roetfilter vervangen..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door AlexS » 28 mar 2012, 14:20

** dit wordt een "bericht met gefronste wenkbrauw". U bent gewaarschuwd :) **

Wow... als ik dit hele verhaal lees schrik ik echt van de nonsens en onkunde die er over dit onderwerp wordt opgeschreven. Aangezien het wel een belangrijk punt is/gaat worden voor veel dieselrijders denk ik dat het erg is aan te raden niet zomaar wat aan te nemen van mensen. Of om niet geheel gefundeerd dingen te gaan roepen. Even mezelf niet populair maken nu :gek: ; dat geldt ook voor zgn 'specialisten' waarvan ik in het forum dingen lees.

Ik twijfel trouwens geen minuut aan de goede bedoelingen van iedereen hoor, dat is ook niet mijn probleem ermee. Ik zeg dit allemaal omdat ik (toevallig) meerdere jaren heb gewerkt in de ontwikkeling, installatie en analyse van roetfiltersystemen voor 1 van de 5 grootste producenten van de wereld. Het roetfiltreer/reinigings proces is kinderlijk eenvoudig; de technologie om het zo eenvoudig te maken is echter redelijk complex.

Mocht je inhoudelijke vragen hebben over deze reaktie of roetfilters in het algemeen, stuur me dan een pb om te voorkomen dat het hier helemaal off topic schiet. Dank voor het lezen!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Bmw 525 Berline » 29 mar 2012, 21:43

Hey jongens.. hoe kan ik zien hoe lang mijn roetfilter voor vervanging/reiniging/of ik weet niet wat... aan toe is?

Is dat ook via Idrive dat je dat kunt zien en als je melding krijgt is dat via boordcomputer en zegt gewoon "roetfilter" of geeft die een symbool weer?

Ed lovivo
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 nov 2011, 09:08

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Ed lovivo » 30 mar 2012, 08:22

Moet ie bij de APK niet aan bepaalde CO2 waarden voldoen door een roetfilter? Weet niet of die nog worden behaald zonder roetfilter.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door AlexS » 30 mar 2012, 14:36

In principe werden diesels alleen onderworpen aan een roetmeting (K-waarde). Zolang die onder een bepaalde waarde bleef was er niks aan de hand.Andere metingen werden niet verricht. Per 1 april a.s verandert er echter iets ;

Uitlaatgastest bij APK 2 voertuigen met benzine- of dieselmotor.
Bij personenauto‟s en bedrijfsauto‟s met maximum massa van niet meer dan 3500 kg. (APK 2) die een datum eerste toelating hebben van na 31 december 2005 wordt de uitlaatgastest (meting aan eind van de uitlaat) vervangen door uitlezing van het EOBD. U hebt hiervoor dus een uitleesapparaat/scantool nodig.


http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Wijzigingen ... rsie_1.pdf het stroomschema verderop in het document toont de werkwijze met EOBD uitlezing

Het is volgens mij wel zo dat als het roetfilter is verwijderd en een keurmeester dit constateert, het voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Bmw 525 Berline » 30 mar 2012, 16:14

Jongens.. heb met mijn specialist gebeld en die zegt dat het niet altijd per se moet dat de roetfilter aan onderhoud toe is of vervangen moet worden... en die zei ook dat je als het zo ver is dat de auto dan niet meer trekt.

Hij zei dat als het nodig is dat hij het doet voor ongeveer 650€.. dat is afhalen.. opsturen voor (chemische)reiniging en terug opzetten.

Hij zei dat ik men eigen nog zeker geen zorgen hoefde te maken en dat het zelfs kan dat het helemaal niet hoeft.. want had gezegd dat rond 200.000km's het meestal tijd is..

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door tom_il » 30 mar 2012, 17:11

De teller is ook hier weer een schatting zoals all de tellers.

Je merkt dat een roetfilter aan vervanging toe is door het feit dat hij zeer dikwijls moet regeneren. Wachten tot hij niet meer "trekt" zou ik niet doen dan zit hij dicht.
Laatst gewijzigd door tom_il op 30 mar 2012, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

beo5
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 sep 2011, 15:53

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door beo5 » 30 mar 2012, 17:57

Hallo.

Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden nagezien.Het lampje ging aan naar een 6 kilometer rijden.Bij een parkeerplaats even gestopt en vervolgens alles uit gezet.Bij wegrijden geen melding,maar deze kwam naar een aantal KM weer in.Ook vandaag wederom.Ik heb eens met een garage adviseerde eens de auto wat meer te laten knallen.Wel toevallig dat het probleem is ontstaan nadat ik de wagen de dag ervoor tot 2 keer toe lang heb stationair draaien ivm wat aansluiten,en dat alleen wil als de auto loopt.

