bmw e39 523i aut Start Slecht loopt slecht anyone?
bmw e39 523i aut Start Slecht loopt slecht anyone?
goedenmiddag allemaal,
ik ben zelf in bezit van een prachtige bmw e39 523i uit 1996 automaat maar deze start en loopt behoorlijk slecht
de auto is uitgelezen zijn veel foutmeldingen zoals:
krukas sensor
nokkenas sensor
lucht massa meter
deze zijn allemaal vervangen de lm niet!
het probleem is paar maanden geleden begonnen toen die ineens slecht startte en slecht liep.
maar kwam om de maand ongeveer terug,
todat ie gewoon uitviel voor stoplicht en nog maar net aan de praat kreeg.
toen heb ik de sensoren vervangen maar de foutmelding bleef terug komen.
hij start nu op moment erg slecht en loop ook maar op weinig vermogen tot de 3.3500 toeren is weinig daar, en dan komt het geleidelijk het vermogen weer terug erin, waardoor die soms de automaten bak in noodloop gooit (met kick down meestal sneller) ik denk dat dit met lm meter te maken heeft maar die is pas een keer geconstateerd met uitlezen, ik heb hem zal zeker 15 keer uitgelezen kwamen alleen de sensors steeds terug ook gereset iedere keer maar bleven terug komen.
de laatse keer dat ik zelf heb uitgelezen kwam lm wel tevoorschijn en toen ben ik voor second opinion naar bmw gegaan en kwam die er ook weer uitrolle.
maar mij is daar verteld dat ik eerst de kabels moest gaan nakijken dat het waarschijnlijk daaraan ligt anders zou het waarschijnlijk de computer zijn ik weet niet hoe fragiel deze is dat deze zomaar kapot kan gaan en kan deze gewoon met een andere worden verwisseld ivm chassis nr
als de motor loop loopt die als een zonnetje alleen niet het volledige vermogen
kan iemand mij helpen hiermee?
mvg Tous
ik ben zelf in bezit van een prachtige bmw e39 523i uit 1996 automaat maar deze start en loopt behoorlijk slecht
de auto is uitgelezen zijn veel foutmeldingen zoals:
krukas sensor
nokkenas sensor
lucht massa meter
deze zijn allemaal vervangen de lm niet!
het probleem is paar maanden geleden begonnen toen die ineens slecht startte en slecht liep.
maar kwam om de maand ongeveer terug,
todat ie gewoon uitviel voor stoplicht en nog maar net aan de praat kreeg.
toen heb ik de sensoren vervangen maar de foutmelding bleef terug komen.
hij start nu op moment erg slecht en loop ook maar op weinig vermogen tot de 3.3500 toeren is weinig daar, en dan komt het geleidelijk het vermogen weer terug erin, waardoor die soms de automaten bak in noodloop gooit (met kick down meestal sneller) ik denk dat dit met lm meter te maken heeft maar die is pas een keer geconstateerd met uitlezen, ik heb hem zal zeker 15 keer uitgelezen kwamen alleen de sensors steeds terug ook gereset iedere keer maar bleven terug komen.
de laatse keer dat ik zelf heb uitgelezen kwam lm wel tevoorschijn en toen ben ik voor second opinion naar bmw gegaan en kwam die er ook weer uitrolle.
maar mij is daar verteld dat ik eerst de kabels moest gaan nakijken dat het waarschijnlijk daaraan ligt anders zou het waarschijnlijk de computer zijn ik weet niet hoe fragiel deze is dat deze zomaar kapot kan gaan en kan deze gewoon met een andere worden verwisseld ivm chassis nr
als de motor loop loopt die als een zonnetje alleen niet het volledige vermogen
kan iemand mij helpen hiermee?
mvg Tous
Laatst gewijzigd door tous op 08 jan 2012, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bmw e39 523i aut '96
owjah is ook nog 3 keer voorgekomen dat mijn dashboard het niet deed alle van de versnellingsbak gaf die nog aan op dashboard
na een keer aan en uit zetten deed ie het gewoon weer
na een keer aan en uit zetten deed ie het gewoon weer

Beste Tous,
Voldoende batterijspanning aanwezig?
