m51 tds koppeling blijft slippen..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
freshmove

m51 tds koppeling blijft slippen..

Bericht door freshmove » 03 feb 2012, 01:43

Beste BMW-fans,

Ik ben Frank en ben nieuw op het forum. Mijn auto is een BMW 325tds Touring uit '96 met 410.000 :)

Nu merkte ik dat de koppeling slipt in vooral de 3e, 4e en 5e versnelling bij vol acceleren. Hiervoor heb ik zojuist de koppeling en drukgroep laten vervangen voor een goed gebruikte koppeling en een nieuwe drukgroep. Het koppelingspedaal gaat nu mooi soepel en het schakelen ook gewoon prima. Helaas slipt de koppeling nu nog precies als voorheen in de versnellingen bij volgas geven! Het aangrijpingspunt is ook steeds erg hoognog, maar vanaf de 1e versnelling lijkt de koppeling wel veel sterker aan te grijpen. Als ik bv. in de 3e versnelling rij en de koppelingspedaal aantik lijkt het eerst klein beetje speling te hebben en vervolgens al direct te willen ontkoppelen met circa 1cm indrukken. Dit was 50.000 geleden ook het geval, maar toen slipte de koppeling niet in de versnelling bij volgas geven..
Vervolgens reed ik netjes 100 en gaf nu plankgas om de koppeling te testen, maar nu wilde de auto niet volledig acceleren en bleef de verbruiksmeter precies op 10/100L aangeven waar hij normaal met of zonder goede koppeling eerder richting de 15-20/100L zou gaan en veel makkelijker op toeren komt! Na vaart te hebben vermindert is het inhouden tot nu toe weg en rijdt ie zoals die altijd deed met slippende koppeling ...

Nu heb ik 2 vragen:
- Blijft de koppeling slippen door een defecte koppelingscilinder, keering, vliegwiel of door iets anders?
- Heeft dat inhouden van het vermogen te maken met de LMM of iets anders?

Ik hoop graag van jullie te horen om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
Bedankt,
Frank

UberPrutser

Re: m51 tds koppeling blijft slippen..

Bericht door UberPrutser » 03 feb 2012, 13:02

Weet je zeker dat de koppeling kapot is? Anders even testen.
Zet de auto op de handrem. Schakel de derde versnelling. Voer het toerental op tot 2500 a 3000 en laat de koppeling komen.
Als de auto nu niet uitslaat is de koppeling inderdaad kapot.

Maar als je koppeling cilinder kapot is dan kun je gewoon niet meer ontkoppelen. En als die aan het kapot gaan is zul je dat gaan merken aan het tandenpoetsen van de bak. Een kapot dubbel massavlieg wiel zal zorgen voor een klote schakel ervaring maar niet voor vermogen verlies. Een LMM (L-klep) zit niet op je auto deze willen bij benzine motoren nog wel een lastig doen. De pot meter slijt dan waardoor de computer niet meer de juiste waardes krijgt. Volgens mij het je wel een pot meter op je gas pedaal (drive by wire) misschien dat die niet helemaal meer goed is. Ze gaan lang mee maar 400K+ is ook niet mis natuurlijk :)
Wel vreemd dat je koppeling zo hoog zit. Je zou bijna gaan denken dat je drukgroep continue al een beetje is ingedrukt. Hebben ze wel het juiste druk lager gemonteerd of zou er misschien iets mis zijn met de hendel die tussen de slave cilinder en het druk lager zit.

freshmove

Bericht door freshmove » 03 feb 2012, 13:55

Erg bedank voor de reactie,
Het probleem zit hem dan in de koppeling zelf of de druklager, het zou kunnen dat er al een verkeerde druklager in heeft gezeten waardoor bij vervangen van de druklager opnieuw is vervangen voor een verkeerde, omdat deze bij de onderdelenboer omgewisseld is voor eenzelfde..Of er is een versleten koppeling in gekomen.

Gister vanuit de 2e versnelling met handrem erop de koppeling losgelaten en motor sloeg af.
vliegwiel en koppelingscilinder heeft er dus niets mee te maken en lekke keering zou opgevallen moeten hebben bij vervangen door vettige koppelingsplaat.

Hopelijk gaat de garage hier coulant mee om aangezien hun de koppeling en drukgroep hebben geregeld!

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 03 feb 2012, 15:11

Ik ben nog niet helemaal overtuigt dat het wel aan je koppeling ligt.
Vervolgens reed ik netjes 100 en gaf nu plankgas om de koppeling te testen, maar nu wilde de auto niet volledig accelereren en bleef de verbruiksmeter precies op 10/100L aangeven waar hij normaal met of zonder goede koppeling eerder richting de 15-20/100L zou gaan en veel makkelijker op toeren komt!
Als de koppeling slipte zou het toerental juist sneller toenemen.

