Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
e46 touring.exe
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:17
Locatie: in de buurt van arnhem/ apeldoorn

Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door e46 touring.exe » 02 jan 2012, 00:12

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Bij frequente misfire's op cilinder 2 word mij aangegeven dat het eventueel aan de mechanische nokkenasverstelling zou kunnen liggen. Wat houd dit in en over welk onderdeel praten we dan? Vanos?
Het motronic ME systeem zou me dan voor de gek houden en hem in de storing gooien. Bedoelen ze hiermee de EML en motor management storing?

Feit is dat de auto na het starten en automatische sjook daalt in toeren om vervolgens onregelmatig te gaan lopen en misfire's creert.

Ik rij overigens een E46 touring met een M54 blok (170 PK 6 cilinder) uit 2002 met 2 ton op de teller.

Groet,

E46 touring.exe

vugt48
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:43

Re: Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door vugt48 » 03 jan 2012, 20:14

hoi
heb ook 2,2l 6 cil
heb je hem al uitgelezen? als je misfire krijgt sluit hij de brandstof toevoer van de betreffende cilinder ,heb ik ook gehad met testkast gereset probleem weg.
heb dit in 2 jaar tijd 2 keer gehad .
Misschien heb je een vacuumlek

e46 touring.exe
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:17
Locatie: in de buurt van arnhem/ apeldoorn

Re: Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door e46 touring.exe » 03 jan 2012, 23:34

Ja ik heb hem meermaals uit laten lezen maar probleem blijft zich herhalen. Uit zetten en vervolgens meermaals starten en het probleem verdwijnt. Ik weet alleen niet of de vanos een foutmelding zou geven bij het niet juist functioneren (kun je dit uitlezen?).

E46Ramon

Re: Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door E46Ramon » 04 jan 2012, 01:02

Dit staat er in TIS

Het VANOS-systeem heeft tot taak de inlaatnokkenas variabel van laat naar vroeg en omgekeerd te verstellen.
De openings- en sluittijden van de inlaatnokkenas worden parallel tussen laat en vroeg versteld.
Het VANOS-systeem wordt aangestuurd door een eigen VANOS-regeleenheid die via een CAN (Controller Area Network) aan de DME (digitale motorelektronica) M3.3 is gekoppeld.
In tegenstelling tot het VANOS-systeem van de M 50 motor wordt de nokkenas traploos versteld.
Ook de afregeling bij 250 km/h wordt verzorgd door het VANOS-verstelmechanisme.
Met de ontwikkeling van dit systeem werden de volgende doelen bereikt:
- Toename van het koppel in het middelste toerentalgebied, meer vermogen in het bovenste toerentalgebied door langere openings- en sluittijden.
- Minder onverbrande restgassen bij stationair toerental door een kleinere overlap, met als gevolg een stabieler stationair toerental.
- Katalysator sneller op temperatuur na de koude start.
- Reducering van het brandstofverbruik
Werkprocedure
In het VANOS-huis zijn de VANOS-oliepomp, twee elektromagnetische kleppen alsmede de verstelcilinder ondergebracht.
Via het gasklephoeksignaal en het motortoerental wordt in de VANOS-regeleenheid de optimale stand van de inlaatnokkenas bepaald.
Door de distributietandwielen permanent via sensoren af te tasten wordt de relatieve hoek van de inlaatnokkenas (verstelbare as) t.o.v. de uitlaatnokkenas (referentie-as) gecontroleerd, en met de vereiste richtwaarde vergeleken en indien nodig worden dan de elektromagnetische kleppen bekrachtigd.
De inlaatnokkenas wordt versteld door een regelplunjer die met een verschuifbare tandwielas verbonden is.
De verbinding tussen de nokkenas en het kettingtandwiel met het geïntegreerde verstelmechanisme wordt via de tandwielas tot stand gebracht.
Bij verschuiving van de regelplunjer verdraait de tandwielas in het verstelmechanisme de nokkenas t.o.v. het kettingtandwiel.
De oliedruk voor de verstelling wordt geleverd door de VANOS-oliepomp (radiaalplunjerpomp).
Werking van het hydraulisch systeem van de VANOS
De oliepomp van de motor levert de olie aan de VANOS-oliepomp. Deze wordt aangedreven door de uitlaat-nokkenas en levert een constante druk van 100 bar.
Het hydraulisch systeem is voorzien van een oliedrukreservoir zodat er direct druk wordt opgebouwd nadat de elektromagnetische klep is geopend.
Wanneer op grond van de berekening van de VANOS-regeleenheid de inlaatnokkenas in richting "laat" moet worden versteld, blijft de elektromagnetische klep 1 gesloten en wordt de elektromagnetische klep 2 geopend.
Opmerking:
Wanneer ze niet worden bekrachtigd, zijn de elektromagnetische kleppen gesloten.
Hierdoor wordt alleen de achterzijde van de plunjer met oliedruk belast. De regelplunjer in de verstelcilinder beweegt zich in de rijrichting en de tandwielas verdraait de inlaatnokkenas in richting "laat".
Als de motor wordt gestart, zijn in eerste instantie beide elektromagnetische kleppen gesloten. Direct na het starten beslist de VANOS-regeleenheid over de noodzaak om de nokkenastiming te verstellen.
Bij stationair toerental staat de inlaatnokkenas in richting "laat".
Als volgens de berekening van de VANOS-regeleenheid de nokkenas in richting "vroeg" moet worden versteld (b.v. volgas vanuit het middelste toerentalgebied), wordt de elektromagnetische klep 1 geopend en blijft de elektromagnetische klep 2 gesloten. De regelplunjer in de verstelcilinder beweegt zich tegen de rijrichting en de tandwielas verdraait de inlaatnokkenas in richting "vroeg".
Als de berekende verstelling beëindigd is, worden beide elektromagnetische kleppen gesloten en blijft de nokkenas in de juiste stand staan.
Werking van het elektrisch systeem van de VANOS
De VANOS-regeleenheid registreert via sensor 1 (uitlaatnokkenas) en sensor 2 (inlaatnokkenas) in combinatie met de tandwielen de aktuele stand van de nokkenas. Aan de hand van het motortoerentalsignaal en het gasklephoeksignaal wordt de vereiste stand van de inlaatnokkenas berekend.
Deze stand is geprogrammeerd in een referentieveld. Bij afwijking tussen de richtwaarde en de werkelijke waarde wordt de stand van de nokkenas gecorrigeerd.
De VANOS-regeleenheid is tot diagnose in staat
.

Lange tekst, hopelijk heb je er wat aan :duim:

e46 touring.exe
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2011, 22:17
Locatie: in de buurt van arnhem/ apeldoorn

Re: Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door e46 touring.exe » 04 jan 2012, 18:26

hey dank je wel, zeker hebben we hier wat aan. Overigens is hij in duitsland bij bmw uitgelezen en daar werd als storing aangegeven:
Drosselkleppe segmentzeit teile. Zou dit te maken kunnen hebben met de afstelling van de Vanos? Of versleten seals?

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: Mechanisch defect nokkenasverstelling?

Bericht door Maestroxl » 04 jan 2012, 20:18

Drosselkleppe is je gasklep.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”