Remcilinder achter vervangen detail vraagjes

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Rorie

Remcilinders achter + remschoenen vervangen

Bericht door Rorie » 05 apr 2012, 11:42

Dag heren (& evt. vrouwen sorry...),

Ik moet eerdaags mijn remcilinder achter vervangen vanwege lekkage.
Het lijkt mij het verstandigst om dan maar alletwee de kanten tegelijk te doen + de remschoenen erbij.

Moet ik hierna de remmen opnieuw afstellen of stelt hij zichzelf weer goed door na afloop de rem
een aantal keer te gebruiken?
Neem aan dat ik de handrem ook opnieuw af moet stellen en dan de boel ontluchten.

Als er nog tips zijn, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Rorie op 11 apr 2012, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

bimmer-jeroen

Re: Remcilinders achter + remschoenen vervangen

Bericht door bimmer-jeroen » 05 apr 2012, 17:10

Remschoenen kun je niet per kant bestellen,
dat gaat per as.
remcilinders kun je wel per stuk bestellen, maar beter is wel als je dit per 2 doet (zoveel kosten ze niet)
qua ontluchten:
is het makkelijkst als je even met z`n tweeen bent.
de 1trapt dan op de rem, en houd hem vast, en opdat moment draaid de ander de ontluchting schroef een keer los en weer dicht.
dan laat de ander het rempedaal weer rustig opkomen. dit herhaal je zovaak todat er geen lucht meer uit de ontluchtingschroef komt.
daarna even op druk trappen en controleren op eventuele lekkage`s.

het afstellen van de rem:
de remsegmenten zover (handmatig) opstellen dat de trommel ernog net overheen past.
de rest stelt je auto zelf wel bij aan de hand van slijtage.

handrem zit verbonden aan je remsegment dus die stelt gelijk mee.

Tips:
-na het demonteren van je remcilinder(s) even een stang tussen pedaal en stoel zetten. Zover dat het pedaal een klein stukje ingetrapt is. dit voorkomt doorlekken.
-demonteer je remsegmenten kant voor kant. Mocht je er dan niet meer uitkomen dan kun je aan de andere kant even kijken hoe het ook alweer zat.
-voor je de trommel demonteert eerst je remsegmenten een stukje terug stellen in de trommel.
-met onluchten eerst de langste leiding ontluchten dus RA (rechtsachter)
-hou tijdens het onluchten wel je remvloeistof peil in de gaten, als je je hele reservoir leegzuigt, kun je rondom alles gaan onluchten :gek:
Voor meer vragen hoor ik het wel,
Sucses ;)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Rorie

Bericht door Rorie » 05 apr 2012, 19:25

Jeroen,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

De remschoenen heb ik idd 2 kanten besteld, kon ook niet anders :)

Nu alleen, als ik de remcilinders los haal is er nog een handigheidje waarmee ik de vloeistof een beetje
in de leidingen houd of niet? Of werkt dit wat jij zegt met een stang tussen stoel/pedaal het beste.
Ik neem aan dat als je de andere cilinder meteen monteert er niet super veel verlies/lekken zal zijn.

Bedankt wederom!

Rorie

Bericht door Rorie » 05 apr 2012, 19:34

Ik denk dat het verschil in remmen nu ong. 4 maanden merkbaar was.
Niet bij het vloeistof niveau. Maar enkel met stevig remmen.

Kan het zo zijn, dat de trommel zo oneven versleten is of evt. veel remolie opgehoopt dat die ook vervangen
moet worden of is dit een beetje voorbarig?

Zal eerst dan wel is kieken hoe die eruit ziet. :)

Groet

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 05 apr 2012, 20:56

zal waarschijnlijk komen doordat de remvloeistof wat uit je remcilinders lekt, op je remvoeringen komt. en dat je voering dusdanig verzadigt is dat het aan het glazuren is. en een geglazuurde remvoering tegen een stalen trommel remt niet erg goed.

