swirl flaps
Re: swirl flaps
Heey berline waarschijnlijk heb jij ook de genoemde swirll-flaps . wat voor type bmw heb je precies en welk bouwjaar?
Bij de meeste modellen worden al nieuwe type swirll flaps gemonteerd door de dealer(verveterde versie) .
Bij wat ik weet zouden die nogsteeds af kunnen knappen .
Dus als je helemaal zeker wilt zijn zou ik ze laten verwijderen.
Bij de meeste modellen worden al nieuwe type swirll flaps gemonteerd door de dealer(verveterde versie) .
Bij wat ik weet zouden die nogsteeds af kunnen knappen .
Dus als je helemaal zeker wilt zijn zou ik ze laten verwijderen.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: swirl flaps
Hallo Leratski: ik heb een 525(e60) diesel automaat van bouwjaar 3/11/2004. Denk je dat ik het ook heb?
Ps: trouwens.. hoeveel kost het voor dat te laten verwijderen en als die verwijdert zijn.. merk je verschil bij het rijden ofzo?
Ps: trouwens.. hoeveel kost het voor dat te laten verwijderen en als die verwijdert zijn.. merk je verschil bij het rijden ofzo?
Re: swirl flaps
Heey berliner jaa ik denk wel dat jij ze ook hebt . gewoon even navragen bij de dealer dan weet je het zeker . zei zeggen waarschijnlijk dat het niet hoeft
maar wat ik zoal gelezen heb is verwijderen het beste voor je nachtrust . Ik weet niet of je beetje handig bent want dit is primah zelf te doen . Er staat hier genoeg informatie op het geweldige forum over hoe je het moet verwijderen. gr leratski
maar wat ik zoal gelezen heb is verwijderen het beste voor je nachtrust . Ik weet niet of je beetje handig bent want dit is primah zelf te doen . Er staat hier genoeg informatie op het geweldige forum over hoe je het moet verwijderen. gr leratski
Re: swirl flaps
Ik weet niet wat het kost om ze te laten verwijderen door de dealer . ik heb dit namenlijk zelf gedaan . ik merk helemaal niks toen ik ze heb afgeplugd.
Re: swirl flaps
jij hebt ze ook, in de 525d LCI zitten ze niet.Bmw 525 Berline schreef:Hallo Leratski: ik heb een 525(e60) diesel automaat van bouwjaar 3/11/2004. Denk je dat ik het ook heb?
Ps: trouwens.. hoeveel kost het voor dat te laten verwijderen en als die verwijdert zijn.. merk je verschil bij het rijden ofzo?
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: swirl flaps
Zelf????Is dat zo makkelijk dan??? En trouwens ik begrijp het echt niet want.. als het helemaal niets doet als je ze verwijdert WAT DOET HET DAN IN JE AUTO? Begrijp je wat ik bedoel? Kijk als je een wiel afdraait dan ga je problemen hebben met rijden dus het heeft nut dat het daar zit maar hoe zit het met de swirl flaps dan?leratski schreef:Ik weet niet wat het kost om ze te laten verwijderen door de dealer . ik heb dit namenlijk zelf gedaan . ik merk helemaal niks toen ik ze heb afgeplugd.
Tom kameradksi.. weet je mss wat het kost om het te laten verwijderen en is het veel werk?tom_il schreef:jij hebt ze ook, in de 525d LCI zitten ze niet.Bmw 525 Berline schreef:Hallo Leratski: ik heb een 525(e60) diesel automaat van bouwjaar 3/11/2004. Denk je dat ik het ook heb?
Ps: trouwens.. hoeveel kost het voor dat te laten verwijderen en als die verwijdert zijn.. merk je verschil bij het rijden ofzo?
Re: swirl flaps
Geen idee wat het kost, ik moet mijn ook nog verwijderen. Ik ga de blanking plates bestellen in de UK en het zelf doen.
Het is niet geheel duidelijk wat ze doen, ofwel is het om de uitstoot te verbeteren ofwel om de motor wat beter te laten draaien. Ik heb nog nergens gelezen dat iemand het echt merkt als ze verwijderd worden.
Het is niet geheel duidelijk wat ze doen, ofwel is het om de uitstoot te verbeteren ofwel om de motor wat beter te laten draaien. Ik heb nog nergens gelezen dat iemand het echt merkt als ze verwijderd worden.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: swirl flaps
Het doel van de swirl flaps
De swirl flaps variëren de lengte/volume in het inlaatspruitstuk om zodoende een mooier koppelverloop en meer efficiëntie te creëren. De BMW swirl flaps worden bediend d.m.v. een motor vacuüm vanaf het onderdruk circuit van de EGR en de turbo. De stand van de swirl flaps is dus gerelateerd aan de stand van het gaspedaal, stand van de turbo geometrie en de stand van de EGR.
