Wie tankt wat/waar/waarom?
Wie tankt wat/waar/waarom?
In de omgeving van mijn werk zit er een Esso tankstation en verder niks anders. Dus in feite was ik altijd gedoemd om bij deze goeie ouwe vriend te tanken. Enkel door de tijd heen raaktte ik steeds meer ontevreden over mijn aankoop daar. Om deze reden liet ik deze tankstation constant links liggen.
Afgelopen weekend stond ik bijna op een leeg tank en moest ik wel hier tanken. Die goeie ouwe man zei tegen me ''ik zie je steeds minder hier tanken, waarom?'' waarop ik antwoordde met ''ik heb het idee dat ik minder ver kom met de diesel van hier'' waarop hij weer zei ''ja, dat hoor ik wel vaker, zelf tank ik dan ook niet hier''.
Als zelfs de werknemer dit zegt, dan kan ik hieruit wel concluderen dat er wel ergens wat klopt hiervan. Tegenwoordig kom ik dus dan ook niet meer bij de esso
Ik tank persoonlijk bij de shell, ik vroeg me af wie wat waar en waarom daar tankt?
En is er een merkbaar verschil tussen benzine/benzine + (dus benzine/benzine v-power)
Afgelopen weekend stond ik bijna op een leeg tank en moest ik wel hier tanken. Die goeie ouwe man zei tegen me ''ik zie je steeds minder hier tanken, waarom?'' waarop ik antwoordde met ''ik heb het idee dat ik minder ver kom met de diesel van hier'' waarop hij weer zei ''ja, dat hoor ik wel vaker, zelf tank ik dan ook niet hier''.
Als zelfs de werknemer dit zegt, dan kan ik hieruit wel concluderen dat er wel ergens wat klopt hiervan. Tegenwoordig kom ik dus dan ook niet meer bij de esso
Ik tank persoonlijk bij de shell, ik vroeg me af wie wat waar en waarom daar tankt?
En is er een merkbaar verschil tussen benzine/benzine + (dus benzine/benzine v-power)
Re: Wie tankt wat/waar/waarom?
Wij hebben de mazzel dat er een pomp in de buurt is die de benzine ong 10 ct per liter goedkoper verkoopt dan de lokale shell of esso. Daar ga ik meestal heen, sinds ik geen verschil merk tussen de benzine daar en de euro 95 bij de shell. Heb wel eens v-power getankt, daar merk ik wel wat verschil mee, maar niet genoeg om het verschil in prijs te rechtvaardigem.
Ik heb nog steeds die tv-uitzending in gedachten, waar bewezen werd dat alle benzine hier in NL allemaal bij dezelfde raffinaderij afkomstig was, en per merk identiek was op ongeveer een emmer per tankwagen addititieven na die wel per fabrikant verschillen.
Ik heb nog steeds die tv-uitzending in gedachten, waar bewezen werd dat alle benzine hier in NL allemaal bij dezelfde raffinaderij afkomstig was, en per merk identiek was op ongeveer een emmer per tankwagen addititieven na die wel per fabrikant verschillen.
Ik tank (euro95) voornamelijk in Beek en Donk (Avia, Orchideestraat 1-3). Ook zakelijk tank ik daar tegenwoordig. Zakelijk vroeger ook veel bij shell getankt, V-power en gewone diesel + ook benzine, maar ik merk onderling geen enkel verschil ten opzichte van merk of geen merk (ook niet meer of minder verbruik dus per km). Voordeel met de lokale Avia is dat deze 11cent of zo goedkoper is dan de prijzen bij Shell ed. dat is snel verdient als je 60L moet tanken.
Voor mijn gevoel zit er dus geen verschil in kwaliteit en als er al verschil in zit dan is dat marginaal en dus te verwaarlozen.
--edit--
ik zag overigens vorig jaar dat de lokale Tango gewoon bevoorraad werd door ... jawel ... Shell. Je kunt hier alleen euro95 en normale diesel tanken, maar als Shell dit aanlevert gok ik erop dat dit dus voor beiden de Shell fuel save versie is.
Voor mijn gevoel zit er dus geen verschil in kwaliteit en als er al verschil in zit dan is dat marginaal en dus te verwaarlozen.
--edit--
ik zag overigens vorig jaar dat de lokale Tango gewoon bevoorraad werd door ... jawel ... Shell. Je kunt hier alleen euro95 en normale diesel tanken, maar als Shell dit aanlevert gok ik erop dat dit dus voor beiden de Shell fuel save versie is.
Laatst gewijzigd door h3b op 16 feb 2012, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Even een vraagje aan gurcuoglu, Kom je minder ver met het zelfde aantal liters of a/d hand van tanken tot het pistool stopt, ik heb nl. ook de ervaring bij aantal vaste tankstations dat ik minder ver kwam dan de ander, maar toen ik er meer op ging letten bleek het ene station sneller te vullen dan de ander, degene die snel vulden reed ik minder km's op een volle tank. Dus mijn idee hier achter is dat de diesel teveel gaat schuimen en dus sneller vol lijkt en het vulpistool eerder stopt, of de tank compartimenten levellen niet snel genoeg.
Ohja de diesel wordt wel a/d hand van de seizoenen aangepast, 'swinters wordt er toch een of andere toevoeging bij gedaan, en in het voorjaar is deze toevoeging er weer uit gehaald.
Ohja de diesel wordt wel a/d hand van de seizoenen aangepast, 'swinters wordt er toch een of andere toevoeging bij gedaan, en in het voorjaar is deze toevoeging er weer uit gehaald.

