bmw 316 ti compact

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
r.jongkind

bmw 316 ti compact

Bericht door r.jongkind » 16 mar 2012, 20:13

Beste mensen,

Ik heb een bmw 316 ti compact, en deze houd bij koude motor erg in.. als je normaal gas geeft met een koude motor pakt hij hem later pas op..
Na het eerste warmte streepje gaat het al wat beter.

Als de auto goed warm is houd hij soms nog in..
de ene keer is het meer te merken dan de andere keer..

vooral in de 3e versnelling is het erg goed te merken..

kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!


gr robin

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door AlexS » 16 mar 2012, 20:39

lastig om zo te zeggen, er zijn teveel zaken die dit kunnen veroorzaken. Heb je nog meer aanwijzingen of symptomen erbij? Anders zou uitlezen op foutcodes een goeie start zijn. Hierbij kan je uiteraard terecht bij de dealers, BMW specialisten en soms in overleg ook bij een aantal forumleden.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

r.jongkind

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door r.jongkind » 17 mar 2012, 00:38

Alex,

bedankt voor je reactie...
Ik heb hem al uit laten lezen maar helaas komen er geen foutmeldingen in voor!!

Heel moeilijk uit te leggen.. bij koude motor houd hij gewoon heel erg in.
Ook met warme motor de ene keer is hij feller dan de andere keer... heel vreemd...
als ik het gaspedaal op 1 vaste plek hou pakt hij hem later pas op en dat merk je gewoon...

ook als ik hem tussen de 3500 en 2700 toeren ongeveer terug laat zakken een rammelend geluid ergens vandaan.. motorkap/onder de auto??

verder heb ik eigenlijk weinig aanwijzingen..
Hopen dat je me verder kan helpen....

gr robin

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door AlexS » 17 mar 2012, 08:57

Grappig dat je dat zegt want ik heb vrijwel dezelfde gekkigheid met mijn 318ti compact.

Dat vermogen is bij mij dat ie inderdaad de ene keer feller is dan de andere keer (je hoort dan ook een verschil in aanzuiggeluid van de motor) en onder de 2000 toeren 'verslikt' ie zich vaak. Ik heb gisteren de adaptiewaarden gereset (leerwaarden) en dat lijkt voo rnu te helpen, maar ik verdenk zelf de luchtmassameter en/of de inlaat nokkenassensor. Deze geven in mijn ogen onlogische waarden.

Die rammel is bij mij rond de 2000 toeren, gas loslaten en lijkt vanuit dashboard maar is stukken erger bij koude motor.

Toevallig ga ik morgen met m aan de slag, dan probeer ik ook deze twee punten na te kijken. Mocht ik wat vinden laat ik het weten!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

r.jongkind

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door r.jongkind » 18 mar 2012, 16:01

alex,

Oke, dus we hebben eigenlijk hetzelfde probleem...
Ik ben benieuwd of je al wat meer weet...

Kan ik dat ook zelf de adaptiewaarden resetten?
Of heb je daar een computer voor nodig?


hoor weer van je

gr

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door AlexS » 19 mar 2012, 10:12

Ok, ik merk wel een verschil maar t is nog niet helemaal op gelost... In mijn geval heb ik de stekkers op de voorzijde van de motor losgehad en schoongemaakt (nokkenassensoren etc) en de stekker van de luchtmassameter ook.

Resetten van de adaptatiewaarden kan soms via een truukje, maar om alles te resetten heb je wel een computer nodig.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Sinned87

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door Sinned87 » 19 mar 2012, 16:52

Ongelijkmatig inhouden of ''verslikken'' zoals eerder werd vernoemd heeft meestal te maken met je ontsteking(bobine) Of eventueel je brandstof aanvoer of luchtmassameter, Eerst even die dingen uitsluiten dus. Een bobine hoeft ook maar een kleine afwijking te hebben om op bepaalde toerentallen in te houden.

r.jongkind

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door r.jongkind » 19 mar 2012, 22:47

heb van he weekend zowel bobines als bougies omgewisseld met die van mij vader heeft dezelfde auto maar ook geen verschil te merken...
dus ook dat probleem is het niet...


alex als je weer wat meer weet hoor ik het graag...


gr

Walther
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2012, 09:35

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door Walther » 19 mar 2012, 23:10

Is de wagen uitgelezen met BMW software? Niet originele diagnose apparatuur wil wel wat storingen over het hoofd zien.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door AlexS » 20 mar 2012, 12:31

@ Walther; Sinds een paar weken heb ik beiden maar op geen van allen foutcodes gekregen...

