schommelend stationair toerental

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 27 mar 2012, 15:17

eff vraagje als jullie je airco opzetten e60-61 komt er dan een geluid bij, bij het normaal motor geluid? duidelijk te merken bij optrekken.

Burp
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 jan 2012, 22:26

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door Burp » 27 mar 2012, 18:23

Ik merk helemaal niets aan het geluid

tikkie
Berichten: 364
Lid geworden op: 11 mei 2011, 17:43

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door tikkie » 27 mar 2012, 18:41

Ik ook niet.
BMW E61 530i 2007 (LCI)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door tom_il » 27 mar 2012, 20:03

Bij mij komt er geluid bij.
525d E61 2007 pre-LCI

No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 27 mar 2012, 21:43

geluid neemt precies toe bij het optrekken, of gwn toerental verhogen
zou het meer te merken zijn bij diesel motoren? want jullie hebben beide benzine
Burp en tikkie hebben jullie wagens dan ook last van schommelend toerental?

van zodra ik mijn airco opzet heb ik totaal geen last van schommelend toerental en of schokken
het raare is wat heeft dat daarmee te maken :s
dus ik dacht omdat de airco-compressor wat lawaai begint te maken dat die het mss aant opgeven is

wat ik hieruit kan maken is volgende
ofwel zit het probleem in de lucht aanzuig van de motor / lucht brandstof mengeling <== airco aan betere lucht circulatie door de draaiende schroef
ofwel is het de airco compressor zelf <== die vast begint te komen en weerstand geeft aan de motor zonder dat de airco opstaat ?

lucht aanzuig heb ik zelf al gecontroleerd alles is vrij niks abnormaal ==> het zou kunnen dat de lucht massa meter verkeerde waardes doorgeeft
temperatuur of luchtdruk
is zo'n luchtmassameter te kuisen??? met remreiniger of zo iets?
moest het de luchtmassameter zijn dan zou die foutcodes enzo moeten geven, en slecht trekken en veel roken enzo?? of heb ik het mis?
airco pomp wil ik ook is controleren als ik wat vrije tijd heb riemen eff los en kijken of dat die mooi vrij loopt

al vast bedankt voor jullie reactie
ik weet et ben maar een nieuwkomer maar jah kheb die auto nog maar 3maand hiervoor met een opel gereden groot verschil dus :P

NanuXL
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2011, 15:49

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door NanuXL » 07 apr 2012, 20:26

Heren,

ik heb helaas ook hetzelfde probleem! Een korte beschrijving:
- stationair schommelen als de auto al heeft gereden. Meestal met koude motor geen probleem. Ik moet wel zeggen, ik rijd veel in de file helaas.
- schommelen tussen de 70 en 140 km/h. Niet altijd, heb het idee dat het vaak aan de temperatuur buiten ligt. Verder heb ik ook het idee dat het minder is met Airco aan.

Ik heb de volgende zaken al laten doen:
- Versnellingsbak olie in december bij de dealer laten vervangen, resultaat, meer last van schommelend toerental. Eerste paar dagen schakelde de auto zeker soepeler, maar de onhebbelijkheden die die al had, zaten er nog steeds in.
Die onhebbelijkheden zijn:
* bij derde versnelling soms wel en soms niet hard overschakelen
* soms wanneer naar stilstand wordt afgeremd harde stoot naar de 1ste versnelling
Voor de rest schakelt en rijdt de auto eigenlijk voortreffelijk. Heb inmiddels een mailtje uitgezet naar ZF Dortmund voor advies!
- Heb vorig jaar februari de inlaatspruitstuk, gloeibougies, etc vervangen.
- Heb in december, samen met de versnellingsbak olie verversing ook de accu vervangen, dus kan me niet voorstellen dat het met elektronica te maken heeft.

Wat ik nog niet heb laten doen is het volgende:
- Roetfilter is nog niet vervangen, auto regenereert 1x per week. Dan rijdt de wagen echt niet fijn!! KM stand 207dkm. Auto houdt niet in, rookt niet, stinkt niet naar diesel ofzo, alleen als de 'magnifieke' panorama dak openstaat, maar dat is normaal volgens mij. Mijn monteur zegt om de roetfilter pas te vervangen of leeg te halen, wanneer de auto begint in te houden, dus minder begint te trekken, maar daar heb ik tot op heden geen last van.

Ik twijfel eigenlijk over het volgende als ik jullie verhalen en ervaringen lees.
- Kan het zijn dat de toerental schommelt, omdat de roetfilter toch echt vervangen moet worden? Ik lees zaken over het dichtslibben van de motor...
- Kan het zijn dat de olie verversing bij de dealer alleen zaken erger heeft gemaakt en dat ik beter naar de dealer kan gaan om het een en ander uit te lezen. Heeft in mijn ogen weinig zin, waarschijnlijk komen ze toch weer aan met geen storingen. Of meteen naar ZF in Dortmund, om in ieder geval uit te sluiten dat het aan de bak zelf ligt.

Ik heb geen zin om de roetfilter te laten vervangen of leeg te halen, als het niet nodig is.
Wat betreft die EGR thermostaat, mijn auto wordt gewoon warm, alleen een paar maanden terug met die extreme kou en in de file, werd de auto pas warm als ik echt snelheid begon te maken.

