sneeuw crash

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
freshmove

sneeuw crash

Bericht door freshmove » 04 feb 2012, 20:36

Beste BMWfans,

Ik rij met 30 de bocht door naar links maar door sneeuw ging die rechtdoor zo met mijn rechtervoorwiel/bumper tegen een hoge stoeprand van 30cm :nee: naja bumper eraf getrokken en het binnenspatbord. Toen met 30km/huis gereden, maar dat ging niet makkelijk aangezien zwaar naar rechts trok en flink tegen moest sturen om rechtdoor te gaan, maar geen trillingen in mijn stuur. Thuis zag ik dat mijn draagarm verbogen is en mijn wiel naar achter verschoven is.

Waar kan ik nog meer naar kijken als ik hem opkrik?
Tot nu kapot:
- ABS lampje brand
- RV velgrand beschadigd ( 15inch winterband)
- bumper kapot
- RV binnenspatbord
- RV draagarm + dat koppelstangetje naar boven verbogen
- Heb 3 dagen geleden voor €350,- koppeling laten vervangen, maar slipt nog steeds waarvoor ik naar de garage terug moet.
- accu zwakjes maar ok

Heeft het nog zin om mijn BMW 325tds executive uit 1996 met 410.000 te laten maken?
Een vriend wil me helpen met de schade en heeft nog een bumper liggen. Heb geinversteerd in nieuwe koppeling, gloeibougies, dakraamrubber, raammechanisme, 18" inch velgen a €500 en hiervoor nieuwe banden a €300, remklauw, oliefilter, cdspeler a €200, APK tot juni.. Motor loopt mooi, start nu met -13 remt goed en wegligging met mijn 18" was strak. In deze staat is ie zeker niks meer waard en hou stiekem van mijn auto :roll:

:bang:

AtlasTelamon

Re: sneeuw crash

Bericht door AtlasTelamon » 05 feb 2012, 13:52

Ik zou zo veel mogelijk optisch zelf doen en voor de rest shoppen om offertes. Het klinkt alsof dit nog wel te doen is.

Succes!

AdE39

Bericht door AdE39 » 05 feb 2012, 15:22

Hallo beste pechvogel,

Ik zou eerst goed bekijken welke delen beschadigd zijn.
Maak dan een lijst me de benodigde onderdelen.
Dit kunnen de volgende onderdelen zijn:

1 draagarmen
2 veerpoot
3 stabilisatorstang met koppelstangetjes
4 stuurarm, kan maar hoeft niet persé
5 laat de velg controleren die de klap heeft opgevangen, kan eventueel gericht en gerepareerd worden, ook de beschadigingen kunnen geheel en onzichtbaar gerepareerd worden bij een velgen dokter of velgen reparatie bedrijf, vraag van te voren wel wat de kosten kunnen bedragen.
6 controleer de ophang rubbers van de vooras en het subframe.
7 bekijk of er eventueel schade te zien is aan het binnen scherm, vaak te zien aan de plooien in de vlakken.
8 Controleer de fussees

Kijk of er eventueel een BMW demontage bedrijf bij u in de omgeving gevestigd is.

Google dan eens : Onderdelen leveranciers van het merk BMW.
Klik op de regel " Klik voor onderdelenleveranciers BMW schadeautos.nl "
Dan krijgt u een groot aantal demontage bedrijven te zien waar u terecht kan voor uw onderdelen.
Print de lijst uit, en u heeft altijd het juiste telefoon nummer bij de hand, waar u ook bent.

U hoeft dus geen nieuwe onderdelen te nemen, gebruikt onderdelen kunnen vaak net zo goed zijn.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

freshmove

Bericht door freshmove » 05 feb 2012, 17:28

Vandaag de schade met kennis bekeken en de schades zijn:
- draagarm krom RV
- wielkuip kapot RV
- bumpersteun kapot
- bumper kapot
- velg RV beschadigd en drukt tegen band, maar nog niet lek
- lange stabilsatorstang verbogen RV

Vragen:
Kan ik die lange stabilisatorstang die helemaal overdwars van L naar R loopt verwarmen en weer goed buigen?
Is het beter om beide draagarmen te vervangen, want LV draagarm is niets aan te zien?

Rubbers, koppelstang en bumper heeft die vriend van me liggen.Dan bestel ik draagarm, bumpersteun en wielkuip. Zondag a.s. ga ik dan draagarm rv, wielkuip en bumper vervangen om vervolgens naar de garage te kunnen voor mijn koppelingprobleem.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 05 feb 2012, 17:30

Draagarmen kun je wel los vervangen, weet ik sowieso.

