LSD/ Sperdifferentieel

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Danishbmw » 22 dec 2011, 19:52

Ik las laatst ergens dat de e30 en e36 te bestellen waren met de optie: sperdifferentieel.
Dit is bij de e46 geen optie geweest. De M-modellen hebben het wel ''standaard'' .
De e46 M3 differentieel op een non e46 zetten is veel werk en niet helemaal passend. (of het gaat maar 3 weken mee) vanwege het verschil in iets.

Pluspunten van LSD zijn: betere handling, sneller op kunnen trekken (beide wielen brengen namelijk het vermogen over op het asfalt).

Ik wil dit dus op mijn e46 cabrio monteren(misschien), quaife en dragster maken deze op maat.

LSD= limited slip differentieel

Hoe denken jullie hierover? Ben benieuwd naar jullie mening.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

rene323ci
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 aug 2008, 10:05
Locatie: voorschoten

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door rene323ci » 02 jan 2012, 18:42

ja dat is een leuke optie , maar heb je nu te weinig grip dan ?
misschien ook mogelijk om gelijk een cardan te nemen met een kortere overbrenging , weet niet of dat er ook is voor een
cabrio , word bij een gewone 330 wel vaak gedaan , dan trekt hij nog wat beter op ,
dan kan je daar dat sper in laten zetten en als je je auto verkoopt je orginele cardan er weer onder zetten .
koni fsd / eibach pro. h & r stabilisator set .

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Danishbmw » 07 jan 2012, 01:42

Waar ik mij aan irriteer is dat als ik een bocht wat vlotter neem dan normaal, dat de wiel aan de binnenkant als het ware spint en de wiel aan de buitenkant normaal blijft ronddraaien. Waardoor de auto toch niet naar mening lekker de bocht uit komt. Het voelt mij niet prettig aan.

Ik maak het voor het eerst mee in deze winter, vooral als het even geregend heeft is het wat gladder. Dan grijpt alles wat vaker in.

En als je de dsc een keer uit doet of aanlaat, merk ik ook weinig verschil. Pas als je hem indrukt is alles uit. Als je dan wat harder de bocht door gaat heb je nog steeds dan een wiel maar als het ware ''spint''.. Dit vind ik gewoon irritant. Zo slijten je achterbanden toch ook niet gelijk?

Kan zijn omdat ik vroeger met de e36 dit nooit had.

Een sper erin laten zetten. Dit word op maat gemaakt en is best prijzig. Ben meer opzoek naar ervaringen van mensen die dit ook ondervonden hebben bij de e46.

De e30 en e36 hadden het als optie, alle M-modellen hebben het standaard. Waarom de e46 nou weer niet? :(
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

rene323ci
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 aug 2008, 10:05
Locatie: voorschoten

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door rene323ci » 07 jan 2012, 08:11

voor ervaring zou ik toch meer op bv e46fanatics gaan zoeken , denk dat er hier niet veel ervaringen zijn met een sper
behalve dan de m3 rijders en drifters ,
maar het heeft zeker effect , maar je kan het ook wel op andere manieren dat effect verminderen ,
door je vering aan te passen bv , als je auto minder overhelt in de bochten blijft er meer gewicht op je binnenste wiel
en zal deze dus ook meer grip houden , en je banden zijn ook niet onbelangrijk natuurlijk .
als je het gaat doen ben ik ook wel benieuwd naar je ervaring iig ,
koni fsd / eibach pro. h & r stabilisator set .

Longbow
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 okt 2011, 00:00

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Longbow » 13 jan 2012, 04:58

@ rene
Ik neem aan dat je het hebt over de eindvertraging van je diff. Een cardan(as) is gewoon de verbindig tussen v-bak en je diff. Je zou deze wel lichter kunnen maken (bij veel moderne wagens bijvoorbeeld uit carbon ipv metaal) en dit zorgt misschien voor sneller stijgen in de toeren zoals je ook met een lichter vliegwiel zou krijgen, maar de eindvertraging blijft gelijk. Koop je een aftermarket LSD dan kun je vaak kiezen welke eindvertraging je wilt.

Ik weet trouwens niet of iedereen hier nu heel langzaam rijdt, of ik gewoon snel, maar de 1ste keer dat ik met mn 328Ci een ritje door t zuid Limburgse heuvelland nam, greep bij het eerste stukje gassen direct al de ASC en direct daarna de ABS in... Nu al op de grens vd auto??? Ok, het was op 16 inch met winterbanden maar je voelt het gewicht echt enorm van links naar rechts vliegen.