(als dit is wat je bedoeld want ik snap het eerste deel van je tweede reactie niet helemaal...) (Ik denk dat het verschil in remmen nu ong. 4 maanden merkbaar was. Niet bij het vloeistof niveau. Maar enkel met stevig remmen.)

zodra jij begint je wartel los te draaien van je rem cilinder begint hij gelijk te lekken.
zorg ervoor dat er voldoende remvloeistof in je reservoir zit. anders kun je echt alles gaan ontluchten...
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Rorie

Bericht door Rorie » 05 apr 2012, 21:33

Jeroen,

Ja dat bedoelde ik haha, ik ga gewoon even kijken hoe het eruit ziet & goed schoonmaken.

Jij zegt dan moet je alles ontluchten, maar ik neem aan als ik alles achter vervangen heb dat ik rondom moet ontluchten,
of hoeft dat dan niet, dus enkel de achterkant?

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 05 apr 2012, 22:31

Dit is hoe ik het doe,

-ik controleer m`n remvloeistof niveau
-ik demonteer de trommels
-ik demonteer de remvoering e.d (zodat je alleen de naaf, handremkabel en remcilinder overhoud)
-dan draai je de wartel los, (achter op je remcilinder)
-dan laat ik heb gewoon even druppen (is max 30sec)
-dan plaats ik de nieuwe remcilinder
-dan draai ik de wartel weer aan
-dan draai ik de ontluchtingschroef open.
-ondertussen bekijk ik het remvloeistof niveau nog een keer
-dan plaats je alles weer terug in omgekeerde volgorde
-als je zover bent dan draai je de ontluchtingschroef dicht
-dan gaat 1persoon in de auto zitten en trapt op de rem, en houd deze vast.
-de ander draaid dan de ontuchtingschroef los en weer dicht.
-normaal zal alle lucht er al bijna uit zijn. (komt door mother nature ;) vloeistof en lucht verplaatsing :)
-het `handmatig ontluchting kun je 2 a 3 keer herhalen en dan is al je lucht er wel uit.
-daarna alles vast draaien en een drukproef.
als hij nergens begint te lekken is het goed.
-zo doe je de andere kant ook

Sucses.
Oja: de reden waarom je vooraan niet hoeft te ontluchten:
als jij je remvloeistof niveau op peil houd, en je wartel aan remcilinder los draaid.
dan komt bij mij de vloeistof me tegemoed, en kruipt niet terug de leiding in :P
dus een `eventuele` luchtbel kruipt richting een opening (dus bij jou je losgedraaide wartel)

Rorie

Bericht door Rorie » 05 apr 2012, 22:43

Bedankt voor de uitleg!

Ga me best doen.:)

Vriendelijke groet!

Rorie

Bericht door Rorie » 09 apr 2012, 19:28

Zo,

Remtrommel zat idd helemaal vol met remolie.

Alles vervangen ik heb verder niks hoeven afstellen kan dat?
Neem aan dat de afstelschroef helemaal aan het begin staat aangezien je verse schoenen heb geplaatst.

Wel zeggen dat de oude schoenen er niet eens 6.000 geleden opgezet zijn.
Door de vorige eigenaar laten vervangen tevens de remcilinders (die nu dus al lek was!!) door de Kwik Fit....

Met gewoon remmen gaat ie mooi recht nu enkel met de handrem merk ik nog een verschil tussen links en rechts..
Moet ik dat bij de handrem binnen afstellen of in de schoen nog?

Groeten & nog bedankt voor je uitleg.

dw70

Bericht door dw70 » 09 apr 2012, 20:48

het mag ook wel eens gezegd worden: complimenten voor Jeroen voor de zeer duidelijke uitleg en werkvolgorde!

:duimen:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 10 apr 2012, 22:16

@ Rorie,
Mooi dat het gelukt is :duimen: 6000km is idd wel errug vroeg.. (kon natuurlijk ook verkooppraat zijn... :X )
je moet pas in de auto gaan stellen, nadat je in de trommel klaar bent met stellen.
de stelschroef helemaal terug? dat lijkt me iets TE ver terug.
afstellen gaat als volgt:

-eerst in de auto terug stellen tot de stelmoeren ongv een halve cm vrij zijn. (zo weet je zeker dat de handrem hevel aan je remschoen max terug staat)
-daarna krik je auto op vanachter tot je wielen vrij zijn.
-dan draai je er 1wielbout uit.
-nu zoek je weer je stelschroef op en stel je hem zo ver op dat je wiel niet meer draaien kan (draai tijdens het stellen af en toe aan je wiel, zodat je weet hoe hard je hem bij stelt. Of dat je niet de verkeerde kant op gaat.
-nu je wiel vast staat doe je hem ongv 3klikjes terug, nu sleept je wiel nog heel iets. (een nieuwe voering max iets slepen, omdat het dan mooi in kan slijten en dat je max remvoering benut) in de loop der km`s wordt dat vanzelf minder.
nu kan het zijn dat je tijdens het stellen helemaal geen klikjes hoort, geen nood want dat kan verder geen kwaad (theoretisch gezien zou je stelschroef terug kunnen lopen, maar in de praktijk gebeurd dat nooit) Maar stel hem dan zover terug (op gevoel) dat je wiel iets blijft slepen, hij zal niet super licht draaien aangezien je achterwielaandrijving hebt, dat drijf je immer ook aan met je hand. maar je velg moet wiel 2 of 3 rondjes kunnen maken.
-nu je wielbout weer terug plaatsen en vastzetten.
-zo doe je ook de andere kant.

-nu kom je in de auto en draai je de stelmoeren weer tegen hun aanslag.
-dan controleer je hoe zo`n slag je handrem maakt (hoe hoog maakt niet uit, gewoon wat jij fijn vind, die van mij staat al vast op een helling na 4klikjes, maar m`n wielen draaien normaal gewoon vrij rond) dit is allemaal questie van afstellen.
-na het ``voor`` stellen kijk je dat wanneer je handrem in rust positie staat je wielen nog wel netzo draaien als wanneer je ze in de trommel afgesteld had. Dit moet eigenlijk nie zwaarder lopen want je handrem wordt induvidueel niet bijgesteld in je trommel,
-dan als je het goed wilt doen kun je je handrem 1klikje optrekken en dan LA met RA gaan vergelijken draaien ze allebei even zwaar, dan nog een tikje hoger staan ze allebei bij 3klikjes vast MAAR kun je met iets meer kracht LA toch nog draaien. stel dan bij je handrem LA nog een halve slag bij.
Zo kun je heel mooi je handrem afstellen, en gelijkmating ``in de kont laten trekken``

Als je dit alles klaar hebt zul je merken dat je slag op je rempedaal ook korter is geworden. En geloof me het is toch wel iets fijner tijdens een noodrem niet eerst een keer te moeten pompen ;)

Sucses

@DW70:
Danku voor uw reactie dit kan ik erg wa(a)deren :amen:
Maar we zijn hier immers op een forum om elkaar te helpen. En daar help ik graag aan mee. De garage`s zijn tegenwoordig al duur genoeg, en in deze tijden kan iedereen z`n euro`s wel hard gebruiken :whistle:

Rorie

Bericht door Rorie » 11 apr 2012, 19:36

hehe ik voel me best lullig als ik steeds van die korte reacties terug geef maar ik waardeer dit ten zeerste natuurlijk!

Ik ga vd week even verder aan werken/afstellen daarna APK even kijken hoe dat gaat.
Laat ik afloop uiteraard ook even weten!

:duim:

Rorie

Bericht door Rorie » 11 apr 2012, 19:38

oja,

de schoenen waren wel vervangen zat een bon bij. Hele zooi achter vervangen & ontlucht voor een kleine 550 euro. pfff.

Speeddragon

Remcilinder achter vervangen detail vraagjes

Bericht door Speeddragon » 20 jan 2015, 17:50

De coupe is vandaag niet door de keuring gekomen (wissertje/lampje e.d je kent het wel).

Maar ook een probleem met het remsysteem kwam naar boven: remverschil achter, en een lekke remcilinder.

IK heb dit topic al gevonden.

Echter er zijn nog wel 2 dingen die ik niet snap:
Om het lekken te voorkomen zegt de een dat je het pedaal moet indrukken als je de wartel los haalten de ander zegt weer dat dit niet hoeft. Wat is hier de achterliggende gedachte achter.

Zal ik alle 2 de remcilinders vervangen (links en rechts), en allebij de voeringen. Of de voering laten voor wat die is? (weet niet hoelang het al lekt)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”