Nu morgen maar weer eens kijken en anders maar naar een beste oplossing zoeken.1200 euro voor een filtertje zie ik niet zo zitten.De auto zit overigens op 130000 km.Is dit dus niet een beetje vroeg?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door tom_il » 30 mar 2012, 18:50

Hoelang de roetfilter meegaat hangt heel sterk af of je veel korte afstanden doet of niet. Bij hoofdzakelijk snelweg verkeer gaat hij veel langer mee.
525d E61 2007 pre-LCI

beo5
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 sep 2011, 15:53

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door beo5 » 30 mar 2012, 20:01

Hallo Tom....
Ik rij dagelijks 150 km snelweg.Tja,wat de auto in een vorig leven heeft gedaan weet ik niet.
Ik heb dit topic door gelezen,maar vraag me nog steeds af wat de beste oplossing is.
En dan bedoel ik niet naar de stealers.

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Bmw 525 Berline » 31 mar 2012, 04:27

beo5 schreef:Hallo.

Gatver.Mijn auto is nu een maand uit de garantie en geeft sinds gisteren ook een melding dat het roetfilter dient te worden
Eerlijk gezegd eh.. valt dat wel onder garantie????Ik betwijfel het eig.. want dat is gewoon slijtage he... zo kun je ook met je remschijven beginnen dan??? :whistle:


tom_il schreef:De teller is ook hier weer een schatting zoals all de tellers.

Je merkt dat een roetfilter aan vervanging toe is door het feit dat hij zeer dikwijls moet regeneren. Wachten tot hij niet meer "trekt" zou ik niet doen dan zit hij dicht.
En hoe merk je dat hij "regenereert"?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door tom_il » 31 mar 2012, 07:24

Brom geluid van de motor, hoger verbuik, bij een automaat zal hij een hoger toerental aanhouden. Als je wagen stilstaat in een garage kort na een regeneratie zal je het ook ruiken.
525d E61 2007 pre-LCI

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door AlexS » 31 mar 2012, 10:15

Een roetfilterreiniging/vervanging valt onder periodiek onderhoud, derhalve geen garantiekwestie.

Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is externe reiniging een bijzonder goed alternatief (zeker qua prijs). Chemische reiniging zou ik niet snel aanbevelen, de veiligste manier is een thermische reiniging, gevolgd door een gecontroleerd schoonblazen van het filter in 2 richtingen.

Ik denk dat dit mogelijk moet zijn voor bedragen ruim onder de €400, indien gewenst heb ik wel een aantal adressen (via PB) die daarvoor bij uitstek geschikt zijn en ruime ervaring hiermee hebben. Hieronder een duidelijk verhaal van 1 van de specialisten die ik bedoel; hopelijk worden hiermee een aantal spookverhalen ontzenuwd. Kijk vooral naar het filmpje, want dat maakt veel duidelijk.

http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=193
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door MaasMaster » 31 mar 2012, 15:19

Dat is nou eens een interessant filmpje!
Alweer wat bijgeleerd...
:duimen:
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door Bmw 525 Berline » 31 mar 2012, 15:34

AlexS schreef:Een roetfilterreiniging/vervanging valt onder periodiek onderhoud, derhalve geen garantiekwestie.

Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf, is externe reiniging een bijzonder goed alternatief (zeker qua prijs). Chemische reiniging zou ik niet snel aanbevelen, de veiligste manier is een thermische reiniging, gevolgd door een gecontroleerd schoonblazen van het filter in 2 richtingen.

Ik denk dat dit mogelijk moet zijn voor bedragen ruim onder de €400, indien gewenst heb ik wel een aantal adressen (via PB) die daarvoor bij uitstek geschikt zijn en ruime ervaring hiermee hebben. Hieronder een duidelijk verhaal van 1 van de specialisten die ik bedoel; hopelijk worden hiermee een aantal spookverhalen ontzenuwd. Kijk vooral naar het filmpje, want dat maakt veel duidelijk.

http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2&id=193
Thx man idd een heel interessant filmpje en heb er echt wel veel door geleerd.. ,maar ergens ook "bang" gekregen want ik zit aan 165000Km's en in filmpje zeggen ze he dat je tussen de 150000Km's-200000Km's je roetfilter eens moet laten nakijken en desnoods laten onderhouden.. :roll: :s

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: roetfilter vervangen..

Bericht door AlexS » 01 apr 2012, 14:35

Je hoeft niet bang te zijn; dat is gewoon een goeie tip van ze. Ze proberen mensen ervan door te dringen dat vanaf die KM stand er een kans bestaat dat je roetfilter aan de beurt is. Bij de meeste wagens zal het wel meevallen overigens.

Het is wel aan te raden om vanaf die KM stand eens het filter te laten uitlezen, zodat je evt voordat er problemen zijn alvast het filter kan laten reinigen. Dan kan je er weer 150K mee verder en voorkom je ellende zoals vermogensverlies, turboproblemen en evt roetfilterschade. De belangrijkste 'sensor' in het hele systeem ben je echter zelf; de bestuurder kan het snelst voelen/zien of er wat is veranderd.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”