LMM aan loopt 523i niet mooi, LMM uit loopt auto goed?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
blijf-maar-werken

LMM aan loopt 523i niet mooi, LMM uit loopt auto goed?

Bericht door blijf-maar-werken » 23 apr 2012, 15:08

Hallo allemaal,

ik heb mij eerder al een keer voorgesteld, maar ik zal het nog een keertje doen, mijn naam is Frank en ik heb een aantal probleempjes (gehad & nog steeds) met mijn BMW 523i van '99, grotendeels heb ik veel kunnen doen, heb alleen nog 1 belangrijke probleem die ik graag wil oplossen.

wanneer ik de LMM aansluit en ga rijden loopt de auto niet mooi, hij stottert en komt niet goed in de toeren, ook gaat hij niet hoger dan 3000 toeren. Bij het uitlezen komt er een fout in de nokkenas 1, 3, 4,5 ofzo naar voren, weet niet precies welke hoor, maar iets in die richting. En ik kan mij vaag herinneren dat er stond "timing" nokkenas 1, 3, 4, 5 enz enz... wanneer ik de LMM uit de stekker haal rijdt ie "goed" geen gestotter of wat, hij houdt af en toe wel wat in in de 1e waarna die je in 1x lanceert. ook heb ik het gevoel dat de toerenteller traag reageert wanneer ik gas geef.

ik heb een nieuwe LMM aangeschaft voor 75 euro, je hebt ze ook voor 300 euro maar ja ik dacht dus, daar zit vast geen verschil in aangezien de BMW dealer altijd minimaal 200 euro meer vraagt. LMM gemonteerd, probleem nog niet verholpen. (heb wel van een kennis vernomen dat er daadwerkelijk verschil kan zitten in die van 75 euro en die van 300) maar ja.. (merk is hetzelfde)

vorige week ben ik naar Duitsland gereden aangezien ik hier van geen een garage iets concreets krijg te horen, beste heer las hem uit voor maar 6 euro met een apparaat waar je u tegen zegt, Zijn mening was dat het niet de LMM was, ik moest als eerst de bougies vervangen, als dan niet goed was de kabels / bobines controleren, bougies heb ik vervangen, zonder resultaat, kabels / bobines moet ik nog laten testen dat gaat deze week gebeuren.

ik zit zelf te denken aan de nokkenas positie censor, aangezien ik te horen heb gekregen dat dit een bekend kwaaltje is (zoals de overige 100.000 bekende kwaaltjes)

als dat niet helpt moet ik dan misschien de krukkenas positie censor vervangen??

als laatste wou ik de benzine pomp vervangen want ik heb ergens op een engels forum gelezen dat dat uiteindelijk de oorzaak kon zijn, die jongeman had ook de halve auto vervangen om daar achter te komen, zo ver wil ik niet gaan aangezien het ergens in de benzine verbranding moet zitten of de timing van de nokkenas.

ik hoor graag jullie meningen en suggesties..

alvast bedankt!! :amen: :amen:

blijf-maar-werken

Re: LMM aan loopt 523i niet mooi, LMM uit loopt auto goed?

Bericht door blijf-maar-werken » 23 apr 2012, 17:00

Hallo Judaz,

bedankt voor je reactie, dan ga ik eens opzoek naar iemand die een goeie LMM heeft, en dat even uittesten op die van mij, mocht het helpen dan geef ik er graag 300 euro voor uit.

iemand nog meer suggesties?? Alles is welkom, hoe hoe meer hoe beter...

groeten

dw70

Bericht door dw70 » 23 apr 2012, 18:25

als hij zonder LMM beter draait dan met LMM gaat het toch al een bepaalde richting uit. Als dat verschil al merkbaar is...
Nok-en krukassensor werken feilloos. Zijn die defect wil de auto gewoon dood vallen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

blijf-maar-werken

Bericht door blijf-maar-werken » 23 apr 2012, 19:10

ik zal een filmpje maken morgen, met LMM aan, en dan zal ik een rondje rijden, vinden jullie dat goed?? kan ik die filmpje hier posten?? groeten,, en wat bedoel je met "wil de auto dood vallen" dat je zelfs niet van de plek komt of dat ie zo hard stottert ofzo ??

dw70

Bericht door dw70 » 23 apr 2012, 19:46

voor mij hoef je geen film te maken. Je omschrijving is duidelijk genoeg.
Vaak wordt hier de tip gegeven bij een defect aan de LMM: trek de stekker eraf en kijk of je motor weer beter draait dan met een LMM aangesloten. Dat heb je gedaan en is dus zo.
Dat je motor niet helemaal 100% draait zonder aangesloten LMM is logisch, anders hoefde er geen LMM tussen te zitten als het ook zonder kan. Toch?
Als je nokkenas en krukassensor defect zouden zijn krijgt je machine geen vonk meer van je ECU unit. En krijg je geen vonk valt de motor uit. Motor is dood. Dat scenario heb jij niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

blijf-maar-werken

Bericht door blijf-maar-werken » 23 apr 2012, 19:53

oooohhh okey,, goed uitgelegd, bedankt!! nou dan heb ik de komende dagen weer wat te doen, ik hou je op de hoogte. Groeten

blijf-maar-werken

Bericht door blijf-maar-werken » 26 apr 2012, 12:19

Komt een van jullie toevallig uit drenthe, en beschikt over een E39? Zodat ik de LMM kan poberen, mocht ie het dan nog niet goed dan, dan kan ik de LMM uitsluiten.
Zou ik echt super vinden..anders moet ik even kijken over er in de buurt een BMW sloperij is.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 26 apr 2012, 15:34

