Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door 523 i touring » 22 jan 2012, 12:02

Halo BMW vrienden,
Ik heb een 520 i touring uit 2001 met 150K op de teller. Loopt erg mooi en stil.
Nu sinds enig tijd maat de auto een piepend geluid bij starten wat als volgt gaat:

http://www.youtube.com/watch?v=lU4gZj8bceo" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedere ochtend maakt de auto dit geluid heel kort en daarna alles normaal.

Gisteren had ik een vreemd voorval wat er wellicht verband mee houdt. Ik reed met de beemer en plts stond de auto te schudden als een traktor voor het stoplicht. Vervolgens sloeg ie af, dus ANWB gebeld, deze hebben de auto gemeten en de conclusie: bobine defect. Terwijl het onderdeel gehaald werd deed de monteur nog een meettest. Hij was niet helemaal zeker van zijn zaak en keek op de brandstofmeter. Lampje brande en de boordcomputer gaf nog een range aan van 80 KM. (wat idd niet veel is) Proef op de som genomen en 10 liter er in gedaan; en starten lopen............

Ik heb mijn auto bij een BMW specialist uit nijmegen in onderhoud en onderhoud is echt heel goed bij.
Het vervelende is dat ik de auto al een keer gebracht heb voor het piepende geluid, bij een koude start bij hen deed ie dat niet piepen niet volgens hen. (je hoort het in de auto ook niet trouwens)

Wie o wie zou mijn kunnen helpen en/ of dit eventueel kunnen repareren??

Hoor graag!
Michel
Laatst gewijzigd door 523 i touring op 03 mei 2012, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.

perry1986
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:45

Re: Hersenkraker!

Bericht door perry1986 » 22 jan 2012, 12:24

je zou eventueel naar de spanrollers kunnen kijken
Gr. Perry

523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Re: Hersenkraker!

Bericht door 523 i touring » 22 jan 2012, 12:43

Hi Perry,
Dank je!

Helaas is dat het niet. Ik had de auto al naar de BMW specialist gebracht. Er zitten nieuwe riemen op en de spanrollers zijn goed.
In het filmpje van Youtube heeft men het over de secundaire lucht pomp?

Grt,
Michel

Touring Driver

Re: Hersenkraker!

Bericht door Touring Driver » 22 jan 2012, 16:35

Gebeurt dit vooral als het wat vochtig is buiten?

Dan zou het ook de multiriem kunnen zijn. Eigenschap van deze riem is dat deze wel eens piepen willen als ze nat zijn. Probeer eens een beetje talkpoeder op de riem en weer te starten.

Het zou ook een lagertje kunnen zijn van een van de poelies / rollen. Even de riem eraf gooien en dan kijken of de rollen en poelies lawaai maken als je ze draait met de hand. En even controleren of ze mooi "rond" draaien

523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Re: Hersenkraker!

Bericht door 523 i touring » 22 jan 2012, 18:14

Hi Touringdriver,

De lagers zijn gecontroleerd en ook de multiriemen.
Biedt allemaal geen uitkomst. Op buitenlandse fora lees ik over de secundaire luchtpomp.
Iemand ervaringen mee?

Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

Re: Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door bmw528II » 23 jan 2012, 21:25

Ik heb een vermoeden wat het probleem kan zijn, heeft een collega ook gehad. je benz/dieseltank (bij collega was het diesel), zit over je as heengezakt, wat betekent dat je aan beide kanten van de as brandstof hebt. Er zit een pompje die dit overpomt als je tank bijna leeg is. Is deze kapot, dan zal je display nog km's aangeven die nog gereden kunnen worden, omdat je tank niet heelmaal leeg is, maar de brandstof word niet meer opgepompt door het inwendige pompje......
Een suggestie..... hopelijk kan je er wat mee!
BMW E39 maakt rijden geweldig

523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Re: Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door 523 i touring » 03 mei 2012, 12:18

Hallo allemaal, het geluid blijft helaas. De garage denkt dat het vervangen vd carterventilatie goed zal werken.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb nl nu de waterpomp, poelies, snaren en spanrol laten vervangenen voordat ik weer een hoge rekening krijg zou ik graag willen weten wat jullie er van vinden.

