Spanningslek? BMW 530D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Exqua

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Exqua » 05 jan 2012, 08:29

Gister de boodcomputer laten uitlezen.

Dit kwam eruit:
Canbus storing.
Kofferklep storing. (wist ik want het slot is kapot)
Voorgloei storing ??
Uitlaat circulatie storing of zo iets.

Kan die canbus storing komen door het achterlicht?

Verder wil ik deze week de auto doormeten als het weer het toelaat :)
Ik weet niet wat voor spanningsmeter ik heb dus ik wellicht dat die eruit kan klappen haha.

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 05 jan 2012, 16:44

@ Darudevampire,

Misschien is mijn omschrijving niet duidelijk.

Een multimeter verbinden met één meetprobe op de minpool en de andere meetprobe aan de losgekoppelde minklem. De multimeter staat op de "ampère-stand" en er kan een stroom gemeten worden. Dit kan net zo worden gedaan aan de "pluskant", maar dat is dus gevaarlijk!

Is dit een betere uitleg van wat ik bedoel?

Groet,
Hendrik

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 05 jan 2012, 16:56

@ Exqua,

Welke storing komt het meest voor in het door jou genoemde lijstje?
Ik denk dat het storingzoeken sterk vereenvoudigd wordt door alle bij jou bekende gebreken eerst te verhelpen.

Meettip: Plaats een zekering in de meetkabel van je multimeter voordat je stroom gaat meten.

Gr,
H

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door AdE39 » 05 jan 2012, 20:33

Ja de zekeringen dienen dus ook een voor een er uit genomen te worden, niet de hele bups.
Dus een er uit, en weer terug, niets aan de hand dus.

Op deze manier kom je echt te weten welke groep er de oorzaak van is.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door dw70 » 05 jan 2012, 21:57

Hendrix schreef:
Een multimeter verbinden met één meetprobe op de minpool en de andere meetprobe aan de losgekoppelde minklem. De multimeter staat op de "ampère-stand" en er kan een stroom gemeten worden. Dit kan net zo worden gedaan aan de "pluskant", maar dat is dus gevaarlijk!

Groet,
Hendrik
Meten van stroom gebeurd alleen maar aan de plus zijde.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 10:02

@dw70,

Mag ik weten waarom?

Gr,
H

DSport

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door DSport » 06 jan 2012, 10:16

lekstroom meten kan net zo goed aan de plus als aan de min kant gedaan worden, technisch gezien geeft dit hetzelfde resultaat.

het risico is wel verschillend, aan de plus is er kans op kortsluiting omdat alles er om heen MIN is!
een amp meter aansluiten op plus betekent ook plus aan de andere meetpen en als deze dan in aanraking komt met een metaaldeel: kortsluiting en dus zekering in meter kapot of meter doorgebrand indien geen zekering (zoals in de 10 Euro apparaten)
dit bedoelde Hendrix/-k ook al ;)

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 22:01

Hallo,

Wat je ook kunt doen, is de multimeter op het "millivolt-bereik" zetten en de spanningsval over de zekeringen meten. Loopt er een stroom door de zekering, dan meet je ook enkele millivolts aan spanning over de betreffende zekering. Als bij mij de radio aan staat, meet ik 1.8mV over de zekering.

Gr,
H

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door dw70 » 06 jan 2012, 22:15

Als je wilt weten hoeveel telegraaf kranten op vrijdag gedrukt zijn kun je dat op 2 manieren doen:
Methode massa-min pool meting houdt dan in: je gaat bij de oud papier verzamelaar alle vrijdag edities verzamelen en komt tot een aantal.
Methode plus pool-plus kabel meting houdt dan in: je gaat bij de drukkerij van de telegraaf staan en kijkt op de teller van de drukpersmachine.

Honkitonkie taal, maar het is niet anders. De - pool is zo onbetrouwbaar, dat je juist bij het opsporen van lekstromen deze niet gebruikt.

Met meten wil je weten wat de bron afgeeft en niet wat er in zijn retourleiding zit. Dat is de wereld andersom.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 06 jan 2012, 22:37

Hallo dw70,

"Het vertrekpunt is de pluspool" zegt u...