De oplossing
In principe is de oplossing met de BMW swirl flaps vrij simpel: verwijderen! Een klep die er niet zit breekt ook niet af. Qua theorie zou het verwijderen van de swirl flaps gevolgen moeten hebben voor het karakter van de motor maar in de praktijk is dit nauwelijks merkbaar. Wilt u dit toch niet verwijderd hebben, kan ook het inlaatspruitstuk compleet vervangen worden. Dit is natuurlijk wel te merken in de kosten.
De swirl flaps variëren de lengte/volume in het inlaatspruitstuk om zodoende een mooier koppelverloop en meer efficiëntie te creëren. De BMW swirl flaps worden bediend d.m.v. een motor vacuüm vanaf het onderdruk circuit van de EGR en de turbo. De stand van de swirl flaps is dus gerelateerd aan de stand van het gaspedaal, stand van de turbo geometrie en de stand van de EGR.
De oplossing
In principe is de oplossing met de BMW swirl flaps vrij simpel: verwijderen! Een klep die er niet zit breekt ook niet af. Qua theorie zou het verwijderen van de swirl flaps gevolgen moeten hebben voor het karakter van de motor maar in de praktijk is dit nauwelijks merkbaar. Wilt u dit toch niet verwijderd hebben, kan ook het inlaatspruitstuk compleet vervangen worden. Dit is natuurlijk wel te merken in de kosten.
Re: swirl flaps
Om het te vervangen staat er hier op het forum genoeg om door te lezen .gaa naar 5 serie e60 dan naar gedeelte (DIY) do it yourself .
Denk je dan nog van ik doe het liever niet ga je naar dealer, specialist, handige vriend.
Denk je dan nog van ik doe het liever niet ga je naar dealer, specialist, handige vriend.
Re: swirl flaps
Onderstaande info is hier ooit eens door forumlid Z3Mrunner geplaatst (die het weer van een belgisch forum had overgenomen):
Wat zijn het?
Het zijn kleppen in de inlaatcollector. De positie van deze kleppen varieert met de stand van het gaspedaal.
Wat doen ze?
Bij een koude motor (en dus koude cilinder wanden) komt het brandstof lucht mengsel in contact met de koude cilinder wand. Hierdoor is het zo dat een diesel druppel begint te verbranden, maar tijdens dit verbrandingsproces (en de druppel dus aan het bewegen is in de cilinder) kan deze tegen deze koude wand botsen, waardoor dit verbrandingsproces vroegtijdig wordt afgebroken en je dus geen volledige verbranding hebt. Met extra roetvorming (en verbruik) tot gevolgd.
Daarom wordt de positie van de wervelkleppen (swirlflaps) zo gesteld dat ze een soort obstakel vormen voor de instromende lucht. Hierdoor begint de lucht te tollen/wervelen. Ze komt dan dus al wervelend binnen in de cilinder. Door het ontwerp van de inlaat+wervelkleppen+cilinder is deze werveling zodanig dat de lucht zo weinig mogelijk in contact komt met de koude cilinder wand. Ze tolt dus rond in het centrum van de cilinder zonder in contact te komen met de koude wand. Met dus minder verbruik en roetvorming tot gevolg.
Het zelfde geldt in geval van deellast, dan is de temperatuur van de cilinder wand ook relatief beperkt.
Bij vollast (dus stevig door gassen, hoge rpm) is de temperatuur van de wand hoog genoeg (zelfs dusdanig hoog dat ze de verbranding kan versnellen) en mag de lucht dus wel tegen de wand botsen. Je zou dus eerst denken dat die kleppen ook geen kwaad doen, want die extra werveling zal wel geen kwaad kunnen, ook al is het niet nodig? -> niet juist! Bij deze hoge snelheden, heeft dus ook de instromende lucht een hoge snelheid (in de inlaatcollector). Bij deze hoge snelheden van de lucht, krijgen we een grote drukval over de wervelklep als die nog steeds zo is opgesteld als voordien. Dat obstakel zorgt dus voor een grote drukval bij deze hoge snelheid. (bekijk het alsof je blaast door een rietje met een prop papier in ofzo, als je even hard blaast als zonder prop, voel je duidelijk dat aan de andere kant minder druk uit komt, je hebt dus een druk val over het obstakel) Daarom is bij deze hoge luchtsnelheid de klep zo opgesteld dat de lucht vrij er door kan stromen (dus geen obstakel, dus geen druk val).
Waarom is deze drukval slecht? Je wilt de lucht er juist in persen met zo hoog mogelijke druk (en dus grote dichtheid), zodat er zoveel mogelijk lucht beschikbaar is voor de verbranding. Door die drukval verminderd dus de druk, en dus de beschikbare lucht voor de verbranding, en dus het vermogen.
Dus samengevat:
- Lage belasting en laag toerental en koude motor: kleppen zorgen voor werveling -> minder roet en verbruik
- Hoge belasting en hoog toerental: kleppen staan gewoon open zodat ze geen drukval veroorzaken
Wat is het probleem?
Eens de 100.000 km voorbij durven ze afbreken, en dan beland dus het klepje in de cilinder met alle gevolgen van dien (motor kapot).
Wat zijn de oplossingen?
1. Nieuwe inlaatcollector plaatsen, kost rond de 500 euro, meer info bij PSG etc. (dan heb je dus nog steeds de werking van de kleppen, en dus kleinere uitstoot + verbruik bij lage belasting/toerental en koude motor)
2. Blank plates (staat hier al vermeld in dit topic of zie ook http://www.swirlflaps.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; ), dan heb je wel niet meer het voordeel van de swirl flaps
3. De klepjes gewoon verwijderen en het gaatje dichten met een degelijke schroef. (bimmerstyle heeft dit reeds toegepast)
4. Hopen dat het u niet voorkomt en al een zak euro's klaar houden
Welke auto's hebben het?
Alle diesels van 2001 tot 2005 zijn mogelijk probleemgevallen. Meestal hebben de oudere manuele modellen het niet, maar de automatische meestal wel.
Voor de veiligheid best controleren door de inlaatcollector er af te nemen.
Wat zijn het?
Het zijn kleppen in de inlaatcollector. De positie van deze kleppen varieert met de stand van het gaspedaal.
Wat doen ze?
Bij een koude motor (en dus koude cilinder wanden) komt het brandstof lucht mengsel in contact met de koude cilinder wand. Hierdoor is het zo dat een diesel druppel begint te verbranden, maar tijdens dit verbrandingsproces (en de druppel dus aan het bewegen is in de cilinder) kan deze tegen deze koude wand botsen, waardoor dit verbrandingsproces vroegtijdig wordt afgebroken en je dus geen volledige verbranding hebt. Met extra roetvorming (en verbruik) tot gevolgd.
Daarom wordt de positie van de wervelkleppen (swirlflaps) zo gesteld dat ze een soort obstakel vormen voor de instromende lucht. Hierdoor begint de lucht te tollen/wervelen. Ze komt dan dus al wervelend binnen in de cilinder. Door het ontwerp van de inlaat+wervelkleppen+cilinder is deze werveling zodanig dat de lucht zo weinig mogelijk in contact komt met de koude cilinder wand. Ze tolt dus rond in het centrum van de cilinder zonder in contact te komen met de koude wand. Met dus minder verbruik en roetvorming tot gevolg.
Het zelfde geldt in geval van deellast, dan is de temperatuur van de cilinder wand ook relatief beperkt.
Bij vollast (dus stevig door gassen, hoge rpm) is de temperatuur van de wand hoog genoeg (zelfs dusdanig hoog dat ze de verbranding kan versnellen) en mag de lucht dus wel tegen de wand botsen. Je zou dus eerst denken dat die kleppen ook geen kwaad doen, want die extra werveling zal wel geen kwaad kunnen, ook al is het niet nodig? -> niet juist! Bij deze hoge snelheden, heeft dus ook de instromende lucht een hoge snelheid (in de inlaatcollector). Bij deze hoge snelheden van de lucht, krijgen we een grote drukval over de wervelklep als die nog steeds zo is opgesteld als voordien. Dat obstakel zorgt dus voor een grote drukval bij deze hoge snelheid. (bekijk het alsof je blaast door een rietje met een prop papier in ofzo, als je even hard blaast als zonder prop, voel je duidelijk dat aan de andere kant minder druk uit komt, je hebt dus een druk val over het obstakel) Daarom is bij deze hoge luchtsnelheid de klep zo opgesteld dat de lucht vrij er door kan stromen (dus geen obstakel, dus geen druk val).
Waarom is deze drukval slecht? Je wilt de lucht er juist in persen met zo hoog mogelijke druk (en dus grote dichtheid), zodat er zoveel mogelijk lucht beschikbaar is voor de verbranding. Door die drukval verminderd dus de druk, en dus de beschikbare lucht voor de verbranding, en dus het vermogen.
Dus samengevat:
- Lage belasting en laag toerental en koude motor: kleppen zorgen voor werveling -> minder roet en verbruik
- Hoge belasting en hoog toerental: kleppen staan gewoon open zodat ze geen drukval veroorzaken
Wat is het probleem?
Eens de 100.000 km voorbij durven ze afbreken, en dan beland dus het klepje in de cilinder met alle gevolgen van dien (motor kapot).
Wat zijn de oplossingen?
1. Nieuwe inlaatcollector plaatsen, kost rond de 500 euro, meer info bij PSG etc. (dan heb je dus nog steeds de werking van de kleppen, en dus kleinere uitstoot + verbruik bij lage belasting/toerental en koude motor)
2. Blank plates (staat hier al vermeld in dit topic of zie ook http://www.swirlflaps.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; ), dan heb je wel niet meer het voordeel van de swirl flaps
3. De klepjes gewoon verwijderen en het gaatje dichten met een degelijke schroef. (bimmerstyle heeft dit reeds toegepast)
4. Hopen dat het u niet voorkomt en al een zak euro's klaar houden
Welke auto's hebben het?
Alle diesels van 2001 tot 2005 zijn mogelijk probleemgevallen. Meestal hebben de oudere manuele modellen het niet, maar de automatische meestal wel.
Voor de veiligheid best controleren door de inlaatcollector er af te nemen.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: swirl flaps
Tja jongens.. eerlijk gezegd is dit de tweede teleurstelling die ik van bmw gekregen heb.... . Eerst dat schokken voor het stilstaan en nu dit weer???? Dit kan toch allemaal niet hé!!!!???? Voor zo'n merk als bmw? Dit is idd ook geen kattepis hé als je het hebt? Even de motor helemaal kapot als je niet oppast? Amai menne kl*ten!!!! Juist zelfde met de automatische versnellingsbak.. nog zo'n nachtmerrie geval van b.m.w.(blijf maar werken!)...
Ik heb nu 160.000Km dus zou ik het laten checken of niet?
En neem nu dat het wel te merken is als het verwijdert wordt?Wie gaat mij dan verder helpen?
Ik heb nu 160.000Km dus zou ik het laten checken of niet?
En neem nu dat het wel te merken is als het verwijdert wordt?Wie gaat mij dan verder helpen?
Re: swirl flaps
hey 525 berline....
het is heel makkelijk te controleren of je ze nog hebt.
Als je met je hand onder het inlaatspruitstuk voelt en je voelt daat een stangetje lopen wat de klepjes verbindt dan heb je ze nog. 1 wijze raad.....Haal ze er zo snel mogelijk uit . het kost je minimaal rond de 2500 euro als er 1 breekt. Bij mij was zelfs een stukje van het asje afgebroken en nummer 2 stond op afbreken.
Bij de garage BMW gespecialiseerd ben je nu nog ongeveer 250 euro kwijt om ze te laten verwijderen. Het is heel makkelijk om het zelf te doen . en dan nog een leuk klusje. Als ie breekt is het absoluut GEEEEEEN leuk klusje .
greetz Fred
het is heel makkelijk te controleren of je ze nog hebt.
Als je met je hand onder het inlaatspruitstuk voelt en je voelt daat een stangetje lopen wat de klepjes verbindt dan heb je ze nog. 1 wijze raad.....Haal ze er zo snel mogelijk uit . het kost je minimaal rond de 2500 euro als er 1 breekt. Bij mij was zelfs een stukje van het asje afgebroken en nummer 2 stond op afbreken.
Bij de garage BMW gespecialiseerd ben je nu nog ongeveer 250 euro kwijt om ze te laten verwijderen. Het is heel makkelijk om het zelf te doen . en dan nog een leuk klusje. Als ie breekt is het absoluut GEEEEEEN leuk klusje .
greetz Fred
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: swirl flaps
Hey Fred... :zeg eerlijk man!!!! Gaat het verwijderen HELEMAAL NIETS AFDOEN van de prestaties van de motor????
Btw: wat is een inlaatspruitstuk en hoe kan ik het vinden? Zou je mij een heel duidelijk foto kunnen laten zien met een pijltje wat dat is?
Btw: wat is een inlaatspruitstuk en hoe kan ik het vinden? Zou je mij een heel duidelijk foto kunnen laten zien met een pijltje wat dat is?
Re: swirl flaps
Dit is een goed DIY : http://forums.5series.net/topic/70452-r ... el-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: swirl flaps
Heb gekeken man ma dat ga ik allemaal niet kunnen hoor.. zal het men garagist wel laten doen.. .
Ik zit nu aan 160.000Km dus heb nog even tijd he.. het schijnt dat je moet oppassen om de 100.000Km's...
Ik zit nu aan 160.000Km dus heb nog even tijd he.. het schijnt dat je moet oppassen om de 100.000Km's...