e60 520d Chippen
Re: e60 520d Chippen
Ik wil de feestvreugde niet verstoren maar ga je op deze manier niet teveel pk's uit een (in verhouding) te klein blok halen?
Wat me opvalt is dat mensen wel vragen of mijn bak het aan kan maar nooit of de motor er voor gemaakt is?
Waar ik op doel is dat bij de eerste tdi tjes (60 en 90pk) geweldige moteren waren en nu wordt daar zoveel pk uit gehaald en nu geregeld een motor moet worden gereviseerd omdat er teveel pk's uit een te klein blok wordt gehaald.
Wat me opvalt is dat mensen wel vragen of mijn bak het aan kan maar nooit of de motor er voor gemaakt is?
Waar ik op doel is dat bij de eerste tdi tjes (60 en 90pk) geweldige moteren waren en nu wordt daar zoveel pk uit gehaald en nu geregeld een motor moet worden gereviseerd omdat er teveel pk's uit een te klein blok wordt gehaald.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: e60 520d Chippen
Tja... Dat is een vraag waar dat volgens mij niemand een eenduidig antwoord op kan geven...
Vroeger was het inderdaad ondenkbaar dat er zoveel vermogen uit zo een relatief klein blok gehaald wordt.
Maar de nieuwe 2 liter diesels van BMW hebben van de fabriek uit al 184pk als ik me niet vergis.
Bij motoren doen ze het nog straffer! Daar halen ze 180pk uit een 1 liter motor...
Mijn motor staat nu op 163pk en is eigenlijk bedoeld voor 177pk. Dus dat kan hij alvast aan
Voor de rest ben ik eigenlijk vooral geïnteresseerd in chiptuning om meer koppel onderin te hebben om zo hopelijk een lager verbruik te bekomen.
Af en toe zullen de pk'tjes wel eens bovengehaald worden, maar dat is dus niet het hoofddoel van de tuning (alleszins voor mij niet).
Vroeger was het inderdaad ondenkbaar dat er zoveel vermogen uit zo een relatief klein blok gehaald wordt.
Maar de nieuwe 2 liter diesels van BMW hebben van de fabriek uit al 184pk als ik me niet vergis.
Bij motoren doen ze het nog straffer! Daar halen ze 180pk uit een 1 liter motor...
Mijn motor staat nu op 163pk en is eigenlijk bedoeld voor 177pk. Dus dat kan hij alvast aan
Voor de rest ben ik eigenlijk vooral geïnteresseerd in chiptuning om meer koppel onderin te hebben om zo hopelijk een lager verbruik te bekomen.
Af en toe zullen de pk'tjes wel eens bovengehaald worden, maar dat is dus niet het hoofddoel van de tuning (alleszins voor mij niet).
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: e60 520d Chippen
Lijkt me logisch, omdat je minder ver in de toeren hoeft door te halen om vlot van je plek te komen. Je kunt met minder toeren dezelfde acceleratie bereiken. In de praktijk zal je dan iets sneller naar een hogere versnelling doorschakelen, waardoor je zuiniger rijdtDavud schreef:
Het was overigens wel zeer opmerkelijk dat na de 2e tuning (met veel koppel), veel zuiniger reed (volgens verbruiksmeter).
Re: e60 520d Chippen
En dat uit een twee liter diesel motor, dat is heel goed.
Ooit heb ik een E60 automaat 525D 2,5 liter laten herprogrammeren van 170 naar 215pk en 475 Nm (gemeten op de rollentestbank) en dat vond ik al heel wat.
Verbruik voor en na hetzelfde : 6,4 liter%.
Je 520D zal wel zuiniger zijn, zeker als het een handgeschakelde is.
Denk eraan je verbruik opnieuw te calibreren in het geheimmenu, want een tuning verstoort het oorspronkelijke verbruikscijfer !
Ooit heb ik een E60 automaat 525D 2,5 liter laten herprogrammeren van 170 naar 215pk en 475 Nm (gemeten op de rollentestbank) en dat vond ik al heel wat.
Verbruik voor en na hetzelfde : 6,4 liter%.
