Hoe het comfort verhogen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tim85

Hoe het comfort verhogen?

Bericht door Tim85 » 15 mei 2008, 11:28

Ikzelf rij met een 320d facelift van 10/03;
origineel had ik 16" met 205/55/16 erop ET47 en dit met Pirelli P6000 erop,
Nu heb ik onlangs een set Style 50 gekocht in 17" 8"breed ET 47 met 225/40/17 Dunlop SP SPORT MAXX erop;
en ik ben er echt niet tevreden van qua comfort, véél harder dan de 16" en ook hij "zoekt" nu veel meer spoor op bv autosnelweg ;(
Maandag ben ik naar de ring geweest en ik moet zeggen dat het wel super banden zijn, echt megaveel grip!
Misschien moet ik hem anders laten uitlijnen of nog iets anders aanpassen, ik weet het niet juist! :?
Ter info: ik heb een standaard ophanging en OEM veerpootbrug.
Any help is very welcome...

Mac

Re: Hoe het comfort verhogen?

Bericht door Mac » 16 mei 2008, 19:41

Wat is precies je vraag? Als je wilt weten hoe je meer comfort kunt krijgen: leg je oude velgen er weer onder :P

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 16 mei 2008, 21:47

Vind de 16 inch velfgen ook behoorlijk gevoelig voor spooring,je zou zeggen hoe lager de wang van de band hoe minder ie bewegen kan.

Farl

Bericht door Farl » 16 mei 2008, 22:00

330dM schreef:
je zou zeggen hoe lager de wang van de band hoe minder ie bewegen kan.
Misschien gevoelsmatig, maar ik heb het idee dat de 18" breedset (225/255)die ik nu heb minder "spoort" dan de 17" breedset (225/245) die ik eerst had...
Nou, ik heb precies het tegenovergestelde met mijn auto. Op mijn 18 inch (225 rondom) had ik meer last van "sporen" dan met mijn breedset 17 inch (225 voor, 245 achter). Toch apart! :?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 16 mei 2008, 22:11

Heb er verder geen echte ervaring mee, maar de bandenkeuze kan ook erg veel verschil uitmaken.
Misschien heb je een te harde band?

Mac

Bericht door Mac » 16 mei 2008, 22:13

Heeft dit niet allemaal te maken met de bandenkeuze?
Hoe groter de velg, hoe lager de band, hoe minder het comfort.
Dit heeft dan ook weer te maken met de gevoeligheid voor spoorvorming (hoe lager de wang, hoe groter het raakoppervlak tussen band en weg)

Farl

Bericht door Farl » 16 mei 2008, 22:15

De 17 inch breedset (met minder spoorvorming) heeft Dunlop SP Sport en de 18 inch (225 rondom) heeft Dunlop Sportmaxx.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 17 mei 2008, 08:45

Mac schreef:Heeft dit niet allemaal te maken met de bandenkeuze?
Hoe groter de velg, hoe lager de band, hoe minder het comfort.
Dit heeft dan ook weer te maken met de gevoeligheid voor spoorvorming (hoe lager de wang, hoe groter het raakoppervlak tussen band en weg)

Dat klopt ,de hoogte van de wang is wel deelijk bepaalt,hoe meer lucht der in een band gaat en dat is natuurlijk met een hoge wang het geval des te meer kan ie bewegen,dat zou je weer enig sinds kunnen opvangen door meer koordlagen in een band te doen,maar daarmee hal je ook het comfor weer weg,hoe minder koordlagen des te soepelere een band is ,dus ook meer comfor.

Bij de tuin en park machines die wij op ons werk verkopeb zijn banden die op het gazon moeten lopen altijd heel soepel,wang is vrij hoog en meestal maaar 4 koordlagen,daar in tegen banden met trekker profiel hebben vaak 14 of meer koordlagen,heb wel eens een geval gehad dat de banden zo stug waren dat er geen lucht in hoefde zo stug waren ze,gazon banden rijden meestal op een druk van 0.8 bar,als die een langere tijd stil staan komt er een vlake kant op de band(gaat wel weer weg met rijden).

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 17 mei 2008, 09:02

Zoekerig weggedrag (spoorvorming) heeft inderdaad heel veel te maken met type en merk band. Heb recent m'n banden (225/245) laten wisselen. Met de oude banden, michelin pilot sport 1, trok de auto ieder spoortje in en met m'n nieuwe pilot sport 2 in dezelfde maat totaal geen last meer van... Over het algemeen is ook een band met een V-profiel gevoeliger voor dit zoeken. Tevens zit er ook een enorm verschil in comfort per band. Bijvoorbeeld veel Continentals hebben een stugge zijwang en zijn oncomfortabel terwijl de betere pirelli's weer veel soepeler zijn. Had onder mijn vorige auto Pirelli P-zero-nero, was zelfs in 18" een heerlijk soepele band.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

beyazkurt_a

Bericht door beyazkurt_a » 17 mei 2008, 12:25

Nou, ik ben van 17 inch 225/40 naar 18 inch 255 gegaan..
Enorm veel verschil.En inderdaad heel veel zoeken naar spoor.
Met optrekken en zo is ie ook trager geworden dus ik ga nu weer terug naar 17 inch velgen met Pilot Sport 2.
Heb veel positieve verhalen over gehoord.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 17 mei 2008, 16:08

330dM schreef:
Met optrekken en zo is ie ook trager geworden
Meer rubber op de weg=meer grip, vreemd dat ie dan trager wordt... Dat moet dan aan merk en type banden liggen volgens mij. :!
Nee, dat ligt aan je rol weerstand... De rolweerstand van brede banden/velgen is groter en weegt bij normale vermogens veel zwaarder mee als de extra grip. Onze blokken kunnen hun vermogen ook prima kwijt op 225, die hebben echt geen 255 nodig.

tommy_hf

Bericht door tommy_hf » 17 mei 2008, 18:01

vergeet ook niet het grotere gewicht van de 18 inch combinatie, dat kost je ook meer energie om in beweging te brengen.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 17 mei 2008, 18:11

tommy_hf schreef:vergeet ook niet het grotere gewicht van de 18 inch combinatie, dat kost je ook meer energie om in beweging te brengen.

Gewicht zal wel meevallen,die paar kilo meer zal ie echt geen moeite mee hebben,anders kan der beter ook maar niemand meerijden. :P

Mac

Bericht door Mac » 17 mei 2008, 19:37

Als de diameter (van de band) toeneemt, zal het optrekken afnemen en de topsnelheid toenemen. (net als een versnellingsbak. In de 1e trekt tie hard op en in de 5e rijdt tie hard). Daarnaast heb je met bredere banden een groter contactoppervlak = grotere (rol)weerstand.
1+1=3 :P

Tim85

Bericht door Tim85 » 21 mei 2008, 17:50

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor de talrijke reacties, dankuwel daarvoor :duimen:
Dus als ik jullie goed begrijp dan zou het aan de band kunnen liggen?
Ik heb nu die Dunlop SP sport MAXXen liggen in de maat 225/45/17 (alle 4 dus)
Persoonlijk ben ik er qua grip zeeeeer tevreden van, veel beter dan mijn pirelli's,
maar inderdaad meer spoorvorming ;(
Zou een wieluitlijning dit eventueel kunnen verbeteren?
En ik zou binnenkort ook willen gaan verlagen met een KW street comfort schroefkit,
kan dit daarop invloed hebben of heb ik het mis? ( ervaringen met KW tov origineel mag je altijd posten ;) )

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”