Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Beste mensen,
Sinds een paar weken heb ik het vervelende probleem dat de blower in mijn auto niet of nauwelijks blaast, ook al staat op mijn climate control paneel de snelheid op maximaal. Voornamelijk als de motor koud is en een nacht buiten heeft gestaan dan komt er nauwelijks lucht uit de roosters. Vaak pas na een kwartier rijden gaat hij plotseling weer op normale snelheid blazen.
Je zou zeggen dat dit een kou gerelateerd probleem is, maar wat het vreemde er aan is, is dat het ook nog wel voor wil komen dat ik 's avonds de auto weg zet en tot op dat moment de blower gewoon voluit blaast, als ik dan 's ochtends de auto pak dan blaast de blower bij het starten meteen heel even voluit en daarna komt er opeens bijna geen lucht meer uit totdat de motor weer een beetje warm is en hij plots weer hard gaat blazen.
Ik kan me niet bedenken wat dit kan zijn, heb de interieurfilter al vervangen (was ook wel nodig). De kachelmotor lijkt me in orde aangezien hij bij een warme motor gewoon volop blaast. Temperatuursensor lijkt me ook niet aangezien het climate control paneel niet op 'auto' staat.
Hoop dat iemand me kan helpen want met temperaturen van -20 is het toch fijn als de kachel het doet en ik niet alleen de ramen buiten maar ook binnen moet krabben !
Sinds een paar weken heb ik het vervelende probleem dat de blower in mijn auto niet of nauwelijks blaast, ook al staat op mijn climate control paneel de snelheid op maximaal. Voornamelijk als de motor koud is en een nacht buiten heeft gestaan dan komt er nauwelijks lucht uit de roosters. Vaak pas na een kwartier rijden gaat hij plotseling weer op normale snelheid blazen.
Je zou zeggen dat dit een kou gerelateerd probleem is, maar wat het vreemde er aan is, is dat het ook nog wel voor wil komen dat ik 's avonds de auto weg zet en tot op dat moment de blower gewoon voluit blaast, als ik dan 's ochtends de auto pak dan blaast de blower bij het starten meteen heel even voluit en daarna komt er opeens bijna geen lucht meer uit totdat de motor weer een beetje warm is en hij plots weer hard gaat blazen.
Ik kan me niet bedenken wat dit kan zijn, heb de interieurfilter al vervangen (was ook wel nodig). De kachelmotor lijkt me in orde aangezien hij bij een warme motor gewoon volop blaast. Temperatuursensor lijkt me ook niet aangezien het climate control paneel niet op 'auto' staat.
Hoop dat iemand me kan helpen want met temperaturen van -20 is het toch fijn als de kachel het doet en ik niet alleen de ramen buiten maar ook binnen moet krabben !
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
is het niet zo dat eerst de kvs in de motor verwarmd wordt voordat het interieur pas warm wordt? en omdat het zo koud is buiten duurt het dus langer voordat de kvs op temp. is.
en dat je binnen moet krabben ligt niet aan de koude lucht, maar aan een vochtprobleem. (voor zover ik weet)
en dat je binnen moet krabben ligt niet aan de koude lucht, maar aan een vochtprobleem. (voor zover ik weet)
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Bedankt voor je reactie maar het is niet zo dat de kachel niet warm word, dat gebeurt op zich wel vrij snel. Het probleem is dat op m'n climate control staat dat hij voluit blaast terwijl er amper lucht uit de roosters komt, wat ik ook probeer. En dan door een onverklaarbare reden hij opeens na meestal een kwartier rijden opeens heel hard gaat blazen zoals het hoort.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 feb 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Hallo Ruttiebar,
Het zou goed kunnen zijn, dat de egel kuren heeft, dat is de kachelvoorschakelweerstand.
Of dat er een slecht contact in de stekker aanwezig is die op deze egel zit.
Deze egel zorgt er voor dat de kachelfan zijn werk doet, enh dat is blazen, is er iets niet goed met die egel, dan zal de fan ook niet of nauwelijks werken!
Verder heeft dit helemaal niets te maken met het koelsysteem of de kachelwarmte, dat staat daar helemaal buiten!!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het zou goed kunnen zijn, dat de egel kuren heeft, dat is de kachelvoorschakelweerstand.
Of dat er een slecht contact in de stekker aanwezig is die op deze egel zit.
Deze egel zorgt er voor dat de kachelfan zijn werk doet, enh dat is blazen, is er iets niet goed met die egel, dan zal de fan ook niet of nauwelijks werken!
Verder heeft dit helemaal niets te maken met het koelsysteem of de kachelwarmte, dat staat daar helemaal buiten!!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Zat inderdaad ook al aan de kachelweerstand te denken maar voor zover ik weet is het zo dat als deze niet goed werkt de kachel dan alleen maar op de maximale stand zou moeten kunnen blazen en dit is nou juist niet het geval. Misschien wel even checken op een los contact. Toch lijkt me dit ook weer erg stug aangezien de kou volgens mij geen invloed kan hebben op een contact.
