Een 316i of 320D kopen?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
bullus
Berichten: 332
Lid geworden op: 17 mar 2012, 22:14

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door bullus » 13 jun 2012, 20:45

JzAero schreef:Heb ook even snel een rekensommetje gedaan.

Lineaire formule
y = ax + b

Wegenbelasting 318i = 163 euro (afhankelijk van provincie)
Wegenbelasting 320d = 357 euro (afhankelijk van provincie)

Brandstof kosten per kilometer
318i = 1:12,5 = 0.136 euro/km (1,70 per liter)
320d = 1:17,0 = 0,082 euro/km (1,40 per liter)

0,136x + 163 = 0,082x + 357
0,136x = 0,082x + 194
0,0111x = 194
x = 17395km

Bij 17395km blijkt het verschil al rendabel te zijn. Ik weet niet of mijn formule klopt, maar als iemand het kan bevestigen of corrigeren graag, is alweer hele tijd geleden dat ik überhaupt op papier heb gerekend
Klopt niet helemaal. Belasting is in kwartaal ( al vind ik het aan de lage kant)
Uitgaande van jou berekening.

Benzine
17395km x 0.136euro per km + (4x163 bel./jaar)= €3017,-
Diesel
17395km x 0.082euro per km + (4x357 bel./jaar)= €2854,-
Dus bij 17395km/jaar ben je sowieso al goedkoper uit.

Holographic91

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door Holographic91 » 14 jun 2012, 10:37

Maar zoals al eerder gezegt je moet ook echt geluk hebben met een auto, onderhoudskosten zijn hierin niet meeberekend, en dit kan wel een paar duizend euro schelen tussen benzine en diesel. Stel je koopt een 10 jaar oude E46 en je rijdt deze binnen nou en 5 jaar op en je komt bepaalde gevoellige onderdelen aan het vervangen, wat zijn dan nog de financiele verschillen uiteindelijk.

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door JzAero » 14 jun 2012, 13:26

bullus schreef:
JzAero schreef:Heb ook even snel een rekensommetje gedaan.

Lineaire formule
y = ax + b

Wegenbelasting 318i = 163 euro (afhankelijk van provincie)
Wegenbelasting 320d = 357 euro (afhankelijk van provincie)

Brandstof kosten per kilometer
318i = 1:12,5 = 0.136 euro/km (1,70 per liter)
320d = 1:17,0 = 0,082 euro/km (1,40 per liter)

0,136x + 163 = 0,082x + 357
0,136x = 0,082x + 194
0,0111x = 194
x = 17395km

Bij 17395km blijkt het verschil al rendabel te zijn. Ik weet niet of mijn formule klopt, maar als iemand het kan bevestigen of corrigeren graag, is alweer hele tijd geleden dat ik überhaupt op papier heb gerekend
Klopt niet helemaal. Belasting is in kwartaal ( al vind ik het aan de lage kant)
Uitgaande van jou berekening.

Benzine
17395km x 0.136euro per km + (4x163 bel./jaar)= €3017,-
Diesel
17395km x 0.082euro per km + (4x357 bel./jaar)= €2854,-
Dus bij 17395km/jaar ben je sowieso al goedkoper uit.
Hmm klopt inderdaad, vergeten het x4 te doen ;) Niet netjes van me! Wat opvalt is dat het aantal kilometers toch vrij laag ligt..? Normaal gesproken is een diesel pas rendabel bij 25-30k km geloof ik of ik heb mijzelf altijd iets anders wijs gemaakt wat niet zo is :P

Ik heb de belastingen van de belastingendienst website afgehaald. De 318i valt onder de 1250-1350kg categorie. De 320d onder de 1350-1450kg categorie.




@Holographic91: Dat klopt, maar dat kan je vooraf aan het bezoek nooit echt vast stellen. Het gaat hier natuurlijk om de theoretische kosten die eigenlijk alleen gelden wanneer je nog volop van garantie geniet toen hij nieuw werd gekocht. De ene E46 is de ander niet en heeft uiteraard meer nodig om te kunnen blijven rijden. De duurdere dingen worden al snel een drama en dat is bij de oudere turbo's vaak het geval lijkt mij..

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door BMWBoii » 14 jun 2012, 18:05

Zou bij 20.000 km sowieso voor een 316i/318i gaan, vind een diesel helemaal niets: het past gewoon niet bij de BMW, dat merk je aan alles. Alleen sommigen hebben het gewoon ndoig...

Gebruikersavatar
rick.bosch
Berichten: 496
Lid geworden op: 30 mei 2010, 09:19

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door rick.bosch » 14 jun 2012, 19:21

Ja mijn bevalt de diesel gewoon supergoed, ik vind het fijner rijden! Maar het geluid is wel wat jammer, nogal geluid als je hem start dat vind ik wel jammer.

