Olie bijvullen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Riez

Olie bijvullen

Bericht door Riez » 22 feb 2012, 10:01

Beste Leden,

kan iemand mij vertellen, welke olie ik het beste kan kopen om bij te vullen. Ik heb een e36 318i touring.

alvast bedankt,

groet Riez

Sygnus

Re: Olie bijvullen

Bericht door Sygnus » 22 feb 2012, 16:41

Dezelfde olie die er reeds in zit..

Maar in principe maakt het bij het bijvullen nauwelijks uit wat voor olie je erin gooit qua merk, viscositeit en of het synthetisch is of niet.

AdE39

Bericht door AdE39 » 22 feb 2012, 17:00

Hallo BMW vrienden,

Ga niet teveel olie soorten mixen.

Je hebt dus synthetische olie en olie die afkomstig is uit de aardolie, deze beter niet teveel mengen.

Vaak gebruiken we in BMW de synthetische olie.
Maar dat kan van type tot type ook verschillen.

Bij het verversen kan men dan beter een reserve verpakking aanschaffen, dan heb je altijd de goede soort bij de hand.

En bij de volgende verversing gebruik je dus de aangebroken verpakking als eerste, en vul af tot het juiste peil met de nieuwe verpakking.

laat u de auto onderhouden bij de garage, dan weet deze wel welke olie er is gebruikt.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

yltkdy

Bericht door yltkdy » 22 feb 2012, 17:59

@ Sygnus.

Sorry man, maar als jij daadwerkelijk verschillende oliesoorten in je motor gooit, en dan zeker synthetisch of niet, ga jij er vanzelf wel een keer achter komen wat dat voor gevolgen heeft. Denk alleen niet dat je er dan blij mee bent. Niet lullig bedoeld, maar met dit soort "adviezen" kan je mensen serieus schade berokkenen. Zeker als je je auto zwaar belast, (dus ff lekker doortrekken tot 6000 toeren of meer)

@ Riez
Is er geen onderhoudsboekje te vinden in je auto? Normaal gesproken moet dit toch wel aanwezig zijn en meestal staat daar wel in wat voor olie er bij verversingen gebruikt is en anders even bij de BMW dealer vragen. Een goede dealer geeft daar echt wel (kosteloos) antwoord op.

Riez

Bericht door Riez » 22 feb 2012, 19:09

Dag BMW vrienden,

bedankt voor jullie reactie´s heb er een liter Castrol 5W-30 ingegooid, op de site van Castrol kan je je kenteken invoeren en krijg je 1 advies voor het normale rijden en 1 advies voor de snelle rijders. Heb voor de eerste gekozen, omdat ik gewoon zuinig ben op me beemer.

Maar de reden van de liter bijvullen was/is, dat ik de laatste twee maanden bijna 10.000km heb gereden. En hij in mei staat gepland voor groot onderhoud incl. APK, dus heb ik voor de zekerheid (omdat het oliepeil nog net kon) er maar een liter bijgegooit tot aan mei.

Iedereen fijne avond,

groet Riez

Sygnus

Bericht door Sygnus » 22 feb 2012, 22:01

yltkdy schreef:@ Sygnus.

Sorry man, maar als jij daadwerkelijk verschillende oliesoorten in je motor gooit, en dan zeker synthetisch of niet, ga jij er vanzelf wel een keer achter komen wat dat voor gevolgen heeft. Denk alleen niet dat je er dan blij mee bent. Niet lullig bedoeld, maar met dit soort "adviezen" kan je mensen serieus schade berokkenen. Zeker als je je auto zwaar belast, (dus ff lekker doortrekken tot 6000 toeren of meer)
Altijd al geweten dat de heren bij Mobil 1 uit hun nekken zitten te kletsen.
Is it okay to mix conventional motor oil with Mobil 1?

Yes. Mobil 1 is fully compatible with conventional motor oils, semi-synthetic motor oils, and other synthetic motor oils, should it be necessary to mix them. But the superior performance of Mobil 1 will be reduced by diluting it.

http://www.mobiloil.com/usa-english/mot ... _faqs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Doen de heren bij Valvoline ook..
MYTH: Once your engine gets a taste of synthetic motor oil, there's no going back to conventional oil.
REALITY: Synthetic and conventional oils are compatible - It is not harmful if you decide to switch.

