hoger verbruik door wintertemperatuur?
hoger verbruik door wintertemperatuur?
Hebben jullie ook een hoger verbruik door de wintertemperatuur?
Mijn verbruik is van gemiddeld 7 liter naar 10 liter gegaan . Is dit normaal?
Nu liggen er wel winterbanden op , en de zetelverwarming gaat ook meestal aan.
En door de wintermazout doe je ook minder kilometers zeker.
Nu moet moet ik wel zeggen dat mijn 520d gechipt is, en dat ik durf te denken dat mijn luchtmassameter
misschien kapot is , en daardoor een hoger verbruik heb?
Wat zijn jullie bedenkingen hierbij.
mvg, davy
Mijn verbruik is van gemiddeld 7 liter naar 10 liter gegaan . Is dit normaal?
Nu liggen er wel winterbanden op , en de zetelverwarming gaat ook meestal aan.
En door de wintermazout doe je ook minder kilometers zeker.
Nu moet moet ik wel zeggen dat mijn 520d gechipt is, en dat ik durf te denken dat mijn luchtmassameter
misschien kapot is , en daardoor een hoger verbruik heb?
Wat zijn jullie bedenkingen hierbij.
mvg, davy
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Ik heb ook een hoger verbruik, gemiddeld op deze stukken rond de 7, nu rond de 8,5 


Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Ik heb inderdaad een iets hoger verbruik door de kou, maar zeker niet veel.
Afgelopen week: strenge vorst, vrijdag 2 uur file door sneeuwval, ma t/m wo dagelijks ca. 20 minuten file op de A4 door ijsvorming in Schipholtunnel, maar gisteren na het tanken toch gewoon nog een nette 8,3 L/100 km.
Normaal (ook 's zomers) zit ik rond de 8.0 L/100 km.
Afgelopen week: strenge vorst, vrijdag 2 uur file door sneeuwval, ma t/m wo dagelijks ca. 20 minuten file op de A4 door ijsvorming in Schipholtunnel, maar gisteren na het tanken toch gewoon nog een nette 8,3 L/100 km.
Normaal (ook 's zomers) zit ik rond de 8.0 L/100 km.
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Yep, van 1:9 naar 1:8 afgelopen week.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Inderdaad, iets hoger verbruik in de strenge koude. Van 8,6 naar 9 en nog wat, overwegend lokaal verkeer, weinig autostrade.
Je rijdt ook in verhouding langer met een koude motor.
Ik verdenk er de winterdiesel ook van een geringer rendement te hebben.
Vooral vroeger (met minder krachtige dieselmotoren) kon ik duidelijk het verschil in vermogen voelen tussen zomer- en winterdiesel.
Bovendien rookte de auto veel minder met winterdiesel. Door de additieven...?
Dat het maar gauw lente wordt.
Je rijdt ook in verhouding langer met een koude motor.
Ik verdenk er de winterdiesel ook van een geringer rendement te hebben.
Vooral vroeger (met minder krachtige dieselmotoren) kon ik duidelijk het verschil in vermogen voelen tussen zomer- en winterdiesel.
Bovendien rookte de auto veel minder met winterdiesel. Door de additieven...?

Dat het maar gauw lente wordt.
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Check ook eens je koolvloeistof temperatuur. Als de auto niet warm kan worden zal het verbruik aanzienlijk hoger zijn.
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Zou de auto meer verbruiken moest de luchtmassameter niet meer goed werken?
Wordt dit door de auto opgemerkt en aangeven als de lmm niet meer werkt, of kan hij dat niet meer controleren doordat hij gechipt is.
mvg, davy
Wordt dit door de auto opgemerkt en aangeven als de lmm niet meer werkt, of kan hij dat niet meer controleren doordat hij gechipt is.
mvg, davy
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Wanneer de LMM defect is, wordt de hoge druk dieselpomp niet meer correct aangestuurd en trekt de auto niet meer, je turbo werkt dan niet meer voldoende.
Heeft niets met reprogram te maken.
Dit is niet alleen een typisch BMW-probleem, ook VW e.d. hebben er last van.
Is een BOSCH-onderdeel.
Een nieuwe monteren is niet moeilijk, maar moet wel geprogrammeerd worden door de dealer.
Heeft niets met reprogram te maken.
Dit is niet alleen een typisch BMW-probleem, ook VW e.d. hebben er last van.
Is een BOSCH-onderdeel.
Een nieuwe monteren is niet moeilijk, maar moet wel geprogrammeerd worden door de dealer.
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Maandag gaat de auto binnen, vandaag nog eens doorgetrokken in vierde en voelde goed hoe mijn toertalmeter schommelde. Dus we zullen zien .
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Pff wat zitten jullie nou eigenlijk allemaal te zeuren over het verbruik?!
die van mij doet 10.8L op 100km gemiddeld
maar het blijft freunde am fahren

die van mij doet 10.8L op 100km gemiddeld

maar het blijft freunde am fahren


Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Bij -12 is mijn verbruik ook omlaag gegaan naar 10 L / 100km average
- Spoiler: Laat zien
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
De auto is uitgelezen, drie gloeikaarsen kapot. Wordt dit vervangen of wat wordt er hiermee gedaan. Hij zei dat de kans groot is dat ze afbreken als je ze probeert te vervangen .
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Zelfde probleem, Heb ook gelezen dat ze durven afbreken.Davye61 schreef:De auto is uitgelezen, drie gloeikaarsen kapot. Wordt dit vervangen of wat wordt er hiermee gedaan. Hij zei dat de kans groot is dat ze afbreken als je ze probeert te vervangen .
Heb nooit problemen gehad bij starten, maar de motor draai onregelmatig gedurende een aantal seconden.
Bij het uitlezen heb ik fouten gezien op alle 6 , maar dit lijkt mij wel héél onwaarschijnlijk.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Wat is het effect voor de auto als je ze niet laat vervangen?
De garagist zag het niet echt zitten om ze te vervangen.
Heb je dan een hoger verbruik ? doordat het langer duurt totdat de motor warm heeft? of heb ik het mis
De garagist zag het niet echt zitten om ze te vervangen.
Heb je dan een hoger verbruik ? doordat het langer duurt totdat de motor warm heeft? of heb ik het mis
Re: hoger verbruik door wintertemperatuur?
Als er meer falen start de auto moeilijker of misschien niet meer als het extreem koud word.Davye61 schreef:Wat is het effect voor de auto als je ze niet laat vervangen?
De garagist zag het niet echt zitten om ze te vervangen.
Heb je dan een hoger verbruik ? doordat het langer duurt totdat de motor warm heeft? of heb ik het mis
525d E61 2007 pre-LCI