En de grens dat een diesel goedkoper is, ligt volgens mij niet zo hoog!

Voordeel voor mij is dat ik wel eens zakelijk kan tanken en dan krijg ik dus soms die 19% btw terug!
BMW 120d | 2007 | 163pk

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door JzAero » 14 jun 2012, 20:05

Een diesel heeft qua karakter gewoon niet echt het sportieve erin. Het is wel een werkpaard dat overal soepel doorheen komt. Een benzine is net wat feller op het gas, als je in de juiste versnelling het gaspedaal inramt dan voel je een plotse duw in je rug. Bij diesel is dat een vloeiende opbouwende duw. Beiden zijn voor en nadelen en die moet je overwegen, als de portemonnee erom vraagt dan is diesel voor veelrijders uiteindelijk de verstandige keuze inderdaad ;)

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door Quadrantz » 14 jun 2012, 20:13

Ik moet zeggen dat ik het erg rustig/relaxed rijden vind een diesel! :). Ik rij 50.000 km's per jaar en vind het heerlijk cruisen! Qua geluid is het idd wat minder maar die van mij is gechipt (184pk) en sloom is hij niet ;).

Dus de vraag is: hoeveel km's rij je per jaar en vind je het geluid belangrijker of het cruisen...

Gebruikersavatar
thedutchone
Berichten: 284
Lid geworden op: 12 nov 2011, 02:27
Locatie: Drenthe

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door thedutchone » 15 jun 2012, 17:36

Quadrantz schreef:Ik moet zeggen dat ik het erg rustig/relaxed rijden vind een diesel! :). Ik rij 50.000 km's per jaar en vind het heerlijk cruisen! Qua geluid is het idd wat minder maar die van mij is gechipt (184pk) en sloom is hij niet ;).

Dus de vraag is: hoeveel km's rij je per jaar en vind je het geluid belangrijker of het cruisen...
Idd maatje heeft ook een 320 & rijd prima !
Hij heeft hem ook laten chippen maar je komt nooit aan de 184 pk. 160-170 :) ( Hij teminste )
Tevens hoe ouder je auto wordt hoe minder echte pk's er overblijven.

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door Verheeske » 15 jun 2012, 17:44

ik zit in dezelfde situatie. ik rij tussen de 20.000 - 25.000 per jaar. Benzine 316/8i of 320d Kosten is nagenoeg gelijk op jaarbasis.

Wat me wel tegenviel is het verbruik van de 320d waar ik voor ben gegaan. Maar dat zal met een bezine niet veel anders zijn geweest. naar school rijden is niet ver en ook nog grotendeels file. en dan isie niet zuinig. zeker niet met automaat.; ga ik langere stukken rijden kom ik wel weer op een verbruik van rond de 1 op 15 uit. (nu maar 1 op 12,5)

automaat heb ik wel met een reden gekozen. Ik mankeer nog al eens aan de armen. (dat zou na nog een operatie inmidddels afgelopen moeten zijn) en zo kan ik dus toch nog (veilig) autorijden. Maar de automaat is nou eenmaal hopeloos voor het verbruik.

De beter (=goedkopere optie) is een 316/8 op LPG. en laat ze maar lullen over gas. Het rijdt gewoon en is veel goedkoper.
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
thedutchone
Berichten: 284
Lid geworden op: 12 nov 2011, 02:27
Locatie: Drenthe

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door thedutchone » 15 jun 2012, 17:48

@ Verheeske,

Maatje van mij rijd 1-17,
je kijkt naar de teller ofniet, met het verbruik.
Reken zelf maar eens, kan nogal wat verschil tussen zitten.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door Quadrantz » 16 jun 2012, 22:14

thedutchone schreef:
Quadrantz schreef:Ik moet zeggen dat ik het erg rustig/relaxed rijden vind een diesel! :). Ik rij 50.000 km's per jaar en vind het heerlijk cruisen! Qua geluid is het idd wat minder maar die van mij is gechipt (184pk) en sloom is hij niet ;).

