aanhanger verlichting

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
cabrio328

aanhanger verlichting

Bericht door cabrio328 » 27 mar 2012, 22:56

wie kan me helpen. ik heb nu ruim 3 maanden mijn 530 D touring. ik wilde laatst mijn aanhanger aankoppelen maar de lampen deden het niet. mijn auto heeft een door bmw afgeleverde aansluiting 13 polig en trekhaak. de richting aanwijzers werken wel. de remlichten heb ik niet kunnen testen, als ik de rem indruk en ik ren daarna naar achter zijn ze uit. als de aanhanger aangesloten is blijven de lampen van de auto normaal werken maar van de aanhanger gaan ze na het aanzetten van de lichtschakelaar na enkele seconden uit. vandaag bij de dealer geweest maar daar werkt alles goed. vanavond een andere aanhanger getest en ook bij deze blijft alles aan. het enige verschil is dat beide test uitgevoerd zijn met een verloop van 13 naar 9 polige stekker. mijn aanhanger is 13 polig. de verlichting van de aanhanger werkt wel achter mijn Ducato van 2008. ook heeft de aanhanger gloeilampen en geen leds.ik zou dit te maken kunnen hebben met een mogelijke draadbreuk van de kabel van de achterklep, wie weet raad?

tom_il

Re: aanhanger verlichting

Bericht door tom_il » 27 mar 2012, 23:22

Zie niet hoe dit iets te maken kan hebben met de kabels van de achterklep.
525d E61 2007 pre-LCI

IQM

Bericht door IQM » 28 mar 2012, 21:04

Dit heeft volgens mij niets met een mogelijke kabelbreuk te maken. Als het bij de dealer en met een andere aanhanger normaal werkt dan zou ik het eerder in de aanhanger zelf zoeken. Is de zekering wel goed eigenlijk?
Remlicht kun je testen als je met de aanhanger erachter vóór iets geparkeerd staat. Dan zie je een duidelijke rode gloed als je de rem intrapt.

Mijn BMW heeft ook een door BMW (achteraf) gemonteerde afneembare trekhaak en geeft geen problemen met een 13 polige aansluiting van de caravan of met een verloopje naar 9p voor een fietsenrek.

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 28 mar 2012, 22:15

als de breuk in de kabels van de achterklap sluiting maken zou dit misschien de verlichting kunnen beinvloeden. in de achterklep zit ook een aasturing van het 3e remlicht.ik denk ook dat dit niet de oorzaak is maar je weet maar nooit. de aanhangers waarmee het wel goed gaat zijn voorzien van een 7 polige stekker. het probleem is met mijn 13 polige stekker, en als hier iets op aangesloten wordt. de aanhanger verlichting werkt wel achter mijn ducato die ook is voorzien met een 13 polige stekker.

IQM

Bericht door IQM » 29 mar 2012, 23:04

Even resumerend:
aanhanger 13p achter andere auto = goed
aanhanger 13p achter BMW = niet goed
andere aanhanger 7p met verloopje achter BMW = goed?

Je zou natuurlijk ook nog een keer -als je de mogelijkheid hebt- een andere 13p aanhanger of caravan achter je auto kunnen hangen. En dan het liefst eentje waarvan je weet dat die op een andere auto (BMW?) geen fouten geeft. Als het dan nog steeds niet werkt dan moet het toch echt iets in de auto zijn.
Heb je gezien bij de dealer dat alles OK is of heeft men je dat verteld? (Niet dat ik de dealer niet geloof maar toch...) Waarschijnlijk heeft de dealer alleen maar gekeken naar meldingen van de Anhänger module en geen koppeling gemaakt.

Dan blijft er toch maar één conclusie: er is iets mis in de polen die wel in de 13p stekker zitten en niet in de 7p stekker. Dat zijn volgens mij een constante 12v, een geschakelde 12v via het contact, een automatische aanhanger herkenning en 2 extra massa kabels. Apart trouwens, constante of geschakelde 12v is alleen voor caravans lijkt me. Wat moet een aanhanger daarmee?