't Was vandaag overigens wat minder koud en het viel me meteen op dat toen ik de auto starten de blower meteen maximaal kon blazen.
't Was vandaag overigens wat minder koud en het viel me meteen op dat toen ik de auto starten de blower meteen maximaal kon blazen.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 feb 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Iemand anders nog suggesties ?
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Komen en gaan storing...Deze storing lost zich niet vanzelf op. Dit is een hele goede indicatie dat een onderdeel aan zijn einde aan het komen is.
Koper wat afkoelt krimpt fors. Warmt het op zet het uit en voila, hij doet het weer.
Eindtrap vervangen (egel).
Koper wat afkoelt krimpt fors. Warmt het op zet het uit en voila, hij doet het weer.
Eindtrap vervangen (egel).
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
En ook dit koperspoor van de maximale stand heeft een tik blijkbaar.ruttiebar schreef:Zat inderdaad ook al aan de kachelweerstand te denken maar voor zover ik weet is het zo dat als deze niet goed werkt de kachel dan alleen maar op de maximale stand zou moeten kunnen blazen en dit is nou juist niet het geval.
juist wel heeft koude effect. Dat geldt ook voor hitte. Koper werkt als een tierelier.Toch lijkt me dit ook weer erg stug aangezien de kou volgens mij geen invloed kan hebben op een contact.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Dankjewel voor de tips! Zit eigenlijk wel wat in over dat koper Zal maar is gaan kijken of ik nog ergens zo'n kachelweerstand op de kop kan tikken.
Heeft iemand er toevallig nog een over?
Heeft iemand er toevallig nog een over?
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Ter verduidelijking; blaast de blower maximaal terwijl er weinig uit de roosters komt, of geeft het paneel maximaal aan terwijl de blower weinig doet?ruttiebar schreef:Bedankt voor je reactie maar het is niet zo dat de kachel niet warm word, dat gebeurt op zich wel vrij snel. Het probleem is dat op m'n climate control staat dat hij voluit blaast terwijl er amper lucht uit de roosters komt, wat ik ook probeer. En dan door een onverklaarbare reden hij opeens na meestal een kwartier rijden opeens heel hard gaat blazen zoals het hoort.
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Het paneel geeft aan dat de blower maximaal blaast terwijl er weinig tot geen lucht uit de roosters komt.Sygnus schreef:Ter verduidelijking; blaast de blower maximaal terwijl er weinig uit de roosters komt, of geeft het paneel maximaal aan terwijl de blower weinig doet?ruttiebar schreef:Bedankt voor je reactie maar het is niet zo dat de kachel niet warm word, dat gebeurt op zich wel vrij snel. Het probleem is dat op m'n climate control staat dat hij voluit blaast terwijl er amper lucht uit de roosters komt, wat ik ook probeer. En dan door een onverklaarbare reden hij opeens na meestal een kwartier rijden opeens heel hard gaat blazen zoals het hoort.
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
En blaast de blowermotor dan ook feitelijk voluit? Dus dat de motor goed te horen is, alleen dat er weinig lucht uit komt?
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Is het niet gewoon dat je veel warmte met hoge blowersnelheid vraagt terwijl je auto dit nog niet kan leveren? Als hij zou luisteren stuurt je climatecontrol nl koude lucht binnen met hoge blowersnelheid, hetgeen wat je niet vraagt maar de auto heeft de temperatuur gewoon nog niet beschikbaar.
Die kachelweerstand klinkt opzich ook logisch maar het is wel climatecontrol.
Gr. Mats
Die kachelweerstand klinkt opzich ook logisch maar het is wel climatecontrol.
Gr. Mats
BMW E36 320i Cabrio, M-Pakket = Freude am Fahren
Re: Help!! Kachel werk pas na kwartier en t'is koud buiten !
Nee dat is niet mogelijk want wat zoals ik al zei ook regelmatig gebeurt is dat ik 's ochtends de auto start, dan de blower even test door hem voluit te zetten meteen na het starten van de motor; dan blaast hij meestal wel heel even voluit totdat hij dan op een gegeven moment weer zachter gaat blazen. Daarna duurt het weer 10 min voordat hij weer maximaal blaast./\/\ats schreef:Is het niet gewoon dat je veel warmte met hoge blowersnelheid vraagt terwijl je auto dit nog niet kan leveren? Als hij zou luisteren stuurt je climatecontrol nl koude lucht binnen met hoge blowersnelheid, hetgeen wat je niet vraagt maar de auto heeft de temperatuur gewoon nog niet beschikbaar.
Die kachelweerstand klinkt opzich ook logisch maar het is wel climatecontrol.
Gr. Mats
't Is nu weer wat minder koud buiten en heb er nu geen last meer van. Echter blijft het wel een probleem wat ongetwijfeld weer opdoemt als het weer kouder wordt..