Hakerig schakelen van 1 naar 2
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Hakerig schakelen van 1 naar 2
Naar mijjn mening gaat het schakelen van zijn 1 naar zijn 2 bij koude motor niet echt lekker. Ik schakel meestal al rond de 2500 toeren over bij een koude motor. Maar je moet echt wat geduld hebben voordat hij in zijn 2 wil. Soms is zelfs wat tussengas nodig. Het is dus geen tandenknarsen, hij wil niet naar zijn 2.
Trek ik hem door tot over de 3000 toeren, dan gaat het een stuk soepeler. Maar ik ga zelf ook geen sprintje trekken als ik net wakker ben, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij een warme motor gaat het allemaal soepeltjes. Niet als een japanner, maar gewoon degelijk. Overige verzetten geven geen probleem, terug van 3 naar 2 ook niet (warm en koud).
Is dit normaal of moet er iets afgesteld worden ? Speling op de pook is er enigszins, maar volgens mij normaal.
Trek ik hem door tot over de 3000 toeren, dan gaat het een stuk soepeler. Maar ik ga zelf ook geen sprintje trekken als ik net wakker ben, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij een warme motor gaat het allemaal soepeltjes. Niet als een japanner, maar gewoon degelijk. Overige verzetten geven geen probleem, terug van 3 naar 2 ook niet (warm en koud).
Is dit normaal of moet er iets afgesteld worden ? Speling op de pook is er enigszins, maar volgens mij normaal.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Dat is normaal met een koude motor...
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Ik had er al zo'n vermoeden van, maar wilde toch graag een bevestiging. Als je gladjes schakelen bent gewend, moet je hier dus wel op bedacht zijn. Zaak dus om de boel niet te forceren en dat tussengas geven heeft ook wel wat. 

Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Het is inderdaad zo dat bij koude een koude auto het schakelen wat hakeriger gaat, dit is ook bij mij het geval, maar zo erg dat je hem niet in de tweede versnelling kan krijgen is echt niet normaal hoor.
Hoelang is het geleden dat je versnellingsbakolie vervangen is en is dit wel op peil?
Hoelang is het geleden dat je versnellingsbakolie vervangen is en is dit wel op peil?
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Ik heb hem nog geen maand, dus ik heb geen olie vervangen. Echter is het alleen van 1 naar 2 bij een koude motor en schakelen < 2500 toeren. Vanochtend tussen de 2750-3000 overgeschakeld en eigenlijk zonder problemen. Verder is de bak gewoon goed. Als het aan het oliepeil ligt, zou hij constant moeten kleven. Zal wel komen omdat het toch een aangepaste bak is. Een sportwagen schakel je normaal ook niet zo laag in z'n toeren.
Maar olie controle en eventueel vervangen zal bij de eerste beurt wel gedaan gaan worden. Ik ga eerst dit weekend de bodemplaten schoonmaken. daar ligt (rechtsvoor) olie op wat volgens zeggen komt door bijvullen. Dus na schoonmaken zou dit schoon moeten blijven, anders lekt er ergens wat. Tevens de linker en rechter motor afdekking (tussen bumper en voorwiel) met polyester van binnenuit repareren. Deze steken onder de bumper uit en aan beide kanten zit een gat. Nieuwe kosten rond de € 80, dus ik probeer het eerst zo. Nu komt er vuil in en ook voor de aerodynamica is dit niet best.
Maar olie controle en eventueel vervangen zal bij de eerste beurt wel gedaan gaan worden. Ik ga eerst dit weekend de bodemplaten schoonmaken. daar ligt (rechtsvoor) olie op wat volgens zeggen komt door bijvullen. Dus na schoonmaken zou dit schoon moeten blijven, anders lekt er ergens wat. Tevens de linker en rechter motor afdekking (tussen bumper en voorwiel) met polyester van binnenuit repareren. Deze steken onder de bumper uit en aan beide kanten zit een gat. Nieuwe kosten rond de € 80, dus ik probeer het eerst zo. Nu komt er vuil in en ook voor de aerodynamica is dit niet best.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Dat het schakelen bij een koude start niet lekker gaat is normaal bij de e39 m5.
Na het verversen van mijn olie, ging het schakelen ietsjes beter, maar het probleem blijf je houden, daar staan ze ook bekend om.
Let wel op, dat er het juiste MTF olie erin gegooit wordt!
Als je naar de lekkage gaat bekijken, moet je goed kijken wat voor kleur de olie heeft, bij rood is het meestal de slangen van je stuurbekrachtiging, die gaan namelijk lekken.
Na het verversen van mijn olie, ging het schakelen ietsjes beter, maar het probleem blijf je houden, daar staan ze ook bekend om.
Let wel op, dat er het juiste MTF olie erin gegooit wordt!
Als je naar de lekkage gaat bekijken, moet je goed kijken wat voor kleur de olie heeft, bij rood is het meestal de slangen van je stuurbekrachtiging, die gaan namelijk lekken.
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
het is best normaal dat een bmw e39 m5 met koud motor moeilijk van 1 naar 2 gaat. niks aan de had marcel.
gr
kotje
gr
kotje
- Kevin_1987
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 15:44
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Is inderdaad een normaal verschijnsel bij een E39 M5. Had mijne ook bij een koude motor: beetje geduld en rustig warmrijden is het beste. Moet wel zeggen dat nadat de versnellingsbakolie vervangen was, het wel een stukje soepeler ging, maar geen gigantisch verschil.
///M. The strongest letter in the world.
E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss
E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)
E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss
E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
gewoon met een kleine tussen gas gaat het veel makkelijker.
gr
kotje
gr
kotje
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Doen ze allemaal idd
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Kan het wellicht liggen aan de aanwezigheid van een CSD? (Clutch Delay Valve)
Ik herken het probleem van mijn manual E46 M3, maar na het verwijderen van de CSD was het voor 80% opgelost.
Ik herken het probleem van mijn manual E46 M3, maar na het verwijderen van de CSD was het voor 80% opgelost.
Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2
Ik heb het altijd anders geleerd van iemand die echt van wanten weet op rijgebied (rally)en vrachtwagen.
Tussengas geef je altijd bij terugschakelen om het toerental te brengen op het toerental waar de versnelling in zou zitten een versnelling terug, bv. van 3 naar 2. Net als bij een motorfiets.
Bij opschakelen is dubbel clutch de manier, in zijn 1 wegrijden, met schakelen naar 2 de pook in neutraal daarna de koppeling een maal vlug op laten komen en weer snel intrappen en dan naar zijn 2, dat gaat heel soepel.
groetjes Lenno
Tussengas geef je altijd bij terugschakelen om het toerental te brengen op het toerental waar de versnelling in zou zitten een versnelling terug, bv. van 3 naar 2. Net als bij een motorfiets.
Bij opschakelen is dubbel clutch de manier, in zijn 1 wegrijden, met schakelen naar 2 de pook in neutraal daarna de koppeling een maal vlug op laten komen en weer snel intrappen en dan naar zijn 2, dat gaat heel soepel.
groetjes Lenno