Brandsof genoeg en op de juiste plaats?
Op alle 6 bobines voeding aanwezig en geven ze een sterke vonk?
Het diagnosesysteem geeft 3 mogelijk defecte componenten aan. Controleer of deze goed functioneren voor je ze wisselt voor nieuwe. Volgens mij kun je makkelijk van de krukassensor en de nokkenassensor de weerstand meten. Deze zullen aan een bepaalde ohmse waarden moeten voldoen, welke ik niet ken. Wanneer de motor op starttoerental draait moeten krukas- en nokkenassensor een aantal millivolts afgeven.Hoe de luchtmassameter gecontroleerd moet worden weet ik niet. Mischien dat iemand op het forum een meetprotocol heeft voor deze componenten.
Misschien heb je hier iets aan? Het lijkt me een lastige storing.
Gr,
Hendrik
Voldoende batterijspanning aanwezig?
Brandsof genoeg en op de juiste plaats?
Op alle 6 bobines voeding aanwezig en geven ze een sterke vonk?
Het diagnosesysteem geeft 3 mogelijk defecte componenten aan. Controleer of deze goed functioneren voor je ze wisselt voor nieuwe. Volgens mij kun je makkelijk van de krukassensor en de nokkenassensor de weerstand meten. Deze zullen aan een bepaalde ohmse waarden moeten voldoen, welke ik niet ken. Wanneer de motor op starttoerental draait moeten krukas- en nokkenassensor een aantal millivolts afgeven.Hoe de luchtmassameter gecontroleerd moet worden weet ik niet. Mischien dat iemand op het forum een meetprotocol heeft voor deze componenten.
Misschien heb je hier iets aan? Het lijkt me een lastige storing.
Gr,
Hendrik
beste hendrik
zit net nieuwe accu in
brandstof is ook in orde
bobines wel nog niet na gekeken ..
maar het lijkt net alof de ontsteking niet op tijd staat zo klinkt het
bedank voor de info! ga ik zeker even navragen/proberen
heeft iemand een electrisch schema van de kabelboom en evt de waardes?
grtz tous
zit net nieuwe accu in
brandstof is ook in orde
bobines wel nog niet na gekeken ..
maar het lijkt net alof de ontsteking niet op tijd staat zo klinkt het

bedank voor de info! ga ik zeker even navragen/proberen
heeft iemand een electrisch schema van de kabelboom en evt de waardes?
grtz tous
Re: bmw e39 523i aut Start Slecht loopt slecht anyone?
Misschien heb je hier iets aan?
http://tis.spaghetticoder.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tis.spaghetticoder.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
In forum moter slaat af heb ik over nagenoeg hetzelfde;
Hallo,
Ik heb een E39 523i '98 automaat (steptronic) 296K met volgens mij nu eenzelfde probleem, loopt af en toe ietwat onregelmatig maar meestal gewoon als 'n zonnetje. Ik merk af en toe dat het lijkt of ik minder power heb bij wegtrekken, da's niet altijd het geval. Echter slaat 'ie gewoon af bij stilstand voor een stoplicht en loopt dan eigenlijk gewoon normaal stationair op 700 toeren schat ik. Vandaag idem dito en op de grote weg 'n fractie van even inhouden en daarna was alles weer normaal(had ik nog niet eerder gehad), thuis nog even stationair laten draaien in de D en ook in P maar geen vreemde dingen. Leek of 'ie geen benzine kreeg, zeg maar.
Wat zou dit zijn? Zoals hier eerder besproken nokkenas- of krukassensor, iets met een lekke uitlaat (valse lucht of zoiets)? Kan dit met uitlezen opgespoord worden? Ik heb geen zin in garages met indianenverhalen, daar ben ik klaar mee.
Stel dat deze meldingen worden weergegeven, is dit na reparatie dan verholpen? Want zoals ik hier lees wil dit niet altijd het geval zijn.