After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
-
Hier in de buurt (kop van drenthe) zijn een aantal goedkope tanstations.
ook de Shell is redelijk goedkoop (scheelt 1-2 cent met de witte pomp).
Ik merk geen verschil met verbruik, toen Vpower er net was heb ik dit een aantal maal geprobeerd.
Maakte iets uit maar niet zoveel dat het financieel aantrekkelijk is (zoals hierboven ook al ervaren).
Afgelopen jaar ben ik 2 maal aan de kant van de weg gekomen omdat de peut op was.
(de eerste keer de dag dat ik hem had gekocht). Volgens de meter zit er dan nog in en ik kon nog 86 km rijden.
Afgelopen weekend had mijn vrouw de auto mee, ik vergat haar erop te attenderen.... moet ik verder...
Haar eerste keer, de 3e voor de auto sinds ons bezit (iets meer dan een jaar).
Herkennen jullie dit (niet gevonden op het forum).
Volgens de ANWB komt dit door de billentank. In 2 gevallen was het na een bocht naar links.
Ik moet dus opletten dat ik niet beneden de 100 km te gaan kom.
Frans
ook de Shell is redelijk goedkoop (scheelt 1-2 cent met de witte pomp).
Ik merk geen verschil met verbruik, toen Vpower er net was heb ik dit een aantal maal geprobeerd.
Maakte iets uit maar niet zoveel dat het financieel aantrekkelijk is (zoals hierboven ook al ervaren).
Afgelopen jaar ben ik 2 maal aan de kant van de weg gekomen omdat de peut op was.
(de eerste keer de dag dat ik hem had gekocht). Volgens de meter zit er dan nog in en ik kon nog 86 km rijden.
Afgelopen weekend had mijn vrouw de auto mee, ik vergat haar erop te attenderen.... moet ik verder...
Haar eerste keer, de 3e voor de auto sinds ons bezit (iets meer dan een jaar).
Herkennen jullie dit (niet gevonden op het forum).
Volgens de ANWB komt dit door de billentank. In 2 gevallen was het na een bocht naar links.
Ik moet dus opletten dat ik niet beneden de 100 km te gaan kom.
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
ik heb deze auto nog maar enkele maanden en alleen maar shell getankt, deze is het goetkoopst in de regio, mijn vorige auto (VW T5) hep ik wel eens een test gedaan. eerst ging ik altijd tanken bij een onbekende pomp. vorig jaar ben ik overgestapt naar shell. il kon 40 tot 50 km meer rijden op 1 tank. ik heb de gewoonte de dagteller op 0 te zetten na een tankbeurt vandaar dat ik dit ontdekt heb.
- Kingfisher
- Contacteer:
@Bonito, ik heb geregeld dat ik volgens de boordcomputer nog maar 20km kan rijden, vreemd dat jij op moet letten niet onder de 100km te komen.
Ik heb overigens ooit eens gehoord dat wanneer een diesel leeg gereden wordt, eerst het systeem ontlucht moet worden. Wat is hier van waar?
Overigens om het toch ontopic te houden, ik tank zelf meestal bij de Shell, die is vreemd genoeg een van de goedkoopste hier in de omgeving.
Ik heb overigens ooit eens gehoord dat wanneer een diesel leeg gereden wordt, eerst het systeem ontlucht moet worden. Wat is hier van waar?
Overigens om het toch ontopic te houden, ik tank zelf meestal bij de Shell, die is vreemd genoeg een van de goedkoopste hier in de omgeving.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
@kingfisher:zover bij mij bekend moet bij de huidige dieselsystemen het systeem inderdaad ontlucht worden als je hem helemaal leegrijdt. Dit is niet merkgebonden maar heeft met de gebruikte techniek te maken. Check ook even deze link http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... 25549.html, erg interessant, ook waarom je niet je tank moet leegrijden.
F20 116i 2012 (2017- )