MYTH: Switching between conventional and other types of motor oil is bad for my engine.
REALITY: Conventional, synthetic blend, synthetic, and high mileage motor oils are compatible. Mixing or switching between types of motor oil is not harmful to your engine.

MYTH: There is not any real difference between conventional and synthetic motor oil.
REALITY: There are not any real differences in the basestocks used to make synthetic and conventional oils, but there are differences in the additives and process used to make the final products.

http://www.valvoline.com/car-care/motor-oil-myths/" onclick="window.open(this.href);return false;
Can you mix different types of motor oil? For example, synthetic and synthetic blend or regular and synthetic? Is this going to cause problems?

Mixing synthetic and conventional oils will not cause any problems. The oils are compatible with each other.

http://www.valvoline.com/faqs/motor-oil ... motor-oil/" onclick="window.open(this.href);return false;

ClOwN

Bericht door ClOwN » 22 feb 2012, 22:15

Riez schreef: dus heb ik voor de zekerheid (omdat het oliepeil nog net kon) er maar een liter bijgegooit tot aan mei.

Iedereen fijne avond,

groet Riez
Let op he! omdat je al aangeeft dat je oliepeil nog net kon en er wel een liter bijgooit... te veel olie erin is ook niet goed!
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit

AdE39

Bericht door AdE39 » 22 feb 2012, 22:26

Hallo,

Ja, het kan weldegelijk verkeerd aflopen, synthetisch en een minerale olie door elkaar gooien, het kan nl gaan klonteren of zelfs verstijven, natuurlijk geen taaie dikke massa, maar wel een stuk minder vloeibaar.

Motivatie van mij:
Synthetische olie heeft totaal niets te maken met minerale olie, minerale olie komt voort uit de aardolie, deze verdragen elkaar dus echt niet!
Synthetisch wil dus zeggen, het is gefabriceerd uit synthetische stoffen, opgebouwd uit kunststof producten dus.

Valvoline, je kletst uit je nek!!
Net zoals Mobil, nog zo'n merk, ik smeer er enkel de scharnieren mee van de poorten.
Je moet ook niet alles geloven wat er op internet beschreven staat, dit kan wel eens een hele verkeerde wending krijgen voor deze maatschappijen als er iets verkeerd gaat, zoals een vast gelopen motor, omdat de beiden soorten olie dus wel met elkaar reageren, en een filter verstoppen, ja zult u dan zeggen, er is ook nog de By-pass klep, deze zal dan openen, ja, natuurlijk, als deze dan ook al niet verkleefd is!

Op internet worden ook verkeerde teksten geplaatst of verdraaide teksten, neem die vaak beter niet te serieus.

Eigenlijk precies hetzelfde verhaal zoals bij de Koelvloeistoffen.

Meng de kleuren eens door elkaar, je kan gerust rekenen op een chemische reactie, waarom denken we dan dat het een verschillende kleur heeft gekregen dan?
Dit kan zelfs ook gaan klonteren.

Dus, zoals ik al eerder aangaf, als de auto ververst is bij de garage, neem dan een extra kannetje olie mee, en wel degene die er gebruikt is bij de verversing.
U weet toch immers hoeveel olie er benodigd is tussen de beurten door!

Dit is echt geen indianenverhaal hoor, en ook niet uit mijn grote duim gezogen.

Affijn, men moet het zelf weten, wat men allemaal doet met zijn eigen auto, let wel, een gewaarschuwd man telt wel voor twee.

Ik doe het wel op de manier die ik verteld heb, neem wel een extra litertje, want eigenlijk behoeft mijn E39 525 niet eens bijgevuld te worden tussen de beurten door, het is slechts een halve liter die deze goede motor verstookt, en dat is zeer acceptabel en netjes.

De enige site over de vloeistoffen die ik dien te gebruiken, dat is voor mij altijd de site van Kroon, ik heb daar zulke goede resutaten mee.
dat Valvoline, Mobil nr1 en dergelijke niet eens door mij gebruikt worden, deze merken zie ik teveel bij de bouwmarkten in de schappen staan!

Let wel, de goedkopere soorten, dat is geraffineerder afgewerkte olie, soms met een aanlenging van nieuwe olie, er hoeft natuurlijk niets mis te zijn met deze olie.
Maar ik koop die niet eens.

