Een 316i of 320D kopen?
Re: Een 316i of 320D kopen?
even over de versnellingsbak:
de 316i of 318i is alleeen met 5-bak facelift of niet.
de 320D is met 6-bak (alleen de facelift?) de prefacelift is met 5-bak.
en de facelift 316i is echt geen trage bak hoor, hij loopt heel vlot met het verkeer mee. komt ook door de valve-tronic.
tja de verbruikscijfers ligt toch echt aan jezelf hoor!
ik haal zo'n beetje 600 km max. en ik rij vlot door. (316i)
de 316i of 318i is alleeen met 5-bak facelift of niet.
de 320D is met 6-bak (alleen de facelift?) de prefacelift is met 5-bak.
en de facelift 316i is echt geen trage bak hoor, hij loopt heel vlot met het verkeer mee. komt ook door de valve-tronic.
tja de verbruikscijfers ligt toch echt aan jezelf hoor!
ik haal zo'n beetje 600 km max. en ik rij vlot door. (316i)
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Een 316i of 320D kopen?
Bedankt voor jullie reactie's. Ik denk dat een 320D - 340,- per kwartaal kost en een 316i/318i zo 151 in Noord-Holland. Ik zit nog te twijfelen.. 316i of een 318i.. Ben bang dat de 318i flinkt zuipt omdat het een 2.0liter is..
Zucht.
Zucht.
Re: Een 316i of 320D kopen?
Dat valt echt reuze mee hoor.. Het zal echt aan je rechtervoet liggen. Over het algemeen verbruikt hij 'makkelijker' wat meer dan de 316i maar het zal echt aan je rijstijl liggen maar dan zal natuurlijk ook de 316i veel verbruiken als je harder rijdt. Als je de officiële verbruikscijfers bekijkt dan zie je ook dat die niet ver uit elkaar liggen. In een 328i kan ik bijna net zuinig rijden als een 320i!
Een diesel is gewoon een hele goede reispartner voor buiten de stad inderdaad. Nieuwe diesels zoals de 118d die ik paar keer heb gereden en die zijn prima qua souplesse. Wel een waarschuwing, ook benzineauto's moet je niet te veel gebruiken op korte stukjes. Zeker de E46 heeft last van verstopte carterventilatie en dan met name de viercilinders. Let op smurrie onder de oliedop als je er eentje koopt. 
Nou ja, ik bedoel het meer als in; het vraagt mij nooit echt om hard het gas in te trappen omdat de 'kick' er minder in zit. Een benzine, al is het 316i vind ik het al spannenderBMWBoii schreef:Nouja diesel worden tegenwoordig veel gebruikt in de racerij (Le Mans, WTCC), dus valt opzich wel mee, maar het rijdt gewoon heel anders. Het koppelt niet lekker, als die koud is kan je niet echt lekker rustig rijden, in de stad zit je net tussen versnellingen in te 'hanessen' en zeg maar onder de 1700 toeren is de auto echt dood. Een diesel is heerlijk voor snelweg op/snelweg af, maar als je echte kleine stukjes rijdt is het gewoon minder. En dan nog het geluid wat niet echt lekker is.
De nieuwste diesels schijnen beter te zijn, maar dat weet ik ook niet.


Re: Een 316i of 320D kopen?
Ik heb diverse versies gehad en heb nu een E46 330D.
Voor het stoplicht niet altijd als eerste weg tussen de petjes met hun zenuwachtige GTItjes maar een paar 100 meter verder ga ik ze lachend voorbij. Zo'n diesel blijft maar doorsleuren waar bij een benzine de fut er allang helemaal uit is.
Dus veel in de stad is een benzine leuk maar als je echt gaat rijden kan ik een diesel aanbevelen
Voor het stoplicht niet altijd als eerste weg tussen de petjes met hun zenuwachtige GTItjes maar een paar 100 meter verder ga ik ze lachend voorbij. Zo'n diesel blijft maar doorsleuren waar bij een benzine de fut er allang helemaal uit is.
Dus veel in de stad is een benzine leuk maar als je echt gaat rijden kan ik een diesel aanbevelen
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Een 316i of 320D kopen?
Wat een briljante uitspraken komen naar voren in dit topic
Een 316i spannender vinden dan een 320D, ennn een diesel niet BMW waardig vinden, nee een 316 maakt de sportieve verwachtingen wel waar..
Als je het gas pedaal van de 320D induwt dan gebeurt er tenminste wat....
Als ik student was zou ik geen diesel nemen vanwege de hoge vaste lasten. Als je een Astra 1.6 sloom vindt, moet je geen 316i nemen want die is ook sloom en misschien moet je zelfs geen BMW willen rijden van je laatste geld want je kunt toch tegen aardige kosten aanlopen.
Ik heb nu mijn 2e 320D en vind het een super auto maar echt goedkoop dieselen is het niet. Alleen een dikke zes cilinder (325i t/m M3) benzine prefereer ik boven de 320D, een mindere benzine broeder heeft gewoon te weinig koppel voor de mee te slepen kg's.
Kosten? Aan een diesel zit idd meer wat kapot kan maar een benzine is tegenwoordig ook een stuk complexer dan vroeger (Vanos, Valvatronic etc).