Het lijkt me niets met een mogelijke draadbreuk in een kabelboom te maken hebben. Dat zou je dan aan meer moeten merken. Bijv. de afstandsbediening, 3e remlicht (kun je van binnenuit zien bij een Touring) of de mistachterlichten.

gogme

Bericht door gogme » 30 mar 2012, 09:31

Ik zou gewoon de aanhanger achter de BMW hangen en naar de garage rijden. Aanhanger achter een andere BMW koppelen. Op die manier kan je er achter komen of het in de auto zit of in de aanhanger. Groet, Willem

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 31 mar 2012, 23:06

Hallo IQM. in jouw verhaal zit iets waar ik wat mee kan. het betreft nl een paardentrailer. die heeft binnenverlichting in de zadelkamer en achter. deze worden geschakeld middels de constante 12V, maar er zit een wisselschakelaar op om via de verlichting te kunnen bedienen. ik zal die wisselschakalaar eens openschroeven. de 7 polige verlichting heb ik vandaag getest met een aanhanger, die werkt prima. ik hou je op de hoogte.

jvbosma

Bericht door jvbosma » 10 feb 2015, 20:38

Is het ook duidelijk wat de oorzaak nu was? Ik heb nu hetzelfde probleem met 13polige stekker. Rijverlichting blijft enkele seconde aan en gaat dan uit, alle overige verlichting doet het dus wel.

jvbosma

Bericht door jvbosma » 16 feb 2015, 13:18

Ik ben zelf aan het zoeken gegaan, ik wordt er nog niet wijs van. De verlichting op de caravan werkt de bmw stekker/verlichting werkt (gecheckt bij garage) alleen lijkt mn BMW een maximaal vermogen aan de aanhanger te kunnen leveren. Als ik de achterlichten er uit haal of alle lampen van de caravan er uit haal en dan alleen 1 achterlicht er in laat werkt het wel. Zodra ik bij een van deze opstellingen 1 extra lamp in de achterlichten zet valt de verlichting uit.

Ik heb de dealer gevraagd of zij de beveiliging (want dat lijkt het te zijn, kan iemand dat bevestigen?) er af kan halen antwoorden zij; 'als dat al zou kunnen dan doen we dat niet' Mijn vraag heeft iemand een oplossing? kan de beveiliging er af?

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 16 feb 2015, 13:21

Kan het niet in de module zitten ?

Af fabriek wordt er een module geplaatst, achteraf meestal niet.

De mijne is achteraf geplaatst, zonder module, ik denk dat met module dit soort storingen op kan treden ????

jvbosma

Bericht door jvbosma » 16 feb 2015, 13:43

Dat lijkt mij mogelijk inderdaad,maar de auto werkt wel met andere aanhangers. Heb nog wat nagezocht, kan ook zijn dat de achterlichten links/rechts niet gescheiden zijn op de aanhanger, dat er een 13 polige stekker op een 7 polige bedrading is aangesloten. Dat ga ik eerst een nakijken aangezien het systeem pas uitvalt als beide lampen gemonteerd zijn.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 16 feb 2015, 13:48

Dat zou idd ook een goede verklaring kunnen zijn, ik ben benieuwd.

tom_il

Bericht door tom_il » 16 feb 2015, 13:56

Bart70 schreef: De mijne is achteraf geplaatst, zonder module, ik denk dat met module dit soort storingen op kan treden ????
zonder Module ? Dat lijkt mij straf. Dan zouden de lichten bij op je normale lichten hangen, en weet de wagen ook niet dat er iets aanhangt en gaat oa je PDC niet uit. Ook de lichten check werk dan niet.
Zou ik zeker niet aanraden, je lichtmodule is niet gemaakt voor die bijkomende belasting.

Voor jouw wagen is dit niet het geval maar bij de latere heeft het DSC een trailer stabilisatiefunctie, en die gaat ook alleen werken als er een module aanwezig is zodat de wagen weet dat er een trailer aanhangt.
525d E61 2007 pre-LCI

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 16 feb 2015, 14:12

De pdc gaat inderdaad niet uit, maar dit ben ik gewend met de daily.

Ik heb rechts wel een 14 polige stekker zitten die nergens op aan gesloten zit en een kleine stekker loos zitten, ook geen idee of deze voor de module zijn.
Verder links ook geen aanhangermodule te vinden volgens mij. Er zitten rechts ook een hoop niet originele draden :gek:

Rechts :

Afbeelding

Links :

Afbeelding

jvbosma

Bericht door jvbosma » 16 feb 2015, 14:20

aftermarket gaat volgens mij vaak op de achterlichten van de auto inderdaad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”