over die niet werkende airco qua temperatuur?
waarom ontwasemt mijn auto sneller met airco aan ook bij min 3?
Kleine E46 Winter Probleempjes(?)
Re: Kleine E46 Winter Probleempjes(?)
Omdat koude buitenlucht van -3 bijna geen vocht bevat.
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht opnemen dan warme lucht.
Als jij die koude lucht nog maar een klein beetje opwarmt kan hij weer meer vocht opnemen.
En dat doet hij van je voorruit, vandaar dat de condens verdwijnt
Het lijkt misschien dat je airco het werk doet, maar dat is niet zo.
Het principe van een airco zoals hij in een auto ontworpen is kan nu eenmaal niet werken bij zulke lage temperaturen.
Het koudemiddel in het systeem moet verdampen in je verdamper in je dashboard.
Daar is warmte voor nodig, die warmte haalt hij in de zomer uit de ventilatielucht die langs de verdamper stroomt.
Daardoor krijg je koude lucht in de auto geblazen.
Bij lage buiten temperaturen is er gewoon niet genoeg warmte uit de lucht te onttrekken.
Daardoor schakelt de compressor niet in of direct weer uit omdat het drukverloop in het systeem niet meer klopt.
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht opnemen dan warme lucht.
Als jij die koude lucht nog maar een klein beetje opwarmt kan hij weer meer vocht opnemen.
En dat doet hij van je voorruit, vandaar dat de condens verdwijnt

Het lijkt misschien dat je airco het werk doet, maar dat is niet zo.
Het principe van een airco zoals hij in een auto ontworpen is kan nu eenmaal niet werken bij zulke lage temperaturen.
Het koudemiddel in het systeem moet verdampen in je verdamper in je dashboard.
Daar is warmte voor nodig, die warmte haalt hij in de zomer uit de ventilatielucht die langs de verdamper stroomt.
Daardoor krijg je koude lucht in de auto geblazen.
Bij lage buiten temperaturen is er gewoon niet genoeg warmte uit de lucht te onttrekken.
Daardoor schakelt de compressor niet in of direct weer uit omdat het drukverloop in het systeem niet meer klopt.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Kleine E46 Winter Probleempjes(?)
Mijn buurman zei het volgende tegen mij:
Het is een veel voorkomend probleem bij airco's in de winter. Volgens hem komt het vocht in mijn auto omdat ik mijn airco te lang aan laat staan waardoor het vocht dat hij uit de lucht van mij auto zeeft in de kanalen blijft hangen/liggen. Deze achtergebleven vocht zorgt ervoor dat mijn ruiten dus compleet beslaan met condens.
Volgens hem is de remedie: Airco uit zetten voordat je ergens je auto gaat parkeren zodat de kanalen opdrogen en er geen of minder vocht in je auto blijft zitten...
Ik vind het een vreemd verhaal maar ik ga het maar eens uitproberen.
Als ik mijn airco uitzet en het complete systeem eens een uur lang hard laat doorblazen zou alles toch weer kurk droog moeten zijn?
Diezel
Het is een veel voorkomend probleem bij airco's in de winter. Volgens hem komt het vocht in mijn auto omdat ik mijn airco te lang aan laat staan waardoor het vocht dat hij uit de lucht van mij auto zeeft in de kanalen blijft hangen/liggen. Deze achtergebleven vocht zorgt ervoor dat mijn ruiten dus compleet beslaan met condens.
Volgens hem is de remedie: Airco uit zetten voordat je ergens je auto gaat parkeren zodat de kanalen opdrogen en er geen of minder vocht in je auto blijft zitten...
Ik vind het een vreemd verhaal maar ik ga het maar eens uitproberen.
Als ik mijn airco uitzet en het complete systeem eens een uur lang hard laat doorblazen zou alles toch weer kurk droog moeten zijn?
Diezel

BMW: Bayerische Motoren Werke
Re: Kleine E46 Winter Probleempjes(?)
Dan is ook alles droog na een uur.
Maar je airco uitzetten ongeveer 5 minuten voor je aankomt is iets wat je altijd moet doen.
Zomer en winter.
Als je elke keer korte ritten maakt met de airco aan blaas je toch elke keer dat vocht weer naar binnen.
Een nat systeem gaat op den duur stinken en je krijgt bacterie groei op je condensor, niet echt gezond.
Ik rij zelf niet gek veel met mijn bmw, maar gebruik mijn airco zelden in de winter.
Net af en toe om te zorgen dat hij niet te lang stil staat.
Veel last van vocht en beslagen ramen heb ik niet.
Net als ik al eerder zei, ik zet af en toe een paar ramen op een kier als het zonnig is
Als ik dan een keer een lange rit maak stook ik hem goed warm met de kachel (23c)
Dan droogt hij lekker.
Maar wat je ook doet een auto zal in de Hollandse winters altijd vochtig zijn vanbinnen als je weinig rijdt.
Daar doe je niks tegen.
Met mijn werk auto rij ik dik 900km per week en heb nooit maar dan ook nooit beslagen ramen.
Gebruik ook nooit de airco in de winter.
Maar je airco uitzetten ongeveer 5 minuten voor je aankomt is iets wat je altijd moet doen.
Zomer en winter.
Als je elke keer korte ritten maakt met de airco aan blaas je toch elke keer dat vocht weer naar binnen.
Een nat systeem gaat op den duur stinken en je krijgt bacterie groei op je condensor, niet echt gezond.
Ik rij zelf niet gek veel met mijn bmw, maar gebruik mijn airco zelden in de winter.
Net af en toe om te zorgen dat hij niet te lang stil staat.
Veel last van vocht en beslagen ramen heb ik niet.
Net als ik al eerder zei, ik zet af en toe een paar ramen op een kier als het zonnig is
Als ik dan een keer een lange rit maak stook ik hem goed warm met de kachel (23c)
Dan droogt hij lekker.
Maar wat je ook doet een auto zal in de Hollandse winters altijd vochtig zijn vanbinnen als je weinig rijdt.
Daar doe je niks tegen.
Met mijn werk auto rij ik dik 900km per week en heb nooit maar dan ook nooit beslagen ramen.
Gebruik ook nooit de airco in de winter.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