Dus de vraag is: hoeveel km's rij je per jaar en vind je het geluid belangrijker of het cruisen...
Idd maatje heeft ook een 320 & rijd prima !
Hij heeft hem ook laten chippen maar je komt nooit aan de 184 pk. 160-170 :) ( Hij teminste )
Tevens hoe ouder je auto wordt hoe minder echte pk's er overblijven.
Heeft die maat van je ook een facelift? :). Want standaard heeft die van mij 150pk dus als je dan op 160 a 170 uitkomt na het chippen is dat aan de lage kant! Bij mij gaven ze 184pk op na het chippen (van 150 dus) maargoed hij is inmiddels ook alweer 10 jaar oud met 228K op de teller dus zal die wel wat minder pk's hebben...maar eind 170 moet ie wel redden lijkt me :gekdoen:

@Verheeske: verbruik valt mij ook tegen. Ok hij is wel gechipt dan (soms worden ze daar wel zuiniger van) maar ik rij ongeveer 1 op 13 met veel snelweg km's (veel cruise control aan op 120/130). En automaat is wel lekker maargoed ik had eigenlijk wel verwacht dat hij rond de 1 op 15 zou redden. Toch schijnt dit wel normaal te zijn volgens spritmoniter.de.

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door JzAero » 16 jun 2012, 22:25

Maat van mij heeft een 320D. Daar rijdt hij 1:12,5 mee. Dat is inderdaad niet heel zuinig en hij heeft dan ook nog een handbak. Kan natuurlijk ook aan zijn rijstijl liggen, maar dat terzijde. Ik red als ik niet teveel stad rijd met gemak 1:10,5. Als ik lange ritten door het land doe dan red ik 1:11,2 met een 328i. Of je diesel zuinig is ligt echt aan je rechtervoet tenzij je inderdaad een automaat hebt. Een 316i zal qua snelheid denk ik wel ver onder doen voor een 320d. De 318i is de betere 'concurrent' om tussen te kiezen qua performance. Een 316i is wel makkelijker te verantwoorden met kosten uiteraard.

Conclusie is inderdaad;
- Benzine met leuker geluid (viercilinder wel), iets directere gasrespons en wat speelser !
- Diesel vraagt nooit echt om een stampkarakter, gewoon een heel bescheiden maatje die je overal heen cruised ;)

Rond die kilometerstand is er niet echt heel veel verschil, maar als dat verschil zo miniem is en je incidenteel minder rijdt per jaar, dan is een benzine wat beter. Als je verwacht dat er binnen korte termijn meer wordt gereden, diesel!

Gebruikersavatar
bullus
Berichten: 332
Lid geworden op: 17 mar 2012, 22:14

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door bullus » 17 jun 2012, 11:42

Toen ik moest kiezen tussen diesel/benzine, kwam ik met ong.15k/jaar op diesel, vandaar dat ik diesel gekozen hebt....Nu lees ik wat anders :gek:

Waar moet je opletten als je er 1 met lpg-g3 aanschaft?
Voor- en nadelen?

Gebruikersavatar
rick.bosch
Berichten: 496
Lid geworden op: 30 mei 2010, 09:19

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door rick.bosch » 18 jun 2012, 09:22

Met lpg heb ik niet echt goede ervaringen..

M'n vader had een Chevrolet op benzine en lpg, dat lpg was neit helemaal goed afgesteld en dan is eht echt zwaar k*t.. Ding viel om de havenklap uit en dan viel dus ook de stuurbekrachtiging e.d. uit als je op benzine reed was er niks aan de hand. Ook heb ik dit vaker meegemaakt met duitse auto's. Als je een auto op lpg koopt, test m dan echt goed uit om te zorgen dat de gasinstallatie goed is want het kan wel eens duur worden als hij slecht afgestelt is of er dingen niet goed zijn.
BMW 120d | 2007 | 163pk

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: Een 316i of 320D kopen?

Bericht door BMWBoii » 18 jun 2012, 10:20

JzAero schreef:Een diesel heeft qua karakter gewoon niet echt het sportieve erin. Het is wel een werkpaard dat overal soepel doorheen komt. Een benzine is net wat feller op het gas, als je in de juiste versnelling het gaspedaal inramt dan voel je een plotse duw in je rug. Bij diesel is dat een vloeiende opbouwende duw. Beiden zijn voor en nadelen en die moet je overwegen, als de portemonnee erom vraagt dan is diesel voor veelrijders uiteindelijk de verstandige keuze inderdaad ;)
Nouja diesel worden tegenwoordig veel gebruikt in de racerij (Le Mans, WTCC), dus valt opzich wel mee, maar het rijdt gewoon heel anders. Het koppelt niet lekker, als die koud is kan je niet echt lekker rustig rijden, in de stad zit je net tussen versnellingen in te 'hanessen' en zeg maar onder de 1700 toeren is de auto echt dood. Een diesel is heerlijk voor snelweg op/snelweg af, maar als je echte kleine stukjes rijdt is het gewoon minder. En dan nog het geluid wat niet echt lekker is.

Zeker als je bedenkt dat een E46 320d zo'n 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting kost is een Diesel niet m'n ding :gek: .

De nieuwste diesels schijnen beter te zijn, maar dat weet ik ook niet.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”