melding luchtvering inactief

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
bernardwelkers

melding luchtvering inactief

Bericht door bernardwelkers » 16 jan 2012, 01:55

Ik krijg soms een melding dat mijn luchtvering inactief is. Wanneer ik mijn contact aan en uit zet is het weer weg en komt het enige tijd niet terug. Ook hangt mijn auto rechtsachter soms iets scheef cm of 1 a 2. Auto trilt ook bij bepaalde snelheden. Kent iemand dit probleem, wat het zou kunnen zijn?

ik hoor het graag.

Stan (E39)

Re: melding luchtvering inactief

Bericht door Stan (E39) » 16 jan 2012, 21:59

Heb geen touring. Maar ik zou denken dat er een defect is in de luchtpomp die dat regelt...
Even googelen en kwam het volgende tegen: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42313
Succes! :duim:
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

523 i touring

Bericht door 523 i touring » 23 jan 2012, 10:24

:stupid: Hi Bernard,

Ik heb hier helaas ook wel wat ervaring om met jou te delen :|

- Tip 1: controleer de zekering...
- Tip 2: Controleer of de pomp aanslaat, zet de auto op contact en ga met 2 man achter op de bumper zitten. Als je de klep open zet dan hoor je de compressor als het goed is
- Als je die niet hoort; controleer de bedrading die vanuit de wielkuip naar buiten gaat. Wie weet heb je een draadbreuk

Dit zijn allemaal zaken die je zelf prima kan doen, geeft dit geen uitkomst dan toch even uit laten lezen. Wellicht is een hoogtesensor kapot, regelapparaat of iets anders.

Succes!!

marcelgs

Bericht door marcelgs » 28 jan 2012, 11:08

Of wellicht een lekje in een versleten luchtzak. Handigst zou zijn even aan de laptop te hangen. Dan kun je pomp en ventielen separaat testen en lektest. Eventueel daarna op de juiste hoogte brengen. Hij kan ook in bandenwisssel modus staan

groet

Marcel

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 jan 2012, 20:24

Hallo beste Bernard,

De auto hangt soms scheef.
dat kan te maken hebben met veen niveau schakelaar die aan het chassis en de achteras is gemonteerd.
Het kan zijn, dat een van de reactiearmpjes niet geheel vrij kan werken, dat een van de armpjes te stroef gaat, spuit de armpjes en dan vooral de kogel gewrichtjes even goed in met bijv. WD-40 tot de armpjes wel soepel werken, vaak is dit het euvel.

Verder kan het systeem uitgelezen worden bij de garage of de dealer, u komt er dan snel achter of er een strong in het systeem aanwezig is.

Als de druk te laag is, rijd er dan vooral niet mee, de kans is erg groot dat de luchtbalgen defect raken, en die kosten wel een paar euro's!

Voer ook een lektest uit.

Het testen van dit systeem, dat gebeurt door middel van gewicht, men gebruikt dan een totaal gewicht van 200 kg om de luchtvering te testen.
Dit gewicht plaatst men in het midden van de kofferbak vloer, nu zal de luchtvering echt moeten gaan werken, en u hoort als het goed werkt, de compressor gaat draaien.

De compressor zal ook gaan draaien als men de auto aan een zijde van achteren op krikt, tot het achterwiel een goede 10 cm van de grond hangt, doe dit bij beide achterwielen eens opkrikken, en laat de kofferklep open staan, dan hoort u zeer zeker de compressor draaien, je hoort een brom geluid net als bij een gewone compressor.
Ik had dus de kofferbak dicht en hoorde de compressor aanslaan, bij het neer laten van de auto.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

marijno

Bericht door marijno » 06 feb 2012, 22:50

een kennis vam mijn werk heeft het ook (E39 523 touring).
maar alleen als het vriest, dus mischien vast gevrooren?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”