WaterlandsewegOverigens om het toch ontopic te houden, ik tank zelf meestal bij de Shell, die is vreemd genoeg een van de goedkoopste hier in de omgeving.

geloof je nu werkelijk dat de substantie van esso diesel anders is dan van shell diesel? 

E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

- Kingfisher
- Contacteer:
@Björn: de Shell hier (in Buiten) is dus nog goedkoper dan Radam! En dan krijg je er nog airmiles bij.
De laatste keer ben ik overigens naar Supertank gegaan, scheelde weer een paar cent per liter met de toch al goedkope Shell.

Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Ik tank altijd een volle tank ivm met het declareren van mijn werk. Als ie een keer klikt, wacht ik 4/5sec zodat het allemaal een beetje bezinkt, om vervolgens full te tanken, tot de 2de klik en niet verder (ivm expansie)Dess schreef:Even een vraagje aan gurcuoglu, Kom je minder ver met het zelfde aantal liters of a/d hand van tanken tot het pistool stopt, ik heb nl. ook de ervaring bij aantal vaste tankstations dat ik minder ver kwam dan de ander, maar toen ik er meer op ging letten bleek het ene station sneller te vullen dan de ander, degene die snel vulden reed ik minder km's op een volle tank. Dus mijn idee hier achter is dat de diesel teveel gaat schuimen en dus sneller vol lijkt en het vulpistool eerder stopt, of de tank compartimenten levellen niet snel genoeg.
Bij ieder volle tank reset ik de kmteller en het gemiddeld verbruik op de boardcomputer. Zo heb ik enig tijd bepaalde statistieken bij gehouden, waarbij ik naar mijn mening, het volgend kan zeggen over mijn auto in verband met tankstations
Shell (fuelsave diesel) ++
BP (diesel) ++
Private labels (tango etc) +
Texaco/Esso -(-) (slecht kwaliteit, vlaggenschip in prijs)
Ik zit al langere tijd in discussie met mijn neef, die beweert dat de (in zijn geval) benzine van BP de beste is, hij ondersteunt dit dat er ergens bij de BP ''zogenaamd'' TUF rapport staat, waarin de kwaliteit van brandstoffen in verhouding tot andere maatschapijen gerangschikt zijn. Nagevraagd, nooit gezien (iemand wel?).
Van een goede bron werkzaam bij Shell heb ik destijds vernomen dat er 2 type import is. Namelijk direct aardolie, zoals Shell dat doet en op eigen bodem raffineert. Of de brandstoffen worden direct ingevoerd, dwz pre geraffineerd. Ik vermoed dat de kwaliteit van brandstoffen afneemt wanneer deze ''blijven staan'' zoals tijdens de transport uit een arabisch land, of bijvoorbeeld in de ondergronds tank van een tankstation.
Het volgend voorbeeld bekrachtigd dit wel naar mijn mening, in den haag heb je 2 shell stations parallel aan elkaar. De ene zit op een 2 baans rijbaan, de ander achter het vangrail,in de bebouwde kom, parallel aan de hoofdrijbaan. Bij shell 1 is het altijd druk, bij shell 2 veel minder. De prijs is bij shell 1 hoger dan bij shell 2, alhoewel het niet veel scheelt. Ik heb beiden uitgeprobeerd, gemiddelde cijfers;