Ik hoop dat men ideeën heeft, en een uitleesadresje in de buurt van 't Haagje
Hallo,
Ik heb een E39 523i '98 automaat (steptronic) 296K met volgens mij nu eenzelfde probleem, loopt af en toe ietwat onregelmatig maar meestal gewoon als 'n zonnetje. Ik merk af en toe dat het lijkt of ik minder power heb bij wegtrekken, da's niet altijd het geval. Echter slaat 'ie gewoon af bij stilstand voor een stoplicht en loopt dan eigenlijk gewoon normaal stationair op 700 toeren schat ik. Vandaag idem dito en op de grote weg 'n fractie van even inhouden en daarna was alles weer normaal(had ik nog niet eerder gehad), thuis nog even stationair laten draaien in de D en ook in P maar geen vreemde dingen. Leek of 'ie geen benzine kreeg, zeg maar.
Wat zou dit zijn? Zoals hier eerder besproken nokkenas- of krukassensor, iets met een lekke uitlaat (valse lucht of zoiets)? Kan dit met uitlezen opgespoord worden? Ik heb geen zin in garages met indianenverhalen, daar ben ik klaar mee.
Stel dat deze meldingen worden weergegeven, is dit na reparatie dan verholpen? Want zoals ik hier lees wil dit niet altijd het geval zijn.
Ik hoop dat men ideeën heeft, en een uitleesadresje in de buurt van 't Haagje
Nieuwe krukas en nokkenas sensor ! Prijs:
Bekeken: 18 keer sinds 14-12-11, 18:36
KenmerkenSoort onderdeel: Electronica en Kabels Staat: Nieuw Model: 5-SerieBeschrijvingnieuwe krukas sensor bmw e39 96-2001nieuwe nokkenas sensor
nieuw gekocht niet geinstalleerd!
grtz tous
Zet jij de oude of nieuwe spullen op marktplaats?
Bekeken: 18 keer sinds 14-12-11, 18:36
KenmerkenSoort onderdeel: Electronica en Kabels Staat: Nieuw Model: 5-SerieBeschrijvingnieuwe krukas sensor bmw e39 96-2001nieuwe nokkenas sensor
nieuw gekocht niet geinstalleerd!
grtz tous
Zet jij de oude of nieuwe spullen op marktplaats?
jah het lijkt een beetje op het probleem van mij start ie ook zo slecht dan? ik heb ook paar keer gehad dat ie bij stoplicht afslaat of jah eigelijk 2 keer maar
kreeg hem dan met moeite aan de praat. ook met optrekken pruttelt die eerst en dan trekt ie gestaag op en na 3500 toeren pas volle vermogen.
ik denk dat valse lucht trekken niet te zien is bij uitlezen..
zou het inhouden niet te maken kunnen hebben met de lucht massa meter?ivm automaten bak
en ik heb die sensoren erop gezet de krukas sensor is nieuw en nokkenas sensor niet maar dit is het probleem niet bij mijn auto het ligt aan de bedrading
waardoor die die foutmelding geeft, dus heb nieuwe gekocht geprobeerd geen verschil dus weer de ouder terug gezet.
grtz tous
kreeg hem dan met moeite aan de praat. ook met optrekken pruttelt die eerst en dan trekt ie gestaag op en na 3500 toeren pas volle vermogen.
ik denk dat valse lucht trekken niet te zien is bij uitlezen..
zou het inhouden niet te maken kunnen hebben met de lucht massa meter?ivm automaten bak
en ik heb die sensoren erop gezet de krukas sensor is nieuw en nokkenas sensor niet maar dit is het probleem niet bij mijn auto het ligt aan de bedrading
waardoor die die foutmelding geeft, dus heb nieuwe gekocht geprobeerd geen verschil dus weer de ouder terug gezet.
grtz tous
Ik heb 't is aan de monteur gevraagd. Als 'ie geen foutmelding geeft hoef je 'm ook niet uit telezen volgens hem want hij geeft de fout niet aan. Daar zit wel iets in natuurlijk, zo'n ding heeft een boordcomputer van heb ik jou daar en zal dat toch wel aangeven neem ik aan? Hij adviseerde om eens een injectie vloeistof in de benzinetank te doen om de injectoren en ecg (zoiets) te reinigen in de moter.