Rookt de auto ook veel? Zo ja, dan heb je misschien een kapotte turbo en dan is je vermogen ook voor een groot deel weg.
En als je auto drive by wire heeft dan zou ik het gas pedaal pot metertje ook (laten) controleren.

freshmove

Bericht door freshmove » 03 feb 2012, 17:07

Auto rookt bij het starten en bij flink gas geven ook wel, maar het dat probleem met het inhouden van vermogen is tot nu toe niet meer terug gekomen en trekt nu dus wel gewoon goed door totdat de koppeling gaat slippen als de turbo erin komt..

Heb vandaag hem in zijn 3e versnelling gezet met handrem, koppeling laten opkomen en auto slaat snel af
.

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 03 feb 2012, 19:02

Een versleten koppeling gaat niet aan uit zoals jij omschrijft. Ik ken eigenlijk geen scenario waar zomaar de bak ontkoppeld wordt tijdens het rijden. Iets zou dan de koppeling moeten indrukken maar wat en hoe? Zou er lucht of vocht in je leiding zitten wat uitzet wanneer het warm wordt? Komt er misschien een vloermat tegen het pedaal aan?
Mocht de boel daadwerkelijk ontkoppeld worden dan zal het toerental meteen omhoog schieten. Gebeurt dit ook?

freshmove

Bericht door freshmove » 03 feb 2012, 20:40

ja deze schiet idd duidelijk omhoog terwijl ik bv. gewoon in de 3e versnelling rij met 2500 toeren en dan vol acceleer en dat is altijd gelijk, koude of warme motor. Dat andere probleem van inhouden heb ik niks meer van gemerkt en laat ik terzijde zolang dat goed gaat.

Is het niet verstandig op een nieuwe koppelingset van Valeo te laten monteren ipv van die "goed gebruikte koppeling en nieuwe drukgroep"? Of lijkt dit toch op een ander probleem?

UberPrutser

Bericht door UberPrutser » 03 feb 2012, 21:26

Ik vind dit erg vreemd allemaal.
Opzich lijkt je koppeling goed te werken maar hij schiet los wanneer er gas wordt gegeven.
Ik zou eerst de master en slave cilinders maar eens goed nalopen voordat de bak er weer onder vandaan komt.
Want het is wel een beetje verdacht dat het pedaal zo hoog zit.
En als de bak er wel ondervandaan komt zou ik nagaan of alle delen wel voor deze auto bedoelt waren.

AdE39

Bericht door AdE39 » 03 feb 2012, 21:49

Hallo BMW vrienden,

Een verkeerde set gemonteerd, als dit al zou kunnen, dan lijkt me dit onwaarschijnlijk.
Dan zou er al een benzine model koppeling gemonteer moeten zijn, en daat gaat volgens mij niet echt passen.

We weten allemaal dat een Diesel meer vermogen heeft, lees echter het koppel.
Dan zou de koppeling van een benzine uitvoering het niet redden, en gaat dan slippen.
Ik denk dat dit hier niet het geval zal zijn, want het zal niet eens passen.

De koppelings cilinders, de werkcilinder en de hoofdcilinder die werken naar behoren.

Wat er mischien aan de hand kan zijn, en deze fout komt regelmatig voor, gelukkig niet bij de dealers.

Dat men bij een 2 massavliegwiel, wat bij deze auto gemonteerd is, dat men de schroefdraad van de bouet insmeert met borgmiddel, dan is de kans erg groot, dat er borgmiddel op de koppelingsplaat druipt.

Er zijn garages die het misschien niet weten, dat dit niet de juiste methode zou kunnen zijn.

Er moet met de uiterste voorzichtigheid het borgmiddel aangebracht worden in de draadgangen van het 2massavliegwiel om de drukgroep te borgen, de enige juiste manier is dit uit te voeren met een wattip, die spaarzaam maar toch de juiste hoeveelheid borgmiddel bevat.
Nu is dit al vaker gebeurd dat het borgmiddel de schuldige was, en aangetoond.
Nu beweer ik natuurlijk niet, dat het hier ook aan de hand zou kunnen zijn, maar er is een vermoeden.

Verder kan het goed mogelijk zijn, dat de krukas kering iets lekt, en dat er een drup olie op de koppelingsset gevallen is, kan goed mogelijk zijn.
Daarom dient men alles te bekijken of dit in goede staat verkeerd, vervang anders voor de zekerheid de krukas kering, dan ben je daar ook meteen zeker van.

verder kan men terug gaan naar de garage die deze klus heeft uitgevoerd, om het even te melden wat er aan de hand is met de koppeling, want men mag dus best verwachten dat wanneer er en nieuwe koppelingsset gemonteerd word, dat deze ook juist werkt, zonder enige slip.