AdE39

Bericht door AdE39 » 05 feb 2012, 20:21

Hallo beste Frank,

Die stabilisatorstang zou ik echt niet vgaan verwarmen hoor, dit is gehard staal!
In het Engels noemen ze het ook wel de "Anti Rollbar "
Dat zegt denk ik al genoeg!
Deze zorgt er dus voor dat de auto minder gaat hellen in de bochten, gaat u die verwarmen, dan is de kans erg groot, dat de stabilisatorstang gaat torderen, in plaats van veren!! Doe dit nooit, dat is erg fout dus.

Ga gewoon die onderdelen bij een demontage bedrijf halen, dit kan gerust allemaal ineen koop gedaan worden, probeer er dan ook nog een korting uit te slepen, het scheelt u echt aardig wat, tenopzichte van de dealer.

Laat die velg gewoon repareren, je ziet er echt helemaal niets meer van, hij is echt gewoon als nieuw.

Ik weet dus niet of u dit schade geval bij de verzekeraar gaat melden, en of u een eigen risico heeft.

Ik heb dus ooit een jaar of 2 geleden een schade verhaald bij de verzekeraar, omdat er een onverlaat tegen mijn auto had gereden, ik had dus een bumperschade en een achterspatscherm schade, deze beide delen moesten gespoten worden, en ik heb dus een verzekering waar ik geen eigen risico heb, en heb alles gewoon vergoed gekregen, zonder het inleveren van de bonus malus, dus geen premie verhoging.

Vaak kan men bij de demontage bedrijven een bumper op kleur aantreffen, dat scheelt ook weer in de spuit kosten.
De onderdelen zijn niet van dien aard dat ik ze nieuw zou bestellen.

Denk er maar eens goed over na, wat u er mee gaat doen, ik wist het dus wel, wat ik zou doen.

Hebt u nog gekeken naar de site van de onderdelen leveranciers, misschien zit er wel een dicht bij u in de omgeving.

Succes beste kerel, je hebt al meer dan pech genoeg.

Met vriendelijke groet,

Ad

freshmove

Bericht door freshmove » 05 feb 2012, 21:20

Hoi Ad,

Heb via google online gezocht en ga morgen bellen voor prijzen, maar weinig in de buurt van Amsterdam. Via marktplaats koop je een complete draagarmen set voor €150,- + €40,- voor bumpersteun en wielkast. Voor montage rij ik vrijdag naar hobbyhal met een vriend.

Bedankt voor de info,
gr. Frank

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 feb 2012, 14:15

Hallo Frank,

Geen dank hoor, dat is erg graag gedaan.

Succes, met de reparatie, bekijk alles wel aandachtig van de asophanging en de weilophanging.

Uitlijnen is ook een goede optie als alles is vervangen.

In Almere zitten nog een paar demontage bedrijven, is misschien nog iets te ver van jou vandaan.

Met vriendelijke groet,

Ad

freshmove

Bericht door freshmove » 11 feb 2012, 20:19

zo mijn auto rijdt weer rechtdoor na het vervangen van de draagarm met rubber en koppelstuk + stabilisatorstang + bumper met bumpersteun + wielkuip en de massakabel was afgebroken waardoor de auto niet meer wilde starten. Hij trekt heel klein beetje naar rechts, maar uitlijnen lijkt me niet nodig.

mvg,
Frank

Peter.s

Bericht door Peter.s » 23 feb 2012, 17:15

Uitlijnen is ZEKER nodig bij elk ingreep aan je ophanging, vooral als het om een draagarm gaat!
Anders krijg slijtage aan je banden.
Uitlijnen kan je banden besparen!

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 feb 2012, 19:16

Hallo beste Frank,

Lijn de BMW gerust uit, dat trekken naar rechts zegt voldoende, dat is een reden dat de sporing niet correct is.
De kans dat de sporing niet goed staat is erg groot, gezien dat rechtstrekken, je krijgt vreet aan de banden, en slijten schuin af, dat kost ook weer extra, vergeet dan ook niet als de sporing niet optimaal is, dat de BMW ook weer meer brandstof gebruiken zal, dus al met al, neem het zekere voor het onzekere, je betaalt het toch wel op de een of andere manier, wel of niet uitlijnen!

Als er iets word losgehaald, in de wielophanging, dan is een controle wel op zijn plaats, sommige monteurs beweren van niet, maar dat is hun mening.
Ik ben het dus wel eens met Peter.S altijd controleren.

Fijn weekend toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”