Met een defecte nokkenas sensor en/of krukas sensor start je aoto wel. Alleen loopt hij niet erg lekker. De timing is van slag. Zelf in mijn 523 ook gehad.

Tip, koop je LMM via eBay. Kosten ze ronde de € 100 en zijn nog origineel Bosch ook. ik heb er 2 weken geleden 2 besteld en binnen 4 dagen geleverd.

http://www.ebay.de/sch/exclusive-teile_ ... 4340.l2562" onclick="window.open(this.href);return false;
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

blijf-maar-werken

Bericht door blijf-maar-werken » 26 apr 2012, 15:48

okey bedankt voor de tip, hier heb je een link naar de LMM die ik 2 maand terug heb besteld, zonder resultaat:

http://autoparts-outlet.nl/store/index. ... cts_id=379" onclick="window.open(this.href);return false;

nou dat heb ik dus ook, auto start wel, maar loopt niet lekker..ik denk dat ik echt een filmpje moet gaan maken, dat de probleem dan duidelijker is. Want volgens gebruiker DW70 is de motor dood als de nokken-krukas positie sensor kapot is, en volgens jou loopt ie nog wel maar niet fijn, zoals bij mij het geval is.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 26 apr 2012, 16:07

Nee, auto is niet dood. Sensor is om juiste tijdstip ontsteking te bepalen. Vervroegen/verlaten.dus.
Maar het probleem is dat je een Bosch LMM moet hebben. geen imitatie.
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

blijf-maar-werken

Bericht door blijf-maar-werken » 26 apr 2012, 17:30

en weet jij toevallig wat de verschillen zijn met de LMM's?? als ik hem zo bekijk zit er alleen maar een sensor in en stuk platic, kan me niet voorstellen dat er software of iets dergelijks in een LMM zit waardoor ze zo verschillen,,,,,weet jij toevallig wat de verschillen zijn?

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 26 apr 2012, 18:28

Ik denk de gebruikte materialen voor de sensor. Ook de gemeten waarden kunnen afwijken, waardoor je ECU verkeerd bijregelt. Vraag me niet waarom, maar de problemen blijken te verdwijnen als je origineel Bosch gebruikt.

Ik heb met mijn :///m: ook dat onregelmatige gehad. na vervanging van de 2 LMM's rijdt hij weer als nieuw.

Zie dit draadje
http://www.bimmerportal.nl/m5-f108/stot ... 26922.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

dw70

Bericht door dw70 » 26 apr 2012, 18:49

marcel. Als je op lage snelheid rijdt en je nokkenas sensor gaat kapot en je drukt bij het stoplicht de koppeling in gaat de auto doodvallen. Probeer dan maar eens de kameraad weer aan de praat te krijgen. Dat gaat echt van harte.

Dat heeft hij niet. De auto start gewoon en dat lukt je zeer slecht met een defecte nokkenas-sensor. Gaat ook hopeloos met een defecte krukas sensor.

Dat jouw auto nog enigsinds draaide is uitzondering en geen regel. Op hogere snelheid lukt het je nog wel om de ketel aan de praat te houden, je draait alleen op de helft van je vermogen omdat het motormanagement al ingegrepen heeft.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 26 apr 2012, 19:13

Kan wel zijn, maar beiden waren kapot/of kapot aan het gaan. Starten ging goed, maar rijden niet van harte. En idd regelmatig afslaan en dan weer starten.
Maar dat heeft met bovenstaande niets te maken. En ik heb nergens beweerd van wel, ik regaeerde alleen op je opmerking dat je wagen dan niet start en dus dood is.

Als je mijn bericht daarna verder leest geef ik alleen nog een tip mbt de LMM.

Dus ergens begrijp ik je laatste berichtje niet echt :s
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

dw70

Bericht door dw70 » 26 apr 2012, 19:33

ik wist inderdaad niet dat er alsnog een vonk over de schutting gegooid wordt door de ECU bij het falen van een ingangssignaal. Altijd de overtuiging gehad dat dit wel zo was. Ja dan verzuipt inderdaad de ketel als de vonk te laat of te vroeg komt.
Je bericht heeft me even laten sporen zoeken en je hebt gelijk. :duim: Daar heb ik weer wat geleerd.

Blijft zijn scenario hetzelfde. Hij valt niet uit, slaat niet af, start gewoon maar met lmm hopeloos. Zonder beter. Ligt het toch voor de hand?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”