle bussen/rubbers in de hele asophanging, ook die van het subframe.
Dit kan immers nooit geen kwaad om dit allemaal eens te controleren.
Controleer ook de boven bevestiging van alle schokdempers, en hun rubbers ( achterzijde )en lagers ( voorzijde boven ).
Speling op de fusee's en spoorstang kogels.
Dan heb je ver alles gehad die dit probleem zouden kunnen veroorzaken, als je de voorgaande onderdelen ook direct mee neemt.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 21:10
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Rondom een halve bar bovenop de 'originele' bandenspaning levert idd.een hele verbetering op....
Bedankt,Marcel
Bedankt,Marcel
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 dec 2011, 21:10
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Vandaag nog eens laten uitlijnen (achteraf gezien had ik beter een klanten/stempelkaart kunnen nemen) en alles weer op de standaardwaardes laten zetten,de banden flink gevuld 2,5 en 3 Bar en het rijdt weer als een BMW!!!
Bedankt voor jullie reakties !
Marcel
Bedankt voor jullie reakties !
Marcel
Re: Koersstabiliteit 520 e39 2002
Gelukkig maar! Ik heb 2,6 voor en 2,8 achter en dit hielp al flink. Denk dat ik de mijne van het weekend ook maar eens laat uitlijnen dan!
Gr JJ
Gr JJ