De mijne trok af en toe beetje zwak op en liep af en toe onregelmatig (wat late reactie, vond ik) na herstart was dit weg, daar heb ik nu 2 dagen geen meer last van. Gister sloeg 'ie nog eenmaal af, liep normaal stationair in stilstand voor 't stoplicht en plots UIT. Herstarten doet 'ie dus direkt zonder probleem en rijdt of er niets aan de hand is als een zonnetje. Ook geen rare meldingen of niet starten or whatever....
Ik heb de raad van de monteur opgevolgt en zullen zien of 't helpt, in ieder geval een eind gereden vandaag en geen last. Dus wie weet.....
De mijne trok af en toe beetje zwak op en liep af en toe onregelmatig (wat late reactie, vond ik) na herstart was dit weg, daar heb ik nu 2 dagen geen meer last van. Gister sloeg 'ie nog eenmaal af, liep normaal stationair in stilstand voor 't stoplicht en plots UIT. Herstarten doet 'ie dus direkt zonder probleem en rijdt of er niets aan de hand is als een zonnetje. Ook geen rare meldingen of niet starten or whatever....
Ik heb de raad van de monteur opgevolgt en zullen zien of 't helpt, in ieder geval een eind gereden vandaag en geen last. Dus wie weet.....
Op 't moment zit ik zalfs te denken aan de automaatbak. 't Is me namelijk opgevallen dat 'ie afslaat als ik 'm in z'n achtruit zet en dan 'n klein stukje rij en afrem, op dat moment gaan alle lampjes branden en de moter draait dan niet meer. Starten erna is geen probleem en ook 't rijden niet.
Toen ik hierachter kwam heb ik dit nog een aantal maal expres gedaan en deed 'ie eenmaal 't zelfde, afwachten maar. Ik hoop misschien iets te weinig olie, maar wie zal 't zeggen.

Toen ik hierachter kwam heb ik dit nog een aantal maal expres gedaan en deed 'ie eenmaal 't zelfde, afwachten maar. Ik hoop misschien iets te weinig olie, maar wie zal 't zeggen.

-
Hoi,
Misschien een overbodige tip maar heb je jouw brandstoffilter al eens vervangen?
(zit in de linkerdorpel onder de kunststof afdekplaat)
Dit filter is niet duur (ik denk 15 a 20 euro) en is echt eenvoudig te vervangen. (houd rekening met de doorstroomrichting welke staat afgebeeld op het filter zelf.
Succes!
Misschien een overbodige tip maar heb je jouw brandstoffilter al eens vervangen?
(zit in de linkerdorpel onder de kunststof afdekplaat)
Dit filter is niet duur (ik denk 15 a 20 euro) en is echt eenvoudig te vervangen. (houd rekening met de doorstroomrichting welke staat afgebeeld op het filter zelf.
Succes!
523 i touring schreef:Hoi,
Succes!
Op zich geen slechte tip, heb je aanwijzingen en/of ervaringen die erop duiden wat ik hiervoor al heb gemeld?
Thanks.
-
Hi,
Ik heb inderdaad een soortgelijk euvel gehad. Met name dat uitvallen voor een stoplicht, ik had ook allerlei foutmeldingen waarbij de meest vervelende was dat de auto in het motornotprogramm schoot. Dan wordt het echt vervelend.
In dit geval zou ik zeggen; baat het niet.....
Ben benieuwd en hoop dat hiermee je auto weer super gaat rijden!
Ik heb inderdaad een soortgelijk euvel gehad. Met name dat uitvallen voor een stoplicht, ik had ook allerlei foutmeldingen waarbij de meest vervelende was dat de auto in het motornotprogramm schoot. Dan wordt het echt vervelend.
In dit geval zou ik zeggen; baat het niet.....
Ben benieuwd en hoop dat hiermee je auto weer super gaat rijden!
Tja, ik heb geen foutmeldingen. En momenteel gaat het goed, 'k heb er wel iets van 'n injector reiniger in de tank gedaan. Lijkt vooralsnog goed te gaan, ik hou 't iig in de gaten.
Maar so far so good....
Maar so far so good....
Btw brandstoffilter kan ik denk ik uitsluiten is medio 2009 vervangen. Slaat nu af en toe nog af, er valt geen peil te trekken wanneer precies. Geeft namelijk nog steeds geen foutmeldingen.
Wederom afwachten.
Wederom afwachten.