Hierbij nog de internetlink:
http://www.youtube.com/watch?v=lU4gZj8bceo" onclick="window.open(this.href);return false;

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door AdE39 » 03 mei 2012, 18:38

Hallo beste Michel,

Heeft men of u al de dynamo al loos laten draaien, dus zelf draien zonder snaren.
Een dynamo kan dit geluid ook maken, in dit geval de collector waar de koolborstels op rusten, nadat de dynamo zijn rondjes heeft gedraaid en het collectorvlak schoon is gedaaid, kan het geluid verdwijnen.
Als er airco aanwezig is, dan kan de koppeling vrijdraai koppeling dit geluid veroorzaken.

Het zit duidelijk aan de voorzijde van de motor, dus moet het in de aandrijving zitten van de snaren of in een van de componenten die door de snaren worden aangedreven.

Zoek maar eens goed aan de voorzijde van de motor.
Het kan niet anders.

Ogenschijnlijk denkt men dat het niet aan de snaren kan liggen, maar stel dat de spanner nu eens zijn werk niet goed doet, dan kan het weldegelijk aan de snaren liggen.

Mag ik eens vragen aan u, zitten er toevallig Gates snaren gemonteerd, en dan vooral in het bijzonder de Multisnaar?
Ik gok er dan op, indien dit zo is, dan kan u daar de oorzak gaan zoeken.

Dit euvel komt veel vaker voor dan men denkt, dat de Gates snaar dit veroorzaakt!
Ik heb het al veel vaker meegemaakt.

Vervang deze Gates multisnaar eens voor een originele, en het euvel is verholpen.

Is het een originele snaar die men heeft gemonteerd, ga dan toch een ten rade aan de voorzijde van de motor in de omgeving van de snaren of de draaiende onderdelen, die door de snaren word aangedreven.
Het geluid geeft dit erg duidelijk aan.

P.S. Gates multisnaren en V-snaren worden ook gewoon gefabriceerd bij Continental, en kan dus een klein verschilletje aanwezig zijn die dit geluid produceert,
Er kan een kleine afwijking in de breedte zitten bij de Gates multisnaar.
Vergelijk het eens gewoon met een slecht gespannen snaar, deze houd uiteindelijk ook op met slippen en piepen als deze warm is geworden en plakkerig word.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

523 i touring
Berichten: 73
Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55

Re: Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door 523 i touring » 06 mei 2012, 18:38

Hoi Ad,

Dank je voor jouw toelichtingen. Super!
Wat ik heb gedaan: ik heb een klein beetje WD40 op de riem gespoten (ik ben mij er van bewust dat dit niet goed is)
Maar het gepiep is daardoor wel direct verdwenen, daarnaast blijkt de motor heel lichtjes te fluiten (dit had ik nog niet eerder gehoord maar het viel me nu op omdat dan dan ook weg is.
Ik ga deze week nieuwe riemen monteren. Overigens zitter er nu geen Gates riemen op maar een onbekend merk voor mij.
Nu ga ik wel gates riemen monteren dus hopelijk is deze gok wel goed.
Het spanrolelement en waterpomp zijn al vervangen dus daar verwacht ik geen bijgelijden meer van.

Groeten,
Michel

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Hersenkraker met Youtube film / Reparatie gevraagd

Bericht door AdE39 » 06 mei 2012, 20:03

Hallo beste Michel,

Ja die truc pas ik ook wel eens toe, maar nooit bij nieuwe snaren.
Misschien een teken dat de snaren aan het verharden zijn.
De gates snraen heb ik afgelopen zomer ook gemonteerd bij mijn E39 525 en heb er totaal geen problemen mee, maar dat neemt niet weg, dat sommige modellen er wel problemen mee hebben, en dat is pech hebben. Dat lichtjes fluiten zal weinig betekenis hebben, dat doen meeredere BMW's.
Of het kwaad kan, dat is een ander verhaal.
Soms zie je wel eens dat er een inlaatspruitstuk gescheurd is, kan dus, maar hoeft dus niet.
OOk kan het een vacuümslangetje zijn, maar dit net zoals bij het verhaal het spruitstuk, dus dat word systematisch zoeken geblazen.
Zoals ik dus al zei, het hoeft dus niet iets serieus te zijn.
Mijn E39 doet het ook, en er is niets aan de hand, daar heb ik alles al doorgespit en niets gevonden.
De spanrol en de waterpomp is dus al vervangen, bekijk dan ook de keerrol of rollen ook aandachtig, zo ook de andere poulies als de snaren er af zijn.
Vaak is het probleem geheel weg als er nieuwe snaren en omkeerrollen en spanner gemonteerd worden.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”