Bent u bekend met de termen: conventionele stroom en elektronenstroom?
Is het niet zo, dat de stroom, overal en altijd in de gehele kring gelijk is?
Dus alles wat een pool verlaat de tegenpool weer binnenkomt?

De minpool is onbetrouwbaar? In welk opzicht?

Gr,
H

Exqua

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Exqua » 07 jan 2012, 10:31

Goedemorgen,

Gister avond even gekeken naar mijn achterlichten en bleek dat er 3 lampen kapot waren.
Deze gister avond vervangen en sinds dien heb ik nog geen last gehad dat mijn boordcomputer niet meer uit ging.

Vandaag even een aanvraag gedaan op onderdelenlijn.nl voor een Kofferdeksel slot.

Dinsdag even uitlaat lassen en hopelijk hebben we dan 3 van de 4 storingen opgelost.

Ik zat alleen even te kijken en ik heb een goedkope multimeter een paar euro haha dus ik weet niet of die heel blijft als ik de auto ga doormeten.

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Hendrix » 07 jan 2012, 11:53

De meter blijft heel, want je knutselt even een zekering tussen een van de meetdraden. Zekering met lage waarde kiezen. Niet groter dan 5A. Dat is al veel... :)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door dw70 » 07 jan 2012, 13:29

In een normale situatie geef ik je daarin gelijk. Bij een spanningslek, wat gewoon een verhoogde ontlading is (door wat dan ook veroorzaakt) heb je een NIET normale situatie. Dat wat eruit gaat komt verstrooider terug. De optelsom van de verstrooide stromen terug, hoeft niet meer hetzelfde te zijn als bij het vertrekpunt van de ladingbron.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door AdE39 » 07 jan 2012, 15:47

Hallo beste DW70,

U zit helemaal op het juiste pad, dit is de enige en juiste manier,
Dit is de meting die een monteur ook altijd zal uitvoern bij dergelijke defecten en spanningsverliezen.
Ik heb dus ook nooit anders geleerd, dan op deze wijze, via de pluspool te meten.

Pluspool los nemen, en tussen deze pluspool en de + accuklem te gaan meten, en dan een voor een de zekeringen uitnemen, en terug plaatsen, dus niet de hele zekeringkast leeghalen. En zeer zeker moet je een isolatiematje er bij nemen, dan is er echt geen vuiltje aan de lucht..

Er word veel te vaak en veel te moeilijk over gedacht, terwijl het erg eenvoudig is.

Maar een ieder heeft zo zijn werkwijze, goed of fout, die keuze maakt men nu eenmaal helemaal zelf.

Ik heb goed resultaten op deze wijze, en de vrienden van mij die een garagebedrijf hebben precies net zo.

Met vriendelijke groet,

Ad

Exqua

Re: Spanningslek? BMW 530D

Bericht door Exqua » 08 jan 2012, 21:53

Vandaag is me accu er mee uitgescheden.
Was de velgen aan het wassen en de auto was gestart zodat ik wat muziek had.
Verder had ik mijn xenon lampen aan zodat ik kon zien of me lampen schoon waren naar het wassen van de koplampen.

Plotseling gingen mijn lampen uit van de auto en binnen vielen ook alle lampen uit (de motor liep nog).
Ik niets vermoedend contact uit gezet en weer proberen te starten.
Zonder succes, ik had verder wel stroom, maar niet genoeg.

Vriend van mij kwam langs om de auto te starten met zijn auto. dit ging goed maar zodra de startkabels los gingen begon de auto te stotteren en viel alles binnen in weer uit. verder begon mijn uitlaatgas ook erg te stinken en was er veel rook.

Ik had gelukkig nog een simpele 71ah accu liggen uit mijn vorige auto en we hebben deze er toen in gezet om te kijken wat die zou doen.
Na 1.5. jaar in de garage gelegen te hebben starte hij de auto met gemak.

Het rare is wel dat mijn accu lampje blijft branden.
Weet iemand hoe dit komt?


Mvg,
Wesley

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”