Hallo Freshmove,
Het gaat om de bouten van de drukgroep, niet van het vliegwiel.
Ja, het zou inderdaad erg slordig zijn, dat men niet de juiste koppelingset zou monteren, maar ik sluit niet uit dat dit ook wel mogelijk zou zijn.
Drukglager daar kan het ook niet mee te maken hebben, dat staat buiten dit probleem, zoals ook de hele bediening van de koppeling, dit werkt of het werkt niet.
Dus druklager, werk en hoofdcilinder, dat kan in dit verhaal niet schuldig zijn, het vliegwiel staat er ook geheel buiten.
Wanneer er iets met het vliegwiel mis is, dan had je al de klacht trilling onder het rijden bij gekregen, want daat begint de ellende van ene defect 2 massavliegwiel mee.De koppeling gaat trillen terwijl u die intrapt, en als het 2 massavliegwiel verder defect geraakt, dan zal die ook gaan ratelen, en tijdens het stationair draaien gaat de motor trillen, dat is echt goed herkenbaar.
Dit 2 massa vliegwiel kan gewoon getest worden zonder de bak te demonteren.
Demonteer de startmotor, haal natuurlijk eerst de accupool los.
Als de starmotor verwijderd is, dan kan je de bak in een versnelling zetten, remmen er op, en een tweede persoon hanteerd even een grote dikke schroevendraaier, zet de punt tussen de tanden van de startkrans en probeer het vliegwiel te verdraaien, gaat het erg gemakkelijk om de aanslag te raken of gaat het juist wat moeilijker, dat maakt het verschil, gaat het makkelijk, dan is het 2 massavliegwiel ook aan vervanging toe.
Ik vind dit wel een raar mankement trouwens, dit is dan ook de eerste maal dat ik dit verneem, ik heb dus eens een rondvraag geplaatst bij de vrienden van mij, een aantal hebben een garagebedrijf, maar die stonden ook raar te kijken, zij dachten ook direct te herkennen, dat dit waarschijnlijk het borgmiddel kon zijn, of een lekke krukaskering.
Zij zouden dus ook bij het wisselen de kering eerst onderwerpen aan een inspectie, en uit uiterste voor zorg deze vervangen, beter een ding vervangen van ja let wel, 30,00 tot 35,00 euro, om grotere onkosten te besparen.
Dit uiteraard wel eerst met overleg met de klant, want dit dient wel eerst gevraagd te worden, dat doe je niet zomaar uit je eigen.
Kijk als de kering lekt, dan moet hij vervangen worden, en zelfs dan vermeld je dat even, staat wel zo netjes.
Ik zou ook boos worden als ze zomaar iets vervangen wat er eigenlijk haast niets mee te maken heeft, maar wel tot grote problemen kan leiden.
Ik zou dus wel even met de gararge in conclaaf gaan, waarom de nieuwe koppeling slipt, want u heeft wel betaald voor een slip vrije en deugdelijke koppeling, de reparatie heeft ook voldoende gekost, en het is ook niet zomaar een bedrag.
Aan onderdelen kom je dan ruwweg geschat ergens tussen de 350,00 en de 400,00 euro, excl. montage kosten misschien, ligt er aan wie dit heeft uitgevoerd.
Maar bij dit bedrag zouden er dan ook de krukas kering, het toplager en de balpin gemonteerd zijn.
De balpin is een bout, met een bolle kop, daar rust de drukhevel op, die de koppeling bedient.
Deze dient ook vervangen te worden als die is uitgerust met een kunststofkop, in de vroegere jaren was het allemaal staal, en dat is tegenwoordig wel anders, met die kunststof rommel over al in.
Ik zou dus als ik u was, niet zomaar voetstoots de gevolg rekening gaan betalen, praat daar dus echt niet over, dat u dit wel wil doen, laat ze maar eerst een oplossing zoeken voor dit probleem, dat is uw schuld niet, en u heeft er dus ook niet om gevraagd.
Verder wil ik er nog een ding over kwijt, hebben ze de koppeling vernieuwd, of hebben ze er een gebruikte koppeling in gezet?
Het kan dus aan een aantal dingen liggen:
Een gebruikte set gemonteerd.
Een lek in de krukaskering.
Gemorst met het borgmiddel.
Misschien losgelopen bouten van de drukgroep, wat ik me nouwelijks kan voorstellen, en haast als onmogelijk beschouw, maar je weet dus nooit.
Je moet alles ook wel noemen wat er fout kan gaan.
Wat ik uitsluit.
De druklager, het 2 massavliegwiel.
De bediening van de koppeling, te weten de hydrauliek met alle onderdelen.
Bij de juiste montage en de juiste onderdelen, de koppelingsset, dit dus met de aantekening "de juiste onderdelen "
Ik vind het echt van de zotte, dat dit kan voorkomen.
Neem niet zomaar alles wat ze u willen gaan berekenen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad