Olie + filter verversen (20 min werk)
Re: Olie + filter verversen (20 min werk)
Er is een verschil tussen de E46 en E60 series qua onderhoud. De E60 geeft separaat aan (via I -drive op te roepen) welke component zoals olie verversen, mikrofilter verv etc etc separaat vervangen dient te worden. Dit is geen inspectie I of II zoals bij de E46 modellen waabij olie en andere dingen in een adem vervangen worden. Kijk, als de I -drive aangeeft dat nu je olie ververst dient te worden en volgende maand de remvloeistof (bij de E60 wordt deze in tijdsperiode aangegeven en niet km.stand) dan neem je die gelijk mee dus dan heeft dit onderhoud wel iets van een kleine beurt.
Als je liefje toch al op de brug staat gelijk alles ff nalopen. Hoe dan ook als jezelf ervan overtuigd bent een beurt zelf goed te kunnen uitvoeren zonder te experimenteren dan kun je dat gerust doen. Het is niet moeilijk maar je moet over de juiste gereedschappen bezitten en het aandraaimoment !!!! van de olietap-plug weten. M.b.t. oliefilter vervangen dien je over een speciale tang te bezitten. Dus: ik laat het lekker doen en kijken hoe het gedaan wordt, ik zie het als een soort cursus!
Als je liefje toch al op de brug staat gelijk alles ff nalopen. Hoe dan ook als jezelf ervan overtuigd bent een beurt zelf goed te kunnen uitvoeren zonder te experimenteren dan kun je dat gerust doen. Het is niet moeilijk maar je moet over de juiste gereedschappen bezitten en het aandraaimoment !!!! van de olietap-plug weten. M.b.t. oliefilter vervangen dien je over een speciale tang te bezitten. Dus: ik laat het lekker doen en kijken hoe het gedaan wordt, ik zie het als een soort cursus!
Vandaag heb ik mijn olie ververst van mijn 5-serie 525i heb shell helix ultra AM-L ingedaan
het stelt echt niks voor je moet wel de benodigde gereedschap hebben zoals 36mm dop
voor oliefilter die kon ik effe gauw lenen van de garage.
Voor dat ik de olie heb ververst heb ik cleaner in gedaan om alle sludge eruit te halen
je motor moet 10 a 15 minuten stationair draaien en daarna alles aftappen, olie was pikzwart !
Je merkt zeker na de olieverversing dat de motor rustiger loopt !
Het stelt echt niks voor, en bij de dealer vragen ze al gauw 250 a 300 euro
Dit heeft mij totaal incl filter 100,- euro gekost
het stelt echt niks voor je moet wel de benodigde gereedschap hebben zoals 36mm dop
voor oliefilter die kon ik effe gauw lenen van de garage.
Voor dat ik de olie heb ververst heb ik cleaner in gedaan om alle sludge eruit te halen
je motor moet 10 a 15 minuten stationair draaien en daarna alles aftappen, olie was pikzwart !
Je merkt zeker na de olieverversing dat de motor rustiger loopt !
Het stelt echt niks voor, en bij de dealer vragen ze al gauw 250 a 300 euro
Dit heeft mij totaal incl filter 100,- euro gekost

BMW Bayerische Motoren Werke
Dat zeg ik en misschien wel zo belangrijk nu weet je zeker dat het allemaal voorzichtig en met liefde is gedaan.
Een monteur is met iemand anders zijn auto toch altijd wat ruiger dan dat je zelf zou zijn.
Een monteur is met iemand anders zijn auto toch altijd wat ruiger dan dat je zelf zou zijn.
hoeveel liter olie gaat er in.
ben van plan dit van het weekend te doen.
grt
grt
ga bv naar http://www.kroonolie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en type je kenteken in, dan krijg je te zien hoeveel liter erin gaat.
@ E60pro, een niet monteur is veel voorzichtiger, dus dan lijkt het al snel dat een monteur "ruiger" te werk gaat wat niet zo is.
@ E60pro, een niet monteur is veel voorzichtiger, dus dan lijkt het al snel dat een monteur "ruiger" te werk gaat wat niet zo is.

-
Afgelopen zaterdag de olie en alle filters vervangen, de dieselfilter was even een speurtochtje
Ook de gloeipluggen vernieuwd, er waren er 3 geheel defect 1 deed het nog een beetje en 2 nog goed.
Start de auto met -15 echt niet meer...
4 nieuwe remblokken en 2 nieuwe sensorkabeltjes en de auto is weer als nieuw.
Probleem is dat ik de auto niet gereset krijg.
Ik krijg de oranje driehoek maar daarna geen oil (oid) pictogram. (leeg veld)
Onder in het scherm krijg ik 3 streepjes.
Ook met INPA kan ik niet resetten (?) en daar had ik de kabel juist voor gekocht.
De optie reset oil is niet aanwezig.....
Betreft een 525D uit 2005.
Heeft iemand dit ook gehad? Opties?
P.S.
Zojuist de 16 pagina's doorgenomen van het programmeren....
Morgen als ik tijd heb maar aan de slag, eerst de accu opladen. Die was leeg na het steeds willen resetten
Ook de gloeipluggen vernieuwd, er waren er 3 geheel defect 1 deed het nog een beetje en 2 nog goed.
Start de auto met -15 echt niet meer...
4 nieuwe remblokken en 2 nieuwe sensorkabeltjes en de auto is weer als nieuw.
Probleem is dat ik de auto niet gereset krijg.
Ik krijg de oranje driehoek maar daarna geen oil (oid) pictogram. (leeg veld)
Onder in het scherm krijg ik 3 streepjes.
Ook met INPA kan ik niet resetten (?) en daar had ik de kabel juist voor gekocht.
De optie reset oil is niet aanwezig.....
Betreft een 525D uit 2005.
Heeft iemand dit ook gehad? Opties?
P.S.
Zojuist de 16 pagina's doorgenomen van het programmeren....
Morgen als ik tijd heb maar aan de slag, eerst de accu opladen. Die was leeg na het steeds willen resetten
Laatst gewijzigd door Bonito Frans op 08 feb 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
-
Volgens de gegevens 8,25 liter, bij mij ging er bijna 9 liter van het kostbare goedje in.pluto2013 schreef:hoeveel liter olie gaat er in.
grt
Grt. Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
In een benzinemotor gaat veel minder olie dan in een diesel. (6,5 liter tegen 8,25 liter)
Rene08 schreef:Als je binnenkort aan je 'Oil service' toe bent betekent dat idd niet alleen even olie verversen. Maar een inspectie 1 of 2. Ik heb van de week zelf inspectie 2 laten doen bij Ekris BMW Zeist. En als ik zie wat ze allemaal checken en constateren, dan is dat niet 'ff snel' een beurtje geven.
Maar als je zelf gewoon even je olie wil verversen tussentijds is het een aardige DIY.
- Spoiler: Laat zien
Excuses dat dit mijn eerste post is.. maar "Daar heb je er weer zo'eentje"
Waarom zou men, als men een dikke bak rijdt of veel geld verdient dit ook maar meteen door de WC spoelen?
Een schoonmaker of een directeur zijn beide idioot om 400euro voor een oliewissel neer te tellen!
Gisteren ook een olie en filter verversing gedaan bij een DHZ garage. Het is prima bevallen en ik ga zeker vaker gebruik maken van een DHZ garage. (brug is ideaal en olie en filter zijn meteen afgevoerd)
Voor de diesel rijders onder ons: de dop van het oliefilter is met een dop/sleutel maat 32 los te draaien.
Verder heb je eigenlijk weinig nodig: een dop/sleutel 8 om de kap uit de bodemplaat los te krijgen, dop/sleutel 17 voor de aftapplug en een kleine schroevendraaier om de o-ring van de filterdop te verwijderen.
Bij elkaar trouwens ongeveer 3 kwartier werk, het langste duurt het wachten tot de laatste druppel oude olie eruit is.
Voor de diesel rijders onder ons: de dop van het oliefilter is met een dop/sleutel maat 32 los te draaien.
Verder heb je eigenlijk weinig nodig: een dop/sleutel 8 om de kap uit de bodemplaat los te krijgen, dop/sleutel 17 voor de aftapplug en een kleine schroevendraaier om de o-ring van de filterdop te verwijderen.
Bij elkaar trouwens ongeveer 3 kwartier werk, het langste duurt het wachten tot de laatste druppel oude olie eruit is.