Als ik student was zou ik geen diesel nemen vanwege de hoge vaste lasten. Als je een Astra 1.6 sloom vindt, moet je geen 316i nemen want die is ook sloom en misschien moet je zelfs geen BMW willen rijden van je laatste geld want je kunt toch tegen aardige kosten aanlopen.
Ik heb nu mijn 2e 320D en vind het een super auto maar echt goedkoop dieselen is het niet. Alleen een dikke zes cilinder (325i t/m M3) benzine prefereer ik boven de 320D, een mindere benzine broeder heeft gewoon te weinig koppel voor de mee te slepen kg's.
Kosten? Aan een diesel zit idd meer wat kapot kan maar een benzine is tegenwoordig ook een stuk complexer dan vroeger (Vanos, Valvatronic etc).
Re: Een 316i of 320D kopen?
Ik heb 3 weken geleden in een 320D touring gereden. Reed prima daar niet van, en je merkt duidelijk bij een 2800 toeren dat de turbo inslaat (gaat dan vlot door). Maar daaronder heb je toch een gat zitten en soepeler/flotter dan een 318i kan ik het niet noemen. Het grote voordeel blijft wel dat die 1000km uit een tank haalt
.

Re: Een 316i of 320D kopen?
Als een 320D pas bij 2800rpm begint dan loopt ie niet goed. Waarschijnlijk een vacuum lek in de aansturing naar de VTG van de turbo. Een 136pk 320D heeft z'n maximale koppel (280nm) bij 1800RPM, de 150pk versie heeft 330nm bij 2000RPM. Mijn 150pk trekt vanaf stationair goed, met natuurlijk toerentallen dat ie er meer zin in krijgt.
Re: Een 316i of 320D kopen?
Dat was een Pre Facelift 136 PK. Je merkte duidelijk pas bij 2800 toeren dat de turbo insloeg in 1 keer. Mss dat er dan inderdaad wat mis is.
Re: Een 316i of 320D kopen?
Ik heb met mijn 136pk versie hetzelfde gehad
viewtopic.php?f=34&t=2412

Re: Een 316i of 320D kopen?
@ niels,
heb je wel is in een 316i gereden dan? waarschijnlijk niet.
de prefacelift is idd aan de trage kant, maar de facelift daarintegen totaal niet.
ik spreek hier uit ervaring omdat ik in beide heb gereden. tuurlijk het is niet sneller dan een 320D maarja wat wil je ook, diesel en benzine kun je bijna niet vergelijken met prestatie's
de 316i facelift heeft anders wel even 175 nm aan koppel,waar de zafira zo'n 150nm aan koppel heeft. en geloof me dat verneem je zeer zeker wel. (even een vergelijking: een e36 318is met 1.9 motor (M44) heeft zo'n 180nm aan koppel)
en dat verhaal over als je 316i rijdt kun je beter geen bmw rijden... tja daar zal ik maar geen woorden aan vuil maken.
(ja ik rijdt ook een 316i vandaar mischien)
heb je wel is in een 316i gereden dan? waarschijnlijk niet.
de prefacelift is idd aan de trage kant, maar de facelift daarintegen totaal niet.
ik spreek hier uit ervaring omdat ik in beide heb gereden. tuurlijk het is niet sneller dan een 320D maarja wat wil je ook, diesel en benzine kun je bijna niet vergelijken met prestatie's
de 316i facelift heeft anders wel even 175 nm aan koppel,waar de zafira zo'n 150nm aan koppel heeft. en geloof me dat verneem je zeer zeker wel. (even een vergelijking: een e36 318is met 1.9 motor (M44) heeft zo'n 180nm aan koppel)
en dat verhaal over als je 316i rijdt kun je beter geen bmw rijden... tja daar zal ik maar geen woorden aan vuil maken.