Ik ben dus ook op zoek naar meer grip en ben daarom ook over n LSD aan het denken, maar een beetje verlaging staat ook op de planning. Ik wil wel nog comfort houden dus niet te stug. Om toch de body-roll tegen te gaan een set stabi-stangen en dan vooraan op stug (meestal 3 standen verstelbaar) en achter (2 standen verstelbaar) op soepel. Zet je m achter op stug krijg je een drift mobiel! :) Dan is t ook niet verkeerd om voor betere remmen te kijken (zijn m3 remmen de enige optie?) en als laatste setje 18 inch 8 en 9j of breder met Bridgestone Potenza's plakband erop.

Met bovenstaande upgrades zou de wagen dan moeten rijden zoals het naar mijn idee af-fabriek had gemoeten, want ik was toch wel teleurgesteld na dat eerste ritje...

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Danishbmw » 14 jan 2012, 23:13

Ik heb gekeken naar LSD's. Door een bmw specialist werd ij quaife aangeraden. Echter vind ik het nog best prijzig. Het ligt rond de 1000euro. In NL heb je ook twee bedrijven die de differentieel zelf aanpassen. Een is hardemansport die kost ongeveer ronde 1700 euro en de andere is driftking ofzo die is rond dezelfde prijs.

Het is niet eens alleen om meer grip, maar om stabiele en wat meer controle. Vooral als je stevig optrekt in een bocht.

Op e46fanatics heb ik een topic gelezen over iemand die het hele M3 achteras over heeft gezet en de diff heeft aangepast. Daar zit ik niet echt op te wachten.


Als jij nog wat tips hebt, hoor ik het ook graag.
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Longbow
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 okt 2011, 00:00

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Longbow » 16 jan 2012, 16:59

Tips heb ik niet echt, BMW is n nieuwe wereld voor mij. Ben vooral bekend met de jappen, vooral Nissan waarbij ophanging, diffs, remmen etc. gewoon uitwisselbaar is bij de modellen; SX, Skyline's en de Z's (300zx en 350z). Hierdoor is alles bij de jappen ook veel betaalbaarder.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door AlexS » 06 feb 2012, 16:14

Een sper is allemaal wel erg leuk, maar eerlijk gezegd denk ik dat je veel meer winst kan halen uit een goede veren/demperset (en goeie banden uiteraard). Een sper is best cool en doet ook wel wat, maar t is niet altijd sneller en een verkeerd gekozen sper belast je wielophanging en aandrijfassen ook hoger.

Mocht je toch een sper willen monteren, kijk dan bijvoorbeeld ook eens naar wat voor sper je zoekt.. er zijn verschillende soorten met verschillende eigenschappen. Misschien is het fabriekssper al voldoende!

Succes, ben wel benieuwd wat je beslist te gaan doen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
Danishbmw
Berichten: 1743
Lid geworden op: 22 jun 2009, 10:45

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Danishbmw » 08 feb 2012, 00:47

Het gaat mij niet alleen om de winst. Ik wil gewoon dat twee wielen volledig aangedreven worden en niet een. Zoals bij een rotonde als je die vlotjes neemt dan merk je al gelijk dat de binnenste wiel spint en buitenste ''normaal'' rijd. Dit remt af en vind ik onstabiel. Nou ben ik geen coureur of iets en gebruik ik de wagen niet voor races, maar het viel me op i.v.m. de e36 en e30 en M-modellen.

Uiteraard helpt een goed onderstel ook, maar ik heb op dit moment een m-tech onderstel, daar wil ik nog niet het een en ander aan veranderen. Er zijn twee soorten sper's een platen sper en nog een.. (kom ff niet op de naam).. Maar heb al geinformeerd bij een en andere specialisten, voor sportief straatgebruik werd quaife/ hardemanautosport aangeraden. Hen moet je dan zeggen voor wat je het gebruikt, drift,race etc..
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Gebruikersavatar
Marvin 328iT
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: LSD/ Sperdifferentieel

Bericht door Marvin 328iT » 09 feb 2012, 19:13

Hier is nog een andere LSD leverancier...

http://www.drexler-motorsport.com.au/products.html#BMW" onclick="window.open(this.href);return false;


gr.
Marvin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”