Als ik een andere auto koop, dan worden alle vloeistoffen er direct uitgehaald, en alles word vervangen door Kroon.
deze is niet voor niets een van de 3 besten van ons land, samen met Eurol en Shell!

Met vriendelijke groet,

Ad

Sygnus

Bericht door Sygnus » 22 feb 2012, 23:44

Er bestaan uiteraard verschillende opvattingen over, daar zal ik me niet te veel over uitlaten; ik heb er geen onderzoek naar gedaan en ben zeker geen chemicus.

Ik ben het in ieder geval met je eens dat je niet alles moet geloven wat op internet staat. De geciteerde teksten staan echter niet zomaar op internet; ze staan op officiële websites en zijn dus niet van een willekeurige website geplukt waar Jan en alleman elkaar advies tracht te geven. Ik mag toch aannemen dat uitgerekend zij, die de verschillende goedjes weten te produceren, wel degelijk weten waarover ze praten? Sterker nog, ze hadden zelfs de keuze om het mengen van typen en merken oliën nadrukkelijk af te raden. Daar lees ik echter niets over, terwijl daar economische voordelen aan kleven; consumenten blijven eerder bij jouw product en je ontwijkt alle potentiële probleemgevallen van mensen die oliën mengen.

Nu zal ik in de toekomst zeker proberen met dezelfde olie bij te vullen, mocht dat nodig zijn. Maar in de gevallen dat dat om één of andere reden niet mogelijk is, zal ik er waarschijnlijk geen traan om laten als ik een ander type olie van een andere viscositeit en merk erin moet gooien. ;)

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 22 feb 2012, 23:47

:popcorn:

yltkdy

Bericht door yltkdy » 23 feb 2012, 01:39

Tsja, je moet het zelf weten natuurlijk Sygnus. Zoals ik al zei, als het niet gaat kom je er vanzelf wel achter. Je zal er alleen niet blij mee zijn, en wat Ad al aangeeft, wel daar kan ik uit eigen ervaring over meepraten. De motor moest totaal doorgeblazen en gereinigd worden. Gelukkig was ik het zelf niet die het verkloot had maar een leerling monteur die ook het verschil niet wist tussen synthetisch en mineraal, maar daar koop je weinig voor als je midden in de nacht ergens in the middle of nowhere stilstaat omdat je de prestaties en geur niet meer vertrouwd. Er werd toen wel gezegd dat als ik doorgereden had, ik waarschijnlijk een vastloper gehad had. Wel ben ik het met je eens dat het niet uit moet maken of je nou Mobil, shell, of wat dan ook in je motor gooit als de viscositeit en het type olie maar hetzelfde is. Waarom risico lopen als het niet hoeft?
Motoren verschillen nu eenmaal. Voor deze auto had ik een honda Civic. Deze zijn uitgevoerd met hoge toeren motoren en het maximum koppel ligt 1000 RPM hoger als van BMW en die door tuning-freaks af en toe opgevoerd werden om 10000 toeren te kunnen draaien. Lijkt het je dan niet ergens logisch dat een dergelijke motor een totaal andere smering nodig heeft dan bijvoorbeeld de 318I waar jij nu in rijdt? Of dat een auto die in een winters gebied rijdt totaal andere olie nodig heeft dan een auto in de tropen??

En wat betreft die tips die door de oliefabrikanten gegeven worden. Het is maar hoe je ze leest hoor. Wat zegt Mobil; Dat ze volledig compatibel zijn met alle andere oliesoorten, maar er wordt niets over het mixen van types gezegd. Ook zeggen ze dat de superieure kwaliteit van Mobil (drastisch) verminderd wordt door ze te mixen met andere soorten.

Valvoline doet eigenlijk precies hetzelfde behalve in die laatste zin. Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze dit durven te beweren want zoals gezegd heb ik dus persoonlijk meegemaakt dat het zeker WEL uitmaakt en vind ik dit dus een buitengewoon domme uitspraak.