E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Een 316i of 320D kopen?
Het zijn subjectieve beoordelingen en op een forum deel je toch meningen?Niels schreef:Wat een briljante uitspraken komen naar voren in dit topicEen 316i spannender vinden dan een 320D, ennn een diesel niet BMW waardig vinden, nee een 316 maakt de sportieve verwachtingen wel waar..
Als je het gas pedaal van de 320D induwt dan gebeurt er tenminste wat....

Re: Een 316i of 320D kopen?
316i is ook niks om voor te schamen, met een 1.8 behoor je op vandaag al tot een milieuhufter
. En het geluid vanaf een 3000 toeren is ook best leuk.

- Griffendahl
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 08 jun 2012, 17:23
Re: Een 316i of 320D kopen?
Mijn voorkeur is een diesel, anders een benzine met flink vermogen. Heb een 328i en een 320d. 318i heb ik meermaals meegehad maar als je uit een 320d komt mist die echt souplesse. Van 0-100 is het allemaal niet zo spannend, maar bij even aanzetten op de snelweg, van 80 naar 120 bijvoorbeeld merk je pas echt het verschil, ondanks dat mijn 320d 'slechts' de 136pk is.
Een 320d voelt niet super sportief maar is een heerlijke reisauto, en als je hem flink aanzet rijd je een 316i of een 318i vrij makkelijk los. Om nog even terug te komen op het vermogen dat er laat zou inkomen... Bij mij komt het er rond de 1500 rpm gewoon al lekker in hoor.
@Holographic91: Een diesel kan ook best leuk klinken hoor...
Vind persoonlijk mijn 320d een stuk lekkerder klinken als een standaard 316i of 318i, met de kanttekening dat mijn 320d niet helemaal origineel meer is qua geluid.
Een 320d voelt niet super sportief maar is een heerlijke reisauto, en als je hem flink aanzet rijd je een 316i of een 318i vrij makkelijk los. Om nog even terug te komen op het vermogen dat er laat zou inkomen... Bij mij komt het er rond de 1500 rpm gewoon al lekker in hoor.
@Holographic91: Een diesel kan ook best leuk klinken hoor...

Word of the wise: Don't leapfrog over unicorns
Re: Een 316i of 320D kopen?
Amen..
Verder zo veel mensen, zoveel wensen
Overigens zeg ik niet dat als je een 316 wilt net zo goed geen BMW kunt rijden. Ook op andere vlakken biedt een BMW kwaliteiten dus als vermogen je niet echt boeit kan ik me best voorstellen dat je een lichte motorisering neemt. En 200nm is best veel maar heb liever de 330nm van mijn dieseltje
Een tourinkje weegt toch al snel 1400kg....
Verder zo veel mensen, zoveel wensen


Re: Een 316i of 320D kopen?
Beste mensen, bedankt voor jullie reactie's.
Ik denk dat het een 316i gaat worden. Misschien in de toekomst wat kleine aanpassingen doen. Paar PK-aatjes meer..
Een 316i gaat van 0-100 in 10,9.. Als ik wat mods breng en ik rond de 8 a 9 sec kom.. Ben ik happy!
Zit in de 316i Vanos of Valvetronic? Wat zijn het precies? En wat is nou beter?
PS: Wat doen de 316i/318i E46 (Facelifters) ongeveer op een volle 63 liter tank?
Bedankt alvast, jullie zijn geweldig!
Ik denk dat het een 316i gaat worden. Misschien in de toekomst wat kleine aanpassingen doen. Paar PK-aatjes meer..
Een 316i gaat van 0-100 in 10,9.. Als ik wat mods breng en ik rond de 8 a 9 sec kom.. Ben ik happy!
Zit in de 316i Vanos of Valvetronic? Wat zijn het precies? En wat is nou beter?
PS: Wat doen de 316i/318i E46 (Facelifters) ongeveer op een volle 63 liter tank?
Bedankt alvast, jullie zijn geweldig!