@ RJongkind; Bij mij is het nu flink verbeterd maar helemaal weg is het nog niet.. stationair loopt ie nu trouwens wel rustiger; minder trillingen. Sowieso bleek dat de slangen van het hele inlaattraject niet helemaal lekker gemonteerd zaten en heb ik het gasklephuis gereinigd. Dat laatste zal overigens geen verschil maken met inhouden.

Hij blijft onder de 2000 toeren soms even inhouden onder vollast. Deellast of boven 2000 toeren is er eigenlijk niks mis. In mijn geval sluit ik een bobine nog uit, want de motor gaat niet onregelmatiger lopen tijdens het inhouden.. het voelt gewoon heel erg aan als een mengselkwestie.

Wel handig; wie heeft er een overzicht van wat de live data waarden zouden moeten zijn van de nokkenassensoren en luchtmassameter? Ik zie daarin namelijk waarden die me vreemd overkomen.. Uitlaatnokkenas staat steeds vrijwel op maximum regelwaarde (>120) en luchtmassameter geeft bij vollast waarden weer die buiten het datagebied liggen (>40 l/hr) en de ingebouwde tempzender geeft volgens mij ook te hoge waarden af.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
mmrrkkss
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011, 21:10

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door mmrrkkss » 23 mar 2012, 10:50

Beste Alex,

Ik heb zelf een 316ti. In een bericht hierboven las ik dat jij bij ongeveer 2000 toeren een rammel hoort in je dashboard. Dit probleem heb ik ook.

Bij mij zit de rammel tussen de 2300 en 2700 toeren en het lijkt alsof het achter de tellers vandaan komt. Het is bij mij voor de winter begonnen, toen het wat kouder begon te worden buiten. Ik weet niet of het daar ook mee te maken heeft of dat dit toeval is.

Weet jij toevallig wat dit zou kunnen zijn en hoe dit eventueel verholpen kan worden?

Met vriendelijke groet,

Marko

Gebruikersavatar
e46compact02
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010, 15:22

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door e46compact02 » 23 mar 2012, 19:25

Voor de rammel bij het dashboard, haal even de afdekkap van je inlaattraject eraf(2 schroeven 10mm
), meestal na foute montage geeft die een irritant geluid vrij bij +- 3000rpm
Afbeelding

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door AlexS » 24 mar 2012, 17:00

Precies; dat bleek het bij mij ook te zijn.. de afdekkap van het inlaatspruitstuk zat niet goed vastgehaakt. De kap zit vooraan met 2 moertjes vast en aan de schutbordzijde haakt de kap vast aan twee 'oogjes'. Let op; de kap heeft op die twee voorste gaten een doorvoerrubbertje; niet verliezen!

Om hem te verwijderen verwijder je de twee moertjes, trek je de kap zachtjes richting de neus van de auto en that's it. Waarschijnlijk zie je dan op de kap een grijs/wit uitgeslagen slijtageplek. Daar loopt ie dus aan!

Terugmonteren in omgekeerde volgorde (zoals gebruikelijk); gebruik een zaklamp om goed te zien of de beide achterste haakjes van de kap in de ogen vallen. Dan voorzichtig uitlijnen op de twee gaten met de doorvoerrubbers en weer vastschroeven. En stil dat ie dan weer is.... :duimen:
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
mmrrkkss
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011, 21:10

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door mmrrkkss » 25 mar 2012, 02:06

@ e46compact02 en AlexS

Bedankt voor de informatie :duim: Ik ga er naar kijken. Ik zal achteraf laten weten of het gelukt is :)

raymond stam

Re: bmw 316 ti compact

Bericht door raymond stam » 25 mar 2012, 10:29

ik heb precies het zelfde staat nu op de brug met een kapote ketting spanner en geleider hij had het er over dat hij door dat de ketting een tandje had over geslagen dat hij niet meer lekker loopt

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”