Je 520D zal wel zuiniger zijn, zeker als het een handgeschakelde is.
Denk eraan je verbruik opnieuw te calibreren in het geheimmenu, want een tuning verstoort het oorspronkelijke verbruikscijfer !
Re: e60 520d Chippen
Hoe doe je dat? Je verbruik calibreren?
Omdat ik wou weten hoe accuraat de boordcomputer het gemiddelde verbruik aangaf, heb ik het zelf eens berekend.
De computer gaf 6,2 aan, mijn berekening kwam uit op 6,5. De computer lijkt dus iets minder op te geven dan de realiteit.
Krijg je dit eruit door te calibreren?
BTW: 6,4 is wel heel weinig voor een 525 automaat!
Omdat ik wou weten hoe accuraat de boordcomputer het gemiddelde verbruik aangaf, heb ik het zelf eens berekend.
De computer gaf 6,2 aan, mijn berekening kwam uit op 6,5. De computer lijkt dus iets minder op te geven dan de realiteit.
Krijg je dit eruit door te calibreren?
BTW: 6,4 is wel heel weinig voor een 525 automaat!
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: e60 520d Chippen
ik heb mijn verbruik ook moeten bijregelen gaf 1L meer aan dan de werkelijkheid.
In het verborgen menu 20 : KORRVERBR ken je de factor aanpassen origineel is dit 1000, ga je omlaag verlaag je het aangegeven verbruik.
In het verborgen menu 20 : KORRVERBR ken je de factor aanpassen origineel is dit 1000, ga je omlaag verlaag je het aangegeven verbruik.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: e60 520d Chippen
En hoe kom ik in verborgen menu 20? 
EDIT: never mind, heb het al gevonden!
EDIT: never mind, heb het al gevonden!
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: e60 520d Chippen
Ok guys, hij is een aantal dagen terug ge-herprogrammeerd.
Er is nu veel koppel beschikbaar vanaf ongeveer 2200rpm.
Het rijdt veel lekkerder nu en ben tot nu toe uiterst tevreden met het resultaat.
Er is nu veel koppel beschikbaar vanaf ongeveer 2200rpm.
Het rijdt veel lekkerder nu en ben tot nu toe uiterst tevreden met het resultaat.
Re: e60 520d Chippen
Ben blij dat je tevreden bent met het resultaat!
Heb je van die laatste tuning ook de koppel- en vermogenscurve? Kan je ze hier ook nog eens plaatsen?
Kan ik ze misschien als voorbeeld gebruiken voor wanneer ik mijn wagen laat chippen.
Heb je van die laatste tuning ook de koppel- en vermogenscurve? Kan je ze hier ook nog eens plaatsen?
Kan ik ze misschien als voorbeeld gebruiken voor wanneer ik mijn wagen laat chippen.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: e60 520d Chippen
Van de laatste tuning heb ik geen vermogensmeting laten doen nog, omdat ik dus de auto eerst moest uittesten.
Ik denk ook niet dat ik terugga om het te laten doen. Ik voel dat het goed is zo.
Waarschijnlijk is er 1 persoon die verantwoordelijk voor de software van ATM. Dus de kans is groot dat je ongeveer de zelfde tuning krijgt.
Ik denk ook niet dat ik terugga om het te laten doen. Ik voel dat het goed is zo.
Waarschijnlijk is er 1 persoon die verantwoordelijk voor de software van ATM. Dus de kans is groot dat je ongeveer de zelfde tuning krijgt.
Laatst gewijzigd door Gast op 05 apr 2012, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Re: e60 520d Chippen
Hoe bevalt de tuning tot dusver? Zit er zelf ook over te denken mijn 520d te chippen... Maar heb ook de horror verhalen in mijn achterhoofd..!
Groetjes
Groetjes
Re: e60 520d Chippen
Ben drie jaar geleden (60.000km) ook bij ATM geweest voor mijn 520D, 2006-150pk.
Geen vermogensmeting laten doen maar ben zeer tevreden en heb al die tijd nooit problemen gehad.
Geen vermogensmeting laten doen maar ben zeer tevreden en heb al die tijd nooit problemen gehad.
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