Succes.

freshmove

Bericht door freshmove » 05 feb 2012, 17:36

Nog bedankt voor de reacte,

Mijn idee is om zelf een nieuwe koppelingsset van BOLK of VALEO (koppelingplaat, druklager en drukgroep)en die krukaskeeringlager te bestellen en betalen en de garage vragen om dit erin te zetten om zo twijfel aan het gebruikte koppelingset en die krukaskeeringlager uit te sluiten. Verder probeer ik dan bij de hele reparatie er bij te blijven en op het borgmiddel van het vliegwielbouten te wijzen.

Heeft het nog zin om ergens een ander vliegwiel op te kop te tikken? (nieuw erg duur)

AdE39

Bericht door AdE39 » 05 feb 2012, 20:10

Hallo Freshmove,

Het gaat om de bouten van de drukgroep, niet van het vliegwiel.

Ja, het zou inderdaad erg slordig zijn, dat men niet de juiste koppelingset zou monteren, maar ik sluit niet uit dat dit ook wel mogelijk zou zijn.

Drukglager daar kan het ook niet mee te maken hebben, dat staat buiten dit probleem, zoals ook de hele bediening van de koppeling, dit werkt of het werkt niet.
Dus druklager, werk en hoofdcilinder, dat kan in dit verhaal niet schuldig zijn, het vliegwiel staat er ook geheel buiten.

Wanneer er iets met het vliegwiel mis is, dan had je al de klacht trilling onder het rijden bij gekregen, want daat begint de ellende van ene defect 2 massavliegwiel mee.De koppeling gaat trillen terwijl u die intrapt, en als het 2 massavliegwiel verder defect geraakt, dan zal die ook gaan ratelen, en tijdens het stationair draaien gaat de motor trillen, dat is echt goed herkenbaar.

Dit 2 massa vliegwiel kan gewoon getest worden zonder de bak te demonteren.
Demonteer de startmotor, haal natuurlijk eerst de accupool los.
Als de starmotor verwijderd is, dan kan je de bak in een versnelling zetten, remmen er op, en een tweede persoon hanteerd even een grote dikke schroevendraaier, zet de punt tussen de tanden van de startkrans en probeer het vliegwiel te verdraaien, gaat het erg gemakkelijk om de aanslag te raken of gaat het juist wat moeilijker, dat maakt het verschil, gaat het makkelijk, dan is het 2 massavliegwiel ook aan vervanging toe.

Ik vind dit wel een raar mankement trouwens, dit is dan ook de eerste maal dat ik dit verneem, ik heb dus eens een rondvraag geplaatst bij de vrienden van mij, een aantal hebben een garagebedrijf, maar die stonden ook raar te kijken, zij dachten ook direct te herkennen, dat dit waarschijnlijk het borgmiddel kon zijn, of een lekke krukaskering.
Zij zouden dus ook bij het wisselen de kering eerst onderwerpen aan een inspectie, en uit uiterste voor zorg deze vervangen, beter een ding vervangen van ja let wel, 30,00 tot 35,00 euro, om grotere onkosten te besparen.
Dit uiteraard wel eerst met overleg met de klant, want dit dient wel eerst gevraagd te worden, dat doe je niet zomaar uit je eigen.
Kijk als de kering lekt, dan moet hij vervangen worden, en zelfs dan vermeld je dat even, staat wel zo netjes.

Ik zou ook boos worden als ze zomaar iets vervangen wat er eigenlijk haast niets mee te maken heeft, maar wel tot grote problemen kan leiden.

Ik zou dus wel even met de gararge in conclaaf gaan, waarom de nieuwe koppeling slipt, want u heeft wel betaald voor een slip vrije en deugdelijke koppeling, de reparatie heeft ook voldoende gekost, en het is ook niet zomaar een bedrag.
Aan onderdelen kom je dan ruwweg geschat ergens tussen de 350,00 en de 400,00 euro, excl. montage kosten misschien, ligt er aan wie dit heeft uitgevoerd.
Maar bij dit bedrag zouden er dan ook de krukas kering, het toplager en de balpin gemonteerd zijn.

De balpin is een bout, met een bolle kop, daar rust de drukhevel op, die de koppeling bedient.
Deze dient ook vervangen te worden als die is uitgerust met een kunststofkop, in de vroegere jaren was het allemaal staal, en dat is tegenwoordig wel anders, met die kunststof rommel over al in.

