E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 14 feb 2012, 00:41

Bedankt voor de link, denk alleen dat dit niet voor mij geld aangezien ik nu al een week zonder klep ertussen rijd. Dat zou dus betekenen dat hij constant warm moet zijn.. maar dat is hij nog steeds niet. Met klep niet, en zonder klep niet. Heb ook de werking van de klep gecontroleerd door hem even aan te sluiten aan de stekker.. open gezet en erdoorheen blazen, dan voel je de lucht eruit komen. En als ik hem dicht zet en je blaast er dan door dan dicht ie gewoon helemaal af.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door dw70 » 14 feb 2012, 12:18

;) zegt ie nu pas dat hij de klep ertussenuit heeft..

dan mag je de thermostaat gaan controleren. Je rijdt rond met een compleet geopend koelcircuit. Misschien ben je dit al zo lang gewend dat het je nu met de koude pas opvalt hoeveel verlies je hebt in warmte.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 14 feb 2012, 13:27

Sorry! Mijn fout, dacht dat ik het al eerder vermeld had dat ik de klep ertussen uit had gehaald, niet dus. Ben uiteraard nu weer bezig met uit te zoeken wat het kan zijn.. wat ik nu heb gedaan is het volgende.

Ik heb de uitlaat slang van de kachel afgehaald, hier heb ik een doek in gepropt om te voorkomen dat het koelwater eruit komt. Heb de motor gestart en net zolang gewacht totdat het KVS uit de radiateur kwam. De motor was koud dus hij moest op temperatuur komen, de eerste 10min/15min kwam er niks uit, maar daarna kwam er KVS uit. Hetzelfde geld trouwens voor de losgehaalde uitlaat slang, hij duwde het doekje eruit :D. Heb toen direct de motor gestopt en ben nu bezig met de klep terug te bouwen.

Aangezien er de eerste 10/15min niks uit de radiateur kwam, kan ik dan nu constateren dat de thermostaat ook goed is?

Wil nu als laatste de radiateur vanaf de klep op gaan vullen met KVS net zolang totdat het er bij de klep uit komt (boven de radiateur dus). Als ik dat doe dan weet ik zeker dat me hele radiateur gevuld staat met KVS en er dus geen lucht in zal zitten.

Nog even over de waterpomp, hoe kan ik deze op zijn werking checken? Heb gezocht waar die zit maar kan hem niet vinden, heb wel een vermoeden maar weet het niet zeker. Bij mijn rechter koplamp in de buurt (van achter het stuur gezien) zit wel een poelie die tijdens stationair draaien steeds een halve minuut draait en daarna weer een paar sec stopt. Dit gaat gelijktijdig met de fan van me radiateur voorop. Moet wel zeggen dat die poelie tijdens het stoppen een beetje stottert. Weet niet zeker of hier me waterpomp aan zit of niet, kan het ook moeilijk volgen.. de wagen is vrij laag dus kom er niet onder. Had ik maar een brug :roll:

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door dw70 » 14 feb 2012, 18:35

http://www.youtube.com/watch?v=lQxhMbgCEpI

Wel een m3 maar het idee is van hetzelfde.

Belangrijkste tijdens het vullen van KVS is: Je auto aan de voorkant omhoog brengen. Zo wordt de kachel het diepste punt en heb je geen last van lucht in het systeem.

Thermostaat schijnt in orde te zijn. Waterpomp ook wel, anders spuit het niet je kachelradiator uit.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 14 feb 2012, 22:22

Heb het probleem eindelijk met 100% zekerheid vastgesteld.

Lucht is dus toch het probleem, ondanks dat ik hem meerdere keren heb geprobeerd te ontluchten. Na alles geprobeerd te hebben, kon het toch echt alleen nog maar lucht zijn.