Sygnus

Bericht door Sygnus » 23 feb 2012, 02:56

Laat ik voorop stellen dat ik zo mogelijk dezelfde olie erin zal gooien, maar dat soms die mogelijkheid er uiteraard niet is. Men staat ongetwijfeld vaak genoeg bij de pomp met een beperkte keuze aan oliën terwijl ze noodgedwongen verder moeten. Het zou in principe geen kwaad moeten kunnen om met welke olie dan ook of in ieder geval een olie die grotendeels gelijksoortig is, bij te vullen.

In het geval dat je een auto rijdt met kleinere toleranties, zou ik zeker wel nauwlettender zijn wat betreft de olie. Een 318i zal echter prima om moeten kunnen gaan met verschillen in viscositeit, omdat de invloed beperkt blijft bij slechts bijvullen en omdat de olie die reeds in het blok zit, ook al de oorspronkelijke viscositeit heeft verloren.

Mobil zegt toch wel degelijk ''should you mix them''? Conventional motor oils, semi-synthetics and other synthetic oils dekt volgens mij wel redelijk de lading.. en uiteraard zal de kwaliteit van Mobil1 in het geding zijn; hun oliën zijn immers de beste.

Naar jouw inzicht zijn het domme uitspraken.. maar waarom staan ze er dan eigenlijk nog? Zijn ze nog niet financieel uitgemolken in de VS door mensen die olie hebben gemengd?

yltkdy

Bericht door yltkdy » 24 feb 2012, 03:02

Sygnus.

Ik heb een goede raad voor je. Geloof niet alles wat op het internet staat en zeker niet wat op de radio en televisie verteld wordt. Ik weet dat er verhalen zijn over miljoenenclaims uit America, maar heb jij enig idee hoeveel rechtzaken daar gevoerd worden per dag? De meest simpele boerenlul heeft daar een advocaat, maar geloof me, we praten hier over oliemaatschappijen en die hebben veeeeeel betere advocaten als wij, geloof me.

Ik snap niet waarom je maar halsstarrig blijft vasthouden aan die "adviezen" van twee maatschappijen die niet bepaald aan de top staan en nog vage adviezen geven ook want als ik op de hoofdsite van Valvoline komt zie ik gelijk een link "Select the right oil" en hier vragen ze:
Merk Auto
Type Auto
Kilometerstand Auto
Regio waar je rijdt
Vervoer je minimaal 1 keer per jaar zware materialen
Auto is High Performance of opgevoerd

Hier komt een advies uit. (heb wel voor het gemak even de zipcode van Minneapolis gebruikt)En daaronder staan (in mijn geval 318I) 10 andere olie soorten en tips waarom ik die NIET moet gebruiken. Maar op hun facs pagina stellen ze dus (dat ben ik met je eens) dat het niet uitmaakt wat je voor olie gebruikt. Halllo, Wat willen ze nou eigenlijk???? Blijkbaar weten ze dus inderdaad NIET wat ze willen en ga ik dus zeker geen vertrouwen stellen in hun "Adviezen" Waarom doen ze dit dan, vraag je? Geen idee, mischien weten "ze" zelf niet eens dat er twee totaal tegenstrijdige adviezen op dezelfde site staan.

En wat Mobil betreft, Ik lees er dat ze zeggen dat Alle Mobil soorten compatibel zijn met alle motorsoorten van andere merken, maar nergens zie ik letterlijk (zoals bij valvoline wel staat) dat je types of viscositeit kan mixen. Zo lees ik het althans maar jij overduidelijk niet. Ik betwijfel echter wel gelijk of je een goede advocaat gaat vinden die jou adviseert hier een zaak van te maken want dit gaat jaren duren.

Verder stel je dat mensen vaak genoeg bij de pomp staat met een beperkte keuze aan oliën, terwijl ze verder moeten. Ben je al niet een beetje dom bezig als je het zo ver laat komen? Maar goed, stel... dan zou ik hetzelfde doen als jij en kijken of er een andere olie in kan maar wel advies vragen aan de pomphouder, en dan moet je maar hopen dat wat hij zegt goed is. Ik ben zelf zo stom dat ik met te weinig olie bij de pomp staat dus dat is dan mijn eigen schuld. Overbodig om te zeggen dat ik het niet zover laat komen en regelmatig mijn olie check en ververs dus op die ene keer na dan heb ik hier nooit problemen mee gehad en ik rij toch al 25 jaar. Weet je gelijk hoe oud ik ben. Je kan inderdaad inderdaad een ietwat andere viscositeit gebruiken want dit is ook weer afhankelijk van allerlei factoren die ik ook niet precies weet, dus ben ik daar voorzichtig mee en vraag advies.

