Hallo Leute,
merk sinds een maand of twee dat er een trilling in het stuur optreed bij remmen vanaf ongeveer 90 km/h en daarboven. Rijd ik langzamer dan merk ik er niets van. De trillingen zijn niet zo hevig dat de auto schud maar het is wel degelijk te voelen in het stuurwiel. Heb niet het gevoel dat de trilling in frequentie veranderd als ik vaart minder bij het remmen.
Nu weet ik dat dit vaak te maken heeft met een kromgetrokken remschijf maar ik vraag me af of het ook iets anders kan zijn omdat het alleen te merken is bij hogere snelheden.
Hebben jullie een idee?
Trilling in het stuur bij remmen.
-
Trilling in het stuur bij remmen.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Trilling in het stuur bij remmen.
Hallo beste Stan,
Dat kunnen de stabilisatorstang rubbers zijn. ** Vaak is dit het euvel !!
Of als die geen speling hebben de koppelstangetjes op de stabilisatorstang.
Wat ook nog mogelijk is, dat er een mankement zit aan de remklauw(wen).
Remzuiger vast of zo.
Draagarm rubber.
Even de brug op en nakijken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat kunnen de stabilisatorstang rubbers zijn. ** Vaak is dit het euvel !!
Of als die geen speling hebben de koppelstangetjes op de stabilisatorstang.
Wat ook nog mogelijk is, dat er een mankement zit aan de remklauw(wen).
Remzuiger vast of zo.
Draagarm rubber.
Even de brug op en nakijken.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
Goedemorgen Ad,
Heel erg bedankt voor je tips!
Ik zal dit binnenkort eens nakijken. Nog wat extra info: vorig jaar zijn de voorste remschijven en blokken vervangen en in het begin van december draagarm linksachter en linksvoor vanwege speling. Veranderd er dan iets aan jouw checklist of of gelden dezelfde controlepunten nog steeds?
Heel erg bedankt voor je tips!

Ik zal dit binnenkort eens nakijken. Nog wat extra info: vorig jaar zijn de voorste remschijven en blokken vervangen en in het begin van december draagarm linksachter en linksvoor vanwege speling. Veranderd er dan iets aan jouw checklist of of gelden dezelfde controlepunten nog steeds?
Zouden ook de remmen achter kunnen zijn, hoe raar dat klinkt.
Laatst een e46 met trillen in het stuur bij het remmen. Voor was alles in orde, achter waren de remmen gewoon op.
Probleem opgelost.
Trillen komt niet altijd van voor, achter kan ook
Laatst een e46 met trillen in het stuur bij het remmen. Voor was alles in orde, achter waren de remmen gewoon op.
Probleem opgelost.
Trillen komt niet altijd van voor, achter kan ook
-
Da's wel een interessant gegeven. Klinkt inderdaad wel vreemd maar wie weet want mijn remschijven achter zijn over niet al te lange tijd ook aan vervanging toe. Heb je er ook een verklaring voor waarom dat invloed kan hebben op de trilling die ik in m'n stuur voel? Ben wel benieuwd!
Hallo beste BMW vrienden,
Als ik aan de remmen ga beginnen, dan is het altijd voor en achter, ik vervang die altijd zo.
ik koop een remmenset, schijven voor en schijven achter, nieuwe remplokken uiteraard voor en achter.
Als ik dus een cpmplete set heb gemonteerd, dan rijd ik altijd 2 sets blokken op een set schijven.
Dan komt er nog bij kijken dat er goed moet worden ingeremd.
dat inremmen wil dus zeggen, nooit bruusk remmen de eerste 250 tot 400 km, probeer dit te voorkomen!!
Gaat men onverhoopt toch lekker sportief rijden en lekker in de remmen hangen, dan heeft u een hele grote kans dat de remblokken verglazen, en de schijven krom trekken, alles moet zich natuurlijk gaan zetten.
Let dus goed op, verglaasde remblokken remmen echt voor geen meter, het lijkt er zelfs op, dat de remvertraging heel veel minder is, en dat klopt ook echt ook.
De remmen moeten gewoon zachtjes en met respect ingeremd worden.
De schijven dienen uiteraard goed ontvet te worden, ik schuur deze ook erg lichtjes op, met een fijne korrel ergens rond de korrel grote 260 of in elk geval net beneden de 300. Lichtjes opschuren. niet het hele vlak hoeft dof geschuurd te worden.
Het is eigenlijk meer opruwen, dit werkt goed in op de blokken, en nee dit geeft echt geen grotere blokken slijtage.
Na het opschuren nogmaals even ontvetten.
Dat zou pas aan de orde komen als men een korrel grote zou pakken van beneden de 180 of nog grover, hoe lager jet korrel getal hoe grover de schuurkorrel.
Maak ook de geleidingen goed schoon waar de remblokken in liggen, zodat er geen slechte remwerking optreed.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Als ik aan de remmen ga beginnen, dan is het altijd voor en achter, ik vervang die altijd zo.
ik koop een remmenset, schijven voor en schijven achter, nieuwe remplokken uiteraard voor en achter.
Als ik dus een cpmplete set heb gemonteerd, dan rijd ik altijd 2 sets blokken op een set schijven.
Dan komt er nog bij kijken dat er goed moet worden ingeremd.
dat inremmen wil dus zeggen, nooit bruusk remmen de eerste 250 tot 400 km, probeer dit te voorkomen!!
Gaat men onverhoopt toch lekker sportief rijden en lekker in de remmen hangen, dan heeft u een hele grote kans dat de remblokken verglazen, en de schijven krom trekken, alles moet zich natuurlijk gaan zetten.
Let dus goed op, verglaasde remblokken remmen echt voor geen meter, het lijkt er zelfs op, dat de remvertraging heel veel minder is, en dat klopt ook echt ook.
De remmen moeten gewoon zachtjes en met respect ingeremd worden.
De schijven dienen uiteraard goed ontvet te worden, ik schuur deze ook erg lichtjes op, met een fijne korrel ergens rond de korrel grote 260 of in elk geval net beneden de 300. Lichtjes opschuren. niet het hele vlak hoeft dof geschuurd te worden.
Het is eigenlijk meer opruwen, dit werkt goed in op de blokken, en nee dit geeft echt geen grotere blokken slijtage.
Na het opschuren nogmaals even ontvetten.
Dat zou pas aan de orde komen als men een korrel grote zou pakken van beneden de 180 of nog grover, hoe lager jet korrel getal hoe grover de schuurkorrel.
Maak ook de geleidingen goed schoon waar de remblokken in liggen, zodat er geen slechte remwerking optreed.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad