Plots toegenomen verbruik
Plots toegenomen verbruik
De laatste drie tankbeurten is mijn verbruik ineens een stuk hoger dan in het jaar ervoor (en 16000 km).
Van 9.6 l/100 km naar 10.5 l/100 km
Ik rij elke werkdag dezelfde route van 30 km enkele rit, heb geen andere wielen/banden gemonteerd en merk eigenlijk ook niet dat de motor veel slechter zou lopen of zo.
Ik tank ook nog steeds bij hetzelfde station.
Wat zou dan de oorzxaak kunnen zijn? Wat kan ik zelf controleren?
Van 9.6 l/100 km naar 10.5 l/100 km
Ik rij elke werkdag dezelfde route van 30 km enkele rit, heb geen andere wielen/banden gemonteerd en merk eigenlijk ook niet dat de motor veel slechter zou lopen of zo.
Ik tank ook nog steeds bij hetzelfde station.
Wat zou dan de oorzxaak kunnen zijn? Wat kan ik zelf controleren?
Re: Plots toegenomen verbruik
Luchtmassameter,lamdasonde zou ik gelijk verdenken.
Of mischien een iets zwaarder rechtervoetje
Of mischien een iets zwaarder rechtervoetje
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Plots toegenomen verbruik
Luchtfilter eens controleren? Zal niet veel schelen, maar controle is nooit verkeerd...
Re: Plots toegenomen verbruik
Ik persoonlijk denk indien je niet in eens een stuk agressiever rijdt, de luchtmassameter.
Zelf het probleem eerder gehoord bij andere BMW's.
Zelf het probleem eerder gehoord bij andere BMW's.
Re: Plots toegenomen verbruik
Heb wel eens gehoord dat er verschil zit tussen zomerbenzine en winterbenzine.
In winterbenzine zouden andere addititeven zitten die er voor moeten zorgen dat de auto ook bij -10 nog normaal functioneert.
Dit zou misschien een marginaal verschil in verbruik kunnen verklaren.
In winterbenzine zouden andere addititeven zitten die er voor moeten zorgen dat de auto ook bij -10 nog normaal functioneert.
Dit zou misschien een marginaal verschil in verbruik kunnen verklaren.
Re: Plots toegenomen verbruik
Ik heb ook gedacht dat t aan de winter zou kunnen liggen, maar voorlopig is het helemaal nog geen winter en als het de winterbenzine zou zijn, had ik het vorig jaar winter ook moeten zien, maar dat is niet zo.
Re: Plots toegenomen verbruik
Vandaag heb ik allereerst m'n luchtfilter eens bekeken.
Dat kan vast beter:
Vervolgens ben ik een ritje gaan maken en tijdens mijn rit heb ik mijn obd scanner eraan gehangen. Hoewel die geen foutcodes vindt, kan ik wel de MAF sensor waardes zien en die staan de hele rit zo ongeveer op 6 g/s, is dat een normale waarde?
Dat kan vast beter:
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Vervolgens ben ik een ritje gaan maken en tijdens mijn rit heb ik mijn obd scanner eraan gehangen. Hoewel die geen foutcodes vindt, kan ik wel de MAF sensor waardes zien en die staan de hele rit zo ongeveer op 6 g/s, is dat een normale waarde?
Re: Plots toegenomen verbruik
Goeie grutten! Die luchtfilter is inderdaad wel eraan toe... Maar dat scheurtje kan ook voor het probleem zorgen. Je kunt het voorlopig aanzien door het scheurtje af te plakken met een stukje stevige klevende tape. Dan is dat ook weer afgesloten. Door de opening (van het scheurtje) ontstaat een verkeerde vermenging van lucht/brandstof omdat je computer verkeerde waarden binnen krijgt. Je kunt het dus altijd even proberen.
Re: Plots toegenomen verbruik
Niet helemaal waar. Deze slang zit voor het luchtfilter, en dus voor de LMM. Een gescheurde slang na de LMM kan rare dingen doen ivm gemeten luchtwaarde, en de daadwerkelijke luchtwaarde die het blok krijgt.
BMW E46 330i
Re: Plots toegenomen verbruik
LMM waardes MOETEN constant wisselen... Dat is immers inherent aan de gevraagde lucht door de motor! Hoe meer hij moet leveren, hoe hoger deze waarde moet zijn. Mijn waarden liggen, bij 80 op de cruise control zo tussen 18-20, maar als ik een beetje gas geef loopt het uiteraard flink op. Bij gas los kom je dan weer terug naar bijna 0...
Re: Plots toegenomen verbruik
Sorry, verkeerd gekeken.KevinK schreef:Niet helemaal waar. Deze slang zit voor het luchtfilter, en dus voor de LMM. Een gescheurde slang na de LMM kan rare dingen doen ivm gemeten luchtwaarde, en de daadwerkelijke luchtwaarde die het blok krijgt.
Re: Plots toegenomen verbruik
Vandaag heb ik twee dingen gedaan:
1. Luchtfilter vervangen. Zie de voor - en na fotoos:
2. De MAF-sensor gelogd tijdens een rit van 3 kwartier. De waardes variëren inderdaad. Hoe kom ik erachter of deze normaal zijn?
1. Luchtfilter vervangen. Zie de voor - en na fotoos:
- Spoiler: Laat zien
2. De MAF-sensor gelogd tijdens een rit van 3 kwartier. De waardes variëren inderdaad. Hoe kom ik erachter of deze normaal zijn?
- Spoiler: Laat zien
Re: Plots toegenomen verbruik
Ziet er toch netjes uit, behalve die piekjes naar plm. 100.... Gaat prima gelijk op met de gevraagde hoeveelheid gezien je snelheidspatroon.
Buiten dat zou je een dikke foutmelding krijgen als de MAF buiten de toleranties gaat...
Buiten dat zou je een dikke foutmelding krijgen als de MAF buiten de toleranties gaat...
Re: Plots toegenomen verbruik
update:
Inmiddels heb ik ook de olie laten verversen en ook toen zag de olie en het filter er erg slecht uit. Lijkt erop dat de vorige eigenaar de service interval heeft gereset zonder ook service te plegen, dat risico loop je als je een auto particulier koopt....
Maar dat loste het iets verbruik niet op.
Tenslotte ook nog de draagarm linksvoor laten vervangen (fusee lag er compleet uit) en nu is t al weer twee tankbeurten rond de 9.8 l/100 km. Maar t is ondertussen ook weer beter weer.....
Toch lijkt die draagarm wat te brengen.
Nu nog de pakking tussen oliefilterhuis en blok vervangen en vanos seals doen...
Inmiddels heb ik ook de olie laten verversen en ook toen zag de olie en het filter er erg slecht uit. Lijkt erop dat de vorige eigenaar de service interval heeft gereset zonder ook service te plegen, dat risico loop je als je een auto particulier koopt....
Maar dat loste het iets verbruik niet op.
Tenslotte ook nog de draagarm linksvoor laten vervangen (fusee lag er compleet uit) en nu is t al weer twee tankbeurten rond de 9.8 l/100 km. Maar t is ondertussen ook weer beter weer.....
Toch lijkt die draagarm wat te brengen.
Nu nog de pakking tussen oliefilterhuis en blok vervangen en vanos seals doen...