BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 06 jan 2012, 17:49

Hallo allemaal,

ik zal mij eerst even voorstellen, Mijn naam is Frank, 22 jaar jong & al bijna mijn hele leven BMW liefhebber. In bezit geweest van een 320i E36, 328i E46 en sinds een paar dagen 523i E39 van '99. Helaas ging het al snel fout, merkte opeens op de snelweg dat de auto niet harder dan 120km/h kon, zodra ik gas bij gaf begon die ook een beetje te trillen. Paar dagen geleden bij de garage geweest om hem uit te lezen, daaruit konden ze opmaken dat het probleem zich voordeed rond de nokkenas, maar hoe en wat wisten ze niet zeker, vandaag dus langs de garage gegaan zodat een monteur de auto uitgebreid kon testen en hopelijk achterhalen wat de oorzaak is.

Het volgende is getest en perfect in orde:
- Boogies
- Lambda sonde
- Luchtmassameter
- Viergas test
- Katalysator

en vast nog iets maar ik ben de lijst kwijt. De monteur "DENKT" dat het waarschijnlijk aan de hydraulische klepstoters ligt. Ik ben dus ff rond gaan kijken op internet en daar vond ik een soort gelijk verhaal, maar wat die gene gedaan heeft is:
- Motor gereinigd met Forté
- Olie ververst

en probleem was hiermee opgelost. Bij mij schoot gelijk te binnen dat de oil service lampje al bijna op oranje staat, dus het zou "MISSCHIEN" toch kunnen helpen om ff de motor te reinigen & olie te verversen.

Wat is jullie mening?

Alvast bedankt voor jullie tijd & meningen of suggesties.

Vriendelijke groeten

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door AdE39 » 06 jan 2012, 19:07

Hallo BMW,

Ja klepstoters!

Als het echt aan de klepstoters zou liggen, dan zou de motor erg moeten klepperen, zolang de motor dit echt niet doet, dan kan je dat alvast snel vergeten.

Je kan dan het beste direct ergens anders gaan zoeken!

Ik zou eens beginnen met een gedegen onderzoek wat er mis is, en te beginnen met een goede uitlezing bij de dealer van deze BMW!
Misschien dat er wel andere verhalen beginnen te komen, wat er mis is met deze BMW.

Misschien de krukas censor, of de nokkenas censor, of misschien toch de bougies.
Defecte injectie nozzels of iets in dien aard.

Verder is het verhaal te onduidelijk wat er precies an de hand is.

Ik wens u een heel fijn weekend toe, en hoop dat er niets ernstigs aan de hand is.

met vriendeklijke groet,

Ad

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 19:33

Hallo,

In verband met de brandende servicelampen zou ik beginnen met het verversen van de olie en het filter (pas als laatste redmiddel reinigingsvloeistoffen gebruiken). Koop olie met de juiste viscositeit. Ik heb mijn 523i met 5W30 synthtische olie gevuld. Draait de motor prima op en het staat geadviseerd in het serviceboekje.

Is het oliepeil wel voldoende hoog?

Gr,
Hendrik

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 19:36

O ja, vergeet niet het luchtfilter te controleren! Zo eenvoudig, maar wel belangrijk.

blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 06 jan 2012, 19:54

Hallo jongens,

ten eerst hartstikke bedankt voor de super snelle reacties. Ik zal morgen het volgende doen:
- luchtfilter controleren
- Olie verversen
- Olie filter verversen

Mocht dit geen baat hebben breng ik hem naar een BMW dealer dit keer en geen universele autogarage.

Ik wens jullie ook een goed weekend toe, en ik hoop ECHT dat het niks ergs is, ben zo blij met deze wagen.

Gr.. :///m:

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 21:16

Hallo,

De vulhoeveelheid inclusief filter is 6,5 liter. Je kunt ook olie met een viscositeit van 10W40 gebruiken (meest verkocht/gebruikt), maar 5W30 is wat dunner. Misschien is dat iets gunstiger gezien het probleem. Na het verversen de motor goed op bedrijfstemperatuur rijden en met een flinke rit alles even de kans geven om goed gesmeerd te gaan draaien.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Succes

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door Jos535i » 07 jan 2012, 22:14

Ik heb het ook ooit eens gehad met mijn 520i e39, precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Bij mij was een van de kleppen blijven hangen door inwendige vervuiling. Gevolg, verbrande kleppen en een revisie van de hele kop was noodzakelijk. Oorzaak bij mij was achteraf gezien een te koude motor door een defecte thermostaat. Mijn advies,.....laat ook eens een compressietest uitvoeren van de cilinders dan kun je al een stap verder komen.
Let ook goed op de motortemp zoals je uit mijn ervaring kunt lezen en trek ook daaruit conclusies.
Het probleem los je volgens mij niet direct op met allerlei vloeistoffen en filters te vervangen..........hoewel het wel verstandig is om dat soort zaken bijtijds te vervangen.
Ik wens je veel succes
Groet, Jos

blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 10 jan 2012, 14:26

Hallo jos, ook bedankt voor jou reactie. Ik heb nog steeds niks ondernomen i.v.m. met ochtenddienst, veels te moe om nog iets te ondernemen. Zal morgen ff kijke naar een aantal zaken.

Groeten aan iedereen :///m:

blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 10 jan 2012, 17:07

Hallo allemaal,

alsnog tijd gehad om ff uit te lezen bij een erkende BMW Service, resultaat: ABS Censor Links Voor. Nou zegt de monteur, eerste stap is het vervangen van de censor. Als het dan goed is, is het daarmee gedaan, zo niet dan dient de ABS voeding/computer ook vervangen te worden. (Hoop het niet)

Vrijdag komt er een nieuwe censor op. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten

blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 13 jan 2012, 17:18

Hallo allemaal,

ten eerste wil ik jullie even op de hoogte stellen waarom het nu in eens over de ABS gaat en niet over de Hydraulische klepstoters. Nadat ik de auto heb laten uitlezen bij een BMW specialist kwam de ABS naar voren, aangezien het lampje van de ASC & ABS branden is dit vrij logisch. Verder vond deze specialist geen fouten behalve de ABS. Heel raar want bij de andere garage hebben ze de auto van binnen uitgelezen en daar kwam onder andere de nokken-as fout naar boven.

Nou ja whatever, vandaag censor laten vervangen, lampjes branden nog, bmw specialist zegt dat het vervangen van de ABS Module of computer weinig zin heeft omdat er niet veel monteurs beschikken over apperatuur om hem opnieuw in te lezen.

Weet een van jullie hier iets van of kan ik het beste een nieuwe topic openen?

Groeten

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door AdE39 » 13 jan 2012, 18:27

Ik denk dat je dan toch bij de BMW specialist of de dealer moet gaan raadplegen.

Die hebben daar de apparatuur wel voor.
Het zou van de gekke zijn, akls die dit niet konden inleren, naar wioe zou je dan ander moeten gaan, dan blijft er no0g een plek over.
Die het wel zouden kunnen, de fabriek, maar zo ver hoef je dus echt niet te gaan, gewoon bij de eerder 2 genoemde bedrijven, dan komt het zeker goed.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

blijf-maar-werken
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2012, 17:46

Re: BMW 523i E39 Hydraulische klepstoters

Bericht door blijf-maar-werken » 13 jan 2012, 21:32

ben al bij een BMW specialist geweest, ik zal morgen langs de officiele BMW garage gaan, kijken wat hun ervan zeggen. Als die het ook niet weten dan steek ik em in de fik haha hij doet het vast goed als BBQ :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”