Vreemd starten
Vreemd starten
Mijn nog maar net aangeschafte BMW startte zojuist erg slecht. Het is natuurlijk koud geweest vannacht en nu was het -5 graden. Ik had netjes voorgegloeid en het lampje ging vrij snel uit. Ik startte tot 3x toe en toen ik dacht dat hij liep, sloeg hij weer af.
De 4e keer startte hij wel, maar het leek net of hij even op 3 poten liep en er kwam een enorme witte rook om mijn auto heen.
Verder is de witte rook vrij snel weg. De auto loopt vervolgens normaal. Als ik hem weer uit zet, start hij daarna prima. De koelslangen worden niet hard. Er komt vervolgens ook geen witte of donkere rook uit de uitlaat.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
De 4e keer startte hij wel, maar het leek net of hij even op 3 poten liep en er kwam een enorme witte rook om mijn auto heen.
Verder is de witte rook vrij snel weg. De auto loopt vervolgens normaal. Als ik hem weer uit zet, start hij daarna prima. De koelslangen worden niet hard. Er komt vervolgens ook geen witte of donkere rook uit de uitlaat.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door funkyduck op 05 feb 2012, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
320D - 2006
-
Re: Vreemd starten
Heb je niet gemerkt dat het koud buiten is?
Waarschijnlijk hebben je gloei bougies hun beste tijd gehad.
Probeer eens twee keer te gloeien met deze koude temperaturen.
De witte rook is onverbrande diesel en wat water damp.
Waarschijnlijk hebben je gloei bougies hun beste tijd gehad.
Probeer eens twee keer te gloeien met deze koude temperaturen.
De witte rook is onverbrande diesel en wat water damp.
Akkoord, dus in principe niet iets om zorgen over te maken. Kun je de gloeibougies ook testen door te kijken of er vonkjes komen als je met een plusdraad op zijn kop tikt? Of komen er dan storingen. Met mijn Peugeot 106 kon ik zo altijd controleren of ze het nog deden. Of is het gewoon allen vervangen. De auto heeft 195.000 km gelopen.
320D - 2006
-
Grote kans dat als de temperaturen weer wat oplopen je probleem verdwijnt.
Gloei bougies vonken niet maar gloeien in de motor rood op.
Als je ze wilt testen zul je ze moeten door meten.
Kabeltje loshalen en de weerstand meten.
Hoe hoger de weerstand hoe slechter de bougie.
Gloei bougies vonken niet maar gloeien in de motor rood op.
Als je ze wilt testen zul je ze moeten door meten.
Kabeltje loshalen en de weerstand meten.
Hoe hoger de weerstand hoe slechter de bougie.
Mijn ervaring met de 106 diesel was dat als er een vonkje was als je het plusdraadje tegen zijn bovenaansluiting hield, dat hij het nog deed. Kwam er geen vonkje, dan was de weerstand oneindig en deed hij het niet meer. Ik bedoel dus geen vonkje net als bij een bougie, maar gewoon het vonkje wat overspringt als je een draad ergens tegen aan houdt waarbij er een stroom gaat lopen. Ik dacht altijd dat er twee maten waren. Of de gloeibougie doet het wel, of hij doet het niet.
Vanmorgen overigens met het starten voor de test eerst 2x voorgegloeid waarbij de auto redelijk goed in 1 keer startte bij -10
Vanmorgen overigens met het starten voor de test eerst 2x voorgegloeid waarbij de auto redelijk goed in 1 keer startte bij -10

320D - 2006
-
Dat zou ook best wel eens kunnen werken.
Die dingen trekken, als ze goed zijn, best wel veel stroom dus zou je inderdaad wel eens een vonkje kunnen zien.
Eventueel zou je misschien nog iets kunnen doen met een ampere tang.
Hey, zo lang ie start door rijden
Gloei bougies kunnen zo te horen nog wel een jaartje wachten.
Die dingen trekken, als ze goed zijn, best wel veel stroom dus zou je inderdaad wel eens een vonkje kunnen zien.
Eventueel zou je misschien nog iets kunnen doen met een ampere tang.
Hey, zo lang ie start door rijden

Gloei bougies kunnen zo te horen nog wel een jaartje wachten.
Maarja, als hij zo ineens niet meer start, zit ik met de gebakken peren.
Bij de 106 kon ik ze makkelijk zelf vervangen.
En de kosten van een gloeibougie was niet zo heel veel volgens mij.
Is het makkelijk om er bij BMW bij te komen?
Bij de 106 kon ik ze makkelijk zelf vervangen.
En de kosten van een gloeibougie was niet zo heel veel volgens mij.
Is het makkelijk om er bij BMW bij te komen?
320D - 2006
-
Het is wel te doen. Maar vaak moet je het inlaat spruitstuk even verwijderen en ze willen nog wel eens afbreken dus wees voorzichtig.
Akkoord, maar er gaat niets in de storing als ik ze zo doorverbinden ga? Het is inderdaad heeeeel voorzichtig losdraaien altijd. Stukkie los, stukkie vast en zo maar door
Welk merk gloeibougie moet er eigenlijk in?

320D - 2006
De Bosch-akkoord-bougie....