E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 23 jan 2012, 16:31

Beste forummers,

Sinds een tijdje doet de verwarming in mijn BMW 316i Compact (bj. 2000) het slecht. Ik krijg geen warme lucht in de auto, de kachel wil alleen warm worden als ik 140 km/h of harder rijd, ga ik weer langzamer rijden dan wordt hij vreemd genoeg weer lauw/koud. De bediening lijkt wel gewoon te werken in de auto (draaiknoppen). Ik heb al aan van alles gedacht.. misschien dat mijn radiator verstopt zit waardoor er een minimale hoeveelheid koelwater doorheen gaat? Is mijn klepje kapot waardoor hij voor het grootste gedeelte constant ge-bypassed staat? Kan mijn thermostaat kapot zijn? Zoja, kan ik een thermostaat goed zelf vervangen? Ik heb wel een afspraak gemaakt bij de garage aangezien het wel aardig vervelend begint te worden in deze tijd, maar het liefst zou ik het nog zelf oplossen.

Heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn en hoe ik het eventueel kan oplossen?

Ter info, mijn motor temperatuur komt netjes geleidelijk op tot 90 graden en wijkt daar vervolgens niet meer van af.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Hardoxxx
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 nov 2011, 18:16
Locatie: Limburg

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door Hardoxxx » 23 jan 2012, 18:26

Doet je blazer het wel gewoon? En anders eens je interieurfilter eruit vissen om te zien of daar geen troep zit. (zit achter t dashboardkastje dacht ik?)
Dat je auto wel warm wordt als je hard rijd is logisch, veel wind op je inlaat dus bij lage snelheid zit er ergens iets verstopt.
Afbeelding
Daily: E46 323Ci Drift: E36 325

Gebruikersavatar
Hardoxxx
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 nov 2011, 18:16
Locatie: Limburg

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door Hardoxxx » 23 jan 2012, 18:28

Afbeelding
Daily: E46 323Ci Drift: E36 325

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 23 jan 2012, 18:41

Jep, de blower blaast goed.. maar zal toch eens kijken of het filter inderdaad niet schoon gemaakt moet worden. Bedankt voor de link!

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 24 jan 2012, 18:03

Ik heb de luchtfilters eruit gehaald, deze zijn wel aan vervanging toe maar zijn helaas niet de oorzaak van mijn probleem. Heb even een klein stukje gereden zonder luchtfilters en de kachel wordt nog steeds niet warm, terwijl hij wel allang warm had moeten zijn.

Als ik de draaiknop in mijn auto van warm naar koud en van koud naar warm draai dan hoor ik wel een geluidsverschil van de luchtstroming. Dat betekent dus volgens mij dat dat wel in orde is.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan controleren?

Nogmaals bedankt voor je input Hardoxxx!

UberPrutser
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:12

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door UberPrutser » 24 jan 2012, 19:24

Volgens mij zit er een elektrisch gestuurde klep in de kachel leiding. Mogelijk is deze defect.

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 24 jan 2012, 20:16

Oke, is het mogelijk deze zelf te vervangen? En waar kan ik hem vinden onder me motorkap?

UberPrutser
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:12

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door UberPrutser » 24 jan 2012, 21:11

Lijkt me niet al te lastig om te vervangen. Maar e.e.a. hang van je handigheid af :)
Volgens mij zit iet links ergens naast de veerpoot. Gewoon de kachel leidingen volgen dan kom je hem wel tegen.

Ter info: Ik meende dat ie open ging als er geen stroom op staat.

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 24 jan 2012, 22:46

Oke, ben net even een stukje wezen rijden, lang genoeg om de motor goed warm te krijgen. Heb daarna gevoeld aan de 2 slangen die door mijn vuurscherm náar de binnenkant gaan. De rechterslang is handwarm, ik denk zo rond de 30 a 40 graden en de linker is stukken kouder. Deze is wel ietsje verwarmd maar dat komt denk ik door stralingswarmte vanaf de motor, eigenlijk kan ik gewoon zeggen dat ie koud is.

Betekent dit dat mijn kachel niet verstopt zit en dat inderdaad het klepje wel eens voluit of gedeeltelijk open zou kunnen staan, waardoor de kachel constant ge-bypassed wordt?

Heb het klepje trouwens nog niet gevonden, zal morgen met daglicht even kijken.

*Edit* Kon toch niet wachten en heb net even gekeken, heb de waterklep gevonden. Hij zit helemaal rechts aan de bestuurderskant.

UberPrutser
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:12

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door UberPrutser » 24 jan 2012, 23:38

Mmmm, bestuurder rechts, heb jij soms een Engelse wagen? :)
(Bij het aangeven van links en rechts er van uit gaan dat je in de auto zit)

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 25 jan 2012, 12:20

Oke, sorry verkeerd begrepen :). Ik heb het inderdaad over het stuur links van binnenuit gezien.

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 25 jan 2012, 16:10

Heb het klepje net even gechecked door iemand in de auto van warm naar koud te switchen en andersom. Als ik dan aan het klepje voel dan voel ik hem echt schakelen. Betekent dat dat hij gewoon goed is?

Gebruikersavatar
bimmer-jeroen
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
Locatie: Brucht

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door bimmer-jeroen » 25 jan 2012, 18:01

als de ingang warm wordt en de uitgang koud, betekend dat je een slechte doorstroming hebt,

Kan zijn dat er in het verleden eens verkeerde koelvloeistof op is gegaan, of door ouderdom nu je kachelradiateur verstopt zit.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 25 jan 2012, 18:34

Ja vermoed zelf ook een verstopping, wil hem daarom gaan doorspoelen. Heb vanmiddag nieuwe kvs 1,5 liter bij de bmw dealer. Nu is mijn volgende vraag... Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Kan ik de slangen bijnde radiateur aan de voorkant loshalen en daar vervolgens de tuinslang opzetten? Als ik dat doe bestaat er dan een kans dat er vuil achterblijft in mijn motor? Of moet ik de slangen die in mijn radiateur vam de kachel gaan loskoppelen en dus alleen de kachelradiateur doorspoelen? Optie 2 gaat wel lastiger worden aangezien ik er moeilijk bij kan. En als ik het koelsysteem dan weer opnieuw ga vullen moet ik hier dan demiwater voor gebruiken?

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door dw70 » 30 jan 2012, 18:26

synop schreef:Heb het klepje net even gechecked door iemand in de auto van warm naar koud te switchen en andersom. Als ik dan aan het klepje voel dan voel ik hem echt schakelen. Betekent dat dat hij gewoon goed is?
Dat de verstopping eerder voorkomt in de 3 weg klep dan in je kachelradiateur is een feit.
Door gebruik van KVS verstoppen kachels amper. Maar door vuilheid kan wel je 3 weg klep verstoppen.
Helaas kun je er niet in kijken van buitenaf en hoor je wel dat er wat schakelt. Of deze juist schakelt blijft dan de vraag.
Zo duur zijn ze niet.

Bimmerparts levert die dingen geloof ik.

Als je gaat spoelen, spoel dan alleen de kachel aub. Maar met water alleen spoelen zal weinig brengen. Een hardnekkige verstopping spoelt zich niet weg.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”