Ik heb de auto eerst warmgereden en daarna de vuldop van de radiateur voorzichtig geopend, toen was het al snel duidelijk. Het expansievat ging echt borrelen als een gek. Dit even gedaan en toen ik in de auto keek stond de temperatuurmeter helemaal naar rechts op rood, als de donder de motor afgezet en de wagen in zijn vrij naar beneden laten rollen. De motor kwam al snel weer in contact met koelwater en was dus snel weer afgekoeld naar 90 graden. Vervolgens thuis weer verder gegaan... heb de motor stationair laten draaien en ben opnieuw gaan proberen te ontluchten, eerst via het expansievat.. later via de ontluchtingsschroef die ernaast zit. Heb iemand even het gas in laten trappen naar 2500 toeren zodat de waterpomp het kvs lekker rondpompt en zo de lucht er makkelijker uit zou gaan. Inderdaad, dit heeft even gewerkt.. het werd bloedheet in die wagen, de kachel deed het als nooit tevoren. Toen de motortemperatuur weer omhoog ging, echt goed omhoog, ben ik even gestopt en heb de boel af laten koelen. Ben toen even gaan rijden en al snel weer koelproblemen. Goed nu de motor echt koud laten worden en heb even het level in het expansievat gechecked, en deze zit erg laag... ik zie onderaan aan de zijkant een gaatje zitten waarvan ik vermoed dat het de zuig van de waterpomp is, of de inlaat van de hoofd radiateur.

De kachel is nu weer koud, er zit dus nog steeds lucht in het systeem.. en een hoop! Nu dat ik dit geconstateerd heb begin ik me eigenlijk toch wel zorgen te maken, hoe komt er zoveel lucht in het systeem? En waarom is mijn KVS level ineens zo laag? Kan het zijn dat ik vanmiddag gewoon KVS heb staan uit te koken tijdens het ontluchten (er kwam een hoop stoom mee tijdens het ontluchten). Heb me motorblok even bekeken, o.a. de koppakking en kan hier eigenlijk geen enkele vorm van lekkage bespeuren.

Hoe kan ik nu het beste de lucht uit mijn systeem krijgen? En waar zou het lucht vandaan gekomen kunnen zijn?

Oja, misschien nuttig om te weten... ik hoor me kachel radiateur nu echt borrelen als ik in de auto zit.

DW70 hartstikke bedankt voor je zeer nuttige input! Ben er echt blij mee.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door dw70 » 15 feb 2012, 13:18

Dat is al goed nieuws. Ik hoop voor je dat je in de final stage aangekomen bent en niet in de stage van een hoop werk (koppakking).

Eerst fatsoenlijk ontluchten. Motor uit, verwarming op MAX en op stand 1 zetten en volg de aanwijzing in het filmpje.

Nogmaals proberen, misschien heb je de verwarming niet opengezet.....

Goed filmpje en zie hoeveel KVS er nodig is om de luchtbellen eruit te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=DmsiONVm3lM

Maar ga nooit de dop eraf halen bij een loeihete motor, de gevolgschade kan dan nog groter worden. Je bent stoom aan het maken.

Succes en rustig aan.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

synop
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 nov 2009, 18:57

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door synop » 15 feb 2012, 19:28

Het probleem is nu helemaal opgelost! Had gisteravond laat nog even gezocht op google over hoe het koelwater systeem te ontluchten. Ben toen op een Duitse site gekomen waar het netjes werd uitgelegd.. en nu is het voor elkaar.

Ik heb de vuldop open gemaakt, de ontluchtingsschroef open. Vervolgens motor warm laten worden zodat de thermostaat ook open ging. Ik heb 10 liter koelvloeistof gekocht, en ben gaan vullen terwijl iemand anders ff flink het gasintrapte. Alle lucht kwam er uit via het ontluchtingsgaatje en op een gegeven moment spoot het KVS om me oren en leek de lucht er eindelijk uit te zijn.

Heb het toen even laten settelen, dop nog een keer open om het level te checken, deze was OK. Ben toen gaan rijden, en heb lang gereden, open kachel, dichte kachel... de temperatuur bleef netjes in het midden op 90 graden. Ook de kachel kwam op temperatuur, het werd zeikheet in de cabine.

Nadat ik terug was gekomen heb ik meteen de motorkap even open gedaan om de boel te controleren. Er viel mij meteen iets op, ik hoorde uit de buurt van de vuldop een beetje een pruttelend geluid. Ik vermoed dus dat de vuldop niet goed afdicht en dat deze bij het afkoelen van de motor dus lucht naar binnen zuigt. Ga meteen een nieuwe vuldop en nieuwe ontluchtingsschroef bestellen.

dw70, nogmaals hartstikke bedankt voor je nuttige hulp!

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: E36 316i temperatuur variaties [kachel]

Bericht door dw70 » 15 feb 2012, 22:40

ja, vuldop vervangen is een strak plan..En morgenvroeg kvs in koude toestand peilen (dat zal wel snor zijn hoor).
Nou..eindelijk warme poten. :duimen:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”