Schoonmaken afvoerslang panoramadak E-61

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
z3mrunner

Schoonmaken afvoerslang panoramadak E-61

Bericht door z3mrunner » 21 sep 2011, 13:18

Een Quick How To: Afvoerslang panoramadak E-61 schoon maken:

Afbeelding
4 Schroeven en 1 "dop" los maken

Afbeelding
Binnenkant kapje opwippen en schroef losmaken.

Vervolgens kan je de bumper open buigen.

Afbeelding
En kiek, wat zien we daar: Het uiteinde van de afvoer slang.

Afbeelding
Even de luchtcompressor er op en klaar!

Mikkie

Re: Schoonmaken afvoerslang panoramadak E-61

Bericht door Mikkie » 21 sep 2011, 13:46

En waar komt alle prut eruit dan? Wel een handige DIY voor iedereen die graag een paar duizend euro aan nieuwe elektronica wil besparen...

Tazran

Bericht door Tazran » 26 sep 2011, 21:00

Heeel wijs die DIY, stond ie er nu maar een half jaar terug al op... :'(

Garrie

Bericht door Garrie » 27 sep 2011, 10:52

goede DIY zou dit net zo werken bij mijn e60 voor mijn zonnedak?

MaasMaster
Contacteer:

Bericht door MaasMaster » 16 nov 2011, 18:48

Hallo,

Ik ben Kristof uit Bree (België) en heb een 525D Touring. Ik heb de afgelopên twee dagen heel wat leesplezier gehad op dit forum en besloot daarom om me aan te melden. Een aantal van de problemen hier op dit forum gemeld heb ik ook gehad (inklembeveiliging zijruit, kabelboom kofferklep gebroken, nieuwe inlaatcollector geplaatst met de plastic swirls, panoramadak met kuren, xenon lamp defect, gordelspanners storing,...). Had ik dit forum maar eerder gezocht/gevonden!!!

Ik heb net ditzelfde probleem met de afvoer van het panoramadak gehad (zonnehemel en C-stijl helemaal nat!). Hierbij heb ik bovendien de kleine "flapjes" aan het einde van het afvoerkanaal afgeknipt. Sinsdien geen enkel probleem meer!
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 15 apr 2012, 18:02

er is al eerder op dit forum gelezen dat er geschreven is over het schoonmaken van de afvoerslangen. maar de afbeeldingen en beschrijving hierboven zijn zeer duidelijk. ikheb vandaag de achterste slangen schoongemaakt als beschreven, wat een prut komt er uit de slangen. na dit schoonspuiten water door de goot laten lopen. eerst met de neus iets naar beneden, voor lopt het water vlot weg. toen de auto omgedraaid en achter water door de goot gespoelt. ook deze kant loopt nu vlot door. ik hoop nu problemen met lekkage te voorkomen. volgend jaar weer.

eMeM63

Bericht door eMeM63 » 10 jun 2012, 08:00

Nadeel van deze methode is dus wel dat je alle rotzooi terug de gootjes inblaast, als je de dakbekleding achter losmaakt kun je de slangetjes makkelijk losmaken van de gootjes en de rotzooi uit de auto blazen.

Burp

Bericht door Burp » 14 jun 2012, 13:55

Het beste is dan ook niet met de compressor doorblazen maar even doorprikken als hij dicht zit en dan je dak open zetten en daar met een bekertje oid schoon water in gooien. Komt vanzelf uit het slangetje zetten. Maar het idee is verder hetzelfde.

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 01 jul 2012, 00:11

Als je eerst de slang even door spuit is het vuit los. dan mer water door de slangen om te spoelen komt alles er prima uit. je hoeft maar even te spuiten om het vuil los te maken. het meeste druk je er meteen al uit door de slang in te krukken. ik heb na het doorspuiten ongeveer een halve liter water doorgespoelt per slang.

robstokmans

Bericht door robstokmans » 05 okt 2012, 19:12

L.S., in plaats van de achterbumper los te maken is er voor linksachter een iets makkelijker oplossing.Met je hand kun je van onderuit, ongeveer 20 cm vanaf de achterkant net met je hand tussen de achterbumper en de uitlaat het slangetjes voelen en het kapje eraf trekken, waarbij ik het geluk had, dat ik zo een prop vuil er uit kon trekken, gevolgd door het water, dat nog in het slangetje stond.

RyanAtwood

Bericht door RyanAtwood » 28 apr 2015, 15:24

Even een oud topic kicken:
Wil van de week ook de afvoerslangen van mijn E61 schoonmaken.
Waarom zitten er überhaupt dopjes op de slangen? Heb nog niet bij die van mij gekeken maar zag ze in een ander topic..
Heeft iemand een idee waar de afvoerslangen aan de voorkant uitkomen?
Heb de gaatjes bij het panoramadak aan de voorzijde gevonden, stond klein beetje water omheen. Gaatjes aan de achterkant kan ik niet zien vanwege achterste glas, is er een manier om daar bij te komen? Anders geen idee waar ik het water doorheen moet laten lopen..
Dank alvast!
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005

vijfje

Bericht door vijfje » 28 apr 2015, 17:16

Als er al water omheen stond zou ik ook naar de rubbers om je dakraam kijken (er hoort geen water te staan...) vervangen rubbers is goed zelf te doen, rubber kost een paar tientjes bij de dealer.
F11 535i & F33 430ix & i4 35

RyanAtwood

Bericht door RyanAtwood » 28 apr 2015, 18:11

Tnx voor de tip Vijfje. Kwam eerder de DIY al tegen van rubber vervangen en wil dit idd nog gaan doen, dak ruist nogal..
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005

JWtje

Bericht door JWtje » 10 aug 2015, 11:18

Ik heb een waterstofzuiger aangesloten op het slangetje met ducttape. Vervolgens stofzuiger aangezet en via een fles met een slangetje water in de goot laten lopen. Water wordt er dan snoeihard doorheen getrokken en neemt dan flink veel viezigheid mee. Heb er per kant denk ik zo'n liter of 5 doorheen geslurpt.

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 25 aug 2015, 21:00

Hi,
Heb alle 4 afvoerslangen doorgeblazen zat geen prut in, zeefjes waren ook al verwijderd. Kabelbomen links/rechts vervangen. Toch heb ik nog steeds lekkage rechtsachter, inderdaad dan bij hevige regenval, 1cm water in de accubak/deksel. Grrr.

Wat kan het dan zijn? Hoe kunnen de afvloerslangetjes eigenlijk kapot gaan? Zitten toch compleet verscholen onder het dak dus kan niet kapot gaan? Schiet de slang ergens los, vlak boven de D stijl ofzo? Iemand een tekening van hoe ze zitten?

Update 26.08:
Ik heb met een gieter tijdens zonnig moment in de gootjes water gegooid.
Links loopt aan beide kanten eruit.
Rechts is voor ok, achter geen uitloop.
Dus ondanks dat BMW dealer me vertelde dat zeefjes al verwijderd waren, ik toch maar even de boel openschroef zoals TS beschreef. Ik ben positief dat het dan opgelost is.

Update 15.10:
BMW dealer heeft zeefjes alsnog verwijderd - onder coulance/zonder kosten. Proef met gietertje water. Alles loopt weer goed door. Eindelijk!
Laatst gewijzigd door Mercedennys op 16 okt 2015, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Mercedennys
Showroom: viewtopic.php?f=120&t=40425

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”