Ik zou dus als ik u was, niet zomaar voetstoots de gevolg rekening gaan betalen, praat daar dus echt niet over, dat u dit wel wil doen, laat ze maar eerst een oplossing zoeken voor dit probleem, dat is uw schuld niet, en u heeft er dus ook niet om gevraagd.

Verder wil ik er nog een ding over kwijt, hebben ze de koppeling vernieuwd, of hebben ze er een gebruikte koppeling in gezet?
Het kan dus aan een aantal dingen liggen:
Een gebruikte set gemonteerd.
Een lek in de krukaskering.
Gemorst met het borgmiddel.
Misschien losgelopen bouten van de drukgroep, wat ik me nouwelijks kan voorstellen, en haast als onmogelijk beschouw, maar je weet dus nooit.
Je moet alles ook wel noemen wat er fout kan gaan. :gek:

Wat ik uitsluit.
De druklager, het 2 massavliegwiel.
De bediening van de koppeling, te weten de hydrauliek met alle onderdelen.
Bij de juiste montage en de juiste onderdelen, de koppelingsset, dit dus met de aantekening "de juiste onderdelen "

Ik vind het echt van de zotte, dat dit kan voorkomen.

Neem niet zomaar alles wat ze u willen gaan berekenen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

freshmove

Bericht door freshmove » 05 feb 2012, 21:08

Hoi Ad,

Ik stelde voor een nieuwe koppelingsset mee te nemen, maar de garage stelde voor een goed gebruikte koppeling te regelen. Hier ging ik mee akkoord vanwege de aantrekkelijke prijs van €330,- incl. Toen ik de auto ophaalde kwam er nog een nieuwe drukgroep bij van €40,- ex. btw.. Waarvoor ik uiteindelijk €400,- (zwart, heb geen bon) heb betaald incl. vervangen van winterwielen en lampje.

Was teleurgesteld achteraf toen ik wegreed en de koppeling wel slipte en toen ik direct terrug reed begreep de garagehouder het zelf ook niet, maar zou mij hier mee laten zitten, aldus de garagehouder.

Morgen ga ik vriendelijk opbellen om een nieuwe afspraak te maken om een nieuwe koppelinggset te monteren.

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 feb 2012, 14:24

Hallo beste Frank,

Je moet maar net pech hebben, echt jammer.
De prijs is nog niet zo verkeerd.

Normaal gezien zou het ook goed moeten kunnen, maar er zitten altijd risico's aan vast, bij het gebruik van gebruikt delen zoals een koppelingsset.

Ik heb het ooit ook al eens uitgevoerd voor een goede vriend van mij, hij was pas in de WAO beland na een ongelukje op zijn werk, hij vroeg aan mij, kan je er een gebruikte koppelingsset in zetten.
Natuurlijk is alles mogelijk, maar dit ging dan nog over een normaal setje en een normaal vliegwiel.
Dan kunnen de kansen wel heel erg anders uitpakken.
Na de montage was dus alles gewoon goed.

Hij was dus slechts 35,00 euro kwijt, voor een goede vriend reken ik het plaatsen nooit.
Dan reken ik enkel de onderdelen.

Ik zie dus nog geen probleem bij deze garagehouder, dyus even afwachten wat er komen gaat.
Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

freshmove

Bericht door freshmove » 06 feb 2012, 18:27

De garage vandaag gebeld en hebben een nieuwe afspraak gemaakt, daarvoor heb ik wel zelf een nieuwe koppelingset a 150E besteld. Hier vroeg de garagehouder wel naar de kosten van de koppeling, maar hebben het nog niet over gehad wie uiteindelijk gaat betalen.

Ik hoop dat de oude set retour kan, zodat de kosten meevalllen.

freshmove

Bericht door freshmove » 14 feb 2012, 21:19

Koppeling is weer als nieuw!

De nieuwe koppelingsset van Valeo doet wonderen. Bij de garage kon ik vandaag terug komen en heb ik de nieuwe koppelingsset en krukaskeering in laten bouwen en heb zelf mee beetje geholpen. Na 8 uur sleutelen was het resultaat duidelijk voelbaar en heb nu zelfs wielspin bij het overschakelen van 1e naar 2e versnelling. Uiteindelijk heb ik kosten voor de nieuwe koppelingsset en lager voor mijn rekening genomen en de extra 8 uur werk was voor de garage. Totaal heeft het mij €550,- gekost

Conclusie voor diegene die het nog niet wisten: koop nooit een gebruikte koppelingsset en vraag altijd naar de garantie van de reparatie!

Mvg,
Frank

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”