Efficientie shell 1 in tegenstelling tot shell 2; +53km meer
Gemiddeld verbruik in deze (2x) tijdseenheid; 9,6/100 en 9,4/100
Ik denk dat na de bevoorrading, de brandstof bij shell 2 langer in de tank ligt, (bezinkt?) en daarmee aan kwaliteit verliest.
met de benzine van esso is niks mis. Daar kom ik net zover mee en als alle andere merken.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
Ik tank bij de "Dats" van Colruyt(België). Is men vaste tankstation aangezien ik ook er een tankkaart van heb.
Is altijd wel "iets" goedkoper als Esso enzo maar ja.. het is altijd een eindeloze discussie welke de beste is qua prijs/kwaliteit... .
Toen ik deze auto gekocht had raadde iemand mij aan om ALTIJD bij Esso te tanken omdat hij vond dat dat het beste was maar... nu met dit is het precies toch niet altijd waar hé!!!!
Is altijd wel "iets" goedkoper als Esso enzo maar ja.. het is altijd een eindeloze discussie welke de beste is qua prijs/kwaliteit... .
Toen ik deze auto gekocht had raadde iemand mij aan om ALTIJD bij Esso te tanken omdat hij vond dat dat het beste was maar... nu met dit is het precies toch niet altijd waar hé!!!!
ik tank altijd bij octa+ omdat het lekker kortbij is, heb wel eens slechte ervaring gehad met vuile diesel toen ik de auto pas had gekocht.
Hij had toen een tijdje stilgestaan en met een bijna lege tank was ik naar huis gereden toen ik 'm kocht.
Onderweg tankte ik bij een goedkoop tankstation van een heel onbekend merk.
De dag erna ging mn bimmer nog amper 20km/u in noodloop en liet de bekende gong horen.
Uitlaatgasstoring....naar de Stealer gegaan in de buurt en die hebben hem uitgelezen, waren volgens hem een drietal tekortkomingen aan, weet al niet meer wat het allemaal was.
Toen op aanraden van de verkoper uit Beerse (limburg Belgie) enkele minuten volgas gegeven, dat kon geen kwaad omdat hij niet meer dan 1500 toeren maakte in noodloop.
Na een drietal minuten was het euvel opgelost en heb het nu 25000km later niet meer tegengekomen.
Hij had toen een tijdje stilgestaan en met een bijna lege tank was ik naar huis gereden toen ik 'm kocht.
Onderweg tankte ik bij een goedkoop tankstation van een heel onbekend merk.
De dag erna ging mn bimmer nog amper 20km/u in noodloop en liet de bekende gong horen.
Uitlaatgasstoring....naar de Stealer gegaan in de buurt en die hebben hem uitgelezen, waren volgens hem een drietal tekortkomingen aan, weet al niet meer wat het allemaal was.

Na een drietal minuten was het euvel opgelost en heb het nu 25000km later niet meer tegengekomen.

1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D