Trekhaak E46

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmwpeter

Re: Trekhaak E46

Bericht door bmwpeter » 18 mei 2010, 12:28

OK thanx Martijn en alvast bedankt voor de moeite van het herplaatsen :zwaai:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

the-madman

Bericht door the-madman » 08 jun 2010, 18:43

hey s2k, zou je dat trekhaak gebeuren eens kunnen mailen , ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Alle verlichting werkt alleen is het het remlicht wat constant blijft branden op de aanhanger, zat zelf ook al te denken aan een relais.

ik vind het nog al wat € 192 voor een originele bmw kabelboom.
Groet, pattrick ( leopatt@home.nl )

Bimmerken320d

Bericht door Bimmerken320d » 10 jun 2010, 17:16

Al die bedragen...

Ik had voor 350 een GDW trekhaak, geplaatst en al...

200 voor een kabeltje! Zijn ze bij bmw helemaal gek??
Afbeelding

the-madman

Bericht door the-madman » 10 jun 2010, 17:39

ja € 188 ex voor alleen een kabelboom voor een trekhaak, ik schrok me helemaal rot.

Ik vind het van bmw sowieso een rare bedoeling dat ze op de achterlichten een blokspanning van 3V zetten en als je dan gaat remmen dat er dan 12V op komt te staan.

En dan die duplolamp 21/4W wat doet die eigenlijk ( brand namelijk altijd maar een spiraal van )
Monteur bij bmw zei "tja, uhhh hij dient wel ergens voor anders zat hij er niet, maar wat precies kan ik je niet zeggen "

maar ja, ik hoop dat ik de oplossing heb gevonden, op het 3e remlicht zit wel 12V, ga ik die eens door lussen naar de trekhaak stekker.

funkyduck

Bericht door funkyduck » 01 feb 2012, 20:38

Ik moet er ook aan geloven om een trekhaak te laten plaatsen. Het schijnt namelijk nogal een werk te zijn.
Ik moet voor een Tule trekhaak, vast met bouten, gemonteerd ongeveer 650 euro betalen en voor een afneembare ben ik 850 euro kwijt!

Ik ben wel benieuwd wat Goooooz bedoeld met een trekhaak gemonteerd en al voor 350 euro! Waar kan ik dat laten doen? En hoe bevalt deze?
Laatst gewijzigd door funkyduck op 05 feb 2012, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
320D - 2006

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 01 feb 2012, 22:29

Heeft iemand van jullie er ook al eens aan gedacht dat een originele kabelboom ook aangesloten wordt op de CANbus en dus niet zomaar even wat draadjes aftapt van de achterlichten (inderdaad, bij ouwe hokken is dit nog wel zo, maar je wil toch de kwaliteit en luxe van BMW rijden?) en daarom dus iets duurder is ;)

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 02 feb 2012, 07:40

CAN-bus is geen apart systeem wat in je auto ligt, maar het werkt over de standaard bedrading.
Tenminste, de CAN-bus verbinding die de lichten controleert.
Dus zo bijzonder is die kabel niet.
Deze word gewoon op de bedrading van de achterlichten gesoldeerd.
En ik heb geen oud hok voor een E46 ;)

Bij mij zit er een afneembare Westfalia trekhaak onder, is bij BMW Van Laarhoven gemonteerd.
€478,- voor het monteren
€420,- voor de trekhaak
€198,- voor aanbouwdelen

Incl btw kom je dan op ruim €1300,-
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 03 feb 2012, 19:41

Waar zeg ik dat CANbus een los systeem is dan? Of een E46 een oud hok?
Wel goed lezen aub ;)

1300 vind ik nogal wat geld, daarom laat ik er dus geen onder zetten. Zou het sowieso zelf doen, want 478,- voor montage is wel heul erg duur.
En die aanbouw delen van bijna 200 euro, wat zijn dat? De CANbus computer? Bedrading? Bouten en moeren?
Hoort toch allemaal gewoon bij de trekhaak die met 420 euro ook al niet mild geprijsd is?

