Trekhaak verwijderen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Yoshiii

Trekhaak verwijderen

Bericht door Yoshiii » 09 okt 2011, 09:27

Mij werd verteld dat dit een gruwelijke klus is. Het is een trekhaak onder een E36 318is coupe. Staat lelijk en is voor de rest helemaal niet nodig. Maar het verwijderen zou 5 uur werk ofzo zijn. Slijpen is wel een optie, maar is dat verstandig? :roll:

SDMSIM

Re: Trekhaak verwijderen

Bericht door SDMSIM » 09 okt 2011, 19:09

Ik hoorde dat als je hem demonteert, je wel weer iets anders voor in de plaats moest monteren? Iets van een stuk metaal waar je huidige trekhaak weer haaks aan vast zit ofzo. Weet iemand hier wat van?

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 okt 2011, 19:29

Hallo beste BMW vrienden,

Een trekhaak demonteren, dan dien je gewoon de bumper te verwijderen, met de trekhaak.
Je dient verder de bumper steunen die vervangen waar aan de trekhaak is gemonteerd.
Door de originele bumpersteunen die gemonteerd zaten voordat de trekhaak werd gemonteerd.
En de kabelboom verwijderen en alles aansluiten zoals het hoort.
Dus bumper demonteren, de trekhaak demonteren en de bumpersteunen demonteren.
Daarna de originele bumpersteunen monteren, en de bumper, het is geen 5 uur werk.
Ligt er aan hoeveel kennis men heeft van een auto.

Met vriendelijke groet,

Ad

328iT

Bericht door 328iT » 10 okt 2011, 10:24

Het is idd heel goed zelf te doen. Zoals gezegd zal je de achterbumper eraf moeten halen door 2x torx50 geloof ik?(van onderin de bumper naar boven) en de schroeven in de modderkuipen te lossen. In je kofferbak haal je je vloermat weg en zal je ter hoogte van je bumperstops 4 bouten zien zitten 2 aan weerszijde. Je zal idd nieuwe 2dehandse 'normale' bumperstops moeten halen bij de sloop ....die dingen waar je de torx bouten uit schroeft zeg maar. De bekabeling netjes los halen en je stekker verwijderen en dan de bumper weer terug plaatsten. Al met al zal je 1 a 1,5uur bezig zijn. Het valt best wel mee en je moet het gewoon durven te doen.

Succes ermee :duim:

Jaapi

Bericht door Jaapi » 10 okt 2011, 19:31

Het kan ook op de simpele/groffe manier

Had onder mn voirge coupe ook een treksjaak.

Had eerst het stuk waar de kogel aan vast zit losgeschroefd (2 schroeven), Ziet er beter uit
Afbeelding

Later ging ik mijn bumper spuiten, toen maar die 2 uitstekende stukken gewoon afgezaagd. Voordeel is dat je wel de balk behoud (voor achter opkomend verkeer)

Afbeelding

Alleen de stekker nog zichtbaar, later nog nieuw zwart deel gehaald en weg was treksjaak

RamonBerg

Bericht door RamonBerg » 09 dec 2011, 19:46

Hoe zien de steunen die je nodig hebt er precies uit?
Wil mijn trekhaak verwijderen maar weet niet welke steunen ik moet hebben.

Groet,
Ramon

Touw2k10

Bericht door Touw2k10 » 21 dec 2011, 14:04

Check realoem.com ff met jou bouwjaar, kun je tot het onderdeelnummer precies zien wat je nodig hebt
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=17" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Zie de onderdelen 5t/m8+14. Dat is de bumpersteun die je nodig hebt. Twee in totaal, links en rechts (ze zijn verschillend of die onderdelen zitten anders op elkaar gemonteerd). Meestal kun je op mp of op de sloop wel een setje krijgen voor 2-3 tientjes.

@ Jaap
Dat losschroeven varieert per trekhaak fabrikant, bij de mijne is geen schroef te vinden! :+

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”