Het is toch best een verhaal geworden :yaw: excuses....

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben?

Gr

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door E60pro » 08 apr 2012, 00:21

Roetfilter kan je van het lijstje afstrepen, want benzine motoren hebben het ook gewoon (ik).

NanuXL
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2011, 15:49

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door NanuXL » 08 apr 2012, 09:18

Oke daar heb je een punt inderdaad! Hoe kom je eigenlijk in de geheime ODB menu. Ik wil ook digitaal zien wat de afwijking is. Ik ken alleen het trucje met de idrive controller 3x rechts, 3x links etc...

NanuXL
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2011, 15:49

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door NanuXL » 09 apr 2012, 15:07

Heb zojuist een klein stukje in de stad gereden en nogmaals de toerental gecheckt met stationair draaien. Het is echt een minimale schommeling, bijna niet waarneembaar. Blijkbaar is het de ene keer erger dan de andere keer. Is dat bij jullie ook, of is het altijd hetzelfde bij jullie? :s

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door E60pro » 09 apr 2012, 17:24

Soms valt het me op en soms niet idd.

No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 11 apr 2012, 14:46

euhm ik ben altijd verder en verder op ingegaan in dit irritant probleem
verschillende forums uitgelezen en ik ben wel iets interessant tegen gekomen

schommelend stationair toerental bij stillstand voertuig in mijn geval automaat in D
zou kunnen komen van EGR en of Koppellomvormer vibratie
met dat het verminderd of helemaal weg is nadat A/C opgezet is is omdat de motor iets verhoogt in toeren
het zou opgelost kunnen zijn met stationair toerental lichtjes te verhogen
50 rpm max verhooging <=== geinformeerd bij bmw zelf

hoeveel het toerental juist verschilt airco op airco af weet ik ni
is het mogelijk om in hidden menu digitaal stationair toerental te bekijken?

ik heb het zelf nog niet laten doen maar ik heb mij der al over laten informeren en de lokale dealer staat ervoor open voor het te proberen
ik ben eigenlijk nog eff aant afwachten tot dat het weer iets warmer wordt dan komt het voor
want momenteel heb ik er totaal geen last van :s temperatuur afhankelijk dus

ik hoop dat het iets of wat opbrengt
in ieder geval grtz :) en succes

No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 11 apr 2012, 14:47

truckje met i-drive controler wat voor iets is dat? meer uitleg graag?

NanuXL
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2011, 15:49

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door NanuXL » 11 apr 2012, 17:51

Ik heb vandaag een mailtje terug gekregen van ZF Dortmund. Die goede man, schrijft het volgende:
"Drehzahlschwankungen kommen vom Drehmomentwandler.
Wenn schon ein Getriebeölwechsel durchgeführt wurde, ist vermutlich der Wandler defekt.
Dafür muß das Getriebe Aus- und Eingebaut werden.
Eine Reparatur kpl. kostet ca. 3200,-€"

WTF, ik ga niet zomaar die koppelomvormer vervangen. Ik kom overal verhalen tegen, dat nadat ze bij ZF de olie wissel hebben gedaan, dat ze dan van de schommelende toerental af zijn!
Verder ben ik ook op een fora tegengekomen dat het met een software update te verhelpen is. Of EGR klep, of erg thermostaat Het is zoeken naar een speld in een hooiberg....

ik ga die meneer een mailtje terugsturen, of er eventueel nog andere mogelijkheden zijn. Tevens ga ik ook binnenkort even langs bij andere automatenbakken revisisten. Is even kijken wat zei zeggen.
Ik ben nu in een stadium dat ik echt wil weten wat het is, zonder zomaar weer duizenden euro's te gaan investeren in de "hoop" dat het probleem opgelost wordt!

Er moeten toch meer mensen zijn die dit probleem opgelost hebben gekregen???

@No01, dat trucje met de idrive levert verder niets op, maar is wel handig om te weten:
- contact aan
- 3x rechts draaien
- 3x links draaien
- 1x rechts draaien
- 1x links draaien
- 1x rechts draaien
- knop idrive indrukken

Gr :bang:

No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 12 apr 2012, 15:03

ah dank je NanuXL :-) heb het al geprobeerd ik had er wat meer van verwacht mjah

eh man ben der ook stillekes beu van aant worden BMW top classe merk en zo veel shitzooi mee maken zeg het ergste is is dat ze der niks van weten
als je iets of wat van vraagt beginnen ze direct injectoren te benoemen drive stability, koppelomvormer en noem maar op allemaal dingen van een paar duizende euros

dat info dat ik hierboven vermelde kwam ik tegen op een engelse forum
er stond ook een topic van open waarbij iemand zelfde probleem had
kwil et een kans geven hopelijk breng et wat op
ook al ik er twijfels aan heb = blijven hopen LoL

No01
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2012, 00:39

Re: schommelend stationair toerental

Bericht door No01 » 12 apr 2012, 15:05

eff vraagje
kun je in het OBD hidden menu stationair toerental van de motor terug vinden van een E60LCI
khad het graag vergeleken met A/C aan <==> uit

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”