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 03 feb 2012, 22:04

Jij zegt letterlijk:
dus niet zomaar even wat draadjes aftapt van de achterlichten (inderdaad, bij ouwe hokken is dit nog wel zo
Het word dus wel gewoon afgetapt met wat draadjes van de achterlichten zoals bij oude hokken
Heb dus best goed gelezen :roll:

En die €198 is die kabelboom, idd erg veel geld.
En je hoeft de LCM (Light Check Module) alleen maar in te stellen zodat hij weet dat er extra verlichting bij komt op het moment dat er een aanhanger achter zit.
CANbus communiceert namelijk met alles in je auto, DME, ABS, IKE, PDC, DSC enz. en dus ook met je LCM
Het is dus niet een los ding wat er bij aangesloten wordt.

En die €420 voor de trekhaak is dan wel een afneembare, aanrader op een BMW ;)
Bouten en moeren zullen daar zeker bij gezeten hebben.

JdM

Bericht door JdM » 04 feb 2012, 13:19

Voor 250 euro koop je al een afneembare trekhaak en voor 50 euro is het mogelijk om zelf een relaisgestuurde kabelboom te maken. Geen melding op je BC, mistlampuitschakeling werkt dan ook gewoon, LCM hoeft niet geprogrammeerd te worden (ik weet nu alleen niet wanneer er een lamp op de aanhanger kapot is.. maar dat boeit me niet dat controleer je toch steeds bij het aankoppelen). Enige benodigde is kennis van elektro, in het andere geval zul je gewoon flink moeten afrekenen ja.
Heb dit 2 jaar geleden zelf gedaan bij mijn auto en het werkt allemaal prima, inbouwtijd ongeveer 4 uur inclusief maken van een kabelboom. Moet er wel bij zeggen dat ik niet dagelijks terkhaken plaats, dus het zal vast sneller kunnen ;)

Het is nou eenmaal zo, als je zelf niet zo handig bent of onvoldoende kennis hebt dat zoiets geld kost. Ik vind daarentegen 1300 euro ook belachelijk veel, dat moet makkelijk goedkoper kunnen.

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 04 feb 2012, 15:16

Zeker is er prima zelf een trekhaak incl aansluitingen onder te zetten.
Maar voor €250 zul je zeker een prima trekhaak hebben, maar geen Westfalia.
Daarbij komt dat er ook een andere diffusor onder de bumper moet als je de standaard trekhaak neemt.

En sowieso weet je van te voren dat als je zoiets bij de dealer laat doen dat het erg duur is.

JdM

Bericht door JdM » 04 feb 2012, 17:07

Klopt voor dat geld heb ik een GDW trekhaak, wat mij betreft voldoet dat prima is gewoon ook een gerenommeerd merk dat al jaaaaren trekhaken maakt. Net zoals Bosal of Brink.

KevinK

Bericht door KevinK » 04 feb 2012, 18:12

Mochten er mensen met intresse zijn, ik heb een originele 13 polige kabelboom over. Heb zelf onlangs alles gedemonteerd.
BMW E46 330i

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 04 feb 2012, 18:34

Oxellaar schreef:Jij zegt letterlijk:
dus niet zomaar even wat draadjes aftapt van de achterlichten (inderdaad, bij ouwe hokken is dit nog wel zo
Het word dus wel gewoon afgetapt met wat draadjes van de achterlichten zoals bij oude hokken
Heb dus best goed gelezen :roll:
Achterin komt toch een computer waarmee via de CAN bus gecomuniceerd wordt?
Deze geeft aan de LCM juist door wanneer er een aanhanger achter zit en ook wanneer een van de aanhangerlampjes defect is.

funkyduck

Bericht door funkyduck » 06 feb 2012, 11:27

Net bij de BMW dealer geïnformeerd.

Een afneembare kost 1200 euro en eentje met bouten kost 850 euro!

pffff...

Hij zou ingeleerd moeten worden verteld BMW me en daar zit het hem in. De trekhaak er op zetten zou niet zo'n probleem zijn.
320D - 2006

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”