Niveau regeling inaktiv
Niveau regeling inaktiv
Mijn 528i Touring van 98 heeft het volgende.
Er gaat een blippende waarschuwing aan Niveau Regulierung Inaktiv. Echter de regeling werkt wel degelijk, de auto staat niet scheef of laag. Iemand zegt elders op dit forum dat je het pompje kunt horen lopen, maar ik hoor niets en heb in 12 jaar ook nooit iets gehoord.
Het is niet erg, maar het stoort en je wordt er wel een pietsie zenuwachtig van. Heeft het met het bussysteem te maken ? Waar zit die pomp ?
Ik heb een vergelijkbaar miniprobleem met een Nebellicht vorne. Ik word al 5 jaar gewaarschuwd, maar ze doen het allebei prima.
Zijn dit soort storingen op te heffen ?
Er gaat een blippende waarschuwing aan Niveau Regulierung Inaktiv. Echter de regeling werkt wel degelijk, de auto staat niet scheef of laag. Iemand zegt elders op dit forum dat je het pompje kunt horen lopen, maar ik hoor niets en heb in 12 jaar ook nooit iets gehoord.
Het is niet erg, maar het stoort en je wordt er wel een pietsie zenuwachtig van. Heeft het met het bussysteem te maken ? Waar zit die pomp ?
Ik heb een vergelijkbaar miniprobleem met een Nebellicht vorne. Ik word al 5 jaar gewaarschuwd, maar ze doen het allebei prima.
Zijn dit soort storingen op te heffen ?
Re: Niveau regeling inaktiv
De pomp zit onder het reservewiel verwerkt....als je de auto start hoor je de pomp dan lopen?
Re: Niveau regeling inaktiv
Beste Karel,
Ik weet niet precies hoe het niveauregelsysteem van een BMW Touring werkt, maar het lijkt me de bedoeling van het systeem de wagen op een vaste hoogte te houden, ongeacht belasting. Dit kun je misschien eenvoudig testen door met een draaiende motor de wagen flink te beladen. Deze zal dan omhoog moeten komen lijkt me. Vooraf even de maat opnemen vanaf het midden van het wiel tot aan de spatbordrand en deze vergelijken. Beladen en onbeladen toestand.
Zomaar een idee...
Gr,
Hendrik
Ik weet niet precies hoe het niveauregelsysteem van een BMW Touring werkt, maar het lijkt me de bedoeling van het systeem de wagen op een vaste hoogte te houden, ongeacht belasting. Dit kun je misschien eenvoudig testen door met een draaiende motor de wagen flink te beladen. Deze zal dan omhoog moeten komen lijkt me. Vooraf even de maat opnemen vanaf het midden van het wiel tot aan de spatbordrand en deze vergelijken. Beladen en onbeladen toestand.
Zomaar een idee...
Gr,
Hendrik
Re: Niveau regeling inaktiv
Hallo beste karel,
Laat de auto eens uitlezen, het systeem kan gewoon uitgelezen worden.
Als de touring belast dient te worden om te testen, dan heeft men 200 kg aan gewicht nodig in de kofferbak.
Op deze wijze kan men dus zien, of het systeem zich op dezelfde hoogte handhaaft.
Zakt de auto naar beneden dan werkt de pomp niet.
Ik was vorig jaar een paar andere velgen met banden aan het monteren, en bij het aan een zijde opkrikken van de auto, hoorde ik dus de pomp in werking treden.
Het kwam dus onder het reservewiel vandaan, en het is een compressor geluid, dat kan echt niet missen, zet de achterklep even open, dan hoort men het nog veel beter.
Kijk ook de zekeringen eens na.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Laat de auto eens uitlezen, het systeem kan gewoon uitgelezen worden.
Als de touring belast dient te worden om te testen, dan heeft men 200 kg aan gewicht nodig in de kofferbak.
Op deze wijze kan men dus zien, of het systeem zich op dezelfde hoogte handhaaft.
Zakt de auto naar beneden dan werkt de pomp niet.
Ik was vorig jaar een paar andere velgen met banden aan het monteren, en bij het aan een zijde opkrikken van de auto, hoorde ik dus de pomp in werking treden.
Het kwam dus onder het reservewiel vandaan, en het is een compressor geluid, dat kan echt niet missen, zet de achterklep even open, dan hoort men het nog veel beter.
Kijk ook de zekeringen eens na.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Niveau regeling inaktiv
Aan allen, bedankt voor het meedenken
Ik ben zelf - slechts 75 kg - in de achterklep gaan zitten en heb mijn vrouw de auto laten starten. Ik hoor niets, maar heb ook vroeger nooit iets gehoord. Ik heb wel ooit die balgen moeten vervangen, en daar gaat echt maar weinig lucht in. Ik heb die melding nu twee weken en de auto staat er nog steeds patent bij.
Heb hem ook uit laten lezen, daar mankeerde er niets aan.
Op het Duitse forum wordt hier ook over geschreven en er is iemand die zegt dat de computer van een BMW nu eenmaal zulke streken heeft. Ik blijf voorlopig maar gewoon doorrijden, Op Ebay.de zijn die compressoren gewoon redelijk te koop, dus als de auto ooit dieper gaat liggen ga ik die pomp wel eens uitbouwen.
