olielampje gaat oranje branden na een half uur rijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
pveltman

olielampje gaat oranje branden na een half uur rijden

Bericht door pveltman » 10 okt 2010, 19:08

Afgelopen week heb ik de olie sensor vervangen omdat mijn lampje na het starten voor 10 sec ging branden. Reed er al een tijdje mee rond en was blij dat ik dit nu opgelost heb. De sensor lijkt het nu ook weer te doen, heb namelijk geen branden lampje meer de eerste 10 sec van de rit.
Nu heb ik er een nieuwe klacht voor in de plaats gekregen... Mijn lampje gaat nu af en toe na ongeveer een half uur oranje branden en blijft dan ook branden totdat de auto uitgezet wordt. Dit gebeurt meestal als ik een poosje onder weg ben en het gebeurt niet iedere rit. Dacht de eerste keer m'n oliepeil is te laag maar dit bleek niet het geval te zijn.

Heeft iemand dit eerder gehad en weet iemand hoe dit op te lossen is?

pveltman

Re: olielampje gaat oranje branden na een half uur rijden

Bericht door pveltman » 11 okt 2010, 18:21

Oke, bedankt voor de tip. Binnenkort maar eens langs de dealer dan.

illie

Bericht door illie » 11 mei 2012, 11:52

Goedemiddag,

Even een upje omdat deze post het best in de buurt komt van mijn probleem.
Direct na starten gaat lampje NIET branden. In SOMMIGE gevallen gaat na een tijdje (20-30 min, of 15-30km) het olielampje branden. Na stilzetten auto gaat lampje vrijwel ALTIJD branden. Olie peil ik regelmatig en staat keurig op peil. Ik constateer geen signalen van een kapotte sensor (volgens forum zou dit zijn als lampje direct na starten even brandt).

Ben benieuwd naar de tip. Betreft een E46 320i sedan uit 2000.

Mvg
Ilja

illie

Bericht door illie » 11 mei 2012, 12:03

Heb de zoekfunctie verder doorgespit en begin maar gewoon met vervangen sensor. Oliebeurt komt eraan dus dat ik meteen meenemen.

Gr
Ilja

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 11 mei 2012, 14:06

Vertel even of het probleem hiermee verholpen is. Misschien dat een ander er iets aan heeft.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

hanse46

Bericht door hanse46 » 11 mei 2012, 22:56

Ik ben ook wel benieuwd, heb exact hetzelfde als pveltman. Echter heb ik geen originele sensor geplaatst, wellicht dat dat het is.

Dynamo

Bericht door Dynamo » 12 mei 2012, 18:47

Bij mijn 98-er 328 heb ik last van hetzelfde. Olie lampje gaat regelmatig aan bij uitzetten en soms na 20 min tot een half uur rijden. Ook bij normaal oliepeil.
Na vervangen van de oliepeil sensor komt t wel minder voor, met name het onder het rijden aangaan (of t komt later, ik rij niet snel langer dan een uur).
Na uitzetten is ook een beetje random.
Oliepeil is sinds vervangen sensor en olie een beetje te hoog, maar kon niet direct kwaad vlgs de garage.
Binnenkort wil ik de pakking tussen oliefilterhuis en blok vervangen, dan zal ik ook het peil in orde maken.
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

AlexS

Bericht door AlexS » 15 mei 2012, 10:34

@ dynamo; doe dan ook meteen de pakking tussen oliefilterhuis en warmtewisselaar. Ik was zo eigenwijs om 'm wel te bestellen maar niet te vervangen.. blijft zweten dus binnenkort weer loshalen en allebei doen... Niet veel werk maar stom van me om niet meteen goed te doen.. :gek:
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Dynamo

Bericht door Dynamo » 17 mei 2012, 15:06

@Alex S: vlgs mij is dat bij mijn M52TU motor niet van toepassing, er zit daar geen warmtewisselaar?
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

AlexS

Bericht door AlexS » 21 mei 2012, 18:16

helemaal gelijk! Ik las het type te laat ;)

NIET vervangen dus, dat levert in jouw geval alleen maar ellende op :rolf:
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

illie

Bericht door illie » 16 jun 2012, 15:39

Hoi,

Vandaag onderhoudsbeurtje uitgevoerd, waaronder olie vervangen en dus olieniveau sensor. Geen origineel BMW overigens, maar bij Aparts gehaald (korting en kan ik ex BTW kopen :P ) Probleem met olielampje is verholpen; niet meer na het stilzetten van de auto en niet meer onder het rijden. TOP.

Wel liep ik tegen een ander dingetje aan; bruine olie in stuurbekrachtigingsvatje en langs de rand wat metaalslijpsel...voor nu heb ik olie eruit gezogen en nieuwe (paarse) ATF olie erin gegooid. Zal mn pomp stuk aan het gaan zijn?

Groet
Ilja

thedutchone

Bericht door thedutchone » 16 jun 2012, 16:03

Je olie lampje gaat altijd ff branden als je de auto start toch ? Tenminste dealer zei dat hij dan een test aan het doen is.

Vigilante

Bericht door Vigilante » 18 jun 2012, 09:23

illie schreef:Wel liep ik tegen een ander dingetje aan; bruine olie in stuurbekrachtigingsvatje en langs de rand wat metaalslijpsel...voor nu heb ik olie eruit gezogen en nieuwe (paarse) ATF olie erin gegooid. Zal mn pomp stuk aan het gaan zijn?
Ik zou de ATF nog een keer verversen, zodat er alleen nog maar nieuwe ATF in het hele systeem zit. Zuig het reservoir leeg of tap het af bij de pomp en opnieuw vullen. Vervolgens je stuur een paar keer maximaal draaien en het proces herhalen met leegzuigen/aftappen en vullen.

Er zit tevens een filter in het reservoir dat verstopt kan raken. Indien mogelijk kan je het best een nieuw reservoir halen bij de Stealer, kost dacht ik 2 tientjes.
BMW 320i Executive Sedan, Step-tronic - E46_AV11 - M54 < 2,2 Liter > 170pk / 210 Nm - bj: 09-2000

http://picasaweb.google.com/11328070472 ... directlink

illie

Bericht door illie » 27 jul 2012, 15:01

Dank voor de tip! Helaas was het succes van korte duur (4500 km om precies te zijn). Tijdens terugrit van de vakantie ging het lampje nadat de motor werd uitgezet toch weer branden :s Kak...
Voor mn gevoel € 120,- voor jan l*l uitgegeven...iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Gr
Ilja

Peekaatje

Bericht door Peekaatje » 27 jul 2012, 18:30

olie druk laten meten bij een gargage lijkt mij verstandig

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”