En zie dit overigens niet als een persoonlijke aanval, want dat is het niet. Ik probeer alleen jou en anderen te waarschuwen voor je goedbedoelde maar foute advies. Fout omdat ik dit persoonlijk aan den lijve hebt ondervonden. Maar als je er verder niets mee wilt doen, is dat uiteraard jouw goed recht en hoop ik echt dat je niet hetzelfde hoeft mee te maken als ik.

Ik hoop hiermee mijn standpunt een beetje duidelijk gemaakt te hebben.

Sygnus

Bericht door Sygnus » 24 feb 2012, 18:35

Dat ik alles op internet voor waar neem, daar is zeker geen sprake van. Als je denkt dat ik halsstarrig blijft vasthouden aan de gegeven adviezen; nee, zeker niet, want ik geef de voorkeur aan de kwaliteitsolie die ik er hoogstpersoonlijk heb ingegooid. Ik geloof echter wel dat er een kern van waarheid in de adviezen zit.. Maar ga er zeker niet van uit dat iedereen handelt met verstand, want mensen laten het wel degelijk zo ver komen, gewoon door laksheid, onkunde of één of andere omstandigheid.

Nu kun je uiteraard op grond van je eigen ervaring redeneren dat er geen hol van waar is, waardoor je mijn advies dan ook als foutief bestempelt, maar er staan uiteraard net zoveel ervaringen tegenover die wat anders vertellen. Voor mezelf en vele anderen hoop ik dan ten zeerste dat dat geen beginnersgeluk was. Wat betreft de adviezen bij Valvoline: ik zie er niet per se een tegenstrijdigheid in. Er zijn een dozijn oliën not recommended omdat er een (marketingtechnisch) interessantere optie is, maar ze geven naar mijn mening tegelijk toe dat de andere types verder gewoon moeten voldoen.

Ik denk niet dat we er ooit uit gaan komen; dit wordt een beetje een zomer- versus winterbanden verhaal en de risico's die erbij horen. Voor nu heb ik wel voldoende gezegd denk ik. :+

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 feb 2012, 18:59

Ze moeten gewoon doen wat ze niet laten kunnen, het is gelukkig niet mijn probleem als de zaak in de soep loopt, neem dan ook voor de zekerheid een flesje Maggi mee.....

Ik werk nog niet zo erg lang aan auto's dus zal ik het waarschijnlijk niet weten.
Mijn ervaring bedraagt slechts 43 jaar auto's en grondverzet materieel.

en geloof me, dat mengen van de synthetische olie kan gewoon niet, dat geeft echt de grootste problemen, ik heb er an genoeg naar de vaantjes zien gaan die de raad ook lekker afsloegen.
Dan zie je ze met hun zielige gezichtjes aan komen, met hangende pootjes.
Komen ze hun beklag doen, de motor doet het niet meer.
Mijn vraag is dan, en hoe komt dat dan, dan weten ze het niet eens.

Dan ga je kijken, ja hoor, het is weer eens zover, lekkere dikke plakkerige rommel in de kleppenkast.
Geen smering beste meneer, lekker gerommeld met de olie??
Dan durven ze het niet eens te zeggen, maar de treurige aanblik zegt al voldoende.

Dus geloof niet het eerste het beste wat er op internet vermeld staat, meng zeker geen verschillende olie soorten zoals synthetisch en mineraal.

Bij twijfel niet inhalen zeggen ze wel eens, maar in dit geval bij twijfel gewoon verversen, dan weet je zeker dat het snor zit, vervang dan ook gelijk het filter.
Dan heb je gewoon echte zekerheid, zo doe ik het dus altijd, en ik gebruik dan ook direct de olie of het merk wat ik zelf altijd gebruik, dat is het eerste wat ik dus doe, vaak dezelfde dag nog, zoniet dan de volgende dag.

Maar zoals ik al begon met de openingstelst, een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en wat hij of zij doet.

Rest mij verder nog, om een ieder een heel fijn weekend te wensen.
Voor mij is deze discussie gesloten, ik pas er voor het spelletje welles nietes te spelen. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 24 feb 2012, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”