Zekering 30A ( !) heb ik natuurlijk als eerste gecheckt. Ook OK.
Maar ik zal in het weekeind eens een paar zware jongens achterin stoppen en dan zien of hij omhoog komt als ik de motor start.
Ik ben zelf - slechts 75 kg - in de achterklep gaan zitten en heb mijn vrouw de auto laten starten. Ik hoor niets, maar heb ook vroeger nooit iets gehoord. Ik heb wel ooit die balgen moeten vervangen, en daar gaat echt maar weinig lucht in. Ik heb die melding nu twee weken en de auto staat er nog steeds patent bij.
Heb hem ook uit laten lezen, daar mankeerde er niets aan.
Op het Duitse forum wordt hier ook over geschreven en er is iemand die zegt dat de computer van een BMW nu eenmaal zulke streken heeft. Ik blijf voorlopig maar gewoon doorrijden, Op Ebay.de zijn die compressoren gewoon redelijk te koop, dus als de auto ooit dieper gaat liggen ga ik die pomp wel eens uitbouwen.
Zekering 30A ( !) heb ik natuurlijk als eerste gecheckt. Ook OK.
Maar ik zal in het weekeind eens een paar zware jongens achterin stoppen en dan zien of hij omhoog komt als ik de motor start.
Re: Niveau regeling inaktiv
We zijn nu een paar weken verder en de auto rijdt prima. Ik denk dat die Duitsers gelijk hebben, dat het gewoon een streek van de boordcomputer is.
Ik laat het maar zo met het oude beestje, inmiddels 275 k.
Ik laat het maar zo met het oude beestje, inmiddels 275 k.
Re: Niveau regeling inaktiv
Hallo,
bij mij was het een breuk in de kabel naar de sensor toe. Precies hetzelfde verhaal. Bij het wisselen van een wiel moest ik de auto starten om de krik eronder uit te halen. Pompte netjes de auto omhoog. Bleef ook op deze hoogte staan, maar gaf telkens de melding. Kabel loopt over de "as" en slijt op die plek door waardoor breuk ontstaat. Het gemakkelijkste is dit te zien als je de stekker van de sensor losmaakt en de draad terughaalt in het koffer. Kom je er ook bij om de draad weer te solderen en te voorzien van een nieuwe beschermlaag. Bij het uitlezen geeft het systeem ook het ontbreken van spanning op de sensor aan (in mijn geval in ieder geval)
Zo'n knipperende melding is niet leuk; hoop dat je het probleem hiermee kunt oplossen.
Succes!
Rudolf
bij mij was het een breuk in de kabel naar de sensor toe. Precies hetzelfde verhaal. Bij het wisselen van een wiel moest ik de auto starten om de krik eronder uit te halen. Pompte netjes de auto omhoog. Bleef ook op deze hoogte staan, maar gaf telkens de melding. Kabel loopt over de "as" en slijt op die plek door waardoor breuk ontstaat. Het gemakkelijkste is dit te zien als je de stekker van de sensor losmaakt en de draad terughaalt in het koffer. Kom je er ook bij om de draad weer te solderen en te voorzien van een nieuwe beschermlaag. Bij het uitlezen geeft het systeem ook het ontbreken van spanning op de sensor aan (in mijn geval in ieder geval)
Zo'n knipperende melding is niet leuk; hoop dat je het probleem hiermee kunt oplossen.
Succes!
Rudolf
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 29 aug 2013, 21:12
Re: Niveau regeling inaktiv
De computer voor de niveauregeling zit bij mij onder de balk tussen reservewiel en accu. Daar zit een plastic bak (ongeveer 5x20x30cm) op zijn kant waar de computer in zit (maat van een groot lucifer doosje).
Misschien dat wisselen van die computer kan helpen als het niet aan die draden ligt?
Daar onder die balk vind je ook koppelingen van de luchtslangetjes (rood en blauw slangetje). Als je die open draait, ontsnapt de lucht en zal de pomp moeten aanslaan. Let op, als de lucht er helemaal uit is en de pomp niet werkt staat de auto te laag om mee te kunnen rijden.
grt, e39-rijder
Misschien dat wisselen van die computer kan helpen als het niet aan die draden ligt?
Daar onder die balk vind je ook koppelingen van de luchtslangetjes (rood en blauw slangetje). Als je die open draait, ontsnapt de lucht en zal de pomp moeten aanslaan. Let op, als de lucht er helemaal uit is en de pomp niet werkt staat de auto te laag om mee te kunnen rijden.
grt, e39-rijder
Re: Niveau regeling inaktiv
Heb dit probleem ook wel eens gehad, bij mij heeft het loshalen en opnieuw vastzetten van de stekker van 'het zwarte kastje', tussen reservewiel en accubak geholpen, tevens het goed vastzetten van dit kastje, deze zat los te bengelen in die ruimte.
bimmer historie: 315 E21/316 E30/318i E30FL/325i E36/523i E39/323i E21/525